selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 08:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: 2250 vs. 2250
PostPosted: Mon Nov 15, 2004 19:07 
Hej!

Det talas mycket om skillnaden mellan gamla och nya 2250 här på forumet, och på andra platser på internet. För att räta ut lite frågetecken kommer ikväll en 2250 gå en rond mot en annan 2250. Det som skiljer båda apparaterna är att den ena är tillverkad i oktober 2002, den andra är tillverkad i november 2003. Det skiljer ett år och en månad alltså!

Låter det spännande? Håll er till tåls, så kommer rapporten!

Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 15, 2004 20:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 05, 2004 16:45
Posts: 170
Spännande, det blir aktivt sedan då antar jag :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 15, 2004 20:16 
Såhär mitt i testet kan jag erbjuda en liten aptitretare: både jag och min vän är eniga om att det här var ett mycket intressant test. Skillnaderna är nämligen inte små...

Detaljer kommer.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 15, 2004 20:16 
Fredric wrote:
Spännande, det blir aktivt sedan då antar jag :wink:
Jag har lånat ett 2250 av en kompis!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 15, 2004 22:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Glöm inte DIGTAL KAMERA!
Vi vill se bilder inuti slutstegen, sedan kan du testa mot ditt nya som kommer senare (men bilder givetvis)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 15, 2004 22:07 
sportbilsentusiasten wrote:
Glöm inte DIGTAL KAMERA!
Vi vill se bilder inuti slutstegen, sedan kan du testa mot ditt nya som kommer senare (men bilder givetvis)
Hehe, dessvärre hade jag ingen annan digitalkamera än mobiltelefonen och den är så dålig att jag undvek att trycka kort. Sen öppnar jag inte gärna mitt slutsteg eftersom jag har fyra års garanti kvar.

Nu är sessionen avslutad iaf, det var mycket intressant!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 15, 2004 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Mortifikator Crenshaw wrote:
Såhär mitt i testet kan jag erbjuda en liten aptitretare: både jag och min vän är eniga om att det här var ett mycket intressant test. Skillnaderna är nämligen inte små...

Detaljer kommer.
Mycket intressant...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 15, 2004 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Mortifikator Crenshaw wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Glöm inte DIGTAL KAMERA!
Vi vill se bilder inuti slutstegen, sedan kan du testa mot ditt nya som kommer senare (men bilder givetvis)
Hehe, dessvärre hade jag ingen annan digitalkamera än mobiltelefonen och den är så dålig att jag undvek att trycka kort. Sen öppnar jag inte gärna mitt slutsteg eftersom jag har fyra års garanti kvar.

Nu är sessionen avslutad iaf, det var mycket intressant!
sluta nu fuldra på det här, bjud på lite intryck :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 00:35 
Ja, ja. Ni har väntat länge nog. :)

Kombatanterna alltså:
  • - Linn 2250 tillverkad Oktober 2002
  • - Linn 2250 tillverkad November 2003
Yttre inspektion

Två tlll synes identiska krabater. Inga yttre skillnader kan skådas. Att titta på insidan hade varit mer intressant, men eftersom varken jag eller min vän kände för att skruva upp våra slutsteg (med garanti kvar) blev det ingen kik där. Men... När aktiva kort ska i mitt 2250 och det kommande nya steget tänker jag fotografera.

Jag kan lika gärna säga det direkt: om 2250 fortsatt att förbättras i samma takt som mellan 2002 och 2003 lär mitt nya 2250 slå tidiga Klimax Twin, tveklöst. Så stor är skillnaden.

Testet!

För att kunna dema skillnaderna mellan slutstegen under rättvisa förhållanden är det viktigt att båda 2250 blivit uppvärmda under lika lång eller kort tid. Jag måste direkt ta tillbaka mina tidigare påståenden om att min anläggning låter lika bra kall som varm... Det är FEL! 2250 behöver minst två timmar på sig att bli riktigt varm...

Tyvärr kan man ju inte ha slutstegen påslagna när man kopplar om högnivåkontakterna, så när vi stängt av ena steget har vi direkt stängt av det andra steget och vice versa. För att testet dessutom skulle bli så rättvist som möjligt var det ALLTID den äldre 2250 som fick vara "varmast" de gånger det inte gick att slåss på lika villkor. Vi började alltså med att spela på den äldsta 2250n.

För att "vänja bort" Sizmik har jag spelat utan Sizmik det senaste dygnet. På så sätt har jag vant mig vid hur Katan spelar ensamma med 2250. Testerna har självklart gjorts utan Sizmik inkopplad. 2250-stegen som användes i testet har också varit avstängda i minst sex timmar innan testtillfället för att vara garanterat svala och få samma förutsättningar.

Jag tyckte mig direkt höra skillnader mot hur jag är van att det ska låta. Prestandan och musikupplevelsen var ett klart steg tillbaka, vilket var klart hörbart trots att jag inte spelat musik på flera timmar. Det lät inte dåligt, det var bara inte lika bra som det brukar vara. Artisterna kändes inte lika alerta - det lät som att de hade en dålig dag! Min vän var av en annan slutsats, han tyckte att det lät skitbra... Men även hans åsikt skulle komma på fall.

Vi kopplade om och satte på samma låt (låten Absolute med Scritti Politti på LP) och där satt den... :lol: Vi kunde inte göra annat än att glo på varandra som två frågetecken :?: :O: :?: - vad hände?

Det handlar inte om nån soffvältarskillnad, men MYCKET större skillnad än jag väntat mig. Det är ju ändå två slutsteg av samma modell, och med 1 år och 1 månads skillnad i ålder! Det krävs inte mycket för att man ska bli förvånad, men det här VAR mycket! Skillnaden var nästan i storleksordning med att gå upp från 2250 till Klimax Twin (pre-chakra)... Det var definitivt samma känsla, fast inte lika stark.

Min vän var synbart nervös och klart blek när vi kopplade tillbaka till gamla 2250:n, och visst, det handlar om två olika steg. Den nya 2250:n är bättre på allt... Bättre tunedem, lite köttigare men framförallt mycket roligare och renare! Ett av de enklare testen jag gjort... Vi bytte fram och tillbaka ytterligare några gånger, med olika skivor, men samma resultat.

Slutsats

Det är alltså lätt att konstatera att Linn har gjort större förändringar på 2250. Om du är spekulant på en sådan, försök få tag på en nyare, helst helt ny! Det ska bli spännande att få jämföra min 2003:a med en splitter ny. Hoppas kunna göra det innan jag sätter i aktiva kort, även om ett sådant test troligen blir missvisande då ett nytt steg måste spelas in...

Min vän Peter (som ej registrerat sig på forumet än, men han har fått adressen!) har tidigare ägt LK140 och Klout och tyckte att sin 2250 var en förbättring mot båda stegen. Det är alltså troligt att en ny 2250 är en uppgradering på samtliga punkter mot en Klout. Tyvärr har jag glömt bort hur gammal han sa att sin Klout var, men jag ska ta reda på det och skriva här.

Hoppas ni tycker att testet var intressant!

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 00:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ja, Linn är duktiga.
Ständig förbättring!
De fick ta en hel del kritik från Klout ägare i början.
Jag testade Klout mot 2250 för 1.5 år sedan - Då var det ganska jämt, de var bra på olika saker.
Men en Klixax Twin vs. klout var ingen match...
Undra hur utfallet skulle bli gammal twin vs. ny 2250?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 00:46 
sportbilsentusiasten wrote:
Ja, Linn är duktiga.
Ständig förbättring!
De fick ta en hel del kritik från Klout ägare i början.
Jag testade Klout mot 2250 för 1.5 år sedan - Då var det ganska jämt, de var bra på olika saker.
Men en Klixax Twin vs. klout var ingen match...
Undra hur utfallet skulle bli gammal twin vs. ny 2250?
Jadu, det undrar jag också. Om jag får möjlighet att testa kommer jag göra det... Tyvärr känner jag ingen med Klimax Twin. :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 01:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mortifikator Crenshaw wrote:
Tyvärr känner jag ingen med Klimax Twin. :?
Inte jag heller, livet är för bedrövligt :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 09:12 
sportbilsentusiasten wrote:
Mortifikator Crenshaw wrote:
Tyvärr känner jag ingen med Klimax Twin. :?
Inte jag heller, livet är för bedrövligt :wink:
Jag talade med en kompis på telefon som bekräftade att en tidig twin slår en sen 2250 men att prisskillnaden gör 2250 till vinnare, större skillnad än så är det inte.

Han sitter för övrigt med Akurate 242 och kör idag delvis aktivt (?) med tre 2250. Hans mål är aktivt med fem.

/ MC


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited