selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 23:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Skumt fel i FLAC fil
PostPosted: Wed Jun 22, 2011 23:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Satt och lyssnade på Maeve o'Boyle, 24 bit, (inköpt från Linn Records för ett halvår sedan) och hör ett skumt ljud i ena högtalaren när jag spear låten "Romeo". Spelar upp låten från början ett par gånger och kan konstatera ett ljud som låter som ett väldigt ljust smackande, bara i ena kanalen (vänstra). Ljudet upprepar sig ungefär var fjärde sekund dom första fyrtio sekunderna. Vet inte om det har funnits där hela tiden eller kommit på sistone. Lite orolig blir man att någonting har börjat bli korrupt.
Samma fenomen om jag spelar låten på en annan spelare.
Samma igen om jag spelar från min backupdisk.
Det är den enda låten som verkar "trasig" och man får lyssna lite aktivt för att upptäcka ljudet. Har man väl hört det är det stört omöjligt att slappna av :-)

Har ni samma fenomen ?
Om inte, skulle någon kunna maila mig den låten ?

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Skumt fel i FLAC fil
PostPosted: Wed Jun 22, 2011 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Besvarar min egen tråd :-)

Lyssnade på samma låt i Spotify och.... SAMMA OLJUD!!!

Låter som sagt som ett ljust smackande, eller kastanjett typ...

Måste vara något fel på inspelningen. Ledsen att jag gjorde er uppmärksam på det :-)

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Skumt fel i FLAC fil
PostPosted: Wed Jun 22, 2011 23:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Skumt!
Kanske vore bra att fråga Linn Records om det, eller åtminstone göra dem uppmärksamma på det?


Top
   
 Post subject: Re: Skumt fel i FLAC fil
PostPosted: Thu Jun 23, 2011 08:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Har bara lyssnat i datorhögtalarna ännu men för mig låter det som någon form av instrumentljud, visst ligger det i takt? Eller lyssnar jag på fel sak?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Skumt fel i FLAC fil
PostPosted: Thu Jun 23, 2011 08:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Ja, haha. Ett litet pingis-knack-ljud som ligger helt off. Metronom-klick som ligger kvar. Fast i ofas.. ja, eller i uppstuds. Tydligt i breaket 3.08. Romeo är i själva verket Jan-Ove Waldner :mrgreen:.


http://www.youtube.com/watch?v=9QxIaO5zSWU

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
 Post subject: Re: Skumt fel i FLAC fil
PostPosted: Thu Jun 23, 2011 18:03 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Mon Feb 02, 2004 00:31
Posts: 62
Location: Älvsbyn
Jag lyssnade precis på det faktiskt, spelar bara från Spotify nu men jag tycker det var ett rätt intressant och kul inslag faktiskt, oavsett om det är meningen eller om det är "trasigt" på spåret :)


Top
   
 Post subject: Re: Skumt fel i FLAC fil
PostPosted: Thu Jun 23, 2011 21:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Skylla på inspelningen - när ni borde veta att det troligen är fel på uppspelningen om något låter fel.
Vad talar för att Linn (eller annan producent medvetet) släpper igenom musik eller ljud i inspelningen "ur takt"?
Och hur sannorlikt är det att producenten råkar få med skit i inspelningen?
En sak är bakrundsljud som dörrar som stängs, buss utanför studion mm (ovanligt), men saker som upprepas?


för info - ljudet startar 3s in i låten och slutar runt 44s in, men kommer tillbaka i ett par takter med start på 3:13 in i låten, försvinner för att komma tillbaks en tredje gång.
Och det passar perfekt in i låten, med spot-on timing givetvis. 8)

Någon som hör vad det är utan att besöka den lokale linnhandlaren? :wink:

Tack för tipset föresten, bra test av anläggningens musikalitet och förmåga att hålla isär musikinstrumenten i ljudbilden.


Top
   
 Post subject: Re: Skumt fel i FLAC fil
PostPosted: Thu Jun 23, 2011 22:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Sportis, hrm :). Vad menar du med spot-on timing? Det ligger inte on beat, men ok det är inte helt off utan en sextondels 1-2-3 pa-dam. Och visst är det ändå pingisboll mot pingisbord? :)

Hur troligt är det att just det där ljudet är det enda som är off pga. uppspelningsapparatur? Allt annat borde också ramla omkring utan styrsel. Men hursomhelst så är det så nedtonat och musikaliskt helt omotiverat. Det känns inte som att det ska vara där. Eller så är det, som sagt, en subtil hälsning till alla pingislirare. Jag längtar för övrigt efter att se en riktigt bra pingismatch. Det är ju helt fantastiskt kul och där kan man snacka om timing..

Förresten så finns det ju ett sånt där ping-pong-knack-ljud på Linndrum trummaskin. Prince favoritljud. Men då är det rejäl snärt och inget smygande i bakgrunden.

Glad Midsommar alla Linnfantaster!

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
 Post subject: Re: Skumt fel i FLAC fil
PostPosted: Thu Jun 23, 2011 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Spot-on timing = att man förstår vad musikern ville förmedla, det får en mening och det tillför musiken något.

Din analogi med pingis förstår jag inte, förstår inte vad du vill säga. jag är ingen tränad musiker som du... men föklara gärna vad ni musiker menar med det begreppet..

Troligtvis är det mer saker som är liiiite "off" men vissa saker hörs tydligare.
Men OM du hör låten på en bra anläggning så kommer du att märka du att fler saker verkligen VAR off. Lovar!
Har nämligen själv upplevt detta åtskilliga gånger genom åren, man uppgraderar och uppgraderar, trimmar o trimmar. Varje gång blir allt bättre och PLÖTSLIGT förstår man låten. Vissa låtar förstod jag på 80talet, vissa på 90talet, många sk svåra låtar förstod jag efter att systemet fick dynamik 2009, vissa är fortfarande in där hos mig.
Väntar på att de ska "make sense". Men det kommer, DET är jag säker på!

Man behöver uppleva detta personligen för att förstå.

btw
Att de spelar "gles mässjazz" på mässor inser man, det låter ju bra på alla skräpsystem - varför jag alltid ber de spela en röjjig AC/DC eller Metallica - hårdrock med mycket dist är svår musik att återge.
Låter oftast skit på alla sätt. Skräpigt och skränigt.

På ett bra system är det inte skräpigt utan blir istället till RÖJJ med mening, mer likt som det antagligen lät i studion. :wink:


Top
   
 Post subject: Re: Skumt fel i FLAC fil
PostPosted: Thu Jun 23, 2011 23:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Pingisljud=kokikekokekikeko

Här (Romeo) hörs bara (ett svagt) ke-ko. Vill man lyssna på Prince pingpong-ljud kan man t. ex. med fördel lyssna på 'Let's Go Crazy' - spår ett på 'Purple Rain'. Första gången 0.43 dyker det upp ett smattrande trummaskinljud som låter som en studsande pingisboll (exakt samma klang).

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
 Post subject: Re: Skumt fel i FLAC fil
PostPosted: Fri Jun 24, 2011 00:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
[Naim]-(Linn) wrote:
Här (Romeo) hörs bara (ett svagt) ke-ko.
Jaha du hör bara 2 st ljud?
Säkert du inte hör fler, på varandra snabbt följande ljud?

Känner väl till Princelåten men nu har jag fått spelstopp pga AC/DC på headbangnivå - blev så inspirerad av förra inlägget. :mrgreen:


Top
   
 Post subject: Re: Skumt fel i FLAC fil
PostPosted: Fri Jun 24, 2011 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
[Naim]-(Linn) wrote:
Sportis, hrm :). Vad menar du med spot-on timing? Det ligger inte on beat, men ok det är inte helt off utan en sextondels 1-2-3 pa-dam. Och visst är det ändå pingisboll mot pingisbord? :)

Hur troligt är det att just det där ljudet är det enda som är off pga. uppspelningsapparatur? Allt annat borde också ramla omkring utan styrsel. Men hursomhelst så är det så nedtonat och musikaliskt helt omotiverat. Det känns inte som att det ska vara där. Eller så är det, som sagt, en subtil hälsning till alla pingislirare. Jag längtar för övrigt efter att se en riktigt bra pingismatch. Det är ju helt fantastiskt kul och där kan man snacka om timing..

Förresten så finns det ju ett sånt där ping-pong-knack-ljud på Linndrum trummaskin. Prince favoritljud. Men då är det rejäl snärt och inget smygande i bakgrunden.

Glad Midsommar alla Linnfantaster!
Kul att ni hittat ett ganska tydligt exempel på det vi diskuterade häromdagen. Med en bra anläggning, rätt installerad, hör man vad som händer och behöver inte extrapolera fram musiken utifrån det man hör utan hör det som det är. Det är betydligt mer än två ljud ke-ko och det markerar och tydliggör takten i låten på ett väsentligt sätt. T.o.m. du (som är så musikaliskt bevandrad - OBS! Menat helt utan ironi!) gick alltså på den minan (inte menat som -vad var det jag sa... - utan, kanske kan väcka till reflektion). Och givetvis är det så med alla ljud som bygger upp musiken, men i de flesta fall så lyckas hjärnan få ihop en meningsfull bild av vad man hör, men det är högst osannolikt att den är helt rätt <- mitt antagande.

Det är ju för att höra musiken som man har en bra anläggning - inte för att det skall låta liiiite finare eller kunna spela högre, med djupare bas eller så. Visst det andra kan vara kul också ibland, men det tröttnar man fort på. Musikalisk förståelse har man glädje av med varje spelad platta.


Top
   
 Post subject: Re: Skumt fel i FLAC fil
PostPosted: Fri Jun 24, 2011 18:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
"Det är betydligt mer än två ljud ke-ko och det markerar och tydliggör takten i låten på ett väsentligt sätt"

Svar med dynamik >>>>> per takt.. så visst blir det några till.

Och nej, det utgör inte ett väsentligt element i låten. Rytm, harmoni eller whatever - allt klarar sig mycket väl utan de där obetydliga och svagt inmixade klicken. Tror fortfarande inte att det finns någon avsiktlig mening med det. Jag tror säkert att det är tydligare i era anläggningar. Nu har jag bara lyssnat på det här fenomenet via iMac>Rotel>JPW/Wharfdale och bara vänster kanal. Men det vore fysiskt omöjligt att just ett klick ska byta plats i takten och allt annat stannar på sin ursprungliga, fullt begripliga och meningsfulla plats. Jag tror ju att tydligheten med exakthet i uppspelningen är bästa förutsättningen, men den möblerar inte om taktslag. Trådskaparens ADS verkar inte förstå sig på meningen med klicken heller. Så tänker jag i blåsigaste och ruggigaste midsommarafton på länge - brr.

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
 Post subject: Re: Skumt fel i FLAC fil
PostPosted: Sat Jun 25, 2011 00:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Var tvungen att lyssna på låten för att höra vad ni skriver om.

Tycker det där ljudet, som jag tror är kastanjett, tillför låten väldigt mycket. Mest i intro där man kan höra det femton gånger. Sedan har det sin plats i outro också fast där upprepas det betydligt färre gånger. Inget konstigt alls. Det är med 100% säkerhet skapat för att finns med på dessa partier i låten.


Top
   
 Post subject: Re: Skumt fel i FLAC fil
PostPosted: Sat Jun 25, 2011 09:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Spelade låten för min fru när vi åt frukost. "Men, det är ju kastanjetter..."


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited