Har fått möjlighet att köpa ett par aktiva Kaber med tre LK100 slutsteg för 13.500 (exklusive kablar). Blev jäkligt sugen eftersom jag minns hur fantastiskt aktiva Kaber kan låta, även med LK100. Dessutom har jag ett par Keilidh som inbyte, så mellanskillnaden blir inte jättestor.
Blev dock lite tveksam när min handlare (Anders på Tonläget) pratade om hur gamla prylarna var. Kaber har serienummer 27XX och måste enligt Daniels revisionshistoria lista vara från 1989 (introduktionsåret). Diskanterna var i och för sig bytta till senaste icke-ninkadiskanter. En eventuell uppdatering av bas-/mellanelementen skulle tydligen bli ganska dyr pga. hög arbetskostnad eftersom de är krångliga att byta (cirka 7.000 inklusive ninkadiskanter). Men förhoppningsvis är det inget man behöver byta på ett tag, även om de är 15 år gamla.
Slutstegen var olika gamla: 16XX, 21XX och 32XX. Slutstegen verkade Anders vara lite mer oroliga för. Typ att något av dem med lite otur skulle kunna börja låta dåligt om ett tag.
Hur det låter? Det vet jag inte än

Jag har bokat lyssning på fredag. Men Anders har lyssnat på dem, och han tyckte att det lät helt ok.
Så vad är problemet? Tja, egentligen har jag bestämt mig, men jag skulle må bra av lite positiv feedback.

Tror också att eventuell tveksamhet försvinner när jag får Kabers tajta bas i magen på fredag...
P.S. Min kringutrustning består av LP12 (precirkus, Valhalla, Akito 1, Grado pickup), Classik och en Pro-ject Phonobox SE. Var lite tveksam om detta var allt för enkel för aktiva Kaber, men Anders tyckte det verkade ok. Dessutom kommer jag nog snart byta upp min Classik till t.ex. begagnade Wakonda och Genki om jag köper Kabrarna, det blir inte så mycket i mellanskillnad.
Edit: Skrev fel pris, rätt är 12.500. Dock ingår inte signalkablar, så det tillkommer mer än en tusenlapp ändå.