selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 09:49

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hur koppla ihop 2 LK140
PostPosted: Sat Jun 11, 2011 01:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej!

Jag har en Linn classik musik och 2 LK140 samt två Linn Katan högtalare.

Jag hade tänkt att koppla mina 2 LK240 till min Classik och driva ena högtalarparet (i rummet) med ena slutsteget och det andra högtalarparet (på altanen) med det andra slutsteget.

Hur gör jag? Kan jag seriekoppla de båda slutstegen eller?

ettan47

PostPosted: Sat Jun 11, 2011 08:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lämpligast är en vanlig Linn "Black" från "Pre Out" på Classiken till "Line In" på din LK140 i rummet. Därefter en längre (behov?) signalkabel, gärna en Linn "Black" som görs av dig/Linnhandlare/Lejonklou från "Line Out" på din LK40 i rummet till "Line In" på din LK140 på altanen. Klart!

När/om du skaffar ett försteg/volymkontroll till slutsteget (eller integrerad förstärkare, typ LK Majik-I) på altanen så kopplar du det från "Tape Out" på Classiken till t.ex. "Aux" på förtaget/int.först. Men gör INTE det nu, utan volymkontroll till LK140'n Det blir nämligen full volym, hela tiden!

Lycka till, det blir säkert bra!

PostPosted: Sat Jun 11, 2011 08:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan vara så att det är bättre att ha långa högtalarkablar än långt mellan LK140:orna. Lite osäker, men frågan bör lyftas.

PostPosted: Sun Jun 12, 2011 20:38 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Linnofil wrote:
Lämpligast är en vanlig Linn "Black" från "Pre Out" på Classiken till "Line In" på din LK140 i rummet. Därefter en längre (behov?) signalkabel, gärna en Linn "Black" som görs av dig/Linnhandlare/Lejonklou från "Line Out" på din LK40 i rummet till "Line In" på din LK140 på altanen. Klart!

När/om du skaffar ett försteg/volymkontroll till slutsteget (eller integrerad förstärkare, typ LK Majik-I) på altanen så kopplar du det från "Tape Out" på Classiken till t.ex. "Aux" på förtaget/int.först. Men gör INTE det nu, utan volymkontroll till LK140'n Det blir nämligen full volym, hela tiden!

Lycka till, det blir säkert bra!
Tack för informationen. Får skaffa mig en Kolektor till altanen. Men innan dess så är min fundering om det inte kan vara bättre att hålla signalkabeln så kort som möjligt och istället ha en längre högtalarkabel. Vilket är bättre (eller mindre dåligt) för ljudet, lång signalkabel eller lång högtalarkabel?

PostPosted: Wed Jun 15, 2011 09:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ettan47 wrote:
Får skaffa mig en Kolektor till altanen. Men innan dess så är min fundering om det inte kan vara bättre att hålla signalkabeln så kort som möjligt och istället ha en längre högtalarkabel. Vilket är bättre (eller mindre dåligt) för ljudet, lång signalkabel eller lång högtalarkabel?
Eftersom det är lättare att få tag på en bra lödd kort signalkabel (=orginal) så ligger det mycket i vad HCL och du själv skriver. Satsa på den lösningen.

Men eftersom det är jag som svarar så måste jag föreslå en annan lösning också.. Frågan är om du har Knektutgångar på din Classik? Dvs är det en Classik/k? I så fall är den coolaste och kanske bästa lösningen ett litet Knektsystem! Då skulle jag satsat på en Roomamp och en RCU till altanen. Knektkabeln kan du dra väldigt långt utan att det blir sämre. Dessutom har du volymkontroll och slutsteg integrerat i den lösningen. Billigare än Kolektor/LK140 är det också. Fundera på saken!

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00