selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 14:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Melodifestivalen....
PostPosted: Sat Feb 26, 2011 23:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
....nå hur många är det av Linnisterna som ooglar Mello egentligen?

Jag börjar: Vi kollar deltävlingarna om vi är hemma och går på Globen om vi får biljetter, i år blir det lördagseftermiddagens genrep (så hinner man hem till finalen..).

Hur musiksnobbiga är ni egentligen (Linn Records är ju inte världens mest "creddiga skivbolag")?

Fyll på med hat/kärlek/åsikter

Fortsatt trevlig helg!

//Per


Top
   
 Post subject: Re: Melodifestivalen....
PostPosted: Sun Feb 27, 2011 01:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Jag kollar i stort sett alltid men tycker att ljudet ofta är skitdåligt vilket stör en del. Sverige räknas väl som proffs på evenemenaget i fråga och är väl med och fixar/trixar på europafinalen sen? Varför är ljudet så kasst?

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: Melodifestivalen....
PostPosted: Sun Feb 27, 2011 10:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Brukade titta/lyssna, men i år har det inte blivit en edna deltävling. Håller med om att ljudet brukar vara rätt uselt, men inte alltid. Enda gången på senare år som öjudet varit riktigt bra var nog när Ryssarna ordnade finalen. Lite lustigt, ja eller kanske inte så kul :? .

Ang. SR:s förmåga att få till bra ljud så tror jag de är kraftigt influerade av korrektivisterna som bara litar till resultat som man fått fram via blindtest. Ett bra exempel (på när blindtestande visat sig ge helt opålitligt resultat - läst om i nätupplagan av Sterephile) var väl när man skulle välja komprimeringsalgoritm för DAB. Efter en storskalig test hade man funnit en algoritm som med statistisk säkerhet var odekterbar... varpå någon amerikan (tror jag det var) fick lyssna på resultatet (öppet eller blint -vet jag ej) och direkt plockade när algoritmen var med och inte. Han påpekade då vad man kunde lyssna till och vips - var inte längre algoritmen transparent längre... Liksom mätningar kan blindtester också ha en del övrigt att önska. (Tune Dem regerar)


Top
   
 Post subject: Re: Melodifestivalen....
PostPosted: Sun Feb 27, 2011 12:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Hade svårt att koncentrera mig på både ljud och musik igår mtp Marie's look n' feel igår :wink:

Har egentligen ganska låga krav och dåliga förutsättningar (i valfri ordning) när det gäller TV ljud pga Boxer lösning och en väldigt standardmässig receiver/högtalar set-up (nej inget är Linn). När jag funderar undrar jag om inte TV4 "musikprogram" faktiskt låter bättre hos oss jmf med SVT utan någon djupare. Som lördagsunderhållning med familjen fungerar det dock bägge kanaler.

//Per


Top
   
 Post subject: Re: Melodifestivalen....
PostPosted: Sun Feb 27, 2011 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
HCL wrote:
Ang. SR:s förmåga att få till bra ljud så tror jag de är kraftigt influerade av korrektivisterna som bara litar till resultat som man fått fram via blindtest. Ett bra exempel (på när blindtestande visat sig ge helt opålitligt resultat - läst om i nätupplagan av Sterephile) var väl när man skulle välja komprimeringsalgoritm för DAB.
Du har inte en länk till den artikeln?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited