selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 13:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Film-DAC
PostPosted: Mon Jul 11, 2011 16:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Tjenare! Vet inte riktigt varför jag slutade hänga här dagligen, jag tror jag fick för mycket att göra på jobbet.. ;)

Anyway, jag behöver råd.. Jag kör numera en enkel media-PC (Asus eeebox 1012) till film. Bilden är via hdmi till projektorn och är rätt skaplig. Ljudet går via en 3.5mm plug från det inbyggda ljudkortet analogt till försteget.. och är, helt förväntat, minst sagt undermåligt.

Vad göra? Jag har gett upp förhoppningen att hitta ett praktiskt sätt att köra via DS:en (kan inte se något praktiskt sätt att hålla bild och ljud i synk) så kvar blir väl att köpa ett billigt externt USB-ljudkort.

Finns det något billigt & bra? Jag har testat NuForce uDac-2 och HRT Music Streamer II. Båda var betydligt bättre än det inbyggda och den senare var något klarare (lättare att höra repliker) än den förra, men speciellt engagerande går det inte att säga att de var. Finns det något skäl att hoppas på Cambridge Audio dacMagic? (CA har gjort en del bra billiga grejer förr.. hittar dock tyvärr inget ställe i närheten att provlyssna/låna hem den på.)

Tips, någon?


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Mon Jul 11, 2011 21:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Köp en gammal 5103a med DTS eller en Exotik+DA

Då har du också den stora fördelen att kunna köra ut LFE till din 345 dedikerat. Det kommer bli ohyggligt bra för film!

Jag kör idag Akurate Kontrol och min 345a är ansluten till Sub Out. Sen har jag en Oppo Blurayspelare ansluten både optiskt och med 3 par interconnect analogt (för HD-formaten) till Akurate Kontrol.

/ j


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Mon Jul 11, 2011 22:16 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Finns det inte en Numerik nånstans? Den var kanske inte frisk nog? Om datorn bara har optisk ut så finns det ju små omvandlare på Kjell.


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Tue Jul 12, 2011 00:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
jajo wrote:
Köp en gammal 5103a med DTS eller en Exotik+DA

Då har du också den stora fördelen att kunna köra ut LFE till din 345 dedikerat. Det kommer bli ohyggligt bra för film!

Jag kör idag Akurate Kontrol och min 345a är ansluten till Sub Out. Sen har jag en Oppo Blurayspelare ansluten både optiskt och med 3 par interconnect analogt (för HD-formaten) till Akurate Kontrol.

/ j
Njae.. redan en 5103:a skulle vara en större utgift än jag är beredd att lägga på filmdelen. De ligger väl på 6-7000 fortfarande? För de pengarna kan jag stoppa Dynamik i försteget.. (vilket jag inte gjort än.. det är märkligt hur man får andra prioriteringar som husägare..) Jag var nog ute efter något vettigt i 1500 kr-klassen (men även där borde det väl finnas relevanta skillnader mellan produkterna?) med viss prismässig elasticitet uppåt om det finns något klart bättre som bara är lite dyrare.

Att få LFE-kanalen till subben hade varit intressant i vissa filmer, men nu har jag ju ett rent stereoförsteg och jag har inte lust att kompromissa på den punkten.

USB-anslutning verkar dessutom betydligt smidigare till en HTPC än S/PDIF, (åtminstone teoretiskt) kanske även bättre.


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Tue Jul 12, 2011 00:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
per wrote:
Finns det inte en Numerik nånstans? Den var kanske inte frisk nog? Om datorn bara har optisk ut så finns det ju små omvandlare på Kjell.
Tyvärr gav den upp andan för något år sedan. Numera får den möjligen utgöra prydnad, tillsammans med den likaledes insomnade Karik:en. ;)


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Tue Jul 12, 2011 00:34 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Prisjaktfolket verkar ju gilla den här. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=729936. Vore kul att testa.


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Tue Jul 12, 2011 01:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Kanske en airport express? Det går ju att strömma ljud till den från datorn trådlöst iaf med airfoil (http://www.rogueamoeba.com/airfoil/) eller liknande. Vet inte hur det går med tidssynken men det kan du säkert hitta tips på någonstans. Ganska billig och ok lösning ljudmässigt om det funkar.


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Tue Jul 12, 2011 07:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
per wrote:
Prisjaktfolket verkar ju gilla den här. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=729936. Vore kul att testa.
Jo, den var som sagt en av de jag testade. Den var klart bättre än det inbyggda, men inte nämnvärt upphetsande. Enda sättet att få en bild av hur bra den är relativt sätt är förstås att testa fler produkter.. jag var bara ute efter tips vilka det borde vara. :)

Det verkar populärt just nu med USB-dac:ar som drivs via USB (likt den du länkar). Visst, det är smidigt, men jag har så svårt att tro på att det inte är en begränsning. Firestone Audio har några rätt billiga dac:ar. De säljs visst av någon finsk butik som även säljer Linn. De har extern nätdel och möjlighet (likt Naim! :D ) att köpa till en bättre nätdel i liknande låda. De kanske kan vara något? Designen är dessutom tilltalande - liknar Lejonklou. ;)


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Tue Jul 12, 2011 07:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
pejo wrote:
Kanske en airport express? Det går ju att strömma ljud till den från datorn trådlöst iaf med airfoil (http://www.rogueamoeba.com/airfoil/) eller liknande. Vet inte hur det går med tidssynken men det kan du säkert hitta tips på någonstans. Ganska billig och ok lösning ljudmässigt om det funkar.
Tack för tipset. Jag lyckas dock inte ens riktigt förstå hur den här produkten fungerar vid en snabb titt.. men då den verkar mjukvarubaserad och förutsätta Windows eller Mac går den bort. Min HTPC är baserad på XBMC Live, dvs Linux.


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Tue Jul 12, 2011 10:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Låter som du är på jakt efter ett externt ljudkort. Har aldrig testat dem själv men har läst att de ofta är överlägsna inbyggda. Vet att M-Audio ofta näms i hifi-sammanhang, dock icke-Linn. Men kanske kan vara något att testa?

Gjorde en liten sökning på prisjakt (pris <3000 och analoga RCA-utgångar)
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?col ... =s72633439

Med flera av dessa får du dessutom möjlighet att spela in analoga signaler till datorn


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Tue Jul 12, 2011 13:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Traktorpojken wrote:
Låter som du är på jakt efter ett externt ljudkort.
Ja, produktkategorin jag kollar på är i praktiken "externa ljudkort" - det är så de presenteras för operativsystemet - men vanligen har de ett betydligt mer begränsat antal features än typiska ljudkort. De traditionella hifi-tillverkarna har hittat den här nischen, så utöver ljudkortstillverkarna hittar man även märken som Cambridge Audio, Rega, Pro-ject, Musical Fidelity etc.. märken som jag iallafall initialt har något mer förtroende för än Creative när det gäller produkter man riskerar höra musik genom..

.. men det är tunnt på folk som faktiskt hört, och än mindre jämfört dem. Om man råkar hitta någon officiell recension låter de förstås alla fantastiskt... :lol:


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Tue Jul 12, 2011 18:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
teatime wrote:
Traktorpojken wrote:
Låter som du är på jakt efter ett externt ljudkort.
Ja, produktkategorin jag kollar på är i praktiken "externa ljudkort" - det är så de presenteras för operativsystemet - men vanligen har de ett betydligt mer begränsat antal features än typiska ljudkort. De traditionella hifi-tillverkarna har hittat den här nischen, så utöver ljudkortstillverkarna hittar man även märken som Cambridge Audio, Rega, Pro-ject, Musical Fidelity etc.. märken som jag iallafall initialt har något mer förtroende för än Creative när det gäller produkter man riskerar höra musik genom..

.. men det är tunnt på folk som faktiskt hört, och än mindre jämfört dem. Om man råkar hitta någon officiell recension låter de förstås alla fantastiskt... :lol:
Ser nu att priserna på dessa sjunkit betydligt sedan jag kollade på den här typen av produkter för dryga året sedan. Tyvärr är det fortsatt ganska ont om produkter från etablerade tillverkare i det prisspann du angav, men Pro-Jekt har iaf och NuForce verkar vara en favorit på Prisjakt.


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Tue Jul 12, 2011 19:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Du skulle kunna testa pro-jekt usb box, och säga vad du tycker om den. Själv tycker jag den svänger, men aningen sämre än spdif versionen som har extern nätdel(och kostar dubbelt så mycket). Men det kan också bero på att den med spdif matning får en stabilare signal från mit ljudkorts klocka, i stället för moderkortets usb-klocka.
Så om ditt moderkort har en bra usb-matning, så kanske usb box lyfter!:)
*Enligt hifibutiken, låter nuforce2 skräp jämfört med usb box.

Men båda låter sämre än mitt interna ljudkort e-mu 0404. Så om man ska titta på ett externt ljudkort, så skulle jag säga e-mu 0404.. troligtvis bäst i creative världen. Den använder sin egen klocka, för sin egen dac(asynchroniskt), men det kan ändå komma in jitter i usbmatningen, och sänka den jämfört med interna versionen av kortet. Rekommendation med reservation.

Annars skulle jag nog också rekomendera att du provar Firestone Audio spitfire. Kommer snart få hem en för att testa, eftersom jag överväger att sälja den i min uppkommande webbutik.
Skulle kunna skicka en till dig så du får prova när jag fått hem ett ex.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Wed Jul 13, 2011 01:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Kan Project DAC Box USB vara något (en annan produkt än USB Box!)?
http://box-designs.com/main.php?prod=da ... al&lang=de

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Wed Jul 13, 2011 07:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
den verkar bli sågad av en kille på på prisjakt som pratar om timing och driv.. så vida inte han har en riktigt dålig digitalutgång på sin rotelmaskin låter han trovärdig men kan kolla om hifibutiken har den. borde ju kunna spöa usb box, eftersom den har den externa nätdelen, så vida dom inte ritat om kretskortet.

Vad har linn för spänning på sina nätdelar..? kanske går använda en linn nätdel efter lite pålödning av kontakter...S-)

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited