selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 28, 2004 22:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Vad är det för finish du har på högtalarna, Lönn? - ser lite för mörka ut för att vara lönn (om jag jämför med mina egna). Eller har dom "mörkats" på något sätt - naturligt eller inte?

MVH


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 12:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Det är Lönn. Anledningen till att de ser så mörka ut är antagligen att blixten på min kamera är så kass (och/eller färgbalansen fel) att inomhusbilder nästan alltid ser mörka ut.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 14, 2005 20:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Jahapp. Då sitter det en ny Akito 2b på tolvan. Ett rejält lyft mot basik-armen blev det. Börjar så smått känna igen hur Jörgens tolva brukar lira på.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 14, 2005 22:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
KUL uppgradering, grattis! Kan tänka mig att Basik inte riktigt hänger med Akito2b nej :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 15, 2005 11:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ayn wrote:
KUL uppgradering, grattis! Kan tänka mig att Basik inte riktigt hänger med Akito2b nej :)
Håller med!
En bra arm gör en ryslig skillnad, grattis.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 12:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Kul glad för din skull berätta gärna mer om intrycken även fast jag själv gjort mitt vägval bort från Vinylen


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 17:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Tack för påhejningen :)
Ska skriva lite mer när jag hunnti lyssna mer. Har varit på annan ort ett par dar nu.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 19, 2005 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
intresserad av hur det går med din nya Akito2B?
Står sig dom positiva intrycken?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 23, 2005 10:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Sådär. Jag har levt med den en stund nu och kan väl försöka summera.

Rent Linn-lakoniskt kan jag ju säga att det är klart bättre nu, lättare att följa musiken o.s.v., men det var väl inte heller oväntat. Nya Akito sägs ju av vissa vara bättre än Ittok LVII (vilket väl var top of the line när min gamla arm fanns), men det har jag ju ingen aning om själv. Vad jag kan säga är det totalt okontroversiella påståendet att steget från Basik är signifikant.

Hifimässigt så är nog det första man slås av, att det är mycket mer "punch" nu (dynamik kanske det heter på något språk). Som att den gamla armen åt upp en hel del av detta. Mycket kraftfullare återgivning.

Komplicerade passager är det bättre ordning på nu, i sann Linn anda.

Vad gäller detaljer och så, så hör man förstås mer nu, men det är inget jag slogs omedelbart av. Anledningen tror jag är att det tonalt sett är mycket mer bas nu, vilket gör att det inte låter "detaljerat".

Så jag har väl inget att klaga på, annat än att jag blivit fattigare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 23, 2005 13:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Härligt du verkar väldigt nöjd, nästan så ,man blir sugen på vinyl igen :D nej jag måste stå emot vinyl :twisted: har ju bestämt mig för CD


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 14, 2007 14:24 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Du kan möjligtvis inte redovisa något i Linn-väg från Singapore? Blir du kvar där på obestämd framtid eller finns återfärd till Sverige planerad?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 15, 2007 04:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Åh, kul att du frågar.

Det har tyvärr varit lite segt på Linnfronten här. Min urspringliga idé var att istället för att frakta sakerna över halva jordklotet och oroa sig för fraktkostnader och eventuella skador, så skulle jag kränga bort så mycket som möjligt av prylarna innan jag åkte för att sedan köpa på mig något vettigt begagnat här. Alltså besökte jag den lokale Linnhandlaren för att kolla läget strax efter att jag anlände i mars i fjol. Han var förstås tillmötesgående men tyvärr helt ointresserad av att kränga begagnat, och jag hittade heller inget Linn på de lokala annonsmarknaderna. Dock fanns en svinbillig beg Klyde på butiken mitt emot som jag köpte bara för att. Den ligger fortfarande här i en ask... :(

Sedan dess har det dock stått stilla. Planen är för närvarande att återvända hem om ytterligare två år, men jag börjar ha akut stereoabstinens som borde botas på något sätt. Har en längre stund gått och funderat på om en Classik movie kan vara en bra tillfällig lösning och har varit nära att hugga på några beg ex som dykt upp här och där, men eftersom det alltid ändå varit frågan om långa frakter har jag inte riktigt vågat.

Jag hade en illusion om att all elektronik skulle vara jättebillig i den här delen av världen men skillnaden är faktiskt ganska liten om man jämför ordentligt. Man vinner på att momsen är lägre men inte så mycket mer.

Nya CD är däremot ganska billiga här (inga piratkopior) medan beg LP är förhållandevis dyra fast i fantastiskt gott visuellt skick. Har köpt på mig några lp som jag inte kunnat spela eftersom Tolvan har stått hemma hos Tjagge fram till alldeles nyss. Nu står den istället nedpackad i en kartong hos syrran, vilket känns som ett enormt slöseri. Kanske någon på forumet kan rekommendera ett fraktbolag som är billigt och inte misshandlar sina paket för mycket? LP12 (Klyde) + Linto + Classik Movie känns som ett kul litet system som skulle passa fint i vårt lilla vardagsrum.

Edit: Vill man läsa mina imbecilla kommentarer om Singapore kan man också gå hit: http://uppdrag.blogspot.com/


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited