selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:35

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Sondeken knorrar
PostPosted: Wed Mar 02, 2011 21:12 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag har ett obehagligt knorrande/brummande ljud från min LP 12 vid uppstart. Den kommer upp i varv, går stabilt och knorrar i typ tio sekunder innan den tystnar och går fint. Det blir ingen skillnad med fräsch rem. Känner någon igen problemet?
Motorn byttes till en ny i samband med att jag uppgraderade till Cirkus för tiotalet år sedan.

Post subject: Re: Sondeken knorrar
PostPosted: Tue May 17, 2011 15:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Antar att du tycker knorrandet har kommit nyligen.
Jag vet att motorerna kan låta lite vid uppvarvning till rätt hastighet, isynnerhet med motorstyrning som den i axis eller lingo. Man får samma effekt om tallriken bromsas lite, vid exvis skivbyte.
Så knorrandet kan vara helt normalt. Men är du fortfarande osäker ring nån linnhandlare i närheten och fråga.

/Mattias

PostPosted: Tue May 17, 2011 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är nog inte motorn som knorrar utan remmen. Den slirar mot motorn vid uppstart. Det går att ta bort ljudet på tre sätt:

1. Hjälp med handen skivtallriken att accelerera upp till rätt hastighet. Bör göras försiktigt och lite knorr blir det ändå.
2. Polera remmen med möbelpolish. Det var ett tips från Linn på 80-talet. Då slirar remmen ljudlöst, men tyvärr låter det klart sämre när du spelar dina skivor.
3. Byt motorstyrning till Radikal. Den startar ljudlöst och dina skivor låter mycket bättre. Tyvärr kostar det en rejäl slant.

PostPosted: Sat May 21, 2011 18:49 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Nja. Det är nog två typer av knorr. Först den rätt tydliga uppstartsknorren som jag misstänker kommer från remmen. Sedan ett tystare brum som hänger kvar i typ tio sekunder. Det sistnämnda har kommit på senare tid utan att jag bytt något förutom rem. Jaf kör förövrigt Lingo 1. Båda brummen kommer också om jag bromsar tallriken vid exempelvis skivbyte. Hur vet man att motorn börjar bli trött?

PostPosted: Sat May 21, 2011 19:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Okej, nu förstår jag. Det du hör i typ tio sekunder är när Lingo kör i högspänningsläge. Det gör den en stund efter start och när den finner att hastigheten inte är korrekt. Sedan går den ner till lågspänning. Då roterar motorn med mindre kraft och blir därmed tystare.

Det enda sättet på vilket AC-motorerna blir "trötta" är att med tiden uppkommer slitage på axellagret. Det kan man kolla genom att ta av yttertallrik och rem och med fingrarna rucka på motortrissan i sidled. I höjdled är den rörlig, men i sidled ska den inte glappa.

När den börjar glappa så låter det högre från skivspelaren (knorret du beskriver). Det låter också sämre om musiken än med en motor utan glapp. Begagnade men fräscha motorer brukar gå att hitta begagnat, då de blir över när man uppgraderar till Radikal.

När man byter motorn så är det bra om man drar den med rätt moment, det är en för ljudkvalitén viktig fästpunkt på LP12.

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00