selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Wed Nov 17, 2010 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har en NV+ idag men kommer inom kort att behöva en till NAS och undrar om någon hittat något bättre ljudmässigt. Det absolut viktigaste är ljudkvalitet men det gör inget om den är snabb, tyst, energisnål, klarar Asset och är billig :D Följdfrågan gäller givetvis diskarna, är Barracuda ES2 fortfarande bäst?

/Erik

PostPosted: Fri Nov 19, 2010 17:26 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag har aldrig jämfört ljudet från olika NAS-lösningar (och är väl av den övertygelsen att det inte är någon skillnad, until proven otherwise...) men det svenska företaget Excito har en väldigt intressant produkt som jag tänkte inhandla snarast. De har tidigare haft Bubba och senare Bubba2 (B2), varpå de nu toppar med... du gissade rätt: Bubba 3!

B3 är snabbare, snyggare och mer strömsnål än de tidigare, helt klart ett bra val! Jag tycker det är kul att den är svenskbyggd och -designad dessutom. Kolla in den på http://excito.com/, där finns även länkar till många recensioner. En kompis till mig har köpt sig en för två veckor sedan och är jättenöjd.

PostPosted: Sat Nov 20, 2010 16:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AzP wrote:
Jag har aldrig jämfört ljudet från olika NAS-lösningar (och är väl av den övertygelsen att det inte är någon skillnad, until proven otherwise...)
Alla CD-spelare låter också likadant.

Erik

PostPosted: Sat Nov 20, 2010 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
AzP wrote:
Jag har aldrig jämfört ljudet från olika NAS-lösningar (och är väl av den övertygelsen att det inte är någon skillnad, until proven otherwise...)

Erik
:?: :?: :?: Från den billigaste i en kompaktanläggning till Sondek CD12???

/mvh

PostPosted: Sat Nov 20, 2010 17:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

torig wrote:
Erik wrote:
AzP wrote:

Erik
:?: :?: :?: Från den billigaste i en kompaktanläggning till Sondek CD12???

/mvh
Ja, precis lika!

PostPosted: Sat Nov 20, 2010 17:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är ändå bara ettor och nollor.

PostPosted: Sat Nov 20, 2010 18:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
Faktiskt.se :lol: :lol:

PostPosted: Sat Nov 20, 2010 21:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AzP wrote:
Jag har aldrig jämfört ljudet från olika NAS-lösningar (och är väl av den övertygelsen att det inte är någon skillnad, until proven otherwise...) men det svenska företaget Excito har en väldigt intressant produkt som jag tänkte inhandla snarast. De har tidigare haft Bubba och senare Bubba2 (B2), varpå de nu toppar med... du gissade rätt: Bubba 3!

B3 är snabbare, snyggare och mer strömsnål än de tidigare, helt klart ett bra val! Jag tycker det är kul att den är svenskbyggd och -designad dessutom. Kolla in den på http://excito.com/, där finns även länkar till många recensioner. En kompis till mig har köpt sig en för två veckor sedan och är jättenöjd.
Ja den där Bubba ser ut och vara en vardagsrumsvänlig sak. Har du någon koll om den är tyst?

PostPosted: Mon Nov 22, 2010 19:47 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ja den är helt tyst, förutom när hårddisken snurrar. Jag vet inte hur mycket hårddisken låter tyvärr, men min kompis tycker den är tyst över lag. I och med att Bubban är fläktlös så är det endast hårddisken som låter.

Angående kommentaren på NAS (ljudmässigt) så anser jag att det är självklar skillnad mellan att jämföra CD-spelare och en hårddisk. Det är ju inte NAS:n som leverar (renderar) ljudet utan den skickar IP-paket via TCP-protokollet som i sin tur är förlustfritt (i sin design) som sedan läses och tolkas av DS-spelaren, för att sedan renderas.
Vari anser du ljudförbättringen kunna ligga? Störningar i kabeln? Avläsningen av hårddisken? Att skillnaden skulle kunna höras på en stereo tycker jag låter lika troligt som att mina bilder på datorn blir snyggare av att jag byter nätagg eller hårddisk. Jag förstår bara inte den teoretiska skillnaden...

PostPosted: Mon Nov 22, 2010 20:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mina inlägg är ironiska.
Det ÄR skillnad på NASar likväl som switchar, hårddiskar och kablage. Allt påverkar i olika omfattning. Vari skillnaden ligger kan jag inte förklara men det är lätt att höra.

/Erik

PostPosted: Mon Nov 29, 2010 12:03 
Site Admin
Site Admin

:D :D

Månadens roligaste tråd? Vägde lätt upp en SJ-försening på en timme!

PostPosted: Mon Nov 29, 2010 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Erik wrote:
Faktiskt.se :lol: :lol:
Lite onödig kommentar. Det är bättre att lyfta sig själv än att trampa ner andra.

Det beror dessutom på utgångspunkt. Det är bara ettor och nollor. Men någonstans ska dom bli ljud igen. Frågan är då, kan ettor och nollor förändras någonstans på vägen, eller är det bara vid konverteringen till vad vi kan höra? Om jag skickar 00011000011110000111100001111 och det kommer fram 00011000011110000111100001111, har jag då gjort rätt? Kan det vara någon ljudmässig skillnad?

Alla som jämfört några olika CD-spelare vet att de kan låta olika, det vet man på Faktiskt också. Men där anser man skillnaderna försumbara med de fel som introduceras i högtalare och lyssningsrum.

Ett förhållningssätt till vad man anser vara viktigast i musiken - klangen eller rytmen för att hårdra det hela. Jag ser det hela som två logiska motpoler:

Selleri: Det som tappas i början på kedjan kan aldrig återskapas
Faktiskt: Det spelar ingen roll var i kedjan ett fel introduceras, fel är fel

För övrigt pågår det faktiskt (!) en diskussion på Faktiskt.se om det faktiskt inte är så att det kan ha betydelse var felen introduceras!

Ursäkta OT, kan vi nu diskutera skillnader mellan NAS´ar utan att klanka på andra forum?

/ B

PostPosted: Mon Nov 29, 2010 15:40 
Site Admin
Site Admin

Bill50x wrote:
Ursäkta OT, kan vi nu diskutera skillnader mellan NAS´ar utan att klanka på andra forum?
Det är väl skillnad på att håna andra forum och att skämta om dem. Jag ser inga hätska påhopp på LTS:are här som jag tror de känner sig kränkta av, och jag tror ingen här blir upprörd om Faktiskt raljerar lite över våra diskussioner.

PostPosted: Tue Dec 07, 2010 23:05 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Erik wrote:
Mina inlägg är ironiska.
Det ÄR skillnad på NASar likväl som switchar, hårddiskar och kablage. Allt påverkar i olika omfattning. Vari skillnaden ligger kan jag inte förklara men det är lätt att höra.
/Erik
Jo tack, det var svårt att missa. Min ståndpunkt över att det finns skillnad mellan dem står fortfarande kvar, just på grund av den tidigare anledning jag förde upp. Det som jag ser kan påverka är om du får mycket kraftig packet-loss över nätverket, något som skulle resultera i mycket omskickning av data (i och med att TCP-protokollet som sagt inte nöjer sig förrän det fått all data helt korrekt) som i sin tur belastar både maskiner och nätverk. Men att det skulle skilja på kabel (förutom möjligtvis brus, brum och andra "analoga" störningar som vilken metall som helst kan föra med sig när man kopplar in den i en stereo) och kabel - så länge den är hel såklart - tycker jag känns något teoretiskt inkomplett. Det är som sagt som att du skulle få störningar när du laddar ned den här sidan från en webbserver många mil bort, som matas genom mil på mil billig kopparkabel som televerket lade ut, i en kraftigt komprimerad kommunikationskanal i form av ett ADSL-modem, och skulle se färgskillnader, textstycken som saknas eller trasiga bilder.

Men precis som att en dyr whisky kan få en stereo att låta mycket bättre så antar jag att en dyr nätverkskabel (eller varför inte en guldplätterad USB-kabel för den delen) också kan det.

PostPosted: Wed Dec 08, 2010 00:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AzP wrote:
... Det är som sagt som att du skulle få störningar när du laddar ned den här sidan från en webbserver många mil bort, som matas genom mil på mil billig kopparkabel som televerket lade ut, i en kraftigt komprimerad kommunikationskanal i form av ett ADSL-modem, och skulle se färgskillnader, textstycken som saknas eller trasiga bilder.
Rent logiskt tycker jag samma sak. Men för länge sedan ansågs det att alla cd-spelare lät likadant, det var ju digitalt. Och ettor och nollor kan ju inte bli fel, eller?

Analogi med att titta på webbsidor (eller köra datorprogram för den delen) är också logisk. Men vad som uppfattas som "fel" är olika beroende på vad det är vi exekverar. Lyssnar vi på musik kan det vara rytm/melodi osv, läser vi webbsidor kan det vara hur jämnt en sida scrollar. Jag säger inte detta som en sanning/påstående, bara som exempel på att felen (troligen) upplevs som olika beroende på vilket media som används.

Men kedjan är lång, oavsett om vi tittar på webbsidor eller lyssnar på musik. VAD som påverkar i olika situationer är mycket svårt att veta.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00