selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 10:56

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Jun 14, 2011 13:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Då det på sina håll flitigt används iPhone som källa med Spoyify så tänkte jag att det kunde undersökas vad som ger bäst resultat ur en iPhone. Själv har jag en 3Gs (32GB) och tycker att PlugPlayer och FLAC filer via mitt smått trimmade nätverk låter bäst. Bättre än motsvarande filer lokalt på telefonen. Jag har även provat Jango (gratis app, gratis musik) och tycker det låter hyggligt, om man ställer in den högsta upplösningen. (Medium är default.) Men vid direkt jämförelse är PlugPlayer bättre. Variationen gör dock att jag ibland kör med Jango. Kör oftast min egen station eller "Hits from the 70s". (Mer info på Jango.com) Det är dock svårt att vara säker vid jämförelser, eftersom man inte vet om man har samma källmaterial.

Jag använder analoga hörlursutgången till ett enkelt men hyfsat system när jag jobbar i min snickarbod. Blir det bättre med en iPod vagga/stativ som tar ljudet från multiporten i underkant? Vilken är i så fall bäst?

Ni som har Spotify Premium, kan ni jämföra med PlugPlayer? (Jag vet att det innebär samma problematik som Jango, men testa ändå!) Jämför gärna även med interna filer och säg vad ni tycker.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 14, 2011 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Linnofil wrote:
...

Jag använder analoga hörlursutgången till ett enkelt men hyfsat system när jag jobbar i min snickarbod. Blir det bättre med en iPod vagga/stativ som tar ljudet från multiporten i underkant? Vilken är i så fall bäst?
...
Apples egen bordsdocka med 3,5mm uttag ger klar förbättring mot att stoppa kabeln i hörlursuttaget. Har specialkabel på gång med dock-kontakt i ena och 3,5mm i andra. På pappret ännu bättre tycker man och framför allt smidigare i bilen. Men kabeln är inte klar ännu. Fast egentligen låter ju Sansa Fuze fortfarande bättre än Iphone vad man än gör (även om jag inte hört den där färdiga kabeln ännu) fast telefonen bär man ju alltid med sig och fasen så mycket smidigare att hantera. Men skillnaden mellan dom minskar alltså rätt rejält om man tar ljudet från underkant,


Top
   
PostPosted: Wed Jun 15, 2011 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Intressant jag ska göra en jämförelse mellan Spotify (har premium) och PlugPlayer kör iofs rätt sällan PlugPlayer via iPhone men ibland när jag klipper gräset och vill lyssna på något som inte finns på Spotify har det hänt.

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
PostPosted: Sun Jun 19, 2011 14:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Någon som testat Wadia's iPod-dock? Det intressanta är att den kan ta ut ljudet digitalt ur iPoden. Sedan kör man bara digitalt in i Kinos/Kisto/Magic DSi e.d.

http://www.heimkino-hifi.de/ipod-mp3/wa ... ferrerID=7

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Sun Jun 19, 2011 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Tendaberry wrote:
Någon som testat Wadia's iPod-dock?
Med €10 rabatt så är det väl bara att slå till? Men troligtvis är den bara på Akuratenivån. Med 171 modellen för bara €699 hamnar du på Klimaxnivån. Kan man egen egentligen göra ett smartare köp i dagens hifivärld?

Nej, jag har inte testat...


Top
   
PostPosted: Mon Jun 20, 2011 02:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Jag skulle gissa att ta ut ljudet digitalt till en alpine cde-9880r via alpines kabel, låter bäst. Men då behöver man ett bilbatteri eller dylikt.

Sen kanske man kan koppla in ett linnslutsteg på preout..?

Begad. ca 1500kr. Med lite tur under 1000kr för den huvudenheten.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Last edited by doze84 on Mon Jun 20, 2011 09:27, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Mon Jun 20, 2011 03:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Tendaberry wrote:
Någon som testat Wadia's iPod-dock? Det intressanta är att den kan ta ut ljudet digitalt ur iPoden. Sedan kör man bara digitalt in i Kinos/Kisto/Magic DSi e.d.

http://www.heimkino-hifi.de/ipod-mp3/wa ... ferrerID=7
Intressant produkt!, men att lägga ut 5000kr för att få ut datan via spdif är nog haken.

Spdif brukar döda sväng ganska rejält vad jag förstått det. Även när det är lite bättre klockor, som jag gissar att det är i den här apparaten.

Det kan rent tekniskt inte bli så bra, eftersom bitar trillar av dataströmmen som schäglor, när klockorna inte är låsta mot varandra som i Karik - Numerik kombon. (tänk om världen hade tagit lärdom av linn här)

Hade den kostat 800kr hade den ju varit ett riktigt bra alternativ för att få d/a omvandlingen utanför iphone, och få ett aningen bättre sväng, och troligtvis mycket bättre ljud.

Nu kan man lika gärna prova en HRt iStreamer, som också plockar ut digitalt från iPhone men som inte använder spdif, för 1800kr, för att sedan lämna tillbaka om det inte låter prisvärt. (om man har en återförsäljare i närheten)

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Wed Jul 13, 2011 08:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
stefan wrote:
Apples egen bordsdocka med 3,5mm uttag ger klar förbättring mot att stoppa kabeln i hörlursuttaget. Har specialkabel på gång med dock-kontakt i ena och 3,5mm i andra. På pappret ännu bättre tycker man och framför allt smidigare i bilen. Men kabeln är inte klar ännu. Fast egentligen låter ju Sansa Fuze fortfarande bättre än Iphone vad man än gör
Tack för tipset Stefan. Jag har baserat på det köpt en kabel med dockkontakt i ena änden och RCA pluggar i den andre. Det blev verkligen en överraskande stor skillnad! Jag har förstås RCA i mitt system, så det passade bättre än en sladd med 3,5 mm plugg. För den som har en iPod/iPhone som huvudkälla i ett system är det här ett MÅSTE! Dubbelt så bra källa för under 70 spänn! Känns verkligen som att hörlursutgången är trasig när man jämför. (Klassiker! :D )

Kabeln jag köpte är denna: http://www.teknikproffset.se/IPOD--IPHO ... h-iPad.htm


Top
   
PostPosted: Wed Jul 13, 2011 11:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Linnofil wrote:
stefan wrote:
Apples egen bordsdocka med 3,5mm uttag ger klar förbättring mot att stoppa kabeln i hörlursuttaget. Har specialkabel på gång med dock-kontakt i ena och 3,5mm i andra. På pappret ännu bättre tycker man och framför allt smidigare i bilen. Men kabeln är inte klar ännu. Fast egentligen låter ju Sansa Fuze fortfarande bättre än Iphone vad man än gör
Tack för tipset Stefan. Jag har baserat på det köpt en kabel med dockkontakt i ena änden och RCA pluggar i den andre. Det blev verkligen en överraskande stor skillnad! Jag har förstås RCA i mitt system, så det passade bättre än en sladd med 3,5 mm plugg. För den som har en iPod/iPhone som huvudkälla i ett system är det här ett MÅSTE! Dubbelt så bra källa för under 70 spänn! Känns verkligen som att hörlursutgången är trasig när man jämför. (Klassiker! :D )

Kabeln jag köpte är denna: http://www.teknikproffset.se/IPOD--IPHO ... h-iPad.htm
Tack för bra tips på kabel och länk, skall genast vidarebefordras till mina iphonevänner!

Som diskuteras i film-dac tråden brevid, så har pro-ject slängt ur sig hyfsat musikaliska lågpris dac-ar, som verkar slå många konkurenter den senaste tiden.
Om tid och intresse finns, så vore det roligt om du kunde låna hem en Pro-ject dock vi/dock fi, och testa hur det står sig mot iphones egen matning via den kabeln. Vet att det är 1500kr, till men jag gissar att det finns varje fall någon flera än mig som vill veta, om det finns några bra iPhone dackar där ute. Kör android just nu, men överväger I OS till hösten.

Pro-jects produkter verkar finns lite här och där. Dock fi, är utan volymkontroll, dock vi, med.

*Annars gissar jag fortfarande på att alpine cde-9880, är den bästa dac som gjorts till iPhone. Men då behövs ett bilbatteri:)

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Fri Oct 21, 2011 23:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Just det gjorde en liten tunedem mellan Spotify och Plugplayer och solklar vinst för PlugPlayer. Lite orättvist då Spotify inte kommer upp i högre än 160 bit/s på iPhone. Synd för AirPlay till stereon är ju bara för smidigt särskilt om DS får stöd för AirPlay men det går ju ändå bort mot Nicecast eller kommande Songcast

Edit: rättstavning

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Last edited by don Tomaso on Sat Oct 22, 2011 19:05, edited 2 times in total.

Top
   
PostPosted: Sat Oct 22, 2011 15:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
don Tomaso wrote:
Just det gjorde n liten tunedem mellan Spotify och Plugplayer och solklar vinst för PlugPlayer
Kul att du faktiskt har testat. För mig som inte använder Spotify är det en intressant upplysning. Har du testat att plocka ur signalen nertill istf i hörlursuttaget? Efter Stefans tips här i tråden köpte jag en kabel som gjorde ett jättelyft. (Se ovan för länk.) Testa även att ladda ner Jango appen som jag rekommenderar í tråden ovan. Den bör vara klart bättre än Spotify, om jag tolkar ditt språkbruk korrekt.


Top
   
PostPosted: Sat Oct 22, 2011 19:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Jag var nog lite otydlig testade bara med hörlurar

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
PostPosted: Mon Feb 27, 2012 13:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Dags för nya tester när Spotify nu strömmar i 320kbit/s initialt låter det riktigt bra via AirPlay

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited