selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:44

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Fri Apr 29, 2011 16:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Finns den här skivan fortfarande att köpa?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Apr 29, 2011 16:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Finns den här skivan fortfarande att köpa?

/ B
Jag har några ex kvar. Det är bara och pm:a om du vill ha :-) Vi tar 450 pix för den, dubbel-LP med handgjort omslag, booklet, insert. Över 30 handgjorda/manuella moment per skiva he he, lite galet egentligen.

Sen finns den väl i några vinylorienterade butiker runtom också om de inte sålt sina förstås.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 29, 2011 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
monkeydevil wrote:
Bill50x wrote:
Finns den här skivan fortfarande att köpa?
Jag har några ex kvar. Det är bara och pm:a om du vill ha :-) Vi tar 450 pix för den, dubbel-LP med handgjort omslag, booklet, insert. Över 30 handgjorda/manuella moment per skiva he he, lite galet egentligen.

Sen finns den väl i några vinylorienterade butiker runtom också om de inte sålt sina förstås.
Tack för erbjudandet. Jag har dock hittat den på Vinylbutiken och eftersom jag ändå ska dit på måndag och hämta Jojje-skivan så blir det enklare att ta därifrån med tanke på frakter å sånt.

Men ni andra - slå till innan det är för sent!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Apr 29, 2011 17:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Bill,
tråkigt att inga av dina erfarenheter du nämner ovan har någon bäring idag. Skulle man kunna säga att utvikningen om slew rate var helt ointressant för de som vill ha bättre musikåtergivning hemma?

Det här tyckte jag dock var superintressant:
Bill50x wrote:
Det handlar om att satsa på välljudet där minst pengar ger störst resultat. Istället för att satsa 100 tusen på en DS-spelare kan man få större resultat genom att INTE gå på reklamen om att remasters skulle vara en förbättring.
Så istället för att köpa en bättre DS-spelare skulle jag för samma pengar kunna få ÄNNU bättre ljud, genom att - ja, hur gör jag? Ska jag skicka en lista med de senaste 100 skivorna jag lyssnat på, och du tipsar om var jag hittar utgåvor som är mycket bättre? Eller gäller det bara några fåtal inspelningar? Det skulle ju förta det hela lite, då en av poängerna med en DS-spelaren är det stora utbudet av musik i hög kvalitet.

I vilket fall, jag vill ha konkreta exempel. Du har trots allt lovat större resultat än att lägga 100 tusen på en DS-spelare.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Mon May 02, 2011 18:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
Så istället för att köpa en bättre DS-spelare skulle jag för samma pengar kunna få ÄNNU bättre ljud, genom att - ja, hur gör jag? Ska jag skicka en lista med de senaste 100 skivorna jag lyssnat på, och du tipsar om var jag hittar utgåvor som är mycket bättre? Eller gäller det bara några fåtal inspelningar? Det skulle ju förta det hela lite, då en av poängerna med en DS-spelaren är det stora utbudet av musik i hög kvalitet.

I vilket fall, jag vill ha konkreta exempel. Du har trots allt lovat större resultat än att lägga 100 tusen på en DS-spelare.
I den bästa av världar har man naturligtvis en KDS plus alla bra inspelningar/mastringar :-) Nu är ju oftast livet inte så enkelt och plånboken tunnare än vad som behövs.

Jag känner flera personer som aktivt letar efter bra pressningar/mastringar av skivor och det är en förvånansvärd skillnad mellan de olika versionerna. Tyvärr är det oftast de äldre inspelningarna som man kan leta efter bättre mastringar, nästan undantagslöst är de nyare rätt dåliga. I det avseendet alltså. Musiken kan ju vara hur bra som helst.

Jag förstår dock inte varför just jag skulle bidra med informationen kring mastring av olika utgåvor? Precis som man nagelfar olika apparaters, kablars, lödningars etc företräden här på Selleri skulle man väl även kunna diskutera cd- och vinylkvalité? Eller är det ointressant? Ibland undrar jag över musikintresset när det verkar vara roligare (?) att diskutera eventuella brickor under apparatfötterna än att diskutera kvaliteten på fonogrammen.

Jag lovar inget, men stöter jag på några flagranta exempel av olika mastringar så ska jag tipsa om dessa.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon May 02, 2011 18:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
monkeydevil wrote:
... dubbel-LP med handgjort omslag, booklet, insert. Över 30 handgjorda/manuella moment per skiva he he, lite galet egentligen.
Just hemkommen med skivan, ska lyssna ikväll eller imorgon!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon May 02, 2011 18:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 260
Location: Göteborg
Plus ett :)
Bill50x wrote:
Lejonklou wrote:
Så istället för att köpa en bättre DS-spelare skulle jag för samma pengar kunna få ÄNNU bättre ljud, genom att - ja, hur gör jag? Ska jag skicka en lista med de senaste 100 skivorna jag lyssnat på, och du tipsar om var jag hittar utgåvor som är mycket bättre? Eller gäller det bara några fåtal inspelningar? Det skulle ju förta det hela lite, då en av poängerna med en DS-spelaren är det stora utbudet av musik i hög kvalitet.

I vilket fall, jag vill ha konkreta exempel. Du har trots allt lovat större resultat än att lägga 100 tusen på en DS-spelare.
I den bästa av världar har man naturligtvis en KDS plus alla bra inspelningar/mastringar :-) Nu är ju oftast livet inte så enkelt och plånboken tunnare än vad som behövs.

Jag känner flera personer som aktivt letar efter bra pressningar/mastringar av skivor och det är en förvånansvärd skillnad mellan de olika versionerna. Tyvärr är det oftast de äldre inspelningarna som man kan leta efter bättre mastringar, nästan undantagslöst är de nyare rätt dåliga. I det avseendet alltså. Musiken kan ju vara hur bra som helst.

Jag förstår dock inte varför just jag skulle bidra med informationen kring mastring av olika utgåvor? Precis som man nagelfar olika apparaters, kablars, lödningars etc företräden här på Selleri skulle man väl även kunna diskutera cd- och vinylkvalité? Eller är det ointressant? Ibland undrar jag över musikintresset när det verkar vara roligare (?) att diskutera eventuella brickor under apparatfötterna än att diskutera kvaliteten på fonogrammen.

Jag lovar inget, men stöter jag på några flagranta exempel av olika mastringar så ska jag tipsa om dessa.

/ B

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
PostPosted: Mon May 02, 2011 19:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
monkeydevil wrote:
... dubbel-LP med handgjort omslag, booklet, insert. Över 30 handgjorda/manuella moment per skiva he he, lite galet egentligen.
Just hemkommen med skivan, ska lyssna ikväll eller imorgon!

/ B
Vad kul! Ska bli spännande att höra vad du tycker! Vilket nummer fick du? (vi för excel-fil över kända ex för skojs skull, så man vet vart kidsen tar vägen så att säga)


Top
   
PostPosted: Mon May 02, 2011 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
Jag förstår dock inte varför just jag skulle bidra med informationen kring mastring av olika utgåvor? Precis som man nagelfar olika apparaters, kablars, lödningars etc företräden här på Selleri skulle man väl även kunna diskutera cd- och vinylkvalité?Ibland undrar jag över musikintresset när det verkar vara roligare (?) att diskutera eventuella brickor under apparatfötterna än att diskutera kvaliteten på fonogrammen.
Musikavdelningen är välbesökt för att vara ett HiFi-forum, så det finns ingen anledning att tvivla över intresset.

Varför jag ber dig att bidra med informationen har jag redan skrivit: Du lovade en större förbättring än att lägga 100 tusen på en DS-spelare. Och då vill jag naturligtvis veta hur många fonogram det gäller och vilka de är. Annars riskerar inlägget att bli snömos; lösa påståenden utan relevans.

Min erfarenhet och åsikt är att ju bättre anläggningen är på att ta fram de musikaliska inspelningarna, desto färre inspelningar framstår som undermåliga. Tvärtom börjar man inse att många moderna och i vissa kretsar påstått sönderproducerade skivor är med avsikt mixade som de är, i syfte att uppnå en känsla hos lyssnaren. Jag har vid flera tillfällen diggat låtar som anklagats för extrem komprimering och sedan jämfört olika DS-spelare med dem. Skillnaden i upplevelse mellan spelarna är lika stor som när man jämför med välgjorda inspelningar. Och om man efteråt berättar att den här låten brukar anklagas för att vara sönderproducerad, då är det inte ovanligt att folk ler och skakar på huvudet.

Problemet är alltså långt ifrån så stort som påstås av de trötta audiofiler som sitter och jämför dynamikgrafer.

Som vanligt har jag drivit off topic, sorry för det.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Mon May 02, 2011 21:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
monkeydevil wrote:
Bill50x wrote:
monkeydevil wrote:
... dubbel-LP med handgjort omslag, booklet, insert. Över 30 handgjorda/manuella moment per skiva he he, lite galet egentligen.
Just hemkommen med skivan, ska lyssna ikväll eller imorgon!
Vad kul! Ska bli spännande att höra vad du tycker! Vilket nummer fick du? (vi för excel-fil över kända ex för skojs skull, så man vet vart kidsen tar vägen så att säga)
Jag har ex nr 109. Har bara hunnit lyssna lite grann medan jag fixade mat åt "tanten" men det jag märkte är att det är en mycket bra dynamik i skivan. Det skramlar till rätt bra ibland :-)

Hur många exemplar är pressade?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Last edited by Bill50x on Mon May 02, 2011 21:36, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Mon May 02, 2011 21:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
Min erfarenhet och åsikt är att ju bättre anläggningen är på att ta fram de musikaliska inspelningarna, desto färre inspelningar framstår som undermåliga. Tvärtom börjar man inse att många moderna och i vissa kretsar påstått sönderproducerade skivor är med avsikt mixade som de är, i syfte att uppnå en känsla hos lyssnaren.
I viss mån håller jag med dig. Även sk Low-Fi-skivor (ofta inspelade hemma hos någon eller med väldigt enkla medel) kan låta riktigt bra och involverande. På något sätt hör man rakt igenom brum och brus, dist etc och hör verkligen samspelet mellan musikerna, det är lätt att höra vad det är de "vill säga" med sin musik. Lyssna till första cd´n med The Moldy Peaches till exempel. T.o.m på YouTube ( http://www.youtube.com/watch?v=5rkfde86ioM ) svänger det loss.

Att dagens skivor är mixade som de är med avsikt är väl självklart. Det är ju inte frågan om idioter som arbetar med materialet och det är inget som händer av sig självt. Däremot kan man ifrågasätta för vem dom producerar/mixar musiken, gratisgenerationen (med hörlurar på T-banan) eller dom som vill betala för musiken och har rimligt bra anläggningar?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue May 03, 2011 13:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Jag förstår dock inte varför just jag skulle bidra med informationen kring mastring av olika utgåvor?
För att du påstod det du gjorde. Läs ditt inlägg och Lejonklous fråga igen.
Bill50x wrote:
Precis som man nagelfar olika apparaters, kablars, lödningars etc företräden här på Selleri skulle man väl även kunna diskutera cd- och vinylkvalité? Eller är det ointressant? Ibland undrar jag över musikintresset när det verkar vara roligare (?) att diskutera eventuella brickor under apparatfötterna än att diskutera kvaliteten på fonogrammen.
Det intressanta är ju vad man kan påverka eller hur?

Om man kan förbättra (enkelt, snabbt och närapå gratis) återgivning på ALLA skivor, är ju det logiskt klart bättre än att gnälla över något man inte kan göra något åt, dvs skivors kvalitet - som dessutom enligt de som har koll är riktigt bra!

Vilka är det som har musikintresse EGENTLIGEN? :roll:


Ska man bry sig om skivorna finns det enkla råd, köp hellst orginalet, vinyl, CD.

Har liksom aldrig förstått iden att mäta/gnälla över återutgivningar som är komprimerade och ändrade på andra sätt - när man kan köpa orginalutgåvan... :?
Och gnälla över orginalutgåvan...VARFÖR? Vad kan du göra åt den?
Förbättra istället återgivningen!


Last edited by sportbilsentusiasten on Tue May 03, 2011 13:23, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Tue May 03, 2011 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Och gnälla över orginalutgåvan...VARFÖR? Vad kan du göra åt den?
Förbättra istället återgivningen!
Instämmer. Man kan inte göra så mycket åt det som utges. MEN, det är ändå vad många försöker göra! Istället för att sticka huvudet i sanden, spendera hundratusentals kronor på uppgraderingar av hårdvaran så finns det många människor som faktiskt försöker förändra tex mastringen, eller fonogrammens kvalitet. Men det kallar du bara för gnäll... Tex LTS som tagit fram en egen omastrad version av Rymden i Blodet, alla de debattörer som försöker påverka skivbolag och artister (däribland mig själv när det gäller senaste Within Temptation-skivan)... Ibland är det så att man måste "gnälla", annars hade inte almarna funnits kvar i Kungsträdgården, utan Ralph Naders gnäll hade vi åkt omkring i farliga bilar osv.

Personligen tycker jag det är ett dj-a gnäll på/mot mig som bara önskar att fonogrammen lät bättre. :evil:

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue May 03, 2011 16:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Personligen tycker jag det är ett dj-a gnäll på/mot mig som bara önskar att fonogrammen lät bättre. :evil:
Nej, gnället beror inte på det!
Det beror på dina vinklade tolkningar, att du påstår saker som inte stämmer o gör kopplingar som saknar relevans :!:

Tex, tycker du nedan textrad är seriöst?
Du har upprepat liknande saker fler gånger dessutom...
Bill50x wrote:

MEN, det är ändå vad många försöker göra! Istället för att sticka huvudet i sanden, spendera hundratusentals kronor på uppgraderingar av hårdvaran så finns det många människor som faktiskt försöker förändra tex mastringen, eller fonogrammens kvalitet.
1/ ser ingen i denna tråd som stoppar huvudet i sanden.
2/ finns ingen som emotsäger sig att det är bra att påverka så inspelningrna blir bättre
3/ tvärt om, fler som berömmer det arbete som görs att återutge gamla inspelningar på ett bättre sätt än tidigare

och framför allt
4/ finns INGEN koppling till eller motsättning med hur mycket man spenserar på sin hifi!!!

I själva verket är det du som försöker göra en motsättning av det.
Du påstår en massa som sedan inte underbyggs. Och du duckar för frågorna som kommer till en följd av dina påståenden.

Jag frågar igen, tycker du det är seriöst?


Top
   
PostPosted: Tue May 03, 2011 16:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Jag frågar igen, tycker du det är seriöst?
Ja, jag är seriös. Jag är inte den enda, inte ens den första, som tycker att många av dagens fonogram låter illa. Jag har förklarat varför jag tycker så. Skillnaden mellan en ADS och en KDS är liten jämfört mellan en bra och dålig mastring (ja, jag har lyssnat). Detta är mina åsikter och jag står för dessa. Jag är inte heller ensam om dessa åsikter. Om DU har problem med att jag tycker så här så är det ditt problem, inte mitt. Mina sk vinklingar saknar inte alls relevans. Att du inte kan höra det jag hör är inte mitt fel, sorry.

Jag ser ingen motsättning mellan vad man spenderar på sin hifi och den uppnådda kvaliteten. Men det är kanske ändå bäst att lägga pengarna där det gör mest nytta? Eller är det också fel? Kanske man först ska uppgradera sin källa in absurdum och först därefter fundera på vad man matar källan med? Om du vill så är det OK för mig, men jag använder gärna mina pengar mer kostnadseffektivt.


För övrigt handlar denna tråd om Adolphson & Falks återutgivning av Med Rymden I Blodet. Har du några synpunkter på den utgåvan?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited