selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:31

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Service = uppgradering!
PostPosted: Tue Apr 26, 2011 00:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Efter en härlig fisketur i påsk så började grubblandet om min ljudelektronik verkligen är i toppform (http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=1&t=7805)
Jag pratade med Andkan som föreslog en genomgång av Akurate Kontrolen som jag för dagen hade liggande i min bil.
Först spelade vi på Andkans AK och byte ut den mot min.
Hmm... hur kan det vara sådan skillnad?´
Jag släppte lös Andkan under skalet och efter en stunds jobbande så skruvades locket på och min AK testades mot Andkans igen.
Vilket lyft! Nu är vi ju på samma planhalva.
Jag skyndade mig hem för att höra vad detta gjorde hos mig, resultat:
Det spelade betydligt öppnare med bättre tydlighet och tyngre bas :D

Jag kunde inte vänta utan skyndade mig till Andkan med Akurate DS och frågade om han kunde titta på den också.
Samma jmf-procedur men denna gång var skillnaden t.o.m större än med AK, till min nackdel förstås.
Jag tänkte att detta kan inte ens Andkans serviceprogram rädda, detta då det dessutom skiljer två år mellan våra apparater.
Till min stora glädje hade jag fel, han fick min ADS att lira som hans egen.
Återigen skyndade jag mig hem och återigen har anläggningen lyft, denna gång var det mest påtagliga melodiskt, det är bättre flyt nu, DET LIRAR :D :D

Återstår att se om det går att trolla med slutstegen också :)

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Tue Apr 26, 2011 09:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Exakt vad är det Andkan gjorde under skalen? Eller är det en hemlighet? :) Jag kommer ihåg att Jajo skrev nån gång, i ett tråd, att Lejonklou också har optimerat apparater "under skalet". Man blir ju intresserad av vad det är som man kan utföra! Rättvänd kablage känner jag till, men sen då?

PostPosted: Tue Apr 26, 2011 17:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tror inte det är så mycket hemligheter men bäste man att svara på detta är Andkan själv.
Jag är förvånad över resultatet och börjar nu förstå att det kan skilja mellan olika exemplar av samma modell :(

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 08:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej

Är själv lite förvånad över hur mycket mer "lir" det blir, givetvis mer eller mindre beroende på maskinens status innan men det enda som görs är att jag metodiskt går igenom hela maskinen och momentdrar alla infästningar (självklart även koll av kabelriktningar etc etc). Tar inte upp några mer detaljer nu utan bäst är att få uppleva skillnaden...
:)

Är bara kontakta mig för mer info!

/ Anders

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 08:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vill bara dela med mig av något som förvisso säkert var en funktion av slump men i bland känns sannorlikhetsläran bra obehaglig ändock. Min svåger Andreas kom hem från Tärnafjäll samtidigt som vi för fullt lekte med Pekkas Keltik,helt ovetande om att vi hade Linn umgänge. Han hade under skoterturen grunnat på hur sjukt bra det spelade i Haparanda men framför allt på vad Tornedalningen sagt till honom gällande Wakonda VS Kolektor.

Sagt och gjort så hade han när han kom hem dissekerat kolektorn och givetvis funnit att det inte bodde särskilt många delar i den. Han började med att rycka ur flätorna och kollade på dem under lupp där han fann duktigt med spår av galvaniska strömmar=oxid!

Sedan intresserade han sig för displaykortet med vidhängande elektronik och kopplade ur allt som inte behövdes. Vad han sedan fick uppleva var orimligt..

Till och med lysdioden spelade roll för liret varvid den assimilerades till soptunnan. Sedan hade han i omgångar momentdragit "moderkortet" och hittat ytterligare mer musikalitet.

PostPosted: Thu Apr 28, 2011 00:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Även jag har nu varit och servat min Ads, spelar nu dubbelt så bra som nya klimax ds , så om någon är sugen på att köpa för 70 k så är detta ett fynd, nä skämt och sido, faktiskt en riktigt prisvärd service som lyft tajmingen och drivet i spelaren nästan en hel serie, faktisk häppnadväckande att det kan göra så mycket med så lite

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00