selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Keltikmöte his Pekka
PostPosted: Tue Jul 26, 2011 04:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Då var det dags för Linnträff igen!

Från Piteå utgick undertecknad samt ett väldigt trevligt resesällskap i form av legedarisk person med stor fiol -utan stråke.

Kosan styrdes ånyo mot Boden där vi tidgare hört ett par Akurate 242 spela illa genom en DS med samma fina tonkontroll som i streamertestet,dvs inte så kul.

Vid dagens tillfälle hade Linnbroder Pekka dukat upp en LP12 med plusmeny som källa och Keltik som språkrör. Broder pekka hade inte sparat på krutet varför ett par Espek hade inhandlats i syfte att jämföra mot Keltik samt för att kunna orientera sig efter tunedemkompassen på bästa sätt.

Linn broder XanLINN från LINN-köping råkade vara på genomresa och gjorde oss den stora äran att bevista Pekkas hem. Jättekul!

Fader Andkan,-LINNtrtesserad och därtill LINN-langare deltog naturligtvis och hade dagen i ära en Klimax Twin av nyaste snitt som vi fick förmånen till att uppleva dess verkningar på församlingen och på högtalarna..

Vid ankomsten spelade redan Espek vackert som en tavla,vi Pitebor hade tagit en genväg via ett militärt övningsområde i hopp om att vinna lite tid, till följd att vi blev aningen försenade och väl masserade av kattskallarna som vägen bestod av. Detta hade till följd att vi missade möjligheten att även avnjuta Broder Lejonklous RIAA steg samt även steget från det lite enklare och billigare Akurate A4200 till Klimax twin.

Det kunde konstateras i vart fall att det spelade gott och att vinyl är kungligt. Det kunde även konstateras att en av mina Creedenceplattor var inget annat än en blek kopia,något som jag till en början försökte beskylla Radikal nätdelen för. Givetvis var det inte så,att inte centrumhålet i min Hotel California platta var borrat på mitten fann vi också rätt omgående.

Pekkas investering i uppgraderande av källa,dvs Radikal hade burit frukt kunde lätt konstateras samt att Andkan hade justerat svarven på mycket gott sätt.

Nu skiftades högtalare till Keltik vilken är en helt annan fågel än Espek. Det låter betydligt enklare än vad det är då kolosserna väger mer än femtio kilo stycket..

Skiftet skedde utan felkopplingar och vi var ånyo på banan med tyngre artilleri. Metallica,Beatles,Cornelis och Lemarc samsades om Sondeken och gjorde inte bort sig det minsta.

Klimax twin fick alternera mellan bas,mellan och diskant och samtliga var nog överens om vilken gudagåva slutsteget var -ja om det just hade varit en gåva och inte behäftat med en nätt prislapp på 88.000:- vill säga.

Fyra sådana klossar på ett par keltik det blir lite pengar..

Jag personligen tyckte det tillförde mest i mellanregistret,dock så var det detekterbart vart man än placerade det.

Flaskhalsar i systemet/systemen bestod vid detta tillfälle av gamla aktiva monokort i LK-låda samt att till RIAA fick en Kolektor duga(instegsförsteg från Linn nästan gratis endast 8000:- på den tiden)
Lejonklou´n hann vi inte lyssna till tyvärr..

Streamern spelades undantagsvis-tolvan var mycket trevligare!

Förhoppningsvis så hittade vi Bassmans förlorade oktav som var borta vid förra lyssningstillfället med Akurate 242 vilken han saknade från en sådan stor och dyr högtalare.

Linnbroder Andreas tillika svåger hade blivit skjuten av Amors pilar och kunde inte vara med,föregående kväll tillbringades hos honom med nytt tillbehör då min fru kört ut mig ur mitt Skotska palats till förmån för sjuksköterskestudent fest i vår stuga. Det hade lirats ytterst välljudande Kaber tills någon gång på natten. Undertecknad var därför lite sliten i dag enär de två kaninerna stört min skönhetssömn.

En ny Linnbroder kanske ser ut att kunna inhåvas då det kommit till vårt sällskaps kännedom att en av stickar-studenternas pojkvän minsann i största hemlighet utan vår vetskap freewheelat med att införskaffa och spela på ett Linnsystem på egen hand utan vår (st)-jälp.

Han heter tydligen Daniel men jag fick inte veta efternamnet då hon var rädd vi skulle förstöra honom för henne..

Dock är byn liten och vi Linnister ska genom vårt nätverk skickligt håva in honom och döpa honom,begjuta hans huvud med vårt heliga elixir..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Tue Jul 26, 2011 10:18 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Kul att ni provat och gjort jämförelser. Hur är Espek jämfört med Keltik?


Top
   
PostPosted: Tue Jul 26, 2011 22:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Snor den här fantasifulla listan och skriver om den utan poäng utifrån mina betraktelser:

Ursprunget:
1. Komri (100)
2. Akurate 242 Aktiv + 2 x Akurate 221 (90)
3. Artikulat 350A* (85)
4. Artikulat 320A* (75)
5. Akurate 212 Aktiv + 1 x Akurate 221 (73)
6. Akurate 242 (70)
7. Akurate 212 (67)
8. Majik 140 (63)
9. Espek (58)
10. Keltik (57)
11. Katan + Sizmik 10.25 (55)
12. Katan Aktiv (53)
13. Ninka Aktiv (50)
14. Katan (47)
15. Ninka (45)
16. Tukan (40)
17. Kaber (37)
18. Kan (35)
19. Isobarik (34)
20. Keilidh (33)
21. Unik (30)
22. Index (25)


Mina betraktelser:

Instegsmodeller,småburkar för relax,spa,bibliotek i stora huset eller lilla lyssningsrummet på stativ,väggfäste eller i bokhyllan upp till halvdyrt:
Akurate 212
Katan Aktiv
Katan
Tukan
Sara9
KAN II
Majik 109
Sara
Nexus
Helix
Index II
Index
Komponentserien från unik och uppåt

Kommentar:
Visst borde man nämna M109 då det svänger som bara den men vad gör det när den spelar som den gör i övrigt? För den rättrådige som inte bryr sig om hur det låter så ska den ligga på andra plats i ovanstående lista då den visst kan svänga rejält om man bara lyssnar efter det.

Golvhögtalare instegs till övre budgetklass:
Kaber aktiv chakrafilter
Espek aktiv
Kaber aktiv monokort
Espek passiv
Kaber passiv(väldigt förstärkarberoende) möjligen delad plats med Majik 140 aktiv
Ninka Aktiv(på vissa punkter bättre än Kaber)
Majik 140 passiv
Keilidh aktiv(på vissa punkter lika bra som passiva kaber)Kommentar: Jätteskillnad till stereokort eller ännu bättre!

Premiumklass:
Klimax 350
A242
A242 passivt

Väldigt bra högtalare på det de kan,men förvänta dig inga mirakel.

Prestige,kompromissfattiga/kompromisslösa högtalarsystem:

Komri
Keltik
Isobarik Aktiv sena modeller

Kommentar: Smaksak och matchning spelar roll här,eller rättare sagt A L L T spelar roll här(gör det med alla högtalare iofs men här är det skillnad mellan pannkaka eller lyckorus.)

En Kaber eller en Espek kan förföra lyssnaren på vissa material så man blir helt hänförd,är relativt lättflörtad men vinner som allt annat på både bättre elektronik och riggning,du kommer lättare uppleva att det "släpper" med dessa än med de större pjäserna så som Keltik exempelvis. Keltik är inte lika lättflörtad,tålamod tycks vara nyckeln till framgång annars blir man antingen olycklig eller ruinerad.

Den sista oktaven och ljudtrycket som de här stora burkarna ger blir lätt beroendeframkallande men kräver en hel om det inte ska bli en skotsk Cervin Vega. En välriggad sent tillverkad kry passiv Isobarik med ett bra slutsteg spelar roligare än en Keltik som inte får fria tyglar och noggrann installation.

Espek med passiva filter hade något som inte Keltik förmedlade då Espek fick åka på Klimax twin. Måhända min tunebox och de antika monokorten la sordin och en gråstarrhinna över ljudmattan. Mer drag i Keltik men vid direkt jämförelse så saknade jag både Espeks lättlyssnade och öppna presentation och även Kabers.

Pekkas resa med Chakrakort och Keltik har lite fått mig att bli lite mätt på Linn,jag trodde det skulle lösa sig med Chakrakorten,det är ju fortfarande ovisst och min målbild(om än med LK lådor naiv som jag är)grusas när man konstaterar att man kan skotta ner hur mycket pengar som helst utan att det blir bättre på riktigt.

Detta gör att jag inte hur gärna jag än vill kan säga att Keltik är 100% bättre än exempelvis Espek eller Kaber. Jag har hört dem spela så jag nästan gapade käken ur led och dessutom blev mer vinylfrälst än någonsin vid ett tillfälle men,som sagt samtidigt förvånats över hur bra mina gamla Kaber lirar med monokort och Klout/LK100 eller då Pekkas Espek med passiva filter och det fina slutsteget.

Gillar man KAN II och liknande så håller jag det inte för omöjligt att man kan föredra ett par krya Isobariks före en del moderna Linnburkar. Räkna dock inte med någon korrekt presentation alla gånger men ett sjuhelsikes drag!

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Fri Jul 29, 2011 23:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Vore intressant att höra aktiva Espek mot Keltik.

Är själv nyfiken på fenomenet Keltik. Hört de två ggr i butik men aldrig riktigt fallit för dom. Skulle behövt en riktig hemmademo.

Däremot älskar jag aktiva espek och ninka, både i butik och i hemmamiljö :). Riktiga rivjärn. Men båda högtalarna vill gärna vara aktiv, stor stor skillnad där.

Låter som en kul kväll iaf! Mer sånt!

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sat Jul 30, 2011 13:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Fattar jag det här rätt?

Ni jämförde Espek med Keltik och Akurate-slutsteg med Klimax Twin.
Som källa användes en LP12 med Radikal.
Grammofonsteget som användes var en gammal Kolektor??
Den KINKI3 som Pekka hade hemma hann ni inte koppla in?

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sat Jul 30, 2011 15:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Kolektor och LK1 upplevdes spelgladare fast Kinkin betydligt renare-fast tråkigare,inget sväng.(fick jag berättat)Espek spelade riktigt bra hos Pekka. Klimax Twin var ett angenämt möte. Hade man haft obegränsade ekonomiska resurser så skulle man lätt kunna ha sådana eller solos.

Det var en snabbträff då Pekka skulle på kalas så officiellt så skulle vi bara köra träffen mellan 12 och senast 16.

Bassman jag och Xanlin checkade inte in förräns någon gång efter 13 så jag tycker ändå att vi hann en del. Framför allt så var det riktigt trevligt att träffas! En gammal Öronvaxgoding som "Oh Mercy" med Bob Dylan-Man in the long black coat och min Montmartre platta med Cornelis Wreswiik från 1979 spelades. Bassman hittade en platta med The Beatles i Pekkas skivsamling som han föll som en sten för,han berättade vidare vilken impact den plattan och låten haft för honom gällande musicerandet. -Taxman!

Lite ontskönt att Espekarna spelade så bra,jag får inte medhåll av alla i församlingen tror jag om jag påstår att de var bättre. Däremot, så i just den stunden var det mer lir i Espekarna,dock kanske som Xanlin påpekade mer lådljud och lät inte lika välbyggd.

Jag tror man kan säga att Espek är för Pekka vad Kaber är för mig och Xanlin. En sån där säkerhetsnivå som inte kan bli fel så länge man noggrant ger dem grundförutsättningarna.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sat Jul 30, 2011 15:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Ja det är lite som jag fått känslan av också. Den har sina små egenheter men när det väl gäller lir så är Espek riktigt jäkla bra.

Köp filter till dom så blir dom riktigt rockiga! Dom är ösiga och extremt lättdrivna. När jag körde på för fullt med LK140orna så blev dom knappt ljumna. 6100 räcker absolut till dom tror jag om man kör aktivt. Men även lk-lådor kan funka. Blir väl enklast så kanske med tanke på filtren.

Hör med taktoton om dom har kvar mina filter. Ifall ni är intresserade.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sat Jul 30, 2011 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
haraldur wrote:
Kolektor och LK1 upplevdes spelgladare fast Kinkin betydligt renare-fast tråkigare,inget sväng.(fick jag berättat).
Om en KINKI3 svänger mindre än en Kolektor så är något allvarligt fel. Antingen med KINKI3:an, med inkopplingen eller med anläggningen. En liknande åsikt har inte vädrats av någon som hört den, inklusive de 14 återförsäljarna, som normalt demonstrerar den mot Linns moderna MM-steg.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sat Jul 30, 2011 17:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Det är inget fel på Espek, bra för sin tid, men de får musikaliskt/tunedem mässigt storstryk av Komponent 110...


Top
   
PostPosted: Sat Jul 30, 2011 17:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Linnofil wrote:
Det är inget fel på Espek, bra för sin tid, men de får musikaliskt/tunedem mässigt storstryk av Komponent 110...
Men då är espek nära nog fullrange-högtalare. Så dom är lite olika på det sättet.

Men jag tvekar inte det minsta på det du säger! Tunedem och musikaliskt så är säkert 110 bättre. Men på högtalarsidan vill man ibland ha mer botten. Få högtalare som har det idag. Som sagts ovan så finns det bara några få, enligt mig är de:

Komri
Keltik
350
Espek (med avsaknad av absolut botten dock)


Ibland vill man ha botten bara. Jag är en av dom. men finns dom som är mer hardcore-tunedem. Och det respekterar jag fullt ut. Förstår dom fullständigt. Kom ihåg tidigare, på tiden det begav sig, en som körde CD12, Klimax Kontrol , Klimax Solo och Ninka. Just pga musikaliten. Rockade ordentligt :).

Andra skulle dock kanske ha saknat botten med ett sånt system/pris.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sat Jul 30, 2011 21:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Lejonklou wrote:
haraldur wrote:
Kolektor och LK1 upplevdes spelgladare fast Kinkin betydligt renare-fast tråkigare,inget sväng.(fick jag berättat).
Om en KINKI3 svänger mindre än en Kolektor så är något allvarligt fel. Antingen med KINKI3:an, med inkopplingen eller med anläggningen. En liknande åsikt har inte vädrats av någon som hört den, inklusive de 14 återförsäljarna, som normalt demonstrerar den mot Linns moderna MM-steg.
Det är inget fel på Kinki 3, varför den inte användes var p.g.a att den skulle skickas tillbax för att jag kommer att köpa en Uphorik istället, som jag upplever det så är det en mycket bra produkt för sitt pris

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Jul 31, 2011 01:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Ta nu inte illa upp. Inte menat så. Den är vad jag förstår riktigt jäkla bra fast den kan sakna lite av det där berömda Linn liret. Kanske som när vi jämförde piP med k104 och förvisso den lirade mer musik men jag och svågern ändå föredrog piP. Allt är inte svart eller vitt och sedan kan tycke och smak spela in. Jag har inte hört den där RIAA n själv men var sugen på en efter rekommendation från två vettiga sellerister. Vad jag förstår så är det här den primitivare varianten,vad den med linn mått motsvarar kanske är svårt att peka ut. Jag har själv fått rådet att sikta på en linto eller något försteg med liknande klass för troikan,hur står sig MC RIAA't mot en sådan? Jag är snart klar med flytten och kanske därmed får bättre med både tid och råd för min hobby. Off topic: på tal om hobbyåterfall,flyttade arkaderna till nytt ställe och startade upp ett Bomb Jack från Tehkan 1984,justerade kontrast och ljus,la in en femma och fattade spakarna....Zzzzap var man tillbaks till åttiotalet,hade spelaren varit uppackad och filterboxen hemma då låg en Lazerdance "cosmo tron" på tallriken helt säkert...

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sun Jul 31, 2011 01:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
förhoppningsviss kommer din box hem snart ersatt av två alulådor

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Jul 31, 2011 01:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Respekt!

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited