selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 05:33

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Köpa aktiva Kaber?
PostPosted: Thu Nov 11, 2004 00:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Har fått möjlighet att köpa ett par aktiva Kaber med tre LK100 slutsteg för 13.500 (exklusive kablar). Blev jäkligt sugen eftersom jag minns hur fantastiskt aktiva Kaber kan låta, även med LK100. Dessutom har jag ett par Keilidh som inbyte, så mellanskillnaden blir inte jättestor.

Blev dock lite tveksam när min handlare (Anders på Tonläget) pratade om hur gamla prylarna var. Kaber har serienummer 27XX och måste enligt Daniels revisionshistoria lista vara från 1989 (introduktionsåret). Diskanterna var i och för sig bytta till senaste icke-ninkadiskanter. En eventuell uppdatering av bas-/mellanelementen skulle tydligen bli ganska dyr pga. hög arbetskostnad eftersom de är krångliga att byta (cirka 7.000 inklusive ninkadiskanter). Men förhoppningsvis är det inget man behöver byta på ett tag, även om de är 15 år gamla.

Slutstegen var olika gamla: 16XX, 21XX och 32XX. Slutstegen verkade Anders vara lite mer oroliga för. Typ att något av dem med lite otur skulle kunna börja låta dåligt om ett tag.

Hur det låter? Det vet jag inte än :) Jag har bokat lyssning på fredag. Men Anders har lyssnat på dem, och han tyckte att det lät helt ok.

Så vad är problemet? Tja, egentligen har jag bestämt mig, men jag skulle må bra av lite positiv feedback. :) Tror också att eventuell tveksamhet försvinner när jag får Kabers tajta bas i magen på fredag...

P.S. Min kringutrustning består av LP12 (precirkus, Valhalla, Akito 1, Grado pickup), Classik och en Pro-ject Phonobox SE. Var lite tveksam om detta var allt för enkel för aktiva Kaber, men Anders tyckte det verkade ok. Dessutom kommer jag nog snart byta upp min Classik till t.ex. begagnade Wakonda och Genki om jag köper Kabrarna, det blir inte så mycket i mellanskillnad.

Edit: Skrev fel pris, rätt är 12.500. Dock ingår inte signalkablar, så det tillkommer mer än en tusenlapp ändå.


Last edited by Broccoli on Thu Nov 11, 2004 22:04, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 11, 2004 01:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Aktivt är guld.
O priset är OK
Gillar du rock o ös är detta ett bra val.
Speciellt om du tycker det "äldre mysigare linn soundet" är roligare.

Annars kan du få ett par Katan + Lk140 för de pengarna (privat)
Men då blir systemet RÄTT kinkigt på källa/försteg...

Du kan ju jämföra med katan/LK140 (motsv) hos anders,
men tänk på att använd Genki/Wakonda så jämförelsen blir rätt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 11, 2004 12:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Det är även gjord en nyare låda med annan dämpning och sammansättning, den som är fanérad hela vägen på framsidan. Detta påstås ge en riktigt stor förändring i ljudet.

Som Janne sa är det rätt kurs på grejerna och dom låter tillräckligt bra med LK100, om du inte har tänkt ha kvar dom i all evighet så bör du veta att det inte är alltför lätt att kränga ett par gamla Kaber.
Annars så önskar jag dig många rockiga timmar framför stereon.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 11, 2004 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
OTTO wrote:
om du inte har tänkt ha kvar dom i all evighet så bör du veta att det inte är alltför lätt att kränga ett par gamla Kaber.
Otto har helt rätt, Kaber säljer man inte. Även ett par gamla kaber är bättre än det mesta "icke Linn" som säljs nytt :shock: 13.5kSEK innebär ju dessutom att de följer med nästan gratis!
Framtida jobbethögtalare? Sovrummet...? som bakhögtalare i biosystem..?

O tänk.. Ikemi/Kairn/3*klout/Kaber - jösses :!:

Broccoli - nu är det så att Otto HAR sålt sina Kaber, men om man köper Keltik istället är man förlåten :D

Hör av dig efter lyssningen, vore kul att höra vad du tycker om skillnaden mot Katan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 11, 2004 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
sportbilsentusiasten wrote:
Broccoli - nu är det så att Otto HAR sålt sina Kaber, men om man köper Keltik istället är man förlåten :D
Vilken tur att man kan få sina synder förlåtna. :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 11, 2004 18:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
OTTO wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Broccoli - nu är det så att Otto HAR sålt sina Kaber, men om man köper Keltik istället är man förlåten :D
Vilken tur att man kan få sina synder förlåtna. :wink:
Visst, o det bästa är att keltik är billigare än avlatsbrev - o roligare :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 11, 2004 19:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Vad jag har hört så är dom första Kabrarna inte alls lika bra som dom senare. Äver om man har bytt diskanten. Och visst är det billigt, men inte gratis. Om LK 100:na är gamla så kan man väl räkna 13500 - 3000x3 = 4500:- Det är ju precis vad dom brukar kosta. Ingen paket-rabatt här inte. Jag skulle nog spara lite och köpa ett par nyare för 6-7' istället. Dom är ju inte dyrare än så.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 11, 2004 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Som jag lagt till ovan skrev jag fel pris, rätt är 12.500. Dock ingår inga kablar, så det tillkommer ett par tusenlappar ändå.

Kanske kunde man vänta tills ett par nyare Kaber dyker upp och köpa privat, men dels känns det bättre att ha en handlare som har kollat och lyssnat på grejerna, dels är jag usel på högtalarplacering. Jag har svårt att höra mindre skillnader snabbt, så att optimera ett aktivt system själv blir i stort sett omöjligt. Och då försvinner ju en stor del av poängen med att köra aktivt. Hos Tonläget har jag en installation "innestående" så den ingår i priset. Kanske kan Anders göra det även om man köpt grejerna privat, men då lär jag få betala en del...

Ska bli intressant att lyssna imorgon. Jag återkommer!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 11, 2004 22:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Broccoli wrote:
Som jag lagt till ovan skrev jag fel pris, rätt är 12.500. Dock ingår inga kablar, så det tillkommer ett par tusenlappar ändå.

Kanske kunde man vänta tills ett par nyare Kaber dyker upp och köpa privat, men dels känns det bättre att ha en handlare som har kollat och lyssnat på grejerna, dels är jag usel på högtalarplacering. Jag har svårt att höra mindre skillnader snabbt, så att optimera ett aktivt system själv blir i stort sett omöjligt. Och då försvinner ju en stor del av poängen med att köra aktivt. Hos Tonläget har jag en installation "innestående" så den ingår i priset. Kanske kan Anders göra det även om man köpt grejerna privat, men då lär jag få betala en del...

Ska bli intressant att lyssna imorgon. Jag återkommer!
Tänkte väl det (priset) de är i fint skick så vitt jag kunde se iallafall fast det brukar ju linn prylar vara :D Jag tror du kommer bli lycklig med de lådorna.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 12, 2004 18:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Aktiva Kaber kom 91 så är det så att dom är från -89 så är dom ombyggda,
elementen är inte så gamla som från -89 alltså.

Är det monofilter i LK100:orna eller den första generationens egen låda?
Inbyggda filter låter definitivt bättre.

Då Tonläget säljer detta som ett paket med slutsteg så misstänker jag starkt
att dom passiva filtren saknas. Priset tyder på detta också.
Det utesluter i praktiken framtida användningsområden som bak i surround-,
i sovrums- eller garagesystem. Sedan är dom då också närmast helt
osäljbara annat än i paket med slutstegen.

I ljud per krona är detta ett svårslaget paket och du blir nog väldigt nöjd.
Enda reservationerna är att aktiva Kaber kan vara klart knepiga att installarera.
Dock är Anders väldigt bra på det, han fick till det på mina där andra gått bet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 12, 2004 18:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Var med och installerade ett par aktiva Kaber för ett tag sedan, de var väldigt enkla att installera tycker jag. Tog inte ens en timme att tune dema var de skulle stå. Hursomhelst så är det ett par väldigt bra högtalare och du kommer att få mycket för pengarna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 12, 2004 21:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Det blev inga Kaber. De lät helt enkelt sämre än jag minns dem, och jag kände inte att jag kunde motivera priset för att få den förbättringen. Särskilt minns jag dem som mer fysiska (uppskattar det). Först körde vi med Classik som CD och försteg, sen bytte vi över till Unidisk SC, och då lät det i och för sig rätt bra, men det är ju inte riktigt vad jag har hemma.

Diskuterade en del med Anders om det faktum att både elektronik och högtalare åldras och att tio-femton år gamla prylar låter klart sämre än när de var nya. Dessutom går ju teknikutvecklingen framåt. T.ex. trodde Anders att slutsteget i min två år gamla Classik skulle slå de gamla LK100, och att CDn slår en äldre Karik. Min slutsats: Begagnat är inte alltid så prisvärt som man tror. (Förutom om man köper en begagnad LP12 förstås :))

Nu hade Anders en Sizmik på tre år inne, den kommer jag nog att lyssna på den nästa vecka. (Kostade 8.500, ungefär samma jag fått lägga emellan för Kabrarna.) Den lär väl åtminstone tillfredsställa mitt behov av tajt bonk i magen...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 12, 2004 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Du kanske minns Kaber med Lk280 Spark och det är ett ganska fysiskt ljud jämfört med Lk100.

Synd att du inte gillade burkarna, du hade haft många roliga lyssningar med dem.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 13, 2004 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Kabers riktiga styrka är när man spelar vinyl, betänk att dom utvecklades innan Linn gjorde CD-spelare.
Med CD blir det lite tunt. En äldre Kairn matchar kanske också bättre än en Classik som linjesteg.

Men det skall ju kännas rätt, annars köper man det inte. Tror dock fortfarande att detta
är ett klipp för rätt köpare. En bra LP12:a och phonosteg i klass med Wakonda/Kairn är grejen här.

Bonk i magen är dock inte Kabers grej.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 23:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Jag tror att det som hände var inte att jag inte tyckte att det lät bra, utan att det lät helt annorlunda än hur jag minns det. (Är rätt säker på att det var LK100 jag hörde dem med en gång i tiden.) Och när det inte lät på det härliga sätt som jag minns, så försvann köplusten.

Dessutom hade inte Anders hunnit justera in dem när jag var där, men jag kunde ju inte bara hoppas på att det skulle bli bättre hemma.

Idag blev det en Sizmik istället! Lätt att höra skillnaden och väldigt fysiskt! Lyckades få Anders Ninkor att bottna när jag brände på med Alicia Keys Fallin'. Spelade också lite rolig techno (Plastikman aka Richie Hawtin) som fick hela butiken att skaka, det var också kul :) Men det är ju inte bara djup bas som är Sizmikens styrka, det var lätt att höra skillnad på vilken typ av musik som helst.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited