selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 10:52

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Feb 17, 2011 18:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Var idag en person som ringde upp på min annons på blocket, som inte bara var intresserad av mina högtalare utan hela min rigg, han var beredd att betala nästan vad som helst bara jag kunnde leverera grejerna ikväll, jag bad om att få återkomma med ett pris senare vilket jag gjorde då kom haken han kunnde betala först i april då hans försäkringspengar skulle komma eftersom han var handikappad, jag svarade att jag lämnar inte ifrån mig några grejer förän pengarna finns på mitt konto, då sa han tack och hej och la på

Vad tror ni? kommer man vara säker på att man inte kommer att bli drabbad av inbrott nu? tänkte om någon var intresserad att kolla hur mycket värde det fanns i huset?

Nr som han ringde ifrån fanns inte på Hitta eller gulasidorna, vad tycker ni man ska göra ?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Feb 17, 2011 18:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
hmmm fan. Man får väl hoppas att han bara ville blåsa dig och inte göra ett inbrott.


Top
   
PostPosted: Thu Feb 17, 2011 18:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Olustigt...

Ingen normal människa kan ju förvänta sig att få en rigg för över hundra loppor och inte betala förrän om två månader. Jag skulle eventuellt kontakta polisen om detta.

Du kan ju alltid skriva hans nummer här för att varna andra.

/ Jacob


Top
   
PostPosted: Thu Feb 17, 2011 19:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
jag har kontaktat polisen, men eftersom inget brott har förekommit så kan de inte göra något, vill någon ha nr så är det bara att pmá

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Feb 17, 2011 20:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Undrar just varför jag kommer att tänka på en viss person..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Thu Feb 17, 2011 22:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jag har haft en del dåliga erfarenheter plus vänner med liknande - så jag har Securitas larm i hela huset med direktkontakt med deras central. Har även kameror, en av dessa täcker musikrummet. Det fina med kameror är om brandlarmet eller inbrottslarmet går, aktiveras kamerorna och centralen ser vad som händer i huset och kan skicka brandkår/polis på stubben.

Utan kameror måste centralen kontakta husägare/granne etc för att denne ska verifiera vad det är INNAN de kallar på brandkår/polis. Dvs man tappar värdefull tid = kass funktion.

Sett till vad man får, relativt billig kostnad! Man kan tom spara in en stor del då hemförsäkringen brukar bli billigare med larm.

Bor man i lägenhet/hus och har äldre dörrar&lås skulle jag se över försäkringsvillkoren bums och åtgärda så kraven uppfylls. Glöm inte altan/balkong/köksdörr, de brukar vara rena skiten.

Tänk på att sätta grejjer ivägen för nyfikna som tittar in genom fönster (om möjligt). Buset tänker, OJ fin stereo då finns det säkert mer fina kapitalvaror...

Så pekka71, försitt ingen tid. Kolla över ditt skalskydd genast.


Top
   
PostPosted: Thu Feb 17, 2011 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
sportbilsentusiasten wrote:
jag har Securitas larm i hela huset med direktkontakt med deras central. Har även kameror, en av dessa täcker musikrummet. Det fina med kameror är om brandlarmet eller inbrottslarmet går, aktiveras kamerorna och centralen ser vad som händer i huset och kan skicka brandkår/polis på stubben.

Utan kameror måste centralen kontakta husägare/granne etc för att denne ska verifiera vad det är INNAN de kallar på brandkår/polis. Dvs man tappar värdefull tid = kass funktion.
Har samma både hemma och på kontoret. Kamerafunktionen är mycket bra.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Thu Feb 17, 2011 23:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Men fick han någon information i samtalet som han skulle ha nytta av vid ett inbrott?

Det låter mer som att detta var ett nytt (för mig iaf :roll: ) typ av Blocket-bedrägeri. Sen är det säkert ändå smart att ha larm och ordentliga lås...

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Fri Feb 18, 2011 00:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Poängen med ett ev bedrägligt förfarande enligt ovan är att du som säljare måste gå vägen via kronofogden
och ev vidare till tingrätten för ett civilmål. Polisen lyfter inte ett finger om någon "köpt" prylarna och sedan
inte betalar.

Samma sak gäller för butiker/företag som hyr ut eller lånar ut prylar - Lämnas de inte igen så måste du gå
samma väg som ovan, inget polisgöra alltså...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Fri Feb 18, 2011 00:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Kanske bara en "lirare" som testade. Vanliga bedragare tror jag inte har koll på Linnprylar egentligen. Om han inte har rent mjöl i påsen må det så vara. Kanske han ville ha Linnprylar men inte kunde casha upp precis nu när läget yppades sig?

Jag hade aldrig precis som TS, göra någon som helst affär med folk som inte pyntar upp cash. Det finns inga garantier om man man lämnar ifrån sig prylarna mot löfte.
Begagnadmarknaden mellan privatpersoner bygger på snabba affärer, inga inbyten eller krediter. Alternativetet är ju att gå till handalare och betala mycket mer för samma vara. Dock med tryggheten att kunna föra en dialog om det inte fungerar som tänkt.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Fri Feb 18, 2011 09:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Det är ju väldigt intressant med brottslighet och samtidigt beklämmande att flera av era känner att ni måste ha avancerade säkerhetssystem. Man önskar ju att vi kunde ha ett samhälle där vi mer respeketerade varandras grejer och samtidigt dela med oss och låna ut saker mer. Jag t.ex. slutat sälja saker som är mina, ger bort dom till vänner och bekanta som behöver dom mer än jag.


Top
   
PostPosted: Sat Feb 19, 2011 18:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Mysko helt klart och jag kan förstå att det känns olustigt.

Kanske lite ot men jag råkade ut för ngn bedragare för ngn månad sen. Det gällde inte stereon utan det kom tre brev ifrån Telia där dom hade öppnat ett abonnemang i mitt namn. Det var ett företag som hade beställt abonnemanget i mitt namn. Allt stämde med personnr och hela namnet. Eftersom jag inte beställt ngt så ringde jag upp Telia och fick namnet på det företag som beställt abonnemanget. Detta företag misstänkte att det var ett bedrägeri försök och hade inte skickat ngn telefon till mig.

Jag polisanmälde bedrägeriförsöket. Polisen upplyser mig att det var en offentlig handling med mitt personnr. Just den biten gjorde mig lite skraj. Har dock inte råkat ut för fler försök av denna typ. Det kändes lite olustigt ett tag men det verkar som om det bara var en engångsgrej.

_________________
Peter 18


Top
   
PostPosted: Fri Mar 04, 2011 00:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Wed Dec 10, 2003 22:05
Posts: 150
Location: Boden
Angående första posten så har jag råkat ut för exakt samma sak för ett par år sedan.

Det gällde dock inte hifi utan en Fender gitarr om jag inte minns galet.
Killen skulle betala dubbla priset om han fick gitarren direkt och skulle betala när hans handikappersättning kom.

Han ville även att jag skulle köra till honom och leverera gitarren :)

Vill minnas att han sade att han bodde i Niemisel eller nåt liknande dvs mitt ute i skogen.

När jag sa att jag aldrig skulle lämna ifrån mig nåt utan att få pengarna i handen blev han förbannad och slängde på luren.

Måste ju nästan varit samma kille.

_________________
/Andreas


Top
   
PostPosted: Fri Mar 04, 2011 00:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
jo exakt samma historia körde han med mig, även Mats på ToT har råkat ut för han även då med samma historia

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Mar 04, 2011 00:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Wed Dec 10, 2003 22:05
Posts: 150
Location: Boden
Otrevligt,

Jag var helt hundra på att det skulle stå ett gäng killar med basebollträn och vänta om jag åkte dit.

_________________
/Andreas


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited