selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 14:20

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Ulrik Dahlerus
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 00:27 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Nov 18, 2004 23:59
Posts: 29
Hej!
Har med glädje, iver och stort nöje läst detta och andra linnforum under ett par år, och tänkte nu ge mig in i forumvärlden.

Min linnhistoria började för ca 5 år sedan, då min fru och jag gick runt i Stockholms "stereobutiker" och lyssnade på ljudanläggningar. Vi blev helt tagna när vi hörde en Linn-anläggning.

Det började alltså med Mimik/Majik/Keilidh. Sen byttes Majik ut mot Wakonda och LK140. Så småningom tillkom en LK140 för aktiv drift av Keilidh:erna. En mycket trevlig och prisvärd anläggning. Enligt source-first teorin uppgraderades Mimik till Ikemi, ett jättelyft. Sedan lyssnade vi på Espek, som lät fantastiskt. Dessa och två 5125 för aktiv drift införskaffades. Då behövde ju source-sidan en uppfräschning... Wakonda byttes mot 5103. En fantastisk uppgradering det med. När sedan Akurate 242 kom och vi gjorde misstaget att lyssna så var det färdigt, ut med Espek, in med 242. Och så var det ju sourcen igen. Exotik lyfter ju alla anläggnngar och Unidisk 2.1 är klart prisvärd och så slapp man ju en burk eftersom DVD-spelare följer med. Nu ser alltså anläggningen ut så här: Unidisk 2.1/Exotik/2x5125/Akurate 242, aktivt förstås. I sovrummet står rester av de gamla anläggningarna: Mimik/Wakonda med Kudos sneaky/2xLK140/Keilidh, aktivt som ni förstår. 242:orna är helt underbara, jag vill inte ge mig in på hifi-fikonspråket men det är otroligt ROLIGT att lyssna på musik nu.

/uda

Har nu införskaffat en LP12 också. Cirkus och Valhallam men än så länge Basik Plus och AT95. Inte riktigt nöjd ännu. Måste nog pilla lite med en för att det ska låta bra.
/uda

Nu fungerar LP12 som den ska. Wakondan som tillfälligt används som försteg skulle byglas om till MM. Den var byglad för MC men märkt MM på utsidan. Kalle på HF och Roland hjälpte mig att ffinna felet och fixa det.
/uda

Nu är Exotik uppgraderad med RIAA. Allt funkar som det skall. Wakondan har kommit hem till Mimik, LK140*2 och Keilidh.
/uda


Last edited by uda on Sun Feb 18, 2007 22:55, edited 3 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 00:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Herregud - allt detta på bara 5 år :shock: Måste varit många kartonger som passerat in/ut genom ytterdörren.
Grabbarna på HF hittar väl hem till dig i sömnen antar jag :wink:

Grattis till ett superbra system!
Helt ok sovrumssystem med.
Välkommen hit btw. Bilder vore kul, skicka dem via mail till någon av moderatorerna så klipper de in dem?

Ett tips, du kan väl be Kalle dema Komri, haha :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 05:04 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Det var inte illa! :o
Vilket TOKTREVLIGT system! Jag förstår att det är trevligt att lyssna på. Har du möjlighet att ta bilder får du gärna göra det :)

Välkommen till forumet!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 08:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Vilket fantastiskt system! precis vad jag vill ha förutom att jag skulle nöja mig med Katan och ett 5125 precis som jag har nu.

Vill också se bilder :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 22:03 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Nov 18, 2004 23:59
Posts: 29
Trevligt att ni gillar mitt system. Ska givetvis knåpa ihop några bilder. Måste bara få låna digitalkameran...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Hej och välkomen trevligt system du lyckats få ihop och på så kort tid också.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 22:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Det där sovrumssystemet slår väl mångas vanliga system. Aktivt med två LK140 är ju inte illa...

Sen är du väl den enda på forumet som har gått över Ikemi, när det gäller cd-formatet. Bilder får du som sagt fixa!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 11:37 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Nov 18, 2004 23:59
Posts: 29
equi2 wrote:
Sen är du väl den enda på forumet som har gått över Ikemi, när det gäller cd-formatet. Bilder får du som sagt fixa!
Ikemi var fantastisk. Uppgraderingen från Mimik var ett stort steg. Men Unidisken är ju ett lika stort steg den, och så passar designen in med övriga burkar. Det har inte pratats mycket om SACD och DVD-Audio den senaste tiden på forumet, men jag tycker dessa format ger mycket. Väljer alltid något av dessa format om valet finns. Trots att jag alltså lyssnar på 2 kanaler. Den första Unidisken jag hade hemma vägrade för övrigt att spela alla typer av DVD:er, snopet! Kändes lite dumt att betal 65 000 kr för en DVD-spelare som inte funkade. Servicen från Linn var som vanligt perfekt. Fick ett låneex direkt och exemplar två,som kom i augusti har fungerat utan minsta problem eller buggar. Den spelar alla skivor. Sportbilsentusiasten, du är ju tveksam till Unidisk, men som sagt mitt ex från augusti har inga problem, inga uppgraderingar har behövts. Vet inte om detta gäller 1.1 också, men det är ju på många sätt identiska. Har hört att det endast är DA-omvandlarna som skiljer.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ulrik, var otroligt nära att köpa en Uni 1.1 förra veckan men stoppade processen i sista minuten, efter att ha talat med handlare världen över o kollat med ett antal ägare.
Vissa Unidiskar går klockrent (även av de första tillverkade) andra krånglar en hel del.
De flesta tidiga versionerna har varit inne hos Linn minst en gång.
Dock ska de som tillverkas denna hösten vara OK (sa Linn o trodde jag)
Fel... Unidisk SC har buggar
Min Exotik har två st...
Kinosägare får tex starta om burken ibland.


Ska säga att Unidiskfelen numera är MYCKET små:
* vissa skivor kan inte läsas
* droppouts mellan 1:a o 2:a spåret (märks bara om låterna går i varandra)
* skivorna blir heta
* krävs reboot ibland
O de Unisar som varit inne på service går i det närmaste perfekt.

Ändå - vi snackar produkter för 50-140 kkr
Jag HATAR strul, lika mycket som jag ÄLSKAR Linn.
Linn har varit exemplarisk i felhantering - det säger alla ägare.
Ingen vill byta o köpa något annat - men är klart besvikna över att stök.

Jag har varit på G sedan i somras o kan avvakta lite till. Låter så pass bra ändå hemma :D
O för varje månad jag väntar - låter en Unidisk bara ännu bättre.
Linn förbättrar produkterna hela tiden.
DET är bra det :wink:
Eller också springer jag på en CD12 för rätt pengar...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 12:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Quote:
Eller också springer jag på en CD12 för rätt pengar...
Finns en på ebay just nu som ligger på motsvarande 44000SEK! :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 15:44 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Ska säga att Unidiskfelen numera är MYCKET små:
(...)
* droppouts mellan 1:a o 2:a spåret (märks bara om låterna går i varandra)
Jag tycker inte det är ett litet fel, det är ett helt oacceptabelt fel! Jag lyssnar på mycket konceptskivor där i princip alla låtar hänger ihop med varandra. Då förstör det stämningen ganska rejält att höra när en låt går över till en annan. Märkligt att Linn inte åtgärdat det felet...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 01:38 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Nov 18, 2004 23:59
Posts: 29
Ja som sagt, mitt ex nr 2 har fungerat oklanderligt. Ingen av de buggar/fel du beskriver har uppträtt. Med CD12 missar man ju de fönämliga nya formaten, inte avgörande kanse, men en faktor att väga in. För övrigt håller jag med sportbilsentusiasten, det är absolut ingen brådska. Pris/prestanda blir ju hela tiden bättre. Dessutom gillar jag som sportbilen rejäla kliv. Är man inte helt säker på att man tar ett rejält kliv kan man lika gärna vänta.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 23:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
uda wrote:
Ja som sagt, mitt ex nr 2 har fungerat oklanderligt. Ingen av de buggar/fel du beskriver har uppträtt. Med CD12 missar man ju de fönämliga nya formaten, inte avgörande kanse, men en faktor att väga in. För övrigt håller jag med sportbilsentusiasten, det är absolut ingen brådska. Pris/prestanda blir ju hela tiden bättre. Dessutom gillar jag som sportbilen rejäla kliv. Är man inte helt säker på att man tar ett rejält kliv kan man lika gärna vänta.
Förnämliga nya formaten???

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 09:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
DVD/SACD (DVD-AUDIO) ?

Sen kan man ju tvista om de är förmämliga eller inte, men det är väl fel del av forumet för det kanske... :P


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 00:47 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Nov 18, 2004 23:59
Posts: 29
Ja, jag är väldigt förtjust i SACD och DVD-Audio. Trodde inte att det skulle vara så stor skillnad som jag efter ha spelat en del på 2.1:an tycker att det är.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited