selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 05:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

Är 8900:- för billigt för ett par begagnade Ninka?
Poll ended at Mon Nov 15, 2004 11:58
Ja 38%  38%  [ 8 ]
Nej 62%  62%  [ 13 ]
Total votes: 21
Author Message
 Post subject: Tonlägets begpriser
PostPosted: Fri Nov 05, 2004 11:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Har ni kollat Tonlagets beglista på senaste tiden? Dom verkar ju vara helt galna! Dels dumpar dom begpriset på Ninka genom att sälja ett par för under nio (från butik är det verkligen sjukt billigt, stereokompaniet tar väl 12500:- eller nåt sånt?). SEN försöker dom kränga ett par Keilidh för nästan lika mycket (dom är borta nu, men det var väl 6900 eller nåt?). Ungefär som för ett tag sen när dom sålde Karik och Mimik för nästan samma pris...

Jag fattar faktiskt om andra handlare blir sura när dom håller på sådär.

/Henrik

(Jag hade en gammal tråd på samma tema, men jag hittade inte den. Så jag startar en ny)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 05, 2004 12:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 18:58
Posts: 126
Location: Luleå
Tycker nog inte att det är FÖR billigt, men billigt är det ju i alla fall. Om man kollar på utvecklingen här på forumet ser man att bara fler och fler byter till Katan. Detta gör att utbudet på beggade Ninka ökar, vilket i sin tur medför att priset rimligtvis sjunker.
Sen tycker jag att det överlag verkar som att tonläget håller ganska rimliga priser på beggade prylar, till skillnad från vissa andra.
(19900 för en Klout?) :roll:

Tycker faktiskt det är skumt att priset på begagnat kan skilja så mycket på likvärdiga prylar mellan de olika handlarna.

_________________
"I missed 100% of the shots I never took"
Michael Jordan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 05, 2004 12:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
För ca fem år sedan hände samma sak, fast inte hos Tonläget och inte med Ninka. Stereokompaniet chocksänkte priserna på Keltik och det var inte ovanligt att man fann dem för strax över 20.
Om privatpersoner har problem att sälja ett par Ninka för 9 så lär det ju inte vara särskilt mkt enklare för en affär, som förmodligen sitter på fler än en uppsättning av dem.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 05, 2004 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag tycker inte att Ninka är för billiga, snarare är det Keilidh som är för dyra, de är ju ofta dyrare än Kaber :!:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 05, 2004 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
fredde wrote:
Jag tycker inte att Ninka är för billiga, snarare är det Keilidh som är för dyra, de är ju ofta dyrare än Kaber :!:
Det lägre priset på Kaber hänger nog ihop med att man måste ha tre steg för att gå aktivt. Även ryktet om att dom är kinkiga på placering och kräver "riktiga" slutsteg bidrar nog till lite skepsis.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 05, 2004 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Vad jag förstår så tycker de olika om produkterna än de flesta andra (går mer på "tune dem"), o då blir produkterna annorlunda prissatta.
Sedan vet jag väl inte om de andra blir sura - är det så?
Är väl en fri marknad.

Att Ninka är billiga kan tex bero på att de har många på väg in som inbyte..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 05, 2004 13:42 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
sportbilsentusiasten wrote:
kan tex bero på att de har många på väg in som inbyte..
Det tror jag är mycket stor förklaring varför handlarna kan ha lite olika priser beg. Har de på kort tid fått in 3 par ninka som inbyte är de ju mån om att bli av med dem hyfsat fort, men finns många beg.letare som frågar efter en produkt så höjs priset. Lk140 tycker jag ex. high fidelity hade ganska högt pris på, har varit betydligt billigare på tonläget men efterfrågan är kanske högre nu och då säljs de ändå.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 05, 2004 13:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Det billiga priset på ninkorna är för att de är svarta, svårkrängda enligt Anders...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 05, 2004 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
O angående Keltik, Kaber är det nog så som Otto är inne på - det är en stor investering i slutsteg som krävs för att få burkarna att spela --> gör att marknaden minskar.
Alla kan inte lägga upp 50-100 loppor för att köpa slutsteg/högtalare.
Kanske inte det första man gör...

Om man DESSUTOM går "superstrikt" på tune dem så finns det kanske andra billigare alternativ o det kan göra att priset varierar.
Lustigt nog är det bara Stereokompaniet som tycker Keltik är passe´.


Om ni tittar på naim's forum o "flat earth" forumet - kör MÅNGA med Isobarik, o avgudar dom.
Av döma av kringutrustning, är det inte brist på pengar som gör att de fortfarande har kvar dom.
Ett par sjyssta "Bricks" är klart kul. Gillar man det gamla Naim/Linn ljudet är det ett bra val!
Men Keltik är otroligt mycket bättre :shock:
Men visst är det lite intressant att INGEN på naim's forum o "flat earth" forumet kör Keltik...
Smaken är olika! :wink:

De flesta kör med LP12, o en hel del med Klout...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 05, 2004 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jo men kom igen! 2000:- i skilland mellan Keilidh och Ninka. Och 1500:- i skillnad mellan Mimik och Karik. Det är konstigt.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 05, 2004 16:58 
Svarta Keilidh är mycket snyggare än svarta Ninka, IMHO. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 05, 2004 17:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
weezer wrote:
Det billiga priset på ninkorna är för att de är svarta, svårkrängda enligt Anders...
Helt rätt synpunkt. Svarta högtalare är fult förutom helt ute. Skulle inte ens betala 5 tusen för ett par svarta Ninka.....

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 05, 2004 18:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
henriklh wrote:
Jo men kom igen! 2000:- i skilland mellan Keilidh och Ninka. Och 1500:- i skillnad mellan Mimik och Karik. Det är konstigt.

/Henrik
Kanske finns större chans att få en Mimik reparerad om den skulle haverera pga reservdels situation vad vet jag. De Keilidharna är fruktansvärt fina och av mycket sen modell kanske kan förklara lite.

Annars tycker jag att Anders brukar ha väldigt OK begagnade priser de ger ju honom också lite reklam kan jag tro.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 05, 2004 18:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Begagnatpriser är ett tve-eggat svärd. Vem vill inte köpa billigt? Låga begagnatpriser ger ju möjlighet att skaffa sig utrustning man annars inte skulle haft råd med.

Det sämre priset man får för sin begagnade utrustning uppvägs av det lägre priset för de (bättre) grejor man köper in. Om man inte köper nytt förstås.

Men dom som har råd att köpa nytt kan gott betala, dom har råd... :-D

Ja, det är inte lätt att veta vad man ska tycka. Villatidningarna jublar när priserna på hus stiger. Men enda resultatet är att man blir upptaxerad :-(

I byteskarusellen är det bara de som ännu inte klivit in som får problem med höga priser, vi andra byter bara pengar. Dvs, säljer jag dyrt får jag köpa dyrt.....

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 05, 2004 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Bill50x wrote:
weezer wrote:
Det billiga priset på ninkorna är för att de är svarta, svårkrängda enligt Anders...
Helt rätt synpunkt. Svarta högtalare är fult förutom helt ute. Skulle inte ens betala 5 tusen för ett par svarta Ninka.....

/ B
Håller inte alls med är själv himla less på allt ska vara i Lönn björk etc blää nej ge mig svarta högtalare varje dag :wink: fast jag är sugen på Sizmiken i svart på tonlaget så det är bara bra att svart är "ute" som du och andra tycker


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited