selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 02:42

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Nov 12, 2004 19:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag har vid ett flertal tillfällen uppmärksammat att lödningarna på black interconnect kabeln inte är bra. Då menar jag alltså kablar som är lödda på Linnfabriken. Det är framför allt skärmen som de snålar med tennet då de lött. Jag har jämfört ett av dessa par mot ett par som är bra lödda och skillnaden är ganska stor faktiskt.

Ett tips är alltså att kika på lödningarna, jag har hittat flera par, hos mig och hos andra som behöver lödas om. Ta dem till handlaren och låt de löda om dem. Jag har numer gjort som vana att kika på lödningarna på kabeln som följer med då jag köper en apparat innan jag åker hem med grejerna. Vid 2 tillfällen har kablarna behövt lödas om.

Skäms på er Linn :!: :evil:


Top
   
PostPosted: Fri Nov 12, 2004 19:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
fredde wrote:
Jag har vid ett flertal tillfällen uppmärksammat att lödningarna på black interconnect kabeln inte är bra. Då menar jag alltså kablar som är lödda på Linnfabriken. Det är framför allt skärmen som de snålar med tennet då de lött. Jag har jämfört ett av dessa par mot ett par som är bra lödda och skillnaden är ganska stor faktiskt.

Ett tips är alltså att kika på lödningarna, jag har hittat flera par, hos mig och hos andra som behöver lödas om. Ta dem till handlaren och låt de löda om dem. Jag har numer gjort som vana att kika på lödningarna på kabeln som följer med då jag köper en apparat innan jag åker hem med grejerna. Vid 2 tillfällen har kablarna behövt lödas om.

Skäms på er Linn :!: :evil:
Lite mysko att de inte lyckas så bra med att löda kablarna. Tur att man gör sådant själv då så man slipper se dåliga lödningar. :D

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject: Black art of soldering
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 08:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Hur skall en bra lödning av en signalkabel och högtalarkabel egentligen se ut???
Jag använder bara en vanlig lödkolv och med vanligt lödtenn.

Högtalarkabel-banankontakterna brukar jag smälta in ganska mycket tenn i så att man vet att det ej är några hålrum i banankontakten.
Och så ser jag till att hela ytan mellan kontakt-kabel är tennindränkt men
detta kanske är fel??
Signalkabel tänkte jag börja löda till helgen.
Vilket lödtenn är bäst?
(vi har ett elektroniklabb med massor av utrustning på jobbet så jag saknar ej utrustning bara kunskap)

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 15:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Stephan wrote:
Hur skall en bra lödning av en signalkabel och högtalarkabel egentligen se ut???
Jag använder bara en vanlig lödkolv och med vanligt lödtenn.

Högtalarkabel-banankontakterna brukar jag smälta in ganska mycket tenn i så att man vet att det ej är några hålrum i banankontakten.
Och så ser jag till att hela ytan mellan kontakt-kabel är tennindränkt men
detta kanske är fel??
Signalkabel tänkte jag börja löda till helgen.
Vilket lödtenn är bäst?
(vi har ett elektroniklabb med massor av utrustning på jobbet så jag saknar ej utrustning bara kunskap)
alltså först å främst måste du värma upp ytorna som ska lödas ihop...kallödningar blir verkligen inge bra...före det kan du gärna använda lite flussmedel, för å få det riktigt rent å fint...som jag alltid säger, bättre göra det själv så vet man att det blir ordentligt

edit: tennet/silverkoden ska smälta mot ytorna det är alltså inte kolven som ska smälta tennet...

ps: silverlod är väl det "bästa"


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 13:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Har aldrig hört ett bra silverlod. De känns direkt igen på ljudet - alltid vasst och lite ur takt. Vid ett större kabeltest gissade jag i blindo vilken som var lödd med silverlod - och hade rätt. Det var helt uppenbart.

Men som vanligt är jag redo att ompröva min ståndpunkt... :)

Förresten måste jag tillägga att det är otroligt svårt att slå Linns egna lödningar på signalkablar. Så ni som löder själva - jämför med en "standardkabel"! Skillnaderna kan vara som natt och dag i vissa fall.

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 14:48 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Hehe, många olika bud här, själv har jag ingen kunskap så håller mig till att läsa, sist jag lödde något var ett rinnande ljus av dioder i högstadiet och då blev det inte vackar lödningar kan jag lova.

Silver är bra enligt en, och dåligt enligt en. Finns lödningar handlare gjort som är bra och riktigt dåliga...och hemmalödningar som är bra och dåliga...och då pratar vi ändå bara om lödningarna, inte om 100 olika kablar ännu... :D

Edit: Kom på en följdfråga men tar ny tråd till det....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Silverloden brukar aldrig bli bra om man inte löder silver mot silver.
Jag har heller aldrig hört ett sinverlod som är bra och Linns kablar och kontakter skall absolut inte lödas med silverlod.

Angående att jämföra så kan jag ju säga som så att skall jag köpa en kabel
så får jag kontakter och kabel löst så att jag får löda ihop det själv. Eftersom handlaren tycker det är ganska onödigt att jag lägger pengar på något jag kan göra själv minst lika bra. Men jag håller ihuvudsak med dig Lejonklou om att gämföra med Linns färdiga kablar då lödning är en konst som är lika lätt som att svetsa mao mycket svårt om man inte behärskar det riktigt att få det bra.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 19:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
hepcat wrote:
Silverloden brukar aldrig bli bra om man inte löder silver mot silver.
Jag har heller aldrig hört ett sinverlod som är bra och Linns kablar och kontakter skall absolut inte lödas med silverlod.

Angående att jämföra så kan jag ju säga som så att skall jag köpa en kabel
så får jag kontakter och kabel löst så att jag får löda ihop det själv. Eftersom handlaren tycker det är ganska onödigt att jag lägger pengar på något jag kan göra själv minst lika bra. Men jag håller ihuvudsak med dig Lejonklou om att gämföra med Linns färdiga kablar då lödning är en konst som är lika lätt som att svetsa mao mycket svårt om man inte behärskar det riktigt att få det bra.
det här med hifi är verkligen en djungel av olika märken, tycke å smak....å inte minst hokus pokus :wink:

jag måste säga att det är ändå kabeln som gör minst skillnad i ett system...iaf om man jämför den svarta linn kabeln med silver...prisskillnaden är inte riktigt motiverad, men som sagt det är mitt tycke :D om ni inte håller med så är det helt ok för mig...

undra om man inte skulle köpa sig en silverkabel bara för å kunna kolla om det finns nån skillnad...

kan säga att det var väldigt stor skillnad dock på en rg62 diy kabel mot en marcuscable för 1500(till marcus fördel)...men så var han som lött rg62 född med tummen i rövas :wink: så jag betvivlar verkligen hans lödningar..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Haakan wrote:
hepcat wrote:
Silverloden brukar aldrig bli bra om man inte löder silver mot silver.
Jag har heller aldrig hört ett sinverlod som är bra och Linns kablar och kontakter skall absolut inte lödas med silverlod.

Angående att jämföra så kan jag ju säga som så att skall jag köpa en kabel
så får jag kontakter och kabel löst så att jag får löda ihop det själv. Eftersom handlaren tycker det är ganska onödigt att jag lägger pengar på något jag kan göra själv minst lika bra. Men jag håller ihuvudsak med dig Lejonklou om att gämföra med Linns färdiga kablar då lödning är en konst som är lika lätt som att svetsa mao mycket svårt om man inte behärskar det riktigt att få det bra.
det här med hifi är verkligen en djungel av olika märken, tycke å smak....å inte minst hokus pokus :wink:

jag måste säga att det är ändå kabeln som gör minst skillnad i ett system...iaf om man jämför den svarta linn kabeln med silver...prisskillnaden är inte riktigt motiverad, men som sagt det är mitt tycke :D om ni inte håller med så är det helt ok för mig...

undra om man inte skulle köpa sig en silverkabel bara för å kunna kolla om det finns nån skillnad...

kan säga att det var väldigt stor skillnad dock på en rg62 diy kabel mot en marcuscable för 1500(till marcus fördel)...men så var han som lött rg62 född med tummen i rövas :wink: så jag betvivlar verkligen hans lödningar..

HEHE RG62 ja den finns ju i några olika varianter en del låter bättre än andra men jag har inte hört någon som låtit bra. men jag har inte gjort någon gämförelse mellan Linn standard och Linn silver ännu.

Kablar kan göra stor skillnad men jag har inte hört så stor skillnad på olika signalkablar till stereon om jag gjort till guran där är det fruktansvärt stora skillnader enligt mitt tycke..

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 11, 2005 21:50 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Jan 10, 2005 20:36
Posts: 3
Jag har också råkat ut för en dåligt lödd Linn-kabel. Det var lödningen i DIN-kontakten till LP12an som släppte!! pga att det var en kallödning.
Först blev jag alldeles kallsvettig för jag trodde pickupen hade kraschat. Inget ljud i ena kanalen.

Som väl var så var det enkelt att åtgärda, men Linns kvalitetsrykte fick sig en turn i kanten. Kallödningar gör man bara inte.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 11, 2005 23:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Kallödning hade jag i min Ekwal. Noterade någon månad efter (beg-)inköp att den plötsligt inte kändes speciellt välpresterande. Hade jäkligt svårt att hitta balans mellan dom tre frontarna och Ekwalen matchade inte Ninka lika bra som jag hade för mig att den gjort tidigare. Båda basarna och diskanten fungerade, det var bara det att Ekwalen lät "fel". Inga kopplingar eller så som föregick detta, utan bara ett missnöje under filmtitt i största allmänhet. Efter att ha testat att alla element lät och fungerade så tog idéerna slut så jag öppnade lådan (skruvade ur elementen), när jag kikade baktill på diskanten sprättade kabeln lös. Svor lite och hämtade lödtången. Sen lät centern bra igen :). Dock så litar jag inte på min lödning, så jag ska låta Stereokompaniet-Jögga beställa efter en ny diskant och låta honom löda dit den. Sen kommer jag sova bättre :).

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 00:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
daniel.n wrote:
Kallödning hade jag i min Ekwal. Noterade någon månad efter (beg-)inköp att den plötsligt inte kändes speciellt välpresterande. Hade jäkligt svårt att hitta balans mellan dom tre frontarna och Ekwalen matchade inte Ninka lika bra som jag hade för mig att den gjort tidigare. Båda basarna och diskanten fungerade, det var bara det att Ekwalen lät "fel". Inga kopplingar eller så som föregick detta, utan bara ett missnöje under filmtitt i största allmänhet. Efter att ha testat att alla element lät och fungerade så tog idéerna slut så jag öppnade lådan (skruvade ur elementen), när jag kikade baktill på diskanten sprättade kabeln lös. Svor lite och hämtade lödtången. Sen lät centern bra igen :). Dock så litar jag inte på min lödning, så jag ska låta Stereokompaniet-Jögga beställa efter en ny diskant och låta honom löda dit den. Sen kommer jag sova bättre :).
sånt där e riktigt irriterande :cry: det e därför du också måste börja göra saker själv :wink: då vet man att allt e ordentligt gjort...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 00:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Vad skönt att du litade på dina öron!

Men varför beställa ny diskant? Det går bra att göra ren kontaktblecket och göra en ny (bra) lödning. Låter lika bra som om du byter diskanten.

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 00:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Lejonklou wrote:
Vad skönt att du litade på dina öron!

Men varför beställa ny diskant? Det går bra att göra ren kontaktblecket och göra en ny (bra) lödning. Låter lika bra som om du byter diskanten.

/Fredrik
hehe tror han e lite pedant som jag e...när nåt hat kännts fel e det lika å byta ut allt :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Precis så är det. Den här diskanten är nu "besudlad" :). Sen värmde jag lite för mycket också, så kontaktblecket sjönk in i plastkåpan lite grann. Känns inte bra.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited