selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 20:11

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Feb 04, 2011 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Ett ganska intressant radioprogram sändes i P1, för en månad sen:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4176201

Jag har inte hört någon kommentera det. Vad tycker ni?

Bara att jämföra orden samhörighet och samsyn är ju ganska klargörande för hur man känslomässigt ser på syn kontra hörseluttryck, eller? Det är också intressant hur de ser på musikminnet. Samt hur "fyrkantiga" typer kan vara passionerade musikentusiaster och människor med i övrigt djup känslomässig kapacitet är helt ointresserade och oberörda av musik.

Här kan filen laddas ner: http://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/2827566.mp3
Kulturradion i P1 wrote:
"När David tog harpan och spelade kände Saul lindring och den onde anden vek ifrån honom".

Samuelsbokens ord speglar den urgamla insikten om musiken som psykiskt helande. Medan neurologer rapporterar häpnadsväckande effekter av musik på vårt psyke, pekar etnologer på musikens roll i folktron som både farlig och släkt med den förledande sexualiteten. Musiken var en gång också diktens tvilling, ett faktum som lever kvar i ordet lyrik. Mycket poetiskt skapande fortsätter att stå nära musiken.


Top
   
PostPosted: Sat Jul 30, 2011 02:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Oj, har jag missat detta! Hinner inte lyssna i natt men ska ske snarast. P1 är grejer det, man kan få höra riktigt bra grejer där. Jag sitter som klistrad när t ex professor Danielsson jämför strängteorin inom teoretisk fysik och universums uppbyggnad med ett musik stycke, fantastiskt! Eller som när mitt i musiken hade temat "låga toner" och intervjuade en klassiskt skolad musiker om basens betydelse samt en Drum n Bass DJ mm, fantastiskt!

Ang Kung Davids harpspel, tro inte att hans harpa liknar en harpa som de låter och ser ut i Europa idag, inte alls! I den urtida nationen Etiopien däremot så finns Kung Davids harpa fortfarande levande i deras kultur i allra högsta grad. Det är ett mycket heligt instrument som bara används till att spela andliga sånger. De som spelar instrumentet som Etioperna kallar "Begena" viger sina liv åt att spela för Gud. Det finns mycket starka band mellan urtida Israel och Etiopien därför anses det högst troligt att "Begena" verkligen är den typ av harpa som användes av Kung David själv.

Se ett filmklipp med Begena spel: http://youtu.be/GV6gPW9uTmg


Top
   
PostPosted: Sat Jul 30, 2011 11:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
BRA tips, ska lyssna av.
Efraim wrote:
Jag sitter som klistrad när t ex professor Danielsson jämför strängteorin inom teoretisk fysik och universums uppbyggnad med ett musik stycke, fantastiskt!
Ulf gick i klassen under mig på gymnasiet och vi läste på samma utbildning i Uppsala (fast olika år)
Kärn o partikelfysik är ALLS inte så komplext&svårt som alla tror! Men kul är det :D
Dock är det en konst att beskriva det på ett enkelt&kul sätt som Ulf gör. Han har skrivit en del böcker, LÄS.


Top
   
PostPosted: Sun Jul 31, 2011 12:10 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ah, Ulf! Han har jag ju haft som föreläsare i en kurs :)

"Fysik för poeter" hette kursen, en riktig höjdare faktiskt. Det var ett sätt att just göra fysik som klassiskt ses som "jättesvår" till något lite mer konkret och lättförståeligt. Ulf gjorde det väldigt bra, till och med jag som har svårt för att uppskatta fysik annars tyckte det var en bra kurs...


Top
   
PostPosted: Tue Aug 02, 2011 21:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Åter till ämnet... Är det någon som faktiskt hört programmet?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited