selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 22:17

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
PostPosted: Wed May 04, 2011 11:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Jag frågar igen, tycker du det är seriöst?
Ja, jag är seriös.
Jag vet att du som person är seriös Bill. Dig som person respekterar jag då du är ärlig med vad du tycker och många av dina åsikter delar jag dessutom.

Men varför tvistar du till o påstår saker som inte stämmer?
Är ju det min fråga handlade om.

- du vet ju om att jag anser att det är skillnad mellan olika versioner av låtar, och därför förordar orginalutgåvan.

- När det gäller Adolphson & Falks återutgivning har jag ju redan flera gånger på selleri o faktiskt berömt projektet, det vet du ju om.

- du vet även om att vi delar tanken att använda ett så bra fonogram som möjligt, source first!.

OrginalCDn (om vi nu snackar digital) är dessutom ofta billigare (drösavis av beggade finns) än de nyutgåvor som man kan köpa nya, SÅ DET FINNS ingen anledning att antingen välja att lägga 100k och gå från ADS-->KDS eller köpa bra skivutgåvor som du påstått i tråden.

Till sist, anser jag att det mest kostnadseffektiva är att installera hifisystemet korrekt!


Top
   
PostPosted: Wed May 04, 2011 12:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Till sist, anser jag att det mest kostnadseffektiva är att installera hifisystemet korrekt!
Så fort det finns några kvaliteter i systemet att ta fram så håller jag med dig.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu May 05, 2011 09:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
monkeydevil wrote:
Vad kul! Ska bli spännande att höra vad du tycker! Vilket nummer fick du? (vi för excel-fil över kända ex för skojs skull, så man vet vart kidsen tar vägen så att säga)
Nu har jag lyssnat lite mer på skivan (skivorna) och det första intrycket står sig. Det låter mycket dynamiskt och levande. Man hör tydligt vad alla spelar och trots komplexiteten verkar de spela samma låt :-) Lite skämtsamt, men just nu är mitt system inte i bästa skick att avgöra saken.

När man lyssnar på skivan undrar man nästan varför det inte skett större utveckling ljudmässigt sedan 1970... ja, förutom då möjligheten att dynamiskt pressa ihop musiken in absurdum till en rejäl ljudgröt. Det gick inte med dåtidens teknik. Här finns dock inget sådant utan det känns som de förändringar som gjorts är med hänsyn till vinylmediets (tekniska) begränsningar.

Däremot är själva pressningen mindre bra, den påminner tyvärr även den om 70-talet. Tack och lov är spåren centrerade (hyffsat) till centrumhålet, ytterkanten ligger dock flera millimeter fel. Det är rent slarv. Lite för mycket knaster också, men det kan givetvis variera mellan exemplaren.

Men totalt sett är detta släpp en kulturgärning av stora mått, det är bara att gratulera!

/ B

PS Som jag skrev tidigare, exemplar 109. Hur många är pressade?

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu May 05, 2011 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Knaster? Det är ju inte bra. Hör av dig via pm så byter vi ut dina vinyler.
Torde vara ett måndagsex du fått, har aldrig märkt av knaster!


Top
   
PostPosted: Thu May 05, 2011 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
monkeydevil wrote:
Knaster? Det är ju inte bra. Hör av dig via pm så byter vi ut dina vinyler.
Torde vara ett måndagsex du fått, har aldrig märkt av knaster!
Ska lyssna igenom en gång till med extra rengjord nål - sedan hör jag av mig :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat May 07, 2011 14:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
gällande hur man hanterar materialet osv..

En god vän till mig spelar i bandet Machinae Supremacy, ett band på uppgång som är ute och tourar med Children of Bodom just nu, senaste plattan dom gjorde tog han över till mig tidigare och vi körde igenom hela rasket som det var innan det skickades iväg till skivbolaget.. Det lät riktigt riktigt bra och det tyckte även han själv. Vi stod ute på balkongen och han reagerar på att, vafan, man känner ju musiken tom ut på balkongen. Jorå tyckte jag och flinade :) Precis så ska det ju vara i mina ögon.

Däremot..

CDn rippad till flac som skivbolaget tagit fram, med samma material som vi satt och lyssnade på, lät förjävligt på ren svenska, dom lyckades totalförstöra skivan. Rytmen är som bortblåst, det låter spretigt och kluddigt och det är svårt att uppfatta musiken.

Är det då min anläggning som är skit eller har skivbolaget lyckats göra något alldeles tokigt?

(det var på exakt samma anläggning dessa lyssningar gjordes, ADS, Unidisk SC, LK100, M140, jag har lite andra prylar numera)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sat May 07, 2011 17:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Aleann wrote:
gällande hur man hanterar materialet osv..

En god vän till mig spelar i bandet Machinae Supremacy, ett band på uppgång som är ute och tourar med Children of Bodom just nu, senaste plattan dom gjorde tog han över till mig tidigare och vi körde igenom hela rasket som det var innan det skickades iväg till skivbolaget.. Det lät riktigt riktigt bra och det tyckte även han själv. Vi stod ute på balkongen och han reagerar på att, vafan, man känner ju musiken tom ut på balkongen. Jorå tyckte jag och flinade :) Precis så ska det ju vara i mina ögon.

Däremot..

CDn rippad till flac som skivbolaget tagit fram, med samma material som vi satt och lyssnade på, lät förjävligt på ren svenska, dom lyckades totalförstöra skivan. Rytmen är som bortblåst, det låter spretigt och kluddigt och det är svårt att uppfatta musiken.

Är det då min anläggning som är skit eller har skivbolaget lyckats göra något alldeles tokigt?

(det var på exakt samma anläggning dessa lyssningar gjordes, ADS, Unidisk SC, LK100, M140, jag har lite andra prylar numera)
Ny tråd!?

...

Har hört samma sak från annat håll. Trist! Kan du inte försöka få din kompis att erbjuda plattan/plattorna i FLAC-originalmaster-format!? Säkert en och annan som skulle nappa på det. Tyckte f.ö. kompisen samma som du?


Top
   
PostPosted: Sat May 07, 2011 17:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
HCL wrote:
Ny tråd!?

...

Har hört samma sak från annat håll. Trist! Kan du inte försöka få din kompis att erbjuda plattan/plattorna i FLAC-originalmaster-format!? Säkert en och annan som skulle nappa på det. Tyckte f.ö. kompisen samma som du?
Njae, ställde upp mitt exempel som en kontrast till en del påståenden i denna tråd kring just det här med hur det mastras osv. Ville påvisa att, det kan också lika gärna gå käpprätt åt skogen när skivbolagen hanterar mediat dom får från musikerna. Jag håller inte med om att det teknikerna gör alltid är av godo osv och att det skulle bli bättre tune-dem för det stämmer helt enkelt inte.

Musikern som tyckte det lät bra innan tyckte också det lät skräp efter skivbolagens behandling av deras musik. Som tur är känner jag honom mycket väl och originalen är det som snurrar här istället men jag tycker lite synd om dom som köper CDn för det dom får är en urvattnad version av det som fanns. Kanhända att dom via sin hemsida senare erbjuder en fri download eller liknande, dom är inte ute efter profit i slutändan utan deras intresse ligger i att sprida sin musik.

Jag tror ärligt talat inte det var min anläggning det var fel på utan i det här fallet gick det som det gör ibland, teknikerna sabbar musiken. Min frågeställning i relation till mitt påstående var inte riktigt relevant som jag ser det. Tyvärr får jag inte sprida detta material vidare ännu, annars hade jag lätt kunnat lägga upp just detta exempel som är så tydligt. Bra material kontra en gris som sjunger i en instängd soptunna, it makes no sense.

Det jag tycker är konstigast är ändå dessa tekniker som sitter och arbetar med sånt här, antingen har dom fel på hörseln, eller så använder dom usla lyssningssystem när dom arbetar. När jag hör klar och tydlig degradering på ett medeldyrt system för hemmabruk så borde ju dom höra det också, tycker man.

Men men :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited