selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 11:02

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Nov 08, 2004 23:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Eftersom enkronor under stativen (till Tukan) inte är det bästa tänkte jag prova med hockeypuckar. Jag köpte ett gäng Jofa juniorpuckar och utnyttjade samtidigt min 10%-rabatt på Team Sportia :lol:

Bort med enkronorna och dit med puckarna (fortfarande samma högtalarposition). Okay, ett litet "vick-test" visade att högtalarna inte alls stod så stadigt som jag förväntat mig. Jag hann bli lite besviken, men när jag provspelade så lätt det ju riktigt bra. Bättre än tidigare törs jag dock inte uttala mig om.

Det intressanta uppkommer dock när jag provar att flytta högtalarna lite (blir lättare med puckar). Ut från väggen åker dom till en position som tidigare har gett riktigt trist bas, medan sång och de högre tonerna har känts mer utbredd och avslappnat (från början ~1dm från väggen och nu ~2dm från väggen).

Resultatet är väldigt oväntat då jag länge velat ha högtalarna lite längre från väggen för att jag har känt att ljudet har varit lite "instängt" och "upptryckt" när de stått ~1dm från väggen, men att det blivit bättre om jag flyttat ut dom. Anledningen till att de har fått stå kvar är att all bas försvann då jag flyttade ut dom.

Med puckarna! JA, men nu är ju basen kvar, även vid ~2dm från väggen...

Säger inte det hela emot sig själv? Dels så står inte högtalarna lika stadigt som tidigare, om än det är ett "segt" vickande i och med puckarnas material. Borde inte detta ge ett sämre resultat? Upplevde med mina gamla högtalare en mycket stor förbättring när jag fick de att stå stadigt.

Samtidigt som jag upplever att basåtergivningen blev bättre vid en utflytt från väggen i kombination med puckar, medan jag tidigare har upplevt att ett utflytt från väggen i kombination med enkronor har förstört basen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 09, 2004 00:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
En kompis till mig provade pucktricket och var jättenöjd ända till han skulle flytta och blev skyldig hyresvärden en ny matta, puckarna hade nämligen lämnat snygga avtryck i mattan som inte gick att få bort.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 09, 2004 00:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Pröva riktiga skeets o kolla skillnaden. Ibland bättre med, ibland utan...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 09, 2004 01:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Skeets kostar väl ungefär lika mycket som högtalarna.. så jag är skeptisk.

Det jag mest var överraskad över var att det helt plötsligt inte blev sämre, då högtalarna stod mindre stadigt. Detta säger emot mina tidigare erfarenheter.

Lika överraskande var det att basen när jag flyttade ut från väggen inte lät helt fel nå längre, utan lät riktigt bra. Att det kunde bli en sån skillnad förstår jag inte alls.

Provspelade Fish - Acoustic Live tidigare idag, utan att ha någon TV mellan högtalarna och det lät mycket, mycket bättre än när jag provlyssnade samma skiva på T&T med Classik, K400 och Katan.

Angående märken av puckarna så fick jag varningar om det. Kanske skulle ta dom på större allvar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 09, 2004 01:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
equi2 wrote:
Skeets kostar väl ungefär lika mycket som högtalarna.. så jag är skeptisk.
? du har Tukan (eller är det bara stativen)... o 8 skeets kostar 480kr?
Låna hem från butiken testa.


Top
   
 Post subject: Hifiklubben
PostPosted: Tue Nov 09, 2004 07:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
har nån variant på Skeets för ca 300:- om jag kommer ihåg rätt. Hittade däremot dem inte på deras hemsida - kanske inte skall marknadsföras för mkt... De har även varianter på gummimellanlägg.
725:- för originalskeets är (för) mkt pengar för fyra metallklossar.


Top
   
 Post subject: Re: Hifiklubben
PostPosted: Tue Nov 09, 2004 10:00 
bauta wrote:
725:- för originalskeets är (för) mkt pengar för fyra metallklossar.
(Åtta om jag får be)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 09, 2004 10:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Såklart! För tidigt på morgonen...
Det halverar ju kilopriset ;^)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 09, 2004 10:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Då borde man på 16 :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 09, 2004 13:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Ja, nu är ju saken att jag är nöjd med mina "Jofa skeets". Var mest tanken att jag upplevde det som bättre när högtalarna inte stod HELT stabilt till skillnad mot enkronorna. Säger ju emot de flesta teorier... och mina tidigare erfarenheter.

Tanken för mig har alltid varit att högtalarna ska stå så stadigt/stumt de bara kan och att det enda som ska kunna röra sig är högtalarelementen.


Top
   
 Post subject: Re: Hifiklubben
PostPosted: Tue Nov 09, 2004 16:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
bauta wrote:
725:- för originalskeets är (för) mkt pengar för fyra metallklossar.
Jag tror inte att det är metallklossar av vanligt blötjärn. En handlare berättade för mig att skeets är tillverkade
av ku-stone?! Troligtvis samma material som stativen till Nexus och Keilidh.

Innan jag postade detta så läste jag i en av Linns manualer och där kallar dom stativen för "composite base".


Top
   
 Post subject: Re: Hifiklubben
PostPosted: Tue Nov 09, 2004 18:00 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Roland wrote:
Jag tror inte att det är metallklossar av vanligt blötjärn. En handlare berättade för mig att skeets är tillverkade av ku-stone?! Troligtvis samma material som stativen till Nexus och Keilidh.

Innan jag postade detta så läste jag i en av Linns manualer och där kallar dom stativen för "composite base".
Jo, visst men det är fortfarande många 100-lappar för ett par svarvade små metallbitar med en grop i. :?


Top
   
 Post subject: Re: Hifiklubben
PostPosted: Tue Nov 09, 2004 18:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Sony wrote:
Roland wrote:
Jag tror inte att det är metallklossar av vanligt blötjärn. En handlare berättade för mig att skeets är tillverkade av ku-stone?! Troligtvis samma material som stativen till Nexus och Keilidh.

Innan jag postade detta så läste jag i en av Linns manualer och där kallar dom stativen för "composite base".
Jo, visst men det är fortfarande många 100-lappar för ett par svarvade små metallbitar med en grop i. :?
alltså det e mycket snack om en massa material....skulle inte tro att 2 material med samma hårdhet gör nån skillnad...ku-stone stativen beror nog heller inte på materialet utan på utformningen av stativen


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited