selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 16:04

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 124 posts ]  Go to page 1 2 3 4 59 Next
Author Message
 Post subject: Haakan's System
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 21:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
hmm min bana in på linn-spåret var när en polares brorsa spelade för oss -93 lr nåt med en majik/mimik samt icke-linnhögtalare..å det lät otroligt bra för att inte snacka om hur snygga "linn-burkarna" var...samt fortfarande är ! så då jag återuppväckte mitt hifiintresse i äldre dar med en majik-mimik...naturligtvis så lät det inte lika bra som då man var 13år men ändå svängde det rätt gött faktiskt...

nu har jag dock sålt dom prylarna och införskaffat en kolektor (tackar sony för den) tänkte först köpa en kairn som då skulle vara bättre...men då kändes det samtidigt som om jag hoppar över ett steg tänkte jag...


högtalare just nu är mina hembyggda hfls-1 som ljuder väldigt bra för dom pengarna...dock kommer nya byggen i vinter, med lite högre ambitioner :wink:

har även lite funderingar på ett par katan för att ha som referens

ajo denna pjäs är alltså först ut på visning :wink: (ursäkta bildkvaliten kameran kommer bytas)

Image


Image




här högtalarna under uppbyggnad :

Image

och sista klara

Image

uppdaterar tråden direkt det kommer roliga prylar

ja just det cd saknas :/ måste dock hålla mig lite lågt efter slutstegsinköpet annars får min tjej spel....hon förstår inte skillnaden mellan ikemi å tandbergs dvd :D


Last edited by Haakan on Sun Nov 28, 2004 13:30, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 15:37 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Riktigt snygga hemmabyggen du har måste jag säga! Men du har en fin förförstärkare också, undrar var du fått tag i den :wink:

Hur går det med slutstegsfunderingarna?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 15:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Ja verkligen snyggt jobb med burkarna och försteget går minsann inte av för hackor :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 16:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Haakan, har du externa filter?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 17:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
Roligt. Har också ett par HFLS som jag byggde som projektarbete när jag gick i trean på gymnasiet. Kan inte ha varit kul att spela dom på majiken haha, de är ju ganska tunga att driva om man säger som så. Nu vet jag inte vilken delning du har men jag körde med senaste filtrena och de var inte roliga att driva.

Tur att du ska byta högtalare måste jag säga. HFLS låter ganska "Hifi" vid första lyssningsintryck men usch så tråkiga i längden. Med det filtret jag använde (senaste revision ändå) så var diskanten alldeles för hög basen grötig. Inte mycket till dynamik heller. Med min anläggning som jag hade då (Karik, Majik, LK100) så spelade mina dåvarande Ninka skjortan av HFLS-1.

http://bilder.alligatorn.com/view_photo ... d=IMG_1769

Innan fanering...


Last edited by daggen on Thu Nov 25, 2004 17:41, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 17:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Sony wrote:
Hur går det med slutstegsfunderingarna?
jodå tar en stund till bara morfar gick bort i söndags å jag måste upp till luleå på begravning osv tänkte väl ta det lite lugnt där nästa vecka typ...har inte hunnit fundera så mycket på inköpen ännu men det blir 5105 om den finns kvar...

sportbilsentusiasten: jo dom e externa, för ev ändringar samt att dom ska slippa alla tryckförändringar samt vibrationer i kabinettet..lr typ nån sån hifi-förklaring :D

daggen: jo dom e väldigt trögdrivna...basen är väldigt olika beroende på vilket rum dom spelas i tyvärr...hemma hos mickeY (hf.nu) lät dom strålande bra...inte lika bra hemma hos mig dock...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 17:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
Ok, jo det kan jag tänka mig. Dessutom har jag ju bara testat dem med EN uppsättning elektronik också. De kanske växer med annat.

Förresten, om du hittar ett LK140 för samma pengar tycker jag att du ska köpa det hellre än 5105, nästan lika bra driv fast LK140 låter mycket bättre än 5105 tycker jag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 17:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
daggen wrote:
Ok, jo det kan jag tänka mig. Dessutom har jag ju bara testat dem med EN uppsättning elektronik också. De kanske växer med annat.

Förresten, om du hittar ett LK140 för samma pengar tycker jag att du ska köpa det hellre än 5105, nästan lika bra driv fast LK140 låter mycket bättre än 5105 tycker jag.
mja men samtidigt tänkte jag så när jag köpte kolektorn av sony....varför köpa en kairn ist för en kolektor? då missar jag ju som en uppgradering...vore trist om det blev sämre då man uppgraderar :)

får man fråga vad du drev hfls-1orna med? med 500w icepower va dom tight som en osk*ld...med majiken va dom dock riktigt trötta...men du har rätt i att man lessnar på den slappa basen...nuförtiden kör jag med lite halvstoppade (fårull) basreflex rör...för att minska "släpet"...samt att jag kommer sänka diskanten


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ruggiga skadeinsekter du har hemma :shock:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 18:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
Haha 8)

Jag har faktiskt haft hem en insektsutrotare som med glädje tog med sig dom hem så tyvärr har jag inte kvar dom :wink:

Jag byggde dom mest för att jag tyckte att det var en kul grej. Tänkte aldrig använda dem i min anläggning...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 26, 2004 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
daggen wrote:
Haha 8)

Jag har faktiskt haft hem en insektsutrotare som med glädje tog med sig dom hem så tyvärr har jag inte kvar dom :wink:

Jag byggde dom mest för att jag tyckte att det var en kul grej. Tänkte aldrig använda dem i min anläggning...
daggen hfls-1 kräver ett ganska välpreppat rum samt MYCKET kraft...jag skulle gärna haft mer än ice500 steget producerade...

men dom har ju sina begränsningar...hårdrock låter inte alls nå bra...sitter å lirar jose gonsalez nu å det låter bra tom med min pioneer 5.1 förstärkare :shock:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 27, 2004 20:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Så där ja idag anlände ett 5105 steg också :D sikken kontroll :shock:
jag är asnöjd!

nu saknas bara katan alt ninka? samt en cd...men det får bli julklappar...

en bild: kass men ljuset suger så här på kvällen å allt blir som konstigt då man har spottar i taket :cry: men jag kände att jag ville dela med lite glädje :D

Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 27, 2004 20:29 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Kul! Grattis! :)

Det lilla jag hört av 5105 gjorde intrycket av att det är en duktig liten krabat iaf! Och om jag inte minns fel är 5105 i princip LK240 i en låda, och då är det ju inte så konstigt om det blir bra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 08, 2004 17:16 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
En sak jag tänkte på bara, i manualen till Kolektorn står hur man kan ändra så den inte visar

--

efter en stund, om du hellre vill se volymen. Tror att jag ställt in det så att den tar bort volymen bara efter ett par sekunder...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 08, 2004 20:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Sony wrote:
En sak jag tänkte på bara, i manualen till Kolektorn står hur man kan ändra så den inte visar

--

efter en stund, om du hellre vill se volymen. Tror att jag ställt in det så att den tar bort volymen bara efter ett par sekunder...
hmm går det att fixa så att den släcks efter typ 5sek? helt alltså


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 124 posts ]  Go to page 1 2 3 4 59 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited