selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 14:55

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Wed Jul 13, 2011 12:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
doze84 wrote:
Du skulle kunna testa pro-jekt usb box, och säga vad du tycker om den. Själv tycker jag den svänger, men aningen sämre än spdif versionen som har extern nätdel(och kostar dubbelt så mycket). Men det kan också bero på att den med spdif matning får en stabilare signal från mit ljudkorts klocka, i stället för moderkortets usb-klocka.
Så om ditt moderkort har en bra usb-matning, så kanske usb box lyfter!:)
*Enligt hifibutiken, låter nuforce2 skräp jämfört med usb box.
Pro-Ject är helt klart på listan, jag skall bara hitta någon här nere som säljer dem.. Spontant tror man ju mer på den dyrare versionen (otroligt förvirrande att de har nästan samma namn..) med egen nätdel, men man vet ju som sagt aldrig..
doze84 wrote:
Men båda låter sämre än mitt interna ljudkort e-mu 0404. Så om man ska titta på ett externt ljudkort, så skulle jag säga e-mu 0404.. troligtvis bäst i creative världen. Den använder sin egen klocka, för sin egen dac(asynchroniskt), men det kan ändå komma in jitter i usbmatningen, och sänka den jämfört med interna versionen av kortet. Rekommendation med reservation.
Intressant. Asynkron överföring över USB är på pappret det klart mest lovande.. Firestone Audio har visst just en ny DAC med den egenskapen (men den är rejält mycket dyrare, och fulare!). e-mu 404 har fler knappar än resten av min anläggning tillsammans.. jag undrar om det inte det diskvalificerar den.. ;)
doze84 wrote:
Annars skulle jag nog också rekomendera att du provar Firestone Audio spitfire. Kommer snart få hem en för att testa, eftersom jag överväger att sälja den i min uppkommande webbutik.
Skulle kunna skicka en till dig så du får prova när jag fått hem ett ex.
Tack för det erbjudandet! Dock är det väl just Spitfire-modellen som saknar USB, vad jag kan se. Du är inte inne på att sälja de lite billigare Fubar-modellerna också?


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Wed Jul 13, 2011 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
doze84 wrote:
den verkar bli sågad av en kille på på prisjakt som pratar om timing och driv.. så vida inte han har en riktigt dålig digitalutgång på sin rotelmaskin låter han trovärdig men kan kolla om hifibutiken har den. borde ju kunna spöa usb box, eftersom den har den externa nätdelen, så vida dom inte ritat om kretskortet.

Vad har linn för spänning på sina nätdelar..? kanske går använda en linn nätdel efter lite pålödning av kontakter...S-)
Här är en recension i HiFi Choice:
http://www.techradar.com/reviews/audio- ... 014/review
Den blir inte sågad utan erbjuder bra valuta för pengarna. Testa själv är vad som gäller alltså. Kolla med distributören Ljudtema kanske?
E-Mail: info@ljudtema.se Internet: http://www.ljudtema.se

Tillägg:
Helsingborg
Malmsjö Hifi
Fågelsångsgatan 5
Tel: 042-24 24 68
är nog den närmaste butiken, men Tonläget och P&S är även listade.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Wed Jul 13, 2011 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Dök just upp en Musical Fidelity V-Dac på hifimagasinet som precis slinker in i din budget.

Kanske kan vara något att testa?

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... nsID=19489


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Wed Jul 13, 2011 21:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Tendaberry wrote:
doze84 wrote:
den verkar bli sågad av en kille på på prisjakt som pratar om timing och driv.. så vida inte han har en riktigt dålig digitalutgång på sin rotelmaskin låter han trovärdig men kan kolla om hifibutiken har den. borde ju kunna spöa usb box, eftersom den har den externa nätdelen, så vida dom inte ritat om kretskortet.

Vad har linn för spänning på sina nätdelar..? kanske går använda en linn nätdel efter lite pålödning av kontakter...S-)
Här är en recension i HiFi Choice:
http://www.techradar.com/reviews/audio- ... 014/review
Den blir inte sågad utan erbjuder bra valuta för pengarna. Testa själv är vad som gäller alltså. Kolla med distributören Ljudtema kanske?
E-Mail: info@ljudtema.se Internet: http://www.ljudtema.se

Tillägg:
Helsingborg
Malmsjö Hifi
Fågelsångsgatan 5
Tel: 042-24 24 68
är nog den närmaste butiken, men Tonläget och P&S är även listade.
Intressant, bra att du såg den.
Hittade tyvärr inte den dac:en hos hifibutiken, så det blev ingen provlyssning idag.

Men kan hända jag tar hem någon framöver eftersom det är mycket sväng för lite päng, jämfört med konkurrenterna.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Wed Jul 13, 2011 21:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
teatime wrote:
doze84 wrote:
Du skulle kunna testa pro-jekt usb box, och säga vad du tycker om den. Själv tycker jag den svänger, men aningen sämre än spdif versionen som har extern nätdel(och kostar dubbelt så mycket). Men det kan också bero på att den med spdif matning får en stabilare signal från mit ljudkorts klocka, i stället för moderkortets usb-klocka.
Så om ditt moderkort har en bra usb-matning, så kanske usb box lyfter!:)
*Enligt hifibutiken, låter nuforce2 skräp jämfört med usb box.
Pro-Ject är helt klart på listan, jag skall bara hitta någon här nere som säljer dem.. Spontant tror man ju mer på den dyrare versionen (otroligt förvirrande att de har nästan samma namn..) med egen nätdel, men man vet ju som sagt aldrig..
doze84 wrote:
Men båda låter sämre än mitt interna ljudkort e-mu 0404. Så om man ska titta på ett externt ljudkort, så skulle jag säga e-mu 0404.. troligtvis bäst i creative världen. Den använder sin egen klocka, för sin egen dac(asynchroniskt), men det kan ändå komma in jitter i usbmatningen, och sänka den jämfört med interna versionen av kortet. Rekommendation med reservation.
Intressant. Asynkron överföring över USB är på pappret det klart mest lovande.. Firestone Audio har visst just en ny DAC med den egenskapen (men den är rejält mycket dyrare, och fulare!). e-mu 404 har fler knappar än resten av min anläggning tillsammans.. jag undrar om det inte det diskvalificerar den.. ;)
doze84 wrote:
Annars skulle jag nog också rekomendera att du provar Firestone Audio spitfire. Kommer snart få hem en för att testa, eftersom jag överväger att sälja den i min uppkommande webbutik.
Skulle kunna skicka en till dig så du får prova när jag fått hem ett ex.
Tack för det erbjudandet! Dock är det väl just Spitfire-modellen som saknar USB, vad jag kan se. Du är inte inne på att sälja de lite billigare Fubar-modellerna också?
Jag syftar på spitfire MKII, och den har usb ingång, men är i stort sätt samma dac i övrigt.
Tyvärr verkar usb vara ett förlorande koncept utan asynchroniskt, om det nu fungerar i praktiken..

Men dom har precis som du skrev släppt en ´värre´ dac, ILTW, med asynchronisk usb överföring som är helt omgjord. Vilket med lite otur kan låta sämre. Men jag ska nog ta hem och testa den. Bästa vore om dom la till asynch på nuvarande spitfire mkII dacen.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Fri Jul 15, 2011 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Traktorpojken wrote:
Dök just upp en Musical Fidelity V-Dac på hifimagasinet som precis slinker in i din budget.

Kanske kan vara något att testa?

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... nsID=19489
Tack för tipset! Tyvärr har jag inte haft tillfälle att höra V-DAC än, och köpa den ohörd gör jag inte, inte ens till ett bra pris. :)


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Fri Jul 15, 2011 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
doze84 wrote:
Jag syftar på spitfire MKII, och den har usb ingång, men är i stort sätt samma dac i övrigt
Aha! Ja, den hade varit spännande att testa. Någon aning om vad den hamnar prismässigt i Sverige?


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Fri Jul 15, 2011 11:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Jag hade som hastigast en Cambridge Audio dacMagic hemlånad i går kväll.

Jag testade den bara via USB till HTPC:n. Jag upplevde den som klart bäst hittills när jag körde ett musikvideoklipp (men det är väldigt vanskligt att "jämföra" när det går flera dygn mellan jämförelserna) och den fungerade utmärkt till filmen vi såg. Betydligt lättare att uppfatta replikerna än det brukar vara, och nog bättre än de två andra dac:arna också. dacMagic har dessutom betydligt mer features än de båda andra (bla skulle man kunna testa att jämföra med S/PDIF här, vilket jag tyvärr inte hade tid med..)

Samtidigt var den inte heller den särskilt upphetsande, och priset har ramlat iväg lite. Ligger bäst till, men jag vill helst prova några till..


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Fri Jul 15, 2011 12:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
teatime wrote:
Jag hade som hastigast en Cambridge Audio dacMagic hemlånad i går kväll.

Jag testade den bara via USB till HTPC:n. Jag upplevde den som klart bäst hittills
Intressant test. Jag är själv lite intresserad av vad du kommer fram till. Själv vill jag använda en USB DAC för att lyssna på musik på jobbet. Men för att det ska vara intressant måste det vara klar bättre än en SB3 eller Sandisk Sansa M250/G2HW. Hur är din uppfattning om prestandan relativt dessa?

En annan viktig fråga är om den klarar högupplösta FLAC. Om jag har förstått saken rätt klarar Dacmagic bara 44/16 filer via USB. Stämmer det är det så har Dacmagic en stor nackdel


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Fri Jul 15, 2011 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Linnofil wrote:
teatime wrote:
Jag hade som hastigast en Cambridge Audio dacMagic hemlånad i går kväll.

Jag testade den bara via USB till HTPC:n. Jag upplevde den som klart bäst hittills
Intressant test. Jag är själv lite intresserad av vad du kommer fram till. Själv vill jag använda en USB DAC för att lyssna på musik på jobbet. Men för att det ska vara intressant måste det vara klar bättre än en SB3 eller Sandisk Sansa M250/G2HW. Hur är din uppfattning om prestandan relativt dessa?
SB3 (SqueezeBox?) har jag ingen erfarenhet av alls. En Sansa M250 har jag förvisso, men jag måste erkänna att det nog är minst ett år sedan jag använde den senast. Jag tvingas nog erkänna för mig själv att jag helt enkelt inte använder mp3-spelare i praktiken.
Linnofil wrote:
En annan viktig fråga är om den klarar högupplösta FLAC. Om jag har förstått saken rätt klarar Dacmagic bara 44/16 filer via USB. Stämmer det är det så har Dacmagic en stor nackdel
Jag törs inte påstå något om dacMagic, då jag inte testat, men jag hade fått uppfattningen att det är ett vanligt problem med USB-ljudkort?


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Fri Jul 15, 2011 17:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
teatime wrote:
Jag hade som hastigast en Cambridge Audio dacMagic hemlånad i går kväll.

Jag testade den bara via USB till HTPC:n. Jag upplevde den som klart bäst hittills när jag körde ett musikvideoklipp (men det är väldigt vanskligt att "jämföra" när det går flera dygn mellan jämförelserna) och den fungerade utmärkt till filmen vi såg. Betydligt lättare att uppfatta replikerna än det brukar vara, och nog bättre än de två andra dac:arna också. dacMagic har dessutom betydligt mer features än de båda andra (bla skulle man kunna testa att jämföra med S/PDIF här, vilket jag tyvärr inte hade tid med..)

Samtidigt var den inte heller den särskilt upphetsande, och priset har ramlat iväg lite. Ligger bäst till, men jag vill helst prova några till..
När du ändå hänger på hifiklubben kan jag rekommendera arcam rdac, har inte jämfört med dacmagic men tyckte att den låg i klass med sonos och dom bästa cd-spelarna på hifiklubben. Mycket trevlig i det sammanhanget! Den är asynchronisk o går köpa till iphone/usb dongel.. men då gick priset upp lite till:)
spitfire mk2 ligger på 2600 i sverige, men jag kan nog fixa några procent selleri och några procent pre-opening rabatt. Säger till när jag fått hem den. Troligen om två veckor. Ha is i magen:)

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Wed Jul 20, 2011 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
I senaste Stereoplay jämför de olika USB-Software-Player. JRiver Mediasuite har bra gränssnitt med covers och låter klart bättre än t.ex. Foobar eller iTunes (för Windows låter den tydligen ännu sämre!). Bäst är dock Stealth Audio Player, men den rekommenderas endast för datorkunniga.
De jämför även olika ASIO-drivrutiner och även där finns det tydligen klara skillnader. Asio4all (gratis) är inte dum, men klart bäst är AQVOX, som är konstruerad för att minimera jitter. De har t.ex. bytt ut hela Windows USB-kärnan.
http://www.aqvox.de/asio-usb-e.html

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Tue Aug 16, 2011 15:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
ILTW i asynkront läge är bra, men jag tror Spitfire MKII är bättre... i varje fall med min spdif-matning.
Vet man inte om att man har en bra SPDIF matning, så rekommenderar jag ILTW som skyddar ljudsignalen bättre.

(Ljudkort har mycket bättre Spdif signal, än min Denon DVD.)

Edit: Tog bort lite yrande, ang en jämförelse som jag inte blev helt klar över.
Det jag upplevde som konkret var att DacMagic inte var så dålig som jag trott, utan faktiskt en hyfsad, i icke linn-sammanhang dac.
Att Firestone audio Dac-arna låter bättre med extern strömmatning
och att ILTW låter bättre i asynkront läge.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Last edited by doze84 on Thu Dec 01, 2011 08:51, edited 4 times in total.

Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Mon Oct 03, 2011 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Vad använder ni för USB-kablar när ni testar DAC:ar? En prisvärd är Nuforce Impulse för ca. € 35,-. Bättre blir kanske med Aqvox USB för € 150,- (handkonfektionerad).

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Film-DAC
PostPosted: Thu Dec 01, 2011 08:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Tendaberry wrote:
Vad använder ni för USB-kablar när ni testar DAC:ar? En prisvärd är Nuforce Impulse för ca. € 35,-. Bättre blir kanske med Aqvox USB för € 150,- (handkonfektionerad).
Spännande, har du testat hur dom spelar melodier?
När får hem fler ILTW så funderar jag på att prova olika usb-kablar och se om det gör skillnad även i Asynkront läge.
Vilket det borde göra..

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited