selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Mar 23, 2011 13:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
http://www.techradar.com/reviews/audio- ... 042/review


//Per


Top
   
PostPosted: Wed Mar 23, 2011 15:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
En reflektion efter att ha sett bilden på baksidan av A2200 - används bara halva lådan eftersom båda uppsättningarna högtalarkontakter sitter till vänster på bild?


Top
   
PostPosted: Wed Mar 23, 2011 18:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Det är för att få plats med andra halvan när det blir A4200 :lol:

Ser lite tomt ut dock...

//Per


Top
   
PostPosted: Wed Mar 23, 2011 19:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Traktorpojken wrote:
En reflektion efter att ha sett bilden på baksidan av A2200 - används bara halva lådan eftersom båda uppsättningarna högtalarkontakter sitter till vänster på bild?
Tomma lådor skramlar mest :-D

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Mar 23, 2011 19:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Perka wrote:
Det är för att få plats med andra halvan när det blir A4200 :lol:

Ser lite tomt ut dock...

//Per
Jo, jag vet att det är samma låda för 4200, men trodde man la en kanal på varje sida om strömförsörjningen i mitten och inte två på samma sida. Som det är nu skulle man nästan kunna få in en 2200a i en LK-låda....


Top
   
PostPosted: Wed Mar 23, 2011 20:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Traktorpojken wrote:
Jo, jag vet att det är samma låda för 4200, men trodde man la en kanal på varje sida om strömförsörjningen i mitten och inte två på samma sida. Som det är nu skulle man nästan kunna få in en 2200a i en LK-låda....
Enklast rent produktionsmässigt gissar jag. I många nya lådor som förevisas öppna så ser man att många apparater lika gärna kunde ha monterats i LK-lådor. Men det var tydligen ett design- och imageval att byta till sk fullstora lådor. Framför allt för USA-marknaden. Jag kan också tänka mig att hänsyn till kylning/luftväxling har spelat in. Om jag inte missminner mig hade lilla Classic-movie fläktkylning och det kan ju inte vara så kul en sen tyst natt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Mar 24, 2011 00:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
akurate stegen har också 2 fläktar

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Mar 24, 2011 17:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Bill50x wrote:
Om jag inte missminner mig hade lilla Classic-movie fläktkylning och det kan ju inte vara så kul en sen tyst natt.
Den hörs inte alls, även om man står nära utan ljud på. Så de är faktiskt rätt kul, även sena nätter. Min relativt nya (MPEG4) Sagembox väsnas däremot med en gaska surrig fläkt. :-( Jag tror att tidiga Classik kan ha haft surriga fläktar, kommer ryktet därifrån? Efter ett byte av fläkt 05/06 (?) på min Di vid ett besök hos Linn så är den som sagt tyst.

OnT: Jag tycker författaren grovt överdriver problemen med att komma igång med DS och nämner inte att att handlaren ska installera systemet annat än i förbigående. Han börjar istället snacka om LP12 mekande...

DS delen gillade han, men hela enheten hade uppenbarligen för lite för lite fluffigt ljud för hans smak. Hela artikeln påminner mig bara om hur dumt det är att läsa hifipressen. Jag blir bara mer rädd när jag läser sånt här. Jag inser (än en gång) att de flesta facktidningar har "experter" som kan lika lite (eller förmodligen ännu mindre än den här jeppen) inom sina områden och ändå inte tvekar att komma med tvärsäkra omdömmen och rekomendationer. Fy!


Top
   
PostPosted: Thu Mar 24, 2011 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Classik Movie första modellen hade en fläkt som lät en del.
Classik Movie R2 hade också fläkt, men den lät liiiite mindre.
Classik Movie Di hade även den fläkt som var ytterligare lite tystare.

Alla tre lät dock för mycket för att ha fristående på en bänk bredvid TV´n enligt en del som köpte/spekulerade kring en
CMS (Classik Movie System).

Classik Movie 05 var den första modellen som var riktigt tyst, även den är fläktkyld men i princip "ljudlös".

Linn påstod att de tre första CMS inte hade högljudda fläktar, utan att det var vindbruset som var det som lät. Efter att
några här på Selleri bytt till andra tysta fläktar med samma kapacitet så framkom det att Linns påstående var ren BS.

Alla Linn-slutsteg i AV-lådor och Klimax-lådor är fläktkylda, dock så är de tystare än de tre första CMS. Mitt AV5103 försteg
som jag hade för en massa år sedan var även den fläktkyld, det tog typ ett år innan jag hörde att den lät första gången.

Upplever själv inte att fläktljuden är något problem i någon Linn-apparat förutom ev de första CMS.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Thu Mar 24, 2011 21:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Linnofil wrote:
OnT: Jag tycker författaren grovt överdriver problemen med att komma igång med DS och nämner inte att att handlaren ska installera systemet annat än i förbigående. Han börjar istället snacka om LP12 mekande...

DS delen gillade han, men hela enheten hade uppenbarligen för lite för lite fluffigt ljud för hans smak. Hela artikeln påminner mig bara om hur dumt det är att läsa hifipressen. Jag blir bara mer rädd när jag läser sånt här. Jag inser (än en gång) att de flesta facktidningar har "experter" som kan lika lite (eller förmodligen ännu mindre än den här jeppen) inom sina områden och ändå inte tvekar att komma med tvärsäkra omdömmen och rekomendationer. Fy!
Läser man alla trådar här om hur man ska få DS-nätverket att fungera tycker jag inte det överdrivs ett dugg i artikeln. Dessutom var ju en representant från Linn med vid uppsättningen. Men det var kanske en säljkille som inte vet hur grejorna fungerar?

Dessutom är ju inte Linn absolut bäst av marknadens all apparater, eller rättare, det vet vi inte. Om nu recensenten gillade DS´en men inte riktigt de andra grejorna får väl stå för honom? Att förutsätta att karln är ute och cyklar bara för att han med automatik inte anser Linns apparater bäst är väl ingen bra utgångspunkt? Han kanske har andra ingångsvärden och andra synpunkter på hur det bör låta och det måste man respektera även om man själv tycker annorlunda.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Mar 25, 2011 07:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Aug 17, 2009 17:18
Posts: 137
Location: Mölndal
Bill50x wrote:
Linnofil wrote:
OnT: Jag tycker författaren grovt överdriver problemen med att komma igång med DS och nämner inte att att handlaren ska installera systemet annat än i förbigående. Han börjar istället snacka om LP12 mekande...

DS delen gillade han, men hela enheten hade uppenbarligen för lite för lite fluffigt ljud för hans smak. Hela artikeln påminner mig bara om hur dumt det är att läsa hifipressen. Jag blir bara mer rädd när jag läser sånt här. Jag inser (än en gång) att de flesta facktidningar har "experter" som kan lika lite (eller förmodligen ännu mindre än den här jeppen) inom sina områden och ändå inte tvekar att komma med tvärsäkra omdömmen och rekomendationer. Fy!
Läser man alla trådar här om hur man ska få DS-nätverket att fungera tycker jag inte det överdrivs ett dugg i artikeln. Dessutom var ju en representant från Linn med vid uppsättningen. Men det var kanske en säljkille som inte vet hur grejorna fungerar?

Dessutom är ju inte Linn absolut bäst av marknadens all apparater, eller rättare, det vet vi inte. Om nu recensenten gillade DS´en men inte riktigt de andra grejorna får väl stå för honom? Att förutsätta att karln är ute och cyklar bara för att han med automatik inte anser Linns apparater bäst är väl ingen bra utgångspunkt? Han kanske har andra ingångsvärden och andra synpunkter på hur det bör låta och det måste man respektera även om man själv tycker annorlunda.

/ B
Du kan få problem med din nätverkspelare, oberoende om det är Logitech, Linn, Naim eller någon annan leverantör, om dina nätverkselement är för klena, gamla eller är felkonfigurerade. Vill du undvika den typen av problem är det lämpligt att köpa en apparat med inbyggd lagringsförmåga och rippmöjlighet eller en CD. Du tappar en hel del flexibilitet och får betala mer för en given prestandanivå.

Vilken typ av källa har du Bill?


Top
   
PostPosted: Fri Mar 25, 2011 09:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
JNordh wrote:
Du kan få problem med din nätverkspelare, oberoende om det är Logitech, Linn, Naim eller någon annan leverantör, om dina nätverkselement är för klena, gamla eller är felkonfigurerade. Vill du undvika den typen av problem är det lämpligt att köpa en apparat med inbyggd lagringsförmåga och rippmöjlighet eller en CD. Du tappar en hel del flexibilitet och får betala mer för en given prestandanivå.

Vilken typ av källa har du Bill?
Jomenvisst, detta är ju inget specifikt för Linn! Och i fallet med recensionen var det kanske lite olyckligt att besvären med nätverk etc hamnade i en test av en nätverksspelare. Alla öppna system lider av samma sak, dvs en viss komplexitet med ibland ganska mycket jobb innan man ens fått en ton ur apparaten. De slutna systemen (Sonos, Meridian och liknande) verkar betydligt enklare att få igång.

Jag kör själv med en Squeezebox (en gammal Classic 3) och jag har haft mina duster såväl med programvara som med nätverket. Jag har två servrar som jag pendlar emellan och efter en flytt av datorerna ett par meter så hittar spelaren bara den ena servern. Och det enda jag gjort är att stänga av datorerna (vilket jag normalt gör varje natt) samt kopplat ur alla sladdar. Men väl tillbaka så finns alltså bara den ena servern tillgänglig. Båda datorerna hittar varandra, kommer ut på nätet osv, så där är det inget fel. Det kan inte hjälpas, det ÄR mycket enklare att spela CD :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Mar 25, 2011 17:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
... Det kan inte hjälpas, det ÄR mycket enklare att spela CD :-)
... och sämre, om man ser till relationen pris/prestanda.

När DS:en väl är igång (vilket tar mellan 5 min och en halvtimme om man har ordning på sitt nätverk samt beroende av hur datorvan man är) så är spelandet supersmidigt. Inget spring för att byta skivor, gör spellistor, spela låtar i slumpordning, spela högupplöst material, köp skivor på nätet som kan spelas direkt efter nedladdning (utan att behöva brännas ut på CD), spela internetradio, spela musik i flera rum med tillgång till en gemensam skivsamling och vem vet vad som kommer härnäst.


Top
   
PostPosted: Fri Mar 25, 2011 18:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
Bill50x wrote:
... Det kan inte hjälpas, det ÄR mycket enklare att spela CD :-)
... och sämre, om man ser till relationen pris/prestanda.

När DS:en väl är igång (vilket tar mellan 5 min och en halvtimme om man har ordning på sitt nätverk samt beroende av hur datorvan man är) så är spelandet supersmidigt. Inget spring för att byta skivor, gör spellistor, spela låtar i slumpordning, spela högupplöst material, köp skivor på nätet som kan spelas direkt efter nedladdning (utan att behöva brännas ut på CD), spela internetradio, spela musik i flera rum med tillgång till en gemensam skivsamling och vem vet vad som kommer härnäst.
Du är tidsoptimist märker jag :-)

Det handlar ju inte bara om att ha ett nätverk. Du ska installera serverprogramvara, se till att spelaren hittar denna. Men framför allt, du måste rippa dina skivor.

I övrigt håller jag med dig, det är därför jag spelar via nätverksspelare och inte CD. Dock finns en stor fördel med CD och vinyl. Nyinköpta album placeras med fördel nära spelaren och först när man lyssnat sig mätt sorteras de in bland de övriga albumen. Med allt på hårddisk måste man ha en annan strategi. Det har hänt att nyinköpta nedladdade skivor har mer eller försvunnit eftersom jag inte mindes vad artisten hette... :oops: Det är väl en sak om man köpt Bowies senaste, men en helt annan om man köper något okänt på tex Linnrecords.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Mar 25, 2011 20:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Aug 17, 2009 17:18
Posts: 137
Location: Mölndal
Bygger du en vettig biblioteksstruktur är det mycket enklare. Du kan skapa ett underbibliotek som heter 2011 där du lägger alla nya skivor och då är det en baggis att leta rätt på de nya :-)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited