selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 11:57

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Snöslunga..
PostPosted: Tue Mar 01, 2011 01:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
...Är ett djävulens påfund!

Denna vinter skänkte min kära mor mig en Partner 10-84E för att underlätta snöröjningen vid fritidshuset. Maskinen i fråga hade min far köpt för medlemspoängen han samlat under sin livstid som OK kund. Apparaten hade varit dyr och han nämndes knappt använda den varvid den stod oanvänd långt efter hans död 2001. Nu har jag använt den fem gånger och har tillbringat mer tid i garaget än skottat snö med den. Först avled impellern och fick nytillverkas i Hardox stål då den inte fanns som reservdel längre. Sedan hade jag hela tre problemfria snösvängar innan den slutade driva framåt men pinnade på som en bruntstig Koala baklänges. Tyvärr så tar inte en snöslunga in snön där bak varvid jag rev fanskapet i moleyker IGEN!
Där finner jag ett drev som är tandlöst snudd på och även en kostruktion som ingenjören i fråga skulle ha ett nackskott för som konstruerat maskinen. Drevet,eller snarare axeln som det sitter på är föredömligt upphängt i lagerskålar bultade i transmissonshuset. Som i sin tur är fastsvetsade i den låda av plåt som utgör motorfästet för slungan. Man har sedemera monterat drevaxeln och därefter svetsat klart huset och därmet omöjliggjort en enkel reparation i händelse av att drevet slits ut-vilket det gör förr eller senare..

Så i afton har jag dissekerat en sprillans ny snöslunga med mindre än tio arbetstimmar i kosmetiskt felfritt skick. Satt en kaprondell i chassiet och sågat upp fyra hål för att byta ett kugghjul-som givetvis inte finns att uppbringa längre,ett drev från en Suzuki K50 sitter nu där och jag lär få springa bakom slungan resten av vintern-Sedan jag svetsat ihop den igen!

Vill inget annat med inlägget än att beklaga mig lite,men visst är det rent fördjävla dumt påkommet,hade det varit en gammal Toro eller Bolens så hade det dels funnits reservdelar minst femtio år fram i tiden men framför allt så hade det inte varit så idiotiskt konstruerat. Maskinernas maskin var Gilson på den tiden det begav sig. Generalagenten som hade den på 1960 talet samlar i dag på maskiner och renoverar dem i samlarsyfte från epoken han sålde dem och vidhåller trots att han senare kom att konstruera maskiner till konkurrenter att ingen tillverkare gjorde allt så rätt på en gång och patenterade lika många detaljer på en och samma modell. Min jävla skördetröska lär ingen vilja ta i med tång ens om femtio år!

Nä,till nästa vinter så ska min BM222 från 1962 ha en ny kopplingslamell,sedan ska snöslungan skottas ner för gott!

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Snöslunga..
PostPosted: Tue Mar 01, 2011 10:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
haraldur wrote:
...Är ett djävulens påfund!

Denna vinter skänkte min kära mor mig en Partner 10-84E för att underlätta snöröjningen vid fritidshuset. Maskinen i fråga hade min far köpt för medlemspoängen han samlat under sin livstid som OK kund. Apparaten hade varit dyr och han nämndes knappt använda den varvid den stod oanvänd långt efter hans död 2001. Nu har jag använt den fem gånger och har tillbringat mer tid i garaget än skottat snö med den. Först avled impellern och fick nytillverkas i Hardox stål då den inte fanns som reservdel längre. Sedan hade jag hela tre problemfria snösvängar innan den slutade driva framåt men pinnade på som en bruntstig Koala baklänges. Tyvärr så tar inte en snöslunga in snön där bak varvid jag rev fanskapet i moleyker IGEN!
Där finner jag ett drev som är tandlöst snudd på och även en kostruktion som ingenjören i fråga skulle ha ett nackskott för som konstruerat maskinen. Drevet,eller snarare axeln som det sitter på är föredömligt upphängt i lagerskålar bultade i transmissonshuset. Som i sin tur är fastsvetsade i den låda av plåt som utgör motorfästet för slungan. Man har sedemera monterat drevaxeln och därefter svetsat klart huset och därmet omöjliggjort en enkel reparation i händelse av att drevet slits ut-vilket det gör förr eller senare..

Så i afton har jag dissekerat en sprillans ny snöslunga med mindre än tio arbetstimmar i kosmetiskt felfritt skick. Satt en kaprondell i chassiet och sågat upp fyra hål för att byta ett kugghjul-som givetvis inte finns att uppbringa längre,ett drev från en Suzuki K50 sitter nu där och jag lär få springa bakom slungan resten av vintern-Sedan jag svetsat ihop den igen!

Vill inget annat med inlägget än att beklaga mig lite,men visst är det rent fördjävla dumt påkommet,hade det varit en gammal Toro eller Bolens så hade det dels funnits reservdelar minst femtio år fram i tiden men framför allt så hade det inte varit så idiotiskt konstruerat. Maskinernas maskin var Gilson på den tiden det begav sig. Generalagenten som hade den på 1960 talet samlar i dag på maskiner och renoverar dem i samlarsyfte från epoken han sålde dem och vidhåller trots att han senare kom att konstruera maskiner till konkurrenter att ingen tillverkare gjorde allt så rätt på en gång och patenterade lika många detaljer på en och samma modell. Min jävla skördetröska lär ingen vilja ta i med tång ens om femtio år!

Nä,till nästa vinter så ska min BM222 från 1962 ha en ny kopplingslamell,sedan ska snöslungan skottas ner för gott!
haha, ja såhär är det.
Det är inte meningen att man skall repa dagens prylar, när de gårsönder skall det vara så dyrt och besvärligt att det är billigare att köpa nytt skit. Skulle dock vilja försvara ingenjören, även om människor generelt har blivit mer opraktiska, och även ingenjörer så skulle jag tro att en sådan konstruktionsmiss inte görs medvetet. Bakom varge kontstruktör sitter en ekonom idag.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Snöslunga..
PostPosted: Tue Mar 01, 2011 11:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
siffernisse wrote:
...Det är inte meningen att man skall repa dagens prylar, när de gårsönder skall det vara så dyrt och besvärligt att det är billigare att köpa nytt skit...
Så sant. När det står underhållsfritt betyder det inte att det aldrig kommer att BEHÖVA underhåll utan bara att det inte GÅR att underhålla...


Top
   
 Post subject: Re: Snöslunga..
PostPosted: Tue Mar 01, 2011 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Jobbar själv som konstruktör/produktutvecklare
Måste tyvärr oxå hålla med här.
Många konsumentprodukter konstrueras idag utifrån att de inte skall repareras/uppgraderas.
Jag förstår tänket eftersom lagningar och reservdelsförsörjning är dyrt.
Dessutom är livscykler för många produkter extremt korta.
Dock finns det vissa tillverkare/produktgrupper som har föredömligt bra reservdelsförsörjning.

Elverktyg för hantverkare, typ Blåa Bosch mm. Här finns ofta stycklistor tillgängliga med varenda liten detalj.
Biltillverkare, här finns krav på reservdelsförsörjning åtminstone 10 år (ganska länge för en konsumentprodukt 8) )

Egentligen är det lite upp till oss konsumenter att välja varor med bra support om vi tycker att det är en värdefull egenskap.

Samtidigt förstår jag resonemanget hos en del kompisar, att om man behöver en tigersåg så kan man köpa en på Biltema för 300kr och såga sönder det som skall sågas, därefter kan man i princip slänga maskinen...

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject: Re: Snöslunga..
PostPosted: Tue Mar 01, 2011 12:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Stephan wrote:
Egentligen är det lite upp till oss konsumenter att välja varor med bra support om vi tycker att det är en värdefull egenskap.

Nej, producenter måste också ha ansvar här i världen. Om världen inte bestod av ekologiska system utan enbart av ekonomiska dito, med outtömliga naturresurser så kan man kanske tuta och köra och bygga sopberg. (Kan man kanske bestiga sen på äventyrsresor..)

Samtidigt förstår jag resonemanget hos en del kompisar, att om man behöver en tigersåg så kan man köpa en på Biltema för 300kr och såga sönder det som skall sågas, därefter kan man i princip slänga maskinen...

Fullständigt förkastligt resonemang av Biltemakompisarna. När alla tillverkare kör med samma dåliga kvalité för att vinstmaximera är det inget annat en dålig respekt för kunder, nästkommande generationer samt sin egen värdighet.

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
 Post subject: Re: Snöslunga..
PostPosted: Tue Mar 01, 2011 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Kan inte hålla med föregående talare.
I en demokrati är det vi som medborgare/väljare/konsumenter som bestämmer hur samhället skall se ut.
Hur skall ett företag som ingen vill köpa saker av kunna överleva?
Vi är omgivna av billig skit därför att det är sådant vi köper och vi har valt politiker som gynnar den typen av konsumtion.
Vi har valt/bestämt/röstat för ett sådant här samhälle.
Vi bestämmer hur samhället och hur företagen skall se ut.
Vi ställer kraven. Vi bestämmer lagarna osv.

Det första vi måste göra för att förbättra kvaliteten på tex mat är troligen att gå ur EU.
Därefter kommer ett myller av inskränkningar av de "fria" marknadskrafterna som staten måste göra osv.
En drastik omsvängning som vi kan knuffa ytterliggare 25-50 år framför oss 8)

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject: Re: Snöslunga..
PostPosted: Tue Mar 01, 2011 16:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Medborgare/väljare/konsumenter (bra rangordning förresten) ska givetvis påverka och göra vad de kan, men det utesluter inte det faktum att det är fritt fram att göra saker som håller hög kvalité både funktionsmässigt och ekologiskt. Varför måste man lagstifta in i minsta detalj för att det ska bli så? När alla fabrikanter/investerare/aktieägare erbjuder samma kortsiktiga tänkande med dollartecken och vinstmaximering som enda drivkraft, med inte-ens-slit-men-släng-produkter som följd, är det svårt att rösta med plånboken som konsument. Samma skit vad man än väljer. Att leta efter kryphål i lagen och fuska sig fram som företagare är väl inget att sträva efter?

Linnprylar återanvänds åtminstone till sista blodsdroppen i begagnadsledet :).

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
 Post subject: Re: Snöslunga..
PostPosted: Tue Mar 01, 2011 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Och när Linnprylarna är helt sönderspelade så finns det folk som samlar på dem, ger dem kärlek och lagar ihop dem igen
Jag undrar om några Linn/Naim-produkter överhuvudtaget har slängts, förutom när de brunnit upp.

Nästan som gamla veteranbilar...

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject: Re: Snöslunga..
PostPosted: Wed Mar 02, 2011 07:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Aug 17, 2009 17:18
Posts: 137
Location: Mölndal
Visst är det underligt att riktigt bra prylar (ex Linns apparater) med något år på nacken har så lågt andrahandsvärde. Det är säkert ett resultat av att många andra konsumentprodukter har kort livslängd.


Top
   
 Post subject: Re: Snöslunga..
PostPosted: Wed Mar 02, 2011 08:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Andrahandsvärdet på Linns prylar förtjänar egentligen en egen tråd.
På nittiotalet hade Linns produkter extremt högt andrahandsvärde.
Därefter har andrahandsvärdet speciellt på nyare begagnade produkter sjunkit kraftigt, troligen pga kortare livscykler. Idag får man räkna med att 25-30% av värdet försvinner när man vrider om startnyckeln.
Dessutom verkar det som att nästan alla gamla produkter packar ihop sig under 10000kr
Samtidigt är nästan inga produkter billigare än 1500-2000kr
Så framförallt de dyrare produkterna får ta mycket stryk medan instegsprodukterna kan hålla sitt värde unikt bra. De produkter som klarat sig bäst verkar vara slutsteg som tex LK100.

Sedan har förstås LP12:an en unik position oxå... :wink: men det är ytterligare en annan historia

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject: Re: Snöslunga..
PostPosted: Wed Mar 02, 2011 20:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Skriver av mig lite till,bara för att det är skönt att vräka ur sig,litegrann som i filmen den gröna milen när fången som botar människor med att suga ur det onda ur dem blåser ut eländet efteråt. Hmm,lät lite äckligt,jaja ni fattar..

Jag och min son, Ivor den yngre,tågade högst motvilligt ut i eftermiddags för att försöka få ett slut på den eländiga historian. Sånt här,om än det bara är materiella grejor suger av någon anledning energin ur mig. Lite som den där Classic Movien som en "forumvän" sålde för sin chefs räkning som bara led av en dålig nätdel och fortfarande får mig på dåligt humör bara av att se "cyberphoto" loggan. "vi har testat med en annan nätel och vips så fungerade den igen" BOOOM! ZZZAP!

Switchade,dynamikade,Brillianta tickande små bomber som startar nedräkningen i samma sekund som kunden trycker in startknappen första gången,Briliant,genialt!

När döden infinner sig så har man även fortunas lotteri att förlita sig till,ska man tillhöra den lyckliga skaran där kretsen slutar hacka och helt enkelt stannar eller ska det bli solid state svets av hela maskinen med smälta element i högtalarna,hur var det med försäkringen nu igen?

Åter till snöslungan:

Nu är motorn bortplockad,liksom alla reglage,spännrullar,lagerskålar,schims och allt annat man med stor sannorlikhet kan vända fel. Drevet fick jag till slut loss och skrattade riktigt dåraktigt och högt bara åt att det till sist var blottlagt. Det finns naturligtvis inte som reservdel,eller,jo det gör det men är givetvis utgånget. Delningen tycks vara samma som på min moppe och ett niokuggars lär bli det mest lämpliga med primärutväxlingen 1/3.28

Jag lär få lätt språngmarch redan när jag pillar in tredje poletten,förutsatt att jag får ihop den igen,det ligger delar utspritt över hela garaget,så där som man inte vill ha det och om jag intre får ihop den inom ett par dagar så är det lika samma att köra den på tippen!

Nu väntar lite jobb och om ett par dagar när man blir ledig så kanske jag ägnar maskinen lite tid,eller så inte..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Snöslunga..
PostPosted: Thu Mar 31, 2011 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Ett avslut bör alltid finnas och så även på denna historia. Eleverna på Strömbackaskolans industriprogram lyckades programmera NC maskinen till att fräsa mig ett nytt drev vilket kunde anbringas på det gamla drevets plats. Efter ett svårt kirurgiskt ingrepp så lyckades jag slutligen få ihop allt igen till en fungerande enhet med rätt utväxlingsförhållande. Denna maskin har jag nu en respektfull hatkärlek till och i skrivande stund så känns det nära till hands att lägga ut maskinen på blocket. Nu går den igen,som en klocka dessutom,den här gången med en egentillverkad spännrulle som förhoppningsvis ger drivlinan något längre livslängd än de <10 timmar som jag hann vara drabbad av maskinen i levande skick innan drevet saknade tänder!

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited