selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 124 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 79 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 28, 2004 00:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
daniel.n wrote:
Läckert! Berätta gärna mer om detaljer; delningsfiltret ex.vis, ere LSPCad eller dylikt du designat med, passivt/aktivt/frekvenser/branthet? Vad fick dig att välja dom element du valt? Några kuliga specialknep i lådan för resonansdräpning/uppstagning? Planerar du att tweaka filtret något efter allt är färdigt, eller är det one-shot he' får funka, så att säga? Är elementens placering på lådan och sinsemellan medräknat i filtret på något kul sätt? Bafflestepkompensation?

Humm .. känner min gamla byggarnerv vakna till liv ;) Elakt.
alltså mina kunskaper inom filterkonstruktion duger inte till dom här...det är en kille på faktiskt.se som kallar sig morello som konstruerat dessa...ingvar öhman har gormat fram basavstämningen samt räknat fram basporten...

dom går spikrakt från 20hz å uppåt...+/- 2db ...verkligen det absolut bästa jag hört...

här e filtret iaf:

Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 28, 2004 13:28 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Rolig läsning Haakan! Har du någon plan för när högtalarna kommer att vara klara eller blir det när det blir beroende på jobb och annat? Ur estetisk synvinkel är jag inte odelat positiv men det är ju du som ska ha dem. Är de lika bra som du säger antar jag att man vänder utseendet till något bra efter att man hört dem spela! :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 28, 2004 15:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Sony wrote:
Rolig läsning Haakan! Har du någon plan för när högtalarna kommer att vara klara eller blir det när det blir beroende på jobb och annat? Ur estetisk synvinkel är jag inte odelat positiv men det är ju du som ska ha dem. Är de lika bra som du säger antar jag att man vänder utseendet till något bra efter att man hört dem spela! :D
hehe jo dom e rätt stora, men snart kommer vi köpa ett hus iaf så då lär dom få ett större rum att lira så...

planen är väl att ha dom spelklara inom några veckor :wink: men har inte bestämt slutfinish ännu...kan ändå inte göra det förräns till sommaren så det sprollar iofs :)

dag 3 : :D kommer inte in i snickeriet förräns imorgon...då ska baffeln fräsas samt basreflexrörs-hålet, sen är kabinetten "spelklara" bortsett från porten som cnc-fräses nästa vecka samt lite småpyssel som stenull osv

så vad gör man idag då man inte har något att göra? jo man far till elfa, och handlar grejer så man kan tillverka ett par sjyssta högtalarkablar :)

Image

Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 29, 2004 17:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
idag har jag vart på snickeriet å fräst lite. det finns en cnc-fräs...men jag körde förhand eftersom detta inte ska bli nåt fuskbygge :wink:

Image


Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 04, 2005 18:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
så där ja :D nu dök mellanregister elementen upp dom spelar 300 till 1800hz

Image


Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 04, 2005 20:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Ja det är inga snål-element det körs med här :). Vad kommer totalsumman landa på för högtalarna (inte inräknat ev. verktyg osv du var tvungen skaffa) ?

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 04, 2005 20:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
intressant fråga...har inte vågat fundera på det än :D

hmm elementen går på ca 12papp sen mdf 1000 filtret blir ca 2000...sen blir det mest troligt almfaner ca 1000:-

sen lite stenull å fårull säg 200spänn, basrör 200:- cnc-frästa portar 700:-

tot: hmmm ja säg 18000 innan allt e klart...men jag kan lova det är värt varenda krona


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 04, 2005 23:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Tur du fått lyssna på ett fungerande par innan iaf, då vet du ju vad du får för pengarna. Det tycker jag är det som tar emot annars, även om man köper delar för 100 papp är det ju inte säkert man lyckas få till nåt som ens knäcker ett par Keilidh lixom :).

Btw, du som är inne i DIY-svängen (tydligen ;) ), har du sett några byggen åt Akurate-hållet? Jag menar där tweeter, ev. supertweeter och mellan eller övre mellanregister monterats på "specialvis" så att det är lätt att bygga en liggande center med exakt samma driverkonfig från åtminstone, säg, 500Hz och uppåt eller så .. ?

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 05, 2005 00:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
daniel.n wrote:
Tur du fått lyssna på ett fungerande par innan iaf, då vet du ju vad du får för pengarna. Det tycker jag är det som tar emot annars, även om man köper delar för 100 papp är det ju inte säkert man lyckas få till nåt som ens knäcker ett par Keilidh lixom :).

Btw, du som är inne i DIY-svängen (tydligen ;) ), har du sett några byggen åt Akurate-hållet? Jag menar där tweeter, ev. supertweeter och mellan eller övre mellanregister monterats på "specialvis" så att det är lätt att bygga en liggande center med exakt samma driverkonfig från åtminstone, säg, 500Hz och uppåt eller så .. ?

nja inget med supertweeter faktiskt :/ du bara måste komma å lyssna på dessa när dom e klara :wink: då kommer du skippa centern å bara köra 2kanal :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 05, 2005 10:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Vertikal elementorientering är vad jag funderade på s.a.s., vilket med liggande center dikterar minst 3-vägare. Fast specialare då där någon skulle ha lyckats krympa offseten mellan elementen. Akurate har ju drömlayout för en gammal DIY'are som läst mången websida om hur folk jagat point-source-karaktär.

Vore kul att lyssna! Lova att inte ge mig på käften bara ;):D Dock så bor jag ju uppe i norr..

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 05, 2005 17:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
daniel.n wrote:
Vertikal elementorientering är vad jag funderade på s.a.s., vilket med liggande center dikterar minst 3-vägare. Fast specialare då där någon skulle ha lyckats krympa offseten mellan elementen. Akurate har ju drömlayout för en gammal DIY'are som läst mången websida om hur folk jagat point-source-karaktär.

Vore kul att lyssna! Lova att inte ge mig på käften bara ;):D Dock så bor jag ju uppe i norr..
hehe jo det bästa e ju som allt "ljud" kom från samma punkt....men jag gillar tex inte sk koaxialhögtalare (ja det finns BRA sådana)

en bra 3vägare är svår att klå....helst om den ger fullaregistret


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 05, 2005 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Haakan wrote:
hehe jo det bästa e ju som allt "ljud" kom från samma punkt....men jag gillar tex inte sk koaxialhögtalare (ja det finns BRA sådana)
varför inte?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 05, 2005 19:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
svårt å sätta fingret på det faktiskt....

har ingen rationellförklaring tyvärr :D önskar jag kunde säga det motsatta men nån dag kanske det kommer nåt element jag gillar ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 06, 2005 02:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
När jag blir stor och kan ha en bio-grotta blir det nog till att prova designa några högtalare. För filmtitt kliar M&K's system ganska hårt, men det är ju inte gratis. Blir nog till att prova bygga aktiva trevägare tror jag. Tillräckligt låga golvstående diton för att kunna placeras under en lågt placerad filmduk. Fan, jag känner byggnerven sprattla.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 06, 2005 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
daniel.n wrote:
När jag blir stor och kan ha en bio-grotta blir det nog till att prova designa några högtalare. För filmtitt kliar M&K's system ganska hårt, men det är ju inte gratis. Blir nog till att prova bygga aktiva trevägare tror jag. Tillräckligt låga golvstående diton för att kunna placeras under en lågt placerad filmduk. Fan, jag känner byggnerven sprattla.
hehe alla blir smittade förr eller senare :wink:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 124 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 79 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited