selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 16:06

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: EJ's anläggning
PostPosted: Sun Nov 14, 2004 10:31 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Oct 27, 2004 13:47
Posts: 21
Jag hade lovat att återkomma med en presentation av min anläggning och så, så det är väl bäst att jag gör det :) Även om jag idag har tagit ett kliv från den totala Linnvägen så tror jag att forumet kan behöva lite olika typer så att det inte blir allt för likriktat :wink:

Hursomhelst min Linnbana började för drygt tio år sedan när jag skaffade mig en av de första Majikarna och detta efter att ursprungligen varit inne på att skaffa en Rotel för och slutstegskombination men Per på dåtida Fru Musica fick mig på andra tankar. Sedan var man mer eller mindre fast i karusellen. Ett par beggade Kaber blev nästa steg efter att ursprungligen varit ute efter ett par Keilidh men som vanligt lyssnade man på den förbjudna frukten och fick betala med pengar för det. Vid det här laget hade sjukdomen hifiholism fått ordentligt fäste i min kropp (den har vissa likheter med malaria) och en Karik II följde.
Efter denna period så blev jag kvitt sjukdomen under ett antal år men den var som sagt var bara latent och den slog till med fruktansvärd kraft för tre år sedan när det bar till. Aktivt med 5140->Espek och en hel byten av CD som "slutligen" blev Ikemi.

Vid det här laget började jag tvivla eller undra lite över vägen och fick höra på ett Meridian+Audiovectorsystem och blev gripen. Så jag fick ett nytt mål en Meridian spelar skulle jag ha men egentligen var det ju förstegssidan som var svagast i mitt system så vad göra. Hmm då upptäckte jag att jag kunde slå två-tre flugor i en smäll och en Meridian 800 version 2 blev min och vilket lyft...

Efter detta så skulle jag egentligen ha hållit mig lugn hade jag tänkt och det gick ju bra i några månader... sedan slog det kanske värsta utbrottet av sjukdomen ut och där är jag idag. Jag råkade nämligen komma över ett slutsteg som jag suktat efter en längre tid och det i sin tur ledde till att jag började fundera på högtalarsidan :roll:. Det värsta av allt var att jag gick från golvstående till stativhögtalare :shock: vilket var något jag aldrig trodde jag skulle göra.

Så nu ser mitt system ut som följer

Meridian 800.2
Linn Klimax Twin (gör att jag fortfrande platsar på detta forum :D )
Totem Mani-2 signature (på stolar till stativ för närvarande)

Systemet går förövrigt under namnet "Two beauties and a beast"

Det är lite tidigt för en utvärdering än så länge men jag återkommer när jag fått stativ och högtalarna blivit inspelade men det verkar lovande och är ett steg i rätt riktning.

Bilder kommer såsmåningom när allt blivit klart eller så bara på de enskilda delarna.

Naturligtvis är Musiken viktig (utan den ingen nytta) och jag är vad man skulle kunna kalla stamkund hos en av Sveriges kunnigaste musikaffärer, Burmans musik i Umeå. I Stockholm kan jag rekomendera Record Hunter för de som vill ha bra musik = min smak.

PS. jag har ett par 5140/espek över om det är någon som är intresserad DS.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 14, 2004 11:00 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Fick äran att lyssna på systemet en timme eller så igår eftermiddag. Det visuella är helt klart det bestående för min del, slutsteget är alltså ungefär en 1/5-del så högt som cd/förförstärkare. Ser lite roligt ut! Men låter bra, inget snack om den saken! Lustiga högtalare också, med isobarikkonstruktion fick jag veta. Basar på som ett par keltik-stativare skulle göra mao. :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 14, 2004 11:33 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Häftig anläggning! Givetvis är du välkommen på forumet oavsett vilka prylar du har. Klimax Twin kompenserar mer än väl för att du inte har Linn i resten av anläggningen - mycket roligt slutsteg!
Vet hur svårt det är att hålla sig lugn när man blivit gripen av att ha lyssnat på något som bara lät SÅ bra... ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 14, 2004 16:39 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Oct 27, 2004 13:47
Posts: 21
Det var bra att slutsteget kompenserade för resten Ayn :wink: även om jag nog måste säga att det forfarande är Meridianen som är ögonstenen. Men som Sony så mycket riktigt påpekar är den större än resten av anläggningen (ungefär samma volym som en av högtalarna). Grund idèn med den är dock väldigt tiltalande = att den är kortuppbygd så man kan skräddarsy den efter sina behov, vill man kunna få den att funka som försteg så går det och att den är en jäkligt bra cd (hygglig DVD också :D ) plus att den är uppgraderingsbar (även om en uppgradering kostar en hel del = kommer inte att hända på ett tag, peppar, peppar).

Sedan har den vissa delar som gör att man saknar Linn Cd'n den sladdriga släden jämfört med t.ex. Ikemins super snabba och smidiga. En fjärrmanövrering som inte är världens bästa och från start till spelning känns det som det tar en evighet.

De övriga produkterna har jag numer tre-fyra timmars samvaro med så de kan jag inte utala mig lika bra om men jag lovar att åtekomma i ärendet. Det verkar dock som det kommer att bli en del förflyttningar av Mani-2 för att få optimal position på dem.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 14, 2004 20:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
Det känns som att det är en riktigt musikalisk anläggning du har skaffat dig Erik. Jag har ju själv upplevt skillnaden mellan ikemi och din nuvarande Meridian :shock:
Och Totempålarna är verkligen inte fy skam, Lyssnade på dem för ett tag sedan och blev imponerad av deras musikalitet och upplösning. De använder sig av lite roliga tekniska lösningar också, tex dämpningen.

Hur är de första lyssningsintrycken nudå? Hur känns Klimax + Totem vs. 3*85 + Aktiva Espek? Skillnad i ljudtryck kan jag tänka mig då stativarna är rent fysiskt mindre än Espek men annars då? Nästa gång jag åker ner till Umeå kanske det finns möjlighet att boka en liten lyssningsession? :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 14, 2004 20:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
Glömde en sak....
Jag kräver bilder!! :twisted:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 14, 2004 21:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
daggen wrote:
Glömde en sak....
Jag kräver bilder!! :twisted:

instämmer behövs bilder även på ögonstenen och totempålarna :D

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 14, 2004 21:32 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Oct 27, 2004 13:47
Posts: 21
Lyssningsintrycken nu hmm... om sanningen ska fram så har jag inte lyckats lyssna något idag pga brist på högtalarkabel, de jag skulle ha lånat försvann med ägaren igår = gissa om jag har letat efter var jag förlagt dem idag :)

Det man kunde märka igår var att volymkontrollen var tvungen att ökas rätt rejält jämfört med det gamla systemet och det är väl en kombination av Mani-2 låga känslighet och att de är passiva. Men om man ser rent på det fysiska ljudtrycket så visst troligen kan aktiva Espek drivas längre rent decibelmässigt men Mani-2:an skall dock gå att driva till 110dB. Om man jämför hur långt ner i basen de går så slår faktiskt totem högtalarna Espek med hela 1 Hz!

Det verkar dock som du Johan är rätt nöjd med att du tog steget till aktivt fast det "bara" var med LK85:or eller?

Jag skall försöka ordna lite närbilder på komponenterna så att ni får ert lyssmäte tillgodosett :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 14:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
Ja, jag är väldigt nöjd. Minst sagt. Har aldrig lirat så högt som jag gjort den senaste veckan. Även vid grymt höga volymer så spelar Espekarna utan minsta tillstymmelse till ansträngnig :twisted:

Roligt att dina nya stativare gräver så djupt, 29Hz är inte fy skam.
Hade varit roligt att lyssna på dem nån gång.

Hur går det med kablage och stativ? Och hur går det med de efterlängtade bilderna? :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 14:15 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Oct 27, 2004 13:47
Posts: 21
Roligt att du är nöjd.

Stativ kommer idag och högtalarkabel har jag lånat för tillfället även om en sådan också borde dimpa ner nästa vecka. Så lyssningsintrycken är väl snart på G.

Du är naturligtvis varmt välkommen att lyssna vilket också gäller andra hugade på forumet.

Bilder kommer förhoppningsvis om två veckor.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 19:16 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
...


Last edited by Sony on Mon Jan 17, 2005 22:35, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 20:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Snyyyygt!
Jag bara älskar minimalistiska anläggningar.
Vill se närbilder på CD/försteg o på Twin's baksida. Har aldrig sett sådana högtalarkontakter. Är de flera kablar som går ihop till ETT uttag?
Beskriv.

Att Twin kan låta så bra o kraftfullt är ofattbart. Tar man bort höljet är ju intenting kvar...
Kan tom tänka mig att sälja mina Klout/Keltik o gå passivt för att kunna njuta av en Twin hemma.
Vilken skönhet, inga knappar o skit :shock:

Synd att aktivt 2*5125/Akurate är bättre än passivt Twin/Akurate :(


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 21:12 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Oct 27, 2004 13:47
Posts: 21
Så har jag äntligen lyckats få fram några bilder på anläggningen :) (tack Sony)
Image
Översiktsbilden där man kan se skönheterna, ja jag tycker alla enheterna är snygga :)

Eftersom det är ett Linnforum så konsentrerar jag mig i första hand på linndelen i systemet men om ni vill så skall jag försöka ordna bilder på de andra delarna också.
Image
Klimax Twin, bilden gör den inte rättvisa för slutsteget är snyggare i verkligheten och inte att förglömma välljudande. Den har den kraft som mina Totem behöver och håller dem i ett järngrepp.

Image
Baksidan av min Twin. Som Jan mycket riktigt observerar så är det inte vanliga banankontakter på detta slutsteg. I stället så är det Neutrik Speakon kontakter (4-poliga -> biwire möjligt) vilka jag har fått för mig är standard på Klimax Twin slutsteg. Speakon kontakterna har sina fördelar när det gäller elsäkerhet och fastsättning. På bilden ser man skarvkontakterna som användes från början så att det var möjligt att använd högtalarkabel terminerad med banankontakter. Numer är mina högtalarkablar terminerade med Speakonkontaker.

Jag har inkluderat bildern på det viktigaste i anläggnigen, skivorna :D .


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 18, 2005 13:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Ser jättefint ut! Linn-steget var en nätt och fin liten pjäs.
Quote:
Jag har inkluderat bildern på det viktigaste i anläggnigen, skivorna .
Är det skivorna som syns i bakgrunden på den sista bilden då eller?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 18, 2005 13:53 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Oct 27, 2004 13:47
Posts: 21
Hmm den sista meningen blev fel :) Skulle ha varit att jag inte har några bilder på det viktigaste, skivorna.

Även om bilden på baksidan av slutsteget visar några procent av skivorna.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited