selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 18, 2005 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Vad kör du med för projektor?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 18, 2005 14:14 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Oct 27, 2004 13:47
Posts: 21
Jag har just fått "ärva" min brors gamla Nec VT45. Just nu är den och duken på provisoriska platser men såsmåningom skall de få en något bättre placering. Det är dock två kanal som fortfarande är huvudprioriteringen (om ingen förstod det :wink: ) men visst är det trevligt med stor bild. Vårt vardagsrum är inte speciellt hembiovänligt när det kommer till att försöka begränsa ljusinsläpp :cry: så troligen begränsas projektortittandet av detta fram emot sommaren.


Last edited by EJ on Tue Jan 18, 2005 16:26, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 18, 2005 16:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Kul! Ägde själv en VT45:a en gång i tiden, men sålde den i våras. Det är ju en rätt OK projje än idag tror jag, med tanke på vad man får ge.

Är själv sugen på en ny projje någon dag, typ Sanyo Z3 el. Panasonic PT-500. Men även för mig är 2-kanalsljudet det som har högst prioritet.

Jag väntar tills jag kan ha projjen i ett särskilt rum (måste alltså flytta). Tyckte inte det var helt klockrent att köra i vardagsrummet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 18, 2005 16:32 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Oct 27, 2004 13:47
Posts: 21
Jo, Necen duger åt mig än så länge men visst skulle kanske en ljusstark infocus göra sig bättre i vardagsrummet (rengbågarna jag ibland kan se med dessa gör mig dock lite skeptisk). Men sedan är det här med proj lika mycket en stereoprioritering, att få flytta bort tv'n från positionen mitt mellan högtalarna ger ett ljudlyft och ett estetsikt lyft.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 02:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Kul, jag har också haft VT-45 :). Tre tips: brightness måste ner rejält (men beror på DVD-spelaren), i övrigt är den ganska spot-on i alla inställningar faktiskt (kolla så att gamman är på linear också, graphic/enhance får en välmastrad DVD att se ut som risig VHS). Tips2: när tittavståndet går över lite drygt 2x bildbredden blir det bra. Större tittvinkel än så blir inte bra. Tips3: se till att mata den progressivt, den har ganska dassig deinterlacer inbyggd (se åtminstone för allt i världen till att mata den med komponent eller VGA, klivet från komposkit/svideo gör otrolig skillnad).

Jag håller med om att det är en trevlig liten burk (om än otroligt högljudd, behöver hushbox). Faktiskt såpass bra att en AE-500 inte gav mig något oemotståndligt köpsug ens efter hemlån. Valfri 13+kkr DLP-proj gav dock detta köpsug, så därför är den VT45'an kvar längre :). Z3 är schysst för att vara LCD tycker jag och skulle vara mitt val om jag hade större regnbågskänslighet (vilket ju är högst individuellt..).

Vad gäller ljusstark vette tusan .. man får lixom inte bättre svärta av att blåsa på mer (din infocus-tanke). Däremot kan man ju lyfta upp mörkret till synligt område ("Equalize'a bilden" så att säga), men kan man inte mörklägga ordentligt finns det imho bara två val att göra: skippa projektor eller köpa en Stewart FireHawk-duk (som tål fascinerande mycket ströljus men givetvis har en gräns även den). Jämför med att spela högre för att sambon kör betongborr medan du försöker lyssna på musik. Det blir inte bra :).

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 09:07 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Oct 27, 2004 13:47
Posts: 21
Tack för tipsen Daniel. När det gäller inställningarna på Necen så är de gjorda med hjälp av en kalibreringsskiva och visst blev det bättre än standard inställningen. Det kommer dock att krävas en ny kalibrering näruppställningen och allt runt omkring ordnas upp, duk, upphängning och komponent. Dessutom skall jag ta och tillverka en komponentkabel som passar från DVDn till Projen (3*BNC till D-sub 9) och därmed kommer jag väl att utnyttja potentialen för systemet bättre. Förövrigt så känns det lite som att köra en sportbil med cykeldäck det här med Meridian till Necen.

Jo, det skulle se ut det en Stewart Firehawk till en VT45, jag tror att den kombinationen är unik ;)
Tiden får väl utvisa vart det hela med proj bär av (misstänker att det så småningom kommer att gräva hål i plånboken).

Fördelen med Infocus är även att de har bra deinterlacing inbyggd (ingen progresiv signal från DVDn förnärvarande).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 10:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
daniel.n skrev:
Quote:
Faktiskt såpass bra att en AE-500 inte gav mig något oemotståndligt köpsug ens efter hemlån. Valfri 13+kkr DLP-proj gav dock detta köpsug
Har kollat lite på de billigare DLP:arna, och bilden är kanon! Men jag vill ha lite högre upplösning än Infocus 4805 (och allt vad de heter) erbjuder. Blir det inte ganska dyrt då?
Quote:
kan man inte mörklägga ordentligt finns det imho bara två val att göra: skippa projektor eller köpa en Stewart FireHawk-duk
Kom till den slutsatsen efter ett tag... Det är inte kul att köra projje när det inte är tillräckligt mörkt. Blaskig svärta suger verkligen! Jag vill ha ett becksvart rum nästa gång jag köper projje.

Beträffande VT-45:ans inställningar:
Håller fullständigt med om att man bör köra på linjärt gammaläge. Svartförstärkning tar bort alla färgnyanser, ungefär som att ställa in datorskärmen på 16-bitars färgläge och sedan försöka titta på foton...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
monkeydevil wrote:
daniel.n skrev:
Quote:
Faktiskt såpass bra att en AE-500 inte gav mig något oemotståndligt köpsug ens efter hemlån. Valfri 13+kkr DLP-proj gav dock detta köpsug
Har kollat lite på de billigare DLP:arna, och bilden är kanon! Men jag vill ha lite högre upplösning än Infocus 4805 (och allt vad de heter) erbjuder. Blir det inte ganska dyrt då?
576p-upplöst DLP kostar ganska precis 20kkr nytt i butik. Då får man också lite snabbare färghjul än "4805-segmentet" (mindre regnbågar). Dom två apparater jag kommer att tänka på är Sharps XV-Z200/201 (samma burk, olika optik), samt Benq PE7800. Båda ger ett schysst kliv från 4805 m.fl. men inte lika stort som från nånting sämre upp till 4805-segmentet. Jag tyckte merpriset var värt det dock, men det var mer för färghjulet än för upplösningen.

Beggat hittade jag just ett superklipp:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=19012!

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 13:11 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Oct 27, 2004 13:47
Posts: 21
Jag har kunnat konstatera att DLP'er i Infocus 4805 segmentet inte passar mig eftersom jag stör mig på rengbågarna som jag ser. Så om det skall bli en DLP i framtiden (mer än ett år bort) så måste de vara bättre än dessa när det gäller rengbågar. I prisklassen ovanför har jag väl egentligen bara sett Infocus 5700 och Sharpen och då är nog 5700 intressantare för min del även om den lever om en hel del.

Intressant att min medlemstråd har blivit en proj tråd i stället för en stereotråd :o , inte för att det gör något.

Jag har redan börjat söka efter beggade firehawk dukar ;)

När det gäller stereobiten så kan jag väl säga att om man är ute efter en DVD med bra stereoljud så kan jag varmt rekomendera en provlyssning av Meridian. Hmm det skulle vara intressant att få höra en Linn DVD och en Meridian Dito i samma prisklass någon gång (typ Linn Unidisk 2.1/1.1 mot Meridian G98/800v4 eller varför inte ikemi mot 598).


Last edited by EJ on Wed Jan 19, 2005 13:43, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 13:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
EJ wrote:
När det gäller stereobiten så kan jag väl säga att om man är ute efter en DVD med bra stereoljud så kan jag varmt rekomendera en provlyssning på Meridian. Hmm det skulle vara intressant att få höra en Linn DVD och en Meridian Dito i samma prisklass någon gång (typ Linn Unidisk 2.1/1.1 mot Meridian G98/800v4 eller varför inte ikemi mot 598).
Jupp. Vore skitkul.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 17:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Har ingen erfarenhet själv, bara vidarebefordrar, men sist ajg var uppe i Luleå en sväng passade jag på att ta en Espresso på T&T i vanlig ordning och fick under tiden höra Meridian (och nyare Arcamgrejor) dissas ordentligt. Minns inte modellnummer eller så, men har för mig dom var av åsikten att nån av Meridians häftigare spelare fick däng av Genki:!:, Arcams spelare likaså. AVR300-receivern var dom såpass föga imponerade av då den ankom att dom misstänkte den var trasig eftersom den blitt så mycket sämre än föregångaren AVR200. Samtalet kom upp eftersom jag klurar på hur jag ska lyfta min "surroundprestanda" till samma nivå som mina tvåkanalsgrejor. AVR300+DV79 eller så finns ju med som alternativ, samt att jag som dom flesta hembionissar är väldigt nyfiken på Meridians grejor (även om man inte har råd), men det var ganska tydligt att T&T liksom jag själv tror mer på mitt andra alternativ - Unidisc SC.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 18:18 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Oct 27, 2004 13:47
Posts: 21
Smaken är ju olika men att en Genki skulle dänga till en Meridian 800 får nog stå för T&T . Jag har själv ägt både Karik II, Genki och Ikemi och kan konstatera att jag tycker att 800:an är mycket bättre.
Quote:
eftersom jag klurar på hur jag ska lyfta min "surroundprestanda" till samma nivå som mina tvåkanalsgrejor.
Hmm Daniel det där är inte lätt även jag klurar hur man skall göra i framtiden. Det får dock vara ett tag efter förra årets "investerings orgie" men fundera är ju gratis :)

Jag kan förstå att Linn Unidisk SC är lockande, det verkar vara en bra produkt (har dock aldrig hört den). Den verkar utgöra ett perfekt val för den som vill ha bra 2-kanal men också vill ha hembio utan att ha separata sytem och offra 2-kanalsljudet. Vad finns det för andra alternativ än Unidisk SC som du klurar över Daniel?

Själv kan jag väl bara önska att Meridian gör så att 800:an uppgraderas så att den också kan användas som ett enkelt 5.1 försteg.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 18:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Daniel, demade du själv? Var båda spelarna inspelade o varma... rätt fas..
Var all andra burkar urkopplade ur väggen? Linns switchade nätdelar stör en del..
Ingen kritik mot T&T men jag skulle vilja höra själv under rättvisa former.

Oavsett vilket, jag skulle gått på en SC.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 19:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 18:58
Posts: 126
Location: Luleå
EJ wrote:
Jag har kunnat konstatera att DLP'er i Infocus 4805 segmentet inte passar mig eftersom jag stör mig på rengbågarna som jag ser. Så om det skall bli en DLP i framtiden (mer än ett år bort) så måste de vara bättre än dessa när det gäller rengbågar. I prisklassen ovanför har jag väl egentligen bara sett Infocus 5700 och Sharpen och då är nog 5700 intressantare för min del även om den lever om en hel del.

Intressant att min medlemstråd har blivit en proj tråd i stället för en stereotråd :o , inte för att det gör något.

Jag har redan börjat söka efter beggade firehawk dukar ;)

När det gäller stereobiten så kan jag väl säga att om man är ute efter en DVD med bra stereoljud så kan jag varmt rekomendera en provlyssning av Meridian. Hmm det skulle vara intressant att få höra en Linn DVD och en Meridian Dito i samma prisklass någon gång (typ Linn Unidisk 2.1/1.1 mot Meridian G98/800v4 eller varför inte ikemi mot 598).
Men gud vad passande, för här hittade jag en! :D
Och den är till och med elektrisk 8)

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=19044

Det är bara att slå till och höja prestandan på Necen :lol:

_________________
"I missed 100% of the shots I never took"
Michael Jordan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 20:35 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Oct 27, 2004 13:47
Posts: 21
Jo, jag såg den Serben :) det är inte varje dag en firehawk dyker upp begagnat.

Men det känns "lite" dyrt :wink: särskilt om man betänker att man får samma prestanda från en manuell som kostar så mycket ny (tror fortfarande att jag orkar dra ner den manuellt varje gång jag skall se en film). Så jag fortsätter mitt spanande efter ett riktigt fynd och jag har inte bråttom :wink:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited