selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 08:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Wed Mar 02, 2011 22:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Aug 17, 2009 17:18
Posts: 137
Location: Mölndal
En mening med fri konkurrens är att varje företag/organisation ska syssla med det de är bra på. Linn är duktiga på att få elektronik och mekanik att samspela på ett föredömligt sätt ur ett musikaliskt perspektiv. Det finns många andra företag som är betydligt bättre än Linn på att utveckla och tillverka användargränssnitt, nätverksutrustning, lagringsmedia samt servrar. Det är sunt av Linn att fokusera på sina starka sidor och låta andra bolag hantera de delar de är bra på. Jag antar och hoppas att de hjälper och stöttar de bolag som producerar MMI-programvaror etc till DS-familjen. Linns återförsäljare ska ha bra koll på hur man får ihop helheten och kunna guida kunderna till en lösning som passar dem och Linn ska rekommendera lämpliga konfigurationer av system.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 02, 2011 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Man kan se det så här: Om Linn levererade en komplett lösning som fungerar klanderfritt så kan man bredda sin kundkrets betydligt. Jag vågar påstå att de allra flesta som är villiga att betala vad Linn-grejor kostar också kräver att alltsammans fungerar utan en massa strul, installationer, uppgraderinger, krånglande NAS´ar etc. Vem köper en svindyr BMW och sedan lägger helgerna på att meka med bilen?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Mar 03, 2011 00:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
Man kan se det så här: Om Linn levererade en komplett lösning som fungerar klanderfritt så kan man bredda sin kundkrets betydligt. Jag vågar påstå att de allra flesta som är villiga att betala vad Linn-grejor kostar också kräver att alltsammans fungerar utan en massa strul, installationer, uppgraderinger, krånglande NAS´ar etc. Vem köper en svindyr BMW och sedan lägger helgerna på att meka med bilen?

/ B
Jag tror faktiskt att du på ovanstående tre meningar även har tre fel. Tycker du är ute och cyklar. Igen.
Dessutom håller du på att älta det här med hur komplicerat och dåligt Linn DS är pga att Linn själva inte står för kringutrustningen i ett helt fungerande DS-system. Man (jag i alla fall) blir ganska less.

För att inte bara klaga ska jag tipsa om de absolut enklaste produkterna i ett Linn DS-system.
Linn DS
RipNAS
Router/switch
Dator med KinskyDeskop

Det går knappt att misslyckas med den kombinationen. Tror att få känner till RipNAS och hur praktisk den är. Ett rykte jag hört säger också att den presterar väldigt bra i förhållande till andra NAS.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 03, 2011 02:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Roland wrote:
Bill50x wrote:
Man kan se det så här: Om Linn levererade en komplett lösning som fungerar klanderfritt så kan man bredda sin kundkrets betydligt. Jag vågar påstå att de allra flesta som är villiga att betala vad Linn-grejor kostar också kräver att alltsammans fungerar utan en massa strul, installationer, uppgraderinger, krånglande NAS´ar etc. Vem köper en svindyr BMW och sedan lägger helgerna på att meka med bilen?

/ B
Jag tror faktiskt att du på ovanstående tre meningar även har tre fel. Tycker du är ute och cyklar. Igen.
Dessutom håller du på att älta det här med hur komplicerat och dåligt Linn DS är pga att Linn själva inte står för kringutrustningen i ett helt fungerande DS-system. Man (jag i alla fall) blir ganska less.

För att inte bara klaga ska jag tipsa om de absolut enklaste produkterna i ett Linn DS-system.
Linn DS
RipNAS
Router/switch
Dator med KinskyDeskop

Det går knappt att misslyckas med den kombinationen. Tror att få känner till RipNAS och hur praktisk den är. Ett rykte jag hört säger också att den presterar väldigt bra i förhållande till andra NAS.
Vet faktiskt inte om Bill har helt fel, för även jag saknar spotify, visst tycker jag att det inte är något problem att få igång Ds i ett nät, men jag tror att många som inte tycker att detta med datanätverk är helt enkelt, tror det är många äldre hifi intresserade som drar sig för att blanda in dator i sitt HiFi system p.g.a många dåliga erfarenheter av racklande pc datorer

Därimot kan jag bekräfta att Ripnasen är en mycket bra produkt, både musikaliskt och användarvänlig när jag får klartecken på att det kommer att gå att använda den som en låda uten router alltså bara en sladd in i ds då är det nog bara att handla

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Mar 03, 2011 02:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Tänkte lika bra att jag skriver hur en sån lösning skulle se ut, man trycker in en dongel i en av usb portarna och vips en trådlös förbindelse till internet/styrprogram sen sätter man in en korsad kabel mellan ripnas och Ds slår på DHCP i ripnasen och sen konfigurerar man delad internetförbindelse i ripnasen så kommer denna att tjänstgöra som router också, och då har man en extremt snygg lösning med endast en nätverkskabel mellan ripnas och ds

Finns vissa problem som dock kommer att uppstå i form av att t.e.x ipad kommer ligga på en annan ip serie i det trådlösa nätet medans ds spelaren kommer att ligga på ripnasens egna lan, så hur det ska se ut exakt för att funka vet jag inte men tror inte att det är omöjligt att få till

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Mar 03, 2011 03:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
pekka71 wrote:
"Vet faktiskt inte om Bill har helt fel, för även jag saknar spotify,..."
Nu var det inte Spotify som jag skrev om i mitt förra inlägg. Beträffande Spotify så önskar även jag att det skulle finnas en integration mot Linn DS. Är själv betalande Premium-användare sedan dag ett.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 03, 2011 03:10 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag vågar påstå att de allra flesta som inte är villiga att betala vad Linn-grejor kostar också kräver att alltsammans fungerar utan en massa strul, installationer, uppgraderinger, krånglande NAS´ar etc.

Det finns många intresseområden, där man liksom i fallet med Linnutrustning, kan spendera stora summor pengar, utan att få maximal användbarhet och enkelhet. Inom fotografi så har en del av världens bästa och mest avancerade systemkameror och objektiv problem att ställa fokus på rätt sätt. Men lär man sig utrustningen till fullo kan man ta bilder som ingen annan tagit tidigare. Går man ett steg längre och tittar på digitala mellanformatskameror i Linn Klimax prisnivå får man dras med många tekniska bekymmer som digitalkompaktkamerafotografen slipper.

Ett annat exempel skulle kunna kappsegling. Den som är beredd att slanta upp för en avancerad segelbåt, men inte är beredd att lägga ner engagemang i form av tid och kunskap kring utrustningen, lär inte vinna många tävlingar.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 03, 2011 08:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Aug 17, 2009 17:18
Posts: 137
Location: Mölndal
Om Linn ska utöka sina marknadsandelar i Sverige gäller det att utöka synligheten markant. Det är svårt att upptäcka Linn om man inte söker efter dem och det finns väldigt få handlare i landet. Igår var jag inne och pratade lite med grabbarna på Ågrens HiFi och kan konstatera att Naim och Meridian syns betydligt bättre och att de verkar sälja många riktigt dyra system. Numera är Naim på gång att erbjuda en ren nätverksspelare NDX (motsvarande DS) och enligt försäljaren låter NDX betydligt bättre än HDX.

Lösningen borde vara fler handlare och ökad synlighet. Kanske är det någon här på forumet som kan tänka sig en ny karriär som Linn-handlare?


Top
   
PostPosted: Thu Mar 03, 2011 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
Roland wrote:
Bill50x wrote:
Man kan se det så här: Om Linn levererade en komplett lösning som fungerar klanderfritt så kan man bredda sin kundkrets betydligt. Jag vågar påstå att de allra flesta som är villiga att betala vad Linn-grejor kostar också kräver att alltsammans fungerar utan en massa strul, installationer, uppgraderinger, krånglande NAS´ar etc. Vem köper en svindyr BMW och sedan lägger helgerna på att meka med bilen?

/ B
Jag tror faktiskt att du på ovanstående tre meningar även har tre fel. Tycker du är ute och cyklar. Igen.
Dessutom håller du på att älta det här med hur komplicerat och dåligt Linn DS är pga att Linn själva inte står för kringutrustningen i ett helt fungerande DS-system. Man (jag i alla fall) blir ganska less.

För att inte bara klaga ska jag tipsa om de absolut enklaste produkterna i ett Linn DS-system.
Linn DS
RipNAS
Router/switch
Dator med KinskyDeskop

Det går knappt att misslyckas med den kombinationen. Tror att få känner till RipNAS och hur praktisk den är. Ett rykte jag hört säger också att den presterar väldigt bra i förhållande till andra NAS.
Vet faktiskt inte om Bill har helt fel, för även jag saknar spotify, visst tycker jag att det inte är något problem att få igång Ds i ett nät, men jag tror att många som inte tycker att detta med datanätverk är helt enkelt, tror det är många äldre hifi intresserade som drar sig för att blanda in dator i sitt HiFi system p.g.a många dåliga erfarenheter av racklande pc datorer

Därimot kan jag bekräfta att Ripnasen är en mycket bra produkt, både musikaliskt och användarvänlig när jag får klartecken på att det kommer att gå att använda den som en låda uten router alltså bara en sladd in i ds då är det nog bara att handla
Alla system av det här slaget behöver nog blanda in internet i någon form för att fungera (rippning, nedladdning av kompletterande infor om artist, album etc direkt till fjärrkontrollen/styrplattan). Att då helt tro att man slipper hålla på alls med datorer är naivt. Inte ens en modern TV är ju lika enkel som de var för 10, 20 eller 30 år sedan. Datorer är inte trasselfria och det är ju trist, men antagligen är det möjligheterna och komplexiteten som har sitt pris.

Att jämföra ett färdiginstallerat system med problem någon ventilerat på forumet känns också lite slakt! Jag har kört Linn DS sedan ett halvår efter att de först kom på marknaden och har inte haft speciellt mycket trassel, trots att jag varken är nämnbart nätverkskunnig eller har haft någon hjälp. Fkt. med styrning med iTouch, Kinsky eller iPad är idag helt ekvivalent med motsvarande Meridian eller Logitech-lösning.

I dagarna provar jag en NAS med 1TB disk, Twonky förinstallerat - allt för 1250 SKr. Hoppade igång på direkten och nära nog inget installationspyssel. Håller f.n. på och kopiera över musiken (det tar ett tag dock).


Top
   
PostPosted: Thu Mar 03, 2011 14:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
F.ö. tycker jag också att det skulle vara trevligt om man kunde accessa Spotify direkt från DS:en och om man kunde börja streama lossless (FLAC el. dyl) så vore det ju helt grymt.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 03, 2011 18:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Jag trodde att Spotify för DS var fixat för flera år sedan...? :shock:

För övrigt så har Bill rätt i att Linn och dess ÅF måste visa upp och sälja färdiga lösningar, inte burkar
och Lego-klotsar. Folk i allmänhet är inte intresserade av switchar, Nasar etc. Det enda de vill ha är
möjligheten att att lyssna på musik. Hur många burkar de får med på köpet är inte intressant.

JNordh har en viktig synpunkt också. Det finns för lite Linn-handlare i Sverige, och av de som finns så
är det så vitt jag vet bara P&S som syns på något forum. Jämför med andra butiker, de har folk som
gör sig och sitt sortiment synligt på många andra ställen än i butiken och den lokala morgontidningen.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Thu Mar 03, 2011 19:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Spotify via Ds går väl att lösa via "jamcast", ett program som gör om DS:en till viruellt ljudkort. Detta är något som Martin (P&S) tipsat om. Jag har inte testat själv då jag inte har någon internetkoppling till min DS-lösning. Fortsatt såklart 320 mp3 som bäst men nu när även HCL "erkänt" att han ibland använder Spotify (dock inte utan ganska snabbt anländande illamående såklart :wink: ) så kanske man kan testa.

Häls Per

jamcast lär väl behöva googlas (om den nymodgheten är OK?) då jag inte har mer info i skrivande stund.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 03, 2011 19:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
:lol: :lol: :lol:

Har faktiskt provat Jamcast, men det var när man var tvungen att transkoda till MP3. Går det föra över till DS idag (OGG) via Jamcast tro? Det borde kunna bli bra mycket bättre.

Javisst, MP3 är ju inte alltid så dåligt att det inte går att lysnnar på. F.f.a. om man lyssnar via prylar som är lagom bluddriga så tycker jag det kan vara ok. Man har t.ex. inte många alternativ om man funderar på om man skall beställa en platta eller inte. Lite från höften blir det såklart, men lite "vardags-edge" är skall man väl utsätta sig för också ;-)


Top
   
PostPosted: Thu Mar 03, 2011 19:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
HCL wrote:
:lol: :lol: :lol:

Har faktiskt provat Jamcast, men det var när man var tvungen att transkoda till MP3. Går det föra över till DS idag (OGG) via Jamcast tro? Det borde kunna bli bra mycket bättre.

Javisst, MP3 är ju inte alltid så dåligt att det inte går att lysnnar på. F.f.a. om man lyssnar via prylar som är lagom bluddriga så tycker jag det kan vara ok. Man har t.ex. inte många alternativ om man funderar på om man skall beställa en platta eller inte. Lite från höften blir det såklart, men lite "vardags-edge" är skall man väl utsätta sig för också ;-)
Du modiga :lol:


Top
   
PostPosted: Thu Mar 03, 2011 19:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Ibland går jag utan strumpor hemma också :?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited