selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:07

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sat Nov 28, 2009 11:26 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Har precis lagt handpenning på en DS-spelare och håller nu på att kolla runt efter mjukvara. Har tänkt använda en MacBook som källa.

Är det någon som har tipps/ideer/åsikter om vilken mjukvara som funkar bäst?

Har kollat lite på "SongBook", då jag använder itunes så känns gränssnittet bekant i alla fall. Kan man rippa CDskivor med den? Går det att använda samma bibliotek som jag har till Itunes?

Tacksam för tipps och ideer!

Trevlig helg på er.

PostPosted: Mon Nov 30, 2009 18:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mac-mjukvara för DS s-u-g-e-r. Jag använder PlugPlayer på iPhone för att styra min KDS. Songbook kraschar direkt vid uppstart och Linns egna program funkar inte vad jag vet.

/ j

PostPosted: Mon Nov 30, 2009 23:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

För mig är det tvärtom. Songbook funkar (iaf i sina 10 demominuter). Linns program med Mono (för .Net2) kraschar däremot alltid vid uppstart (kör snow leopard).

Macbook som källa vet jag inte. Twonkybuggen med att man inte får en trialperiod fanns där när jag testade men ladda hem demon (http://www.twonkymedia.com/installs.html) och testa, funkar inte demon kan du bara maila dem. Skaffade själv en Readynas Duo istället och kör med dess interna upnp server (inte Twonky) och det funkar bra. Bara att starta Songbook, skapa sin spellista och spela. Tror det blir en iPod för styrning framöver.

För rippning finns ju "Max" för macen men jag har inte testat och jämfört ljudmässigt med dBpoweramp, å andra sidan är dBpoweramp väldigt trevligt.

PostPosted: Tue Dec 01, 2009 22:16 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag använder också PlugPlayer, på en iPod Touch. Skulle gärna använda Songbook för Touch, men tycker den är för dyr.

När det gäller ripping-program brukade jag tidigare använda Max. Jag gjorde lite tester där jag rippade samma låtar (ett litet urval), med EAC (under windows kört i VmWare) resp. Max, på samma dator med samma CD-läsare. Jag fick genomgående exakt, på bitnivå, likadana filer.
Jag rippade då till Wav.

Sen dess har jag börjat använda Rip (beta fortfarande, av samma person som gjort Max) eller XLD (GUI-versionen).
De har båda fördelen att de kollar ripping-resultatet mot accurate rip.

Rip har dessutom fördelen (tycker jag) att den kan hämta metadata från iTunes.

Då jag använder Twonky på en ReadyNas NV+ så kör jag uteslutande med "album art" i form av en "Folder.jpg"-fil i albumets mapp. Jag lägger alltså INTE in album art i flac-filen. Det har funkat bäst så för mig.

PostPosted: Wed Dec 09, 2009 16:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bet i det sura äpplet och köpte SongBook både till min iPhone och MacBook igår. Tycker iPhone-varianten verkar lovande. iTunesliknande Songbook i MacBooken känns sådär... eller så är det jag som inte lärt mig. Vill gärna bara dubbelklicka för att spela låten men då hamnar den istället i kö på playlisten. Uppdaterade till Cara 4 häromveckan så jag hade inte så mycket val (vad jag vet) annat än att ta Songbook. Köpte även PlugPlayer men den fick jag inte att fungera. Det värsta är att jag även köpte Konductor för två veckor sedan (Ca 400 kr). Den fick jag inte heller någon riktig koll på tyvärr. Tror inte jag orkar bråka om pengarna tillbaka...

Det som är bra i Songbook är att jag får bra tillgång till mina mp3-or i iTunes, vilket jag inte hade förut.

PostPosted: Wed Dec 09, 2009 22:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har testat "Rip" nu och är löjligt nöjd, Väldigt skönt macigt program. Helt ok hämtning av metadata, bra interface och check av rip mod accurate-rip. Tycker det går bra att leva med beta-disclaimern om att programmet kan orsaka diskkrascher, skilsmässor etc. också :)

PostPosted: Thu Dec 10, 2009 22:39 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Wilson wrote:
Bet i det sura äpplet och köpte SongBook både till min iPhone och MacBook igår. Tycker iPhone-varianten verkar lovande. iTunesliknande Songbook i MacBooken känns sådär... eller så är det jag som inte lärt mig. Vill gärna bara dubbelklicka för att spela låten men då hamnar den istället i kö på playlisten. Uppdaterade till Cara 4 häromveckan så jag hade inte så mycket val (vad jag vet) annat än att ta Songbook. Köpte även PlugPlayer men den fick jag inte att fungera. Det värsta är att jag även köpte Konductor för två veckor sedan (Ca 400 kr). Den fick jag inte heller någon riktig koll på tyvärr. Tror inte jag orkar bråka om pengarna tillbaka...

Det som är bra i Songbook är att jag får bra tillgång till mina mp3-or i iTunes, vilket jag inte hade förut.
I dag var jag och hämtade min Majik DS-I och ett par katan :)
i morgon kommer jag installera SongBook och köra igång! testade gratisversionen lite precis .. vet du hur man skapar nya bibliotek? jag har massa flac-filer som jag vill göra ett eget bibliotek av så de inte ligger bland alla mp3.or.

PostPosted: Fri Dec 11, 2009 00:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det finns sätt att skapa playlists och spara dem har jag sett. Tyvärr har jag inte satt mig in i det så mycket än men tänker göra det inom kort! Lycka till med dina nya grejer. Katan är grymma!

PostPosted: Fri Dec 11, 2009 21:23 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Wilson wrote:

Så du får SongBook att fungera? jag kör med en Airport Extreme (LINN DS-via ethernetkabel-Airport-trådlöst-MacBppk)
Men jag kan inte hitta DS'en i SongBook (under Preferences) .. så jag har fastnat lite. Tacksam för tipps :)

PostPosted: Mon Dec 14, 2009 13:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har en NAS (Qnap) installerad. Vet inte exakt om det ska fungera så som du kopplat.
Jag är inte så bra på detta tyvärr... Du kanske redan har löst det under helgen?

PostPosted: Mon Dec 14, 2009 20:20 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jo jag har fått till det nu! lite pinsamt hur enkelt det var att lösa problemet .. stänga av och på DSen med brytaren på baksidan :) och vipps så dök den upp i SongBook.

PostPosted: Tue Aug 24, 2010 21:48 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Mailade Skottarna häromdagen och undrade när KinskyDesktop för Mac kommer att dyka upp.
"KinskyDesktop for Mac - coming soon…" har det stått ett tag.
Här är svaret:
We were awaiting the release of Mono to allow us to begin producing the required software. The Current MAC version of Kinsky Desktop is currently in BETA testing. We are hoping to have a final version released shortly.

Nu vet ni

PostPosted: Wed Aug 25, 2010 06:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Prova ChorusDS, funkar utmärkt för mig

PostPosted: Wed Aug 25, 2010 09:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag kör betan på Kinsky. Funkar bra hittills. Vad gäller SongBook så är det äldre version
som gäller. Den nya hittar inte Majiken. (Vet inte vilken version jag kör just nu...)

PostPosted: Wed Aug 25, 2010 11:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

maynard wrote:
Prova ChorusDS, funkar utmärkt för mig
Chorus är bra från Apps store. Jag kör den på mina ipad! Den är utvecklade av LINN kunder i UK som jag förstår och är gjort för LINN DS så finns fördelar. Finns för macbook och ska bli också bra men har inte kört själva!
Hittade några bug när man kör från Pluggplayer till Chorus i multi-rum men om du har en DS och håla till Chorus den är stabilt och bra!
Köp ipad, fantastisk! Annars köp MDSi uppåt från mig och få en gratis på köpet :)

Linn's Kinsky för mac var bra för två, tre månader sen så kanske du kan hitta en gammalt beta på oss.linn.co.uk? Har inte tid morse annars skulle letat! Martin ...

www.linnhifi.blogspot.com

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00