selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:37

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Thu Jan 06, 2011 20:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kommer på mig själv flera ggr att jag ibland hellre lyssnar på livespelningar från youtube än på studioversioner av samma låt/artist. Vad är det som dom lyckas att sabba i studion? Eller snarare, HUR lyckas dom sabba det så fatalt?

Alla idolskivor är ett exempel, dom låter ALLTID mycket mer musikaliska, drivande och engagerade på scen än i albumet (erik grönwall framförallt, typexemplet), men även större artister som celine dion och leonard cohen.

Är det komprimeringen av allt? För så kan jag uppleva det, att artisternas röster får blomma ut mer när dom sjunger live för man trycker inte ihop allt till en och samma ljudnivå. Men det är spekulationer bara.

Nån som har mer koll? För det är grymt irriterande.

PostPosted: Thu Jan 06, 2011 21:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det finns säkert flera anledningar. I studio tenderar man (tror jag) att ta om låtar eller insatser tills man tycker det låter perfekt. Ofta är det perfekta också lite tråkigt.

Min erfarenhet är också att lite mindre erfarna artister ofta hamnar i bakvattnet vid diskussioner med ljudtekniker och annat folk. Jag blir oftast besviken när jag hört någon live och sedan efter en föreställning köper deras CD. CD´n brukar låta stendöd. Senast jag upplevde detta med en halvkänd artist var med Ulf Sturesson. Lyssnade på honom på Restaurang Landet i Hägersten/Stockholm och det var en mycket trevlig konsert. Men på CD låter han typiskt svenskt kass, platt och distat ljud, framför allt på rösten. Ljudtekniker verkar ha fått för sig att "folk" vill ha ljudet på ett visst sätt och övertalar artisterna att allting behandlas på samma sätt.

/ B

PostPosted: Thu Jan 06, 2011 21:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I någon mening är det nog inkompeyens som ligger i botten. Fel prylar, felaktigt använda, fel mål (fokus på ljud i.st.f. musik) etc. Jag tycker faktiskt att svenska skivor rätt ofta är sämre än skivor inspelade i många andra länder. De svenska kan ofta låta ljudmässigt ganska snyggt, men ändå når de inte ända fram. Jag tror det ofta handlar om fokus på fel sak.

PostPosted: Sat Jan 08, 2011 01:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Men, frågan är om detta händer i inspelningsstudion eller vid mastering? Är det inte troligt att det är masteringen, som oftast göras av någon utomstående, är det som gör det tråkigt?

Typ Idol skivor mastras för spotify/laptop ljud/bilstereo/Ipod osv.. och mindre artister som Bill nämner kanske ofta mastras av lite 'hobby tekniker'.

PostPosted: Sat Jan 08, 2011 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Efraim wrote:
Men, frågan är om detta händer i inspelningsstudion eller vid mastering? Är det inte troligt att det är masteringen, som oftast göras av någon utomstående, är det som gör det tråkigt?

Typ Idol skivor mastras för spotify/laptop ljud/bilstereo/Ipod osv.. och mindre artister som Bill nämner kanske ofta mastras av lite 'hobby tekniker'.
Kan mycket väl vara så. Jag har pratat med en musiker som klagade utan ände på sitt skivbolag som efter att de var färdiga i studion skickade materialet för mastring och när det kom tilbaka var allt helt förstört. Musiken helt borta och allt ihoptryckt till en gröt.

PostPosted: Sat Jan 08, 2011 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan!

Jag har oxå noterat att liveskivor ofta låter bättre. Nu senast lyssnade jag på några livelåtar med Depeche Mode, och det svänger faktiskt.
Jag tror att det delvis är själva framförandet på scenen som blir bättre. Alla spelar tillsammans samtidigt, artisterna är laddade med energi. Det sker en kommunikation med publiken. Artisterna får en direkt feedback på sitt låtmaterial. Liveframträdandet är en grym upplevelse för både artister och publik, allt blir inte perfekt men det spelar ingen roll.
När artisterna är i studion så blir det nog lätt så att man tappar bort sig i skapandet av "rätt" ljud, plus att alla skall vara med och pilla på materialet.
Ibland tror jag att det hade varit bättre om man gett bandet några starköl och låtit dem spela alla låtarna tillsammans, en tagning i studion and thats it!

Ingen skulle komma på tanken att Photoshoppa en målning av Rembrandt eller Picasso. Eller?

Det går garanterat att göra underverk i studion oxå, för många artister är det nog så.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Sat Jan 08, 2011 11:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tror att problemet stavas KOMPRESSOR, med för mycket kompression på instrument, sång plockar man effektivt bort något som framför allt LINN "supportat" - DYNAMIK !!

// j o h n

PostPosted: Sat Jan 08, 2011 17:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ringhelm wrote:
Tror att problemet stavas KOMPRESSOR, med för mycket kompression på instrument, sång plockar man effektivt bort något som framför allt LINN "supportat" - DYNAMIK !!
Som alla andra signalvrängare så är nog även kompressorer, rätt använda, ett utmärkt verktyg, men de används alldeles säkert på tok för mycket och på fel sätt...

PostPosted: Sat Jan 08, 2011 18:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

The Archangel wrote:
Kommer på mig själv flera ggr att jag ibland hellre lyssnar på livespelningar från youtube än på studioversioner av samma låt/artist. Vad är det som dom lyckas att sabba i studion? Eller snarare, HUR lyckas dom sabba det så fatalt?

Alla idolskivor är ett exempel, dom låter ALLTID mycket mer musikaliska, drivande och engagerade på scen än i albumet (erik grönwall framförallt, typexemplet), men även större artister som celine dion och leonard cohen.

Är det komprimeringen av allt? För så kan jag uppleva det, att artisternas röster får blomma ut mer när dom sjunger live för man trycker inte ihop allt till en och samma ljudnivå. Men det är spekulationer bara.

Nån som har mer koll? För det är grymt irriterande.
Största felet är väl att musikerna i 9 fall av tio spelar in studioskivorna till metronomiskt klick-ljud.

Fördelarna är många- musikerna kan lägga sina pålägg vid olika tidpunkter och framförallt kan allting korrigeras och redigeras digitalt i cubase eller logic.

Nackdelarna är för linnister väldigt stora: Musikerna spelar inte tillsammans, trummisens spel till metronomen gör att det saknas driv och samtidighet.

Live kommer svänger och drivet fram eftersom musikerna spelar tillsammans och gör musiken i "nuet". En självklarhet på 70-talet vid skivinspelningar.

Kompression kan förstöra mycket men rätt använd så låter det faktiskt en smula bättre med litet kompression tillsatt vid pop/rock produktioner.

Se bara på gruppen Police: skivor som svänger skjortan fastän de alla är inspelade med kompression på de enskilda spåren....men inget spel till metronom här.

PostPosted: Sat Jan 08, 2011 19:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Samtidighet (eller brist därav) är säkert en synnerligen viktig faktor. Den går nog inte ens överbrygga med bra monitorutrustning eftersom man missar möjligheten till återkoppling (musikalis sådan...). Det förklarar dock inte bristerna i många elektroniskt producerade plattor, där jag mer tror bristerna beror på bristfällig utrustning och bristande kompetens.

PostPosted: Sat Jan 08, 2011 22:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Se bara på gruppen Police: skivor som svänger skjortan fastän de alla är inspelade med kompression på de enskilda spåren....men inget spel till metronom här.
Tänk så olika man kan tycka :-)
Jag tyckte Police-skivorna var väldigt trevliga när dom kom, men efter att ha köpt de tre-fyra första och spelat dom dygnet runt tröttnade jag. Det svänger noll om den gruppen, se´n må Sting vara en hur trevlig kille som helst. Det skulle varit kul att höra dom live på den tiden det begav sig, skivorna måste vara extremt tråkiga i jämförelse.

/ B

PostPosted: Sat Jan 08, 2011 22:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Men det är väl lite väl mycket generaliserande i den här tråden. 99% (om jag ska generalisera lite själv) av alla inspelningar sker i studio. Skulle de vara förkastliga och sakna sväng och närvaro för det? Knappast. Som om musiker inte vet vad de håller på med. Det låter som en mystisk metadiskussion det här. För att komma från hifinördar som älskar att lyssna på inspelad musik i sina fantastiska anläggningar än mer mystisk.. :shock: :mrgreen:

Det pratas ofta om att det låter "live" om anläggningen och att det är positivt. Förmodligen lyssnandes på en ren studioprodukt. Nu är ju musik något som är magiskt och när det är riktigt bra så går det inte ens att beskriva. Magin finns i studioinspelningar inget snack om den saken även helt elektroniskt skapad så klart. Att inspelningar kan förstöras är jag helt med på, men att en låtsasstjärna från idol skulle bli bättre än dold bakom klichéer och jutuubskrammel är väl en konstig önskedröm ändå? Jag raljerar inte om att det kan finnas någon musikalitet hos personer som är med i Idolsåpan. Men det är en fakevärld och där kan man snacka om kompression på alla nivåer. Svårt att känna någon musikglädje eller intresse öht.

PostPosted: Sat Jan 08, 2011 23:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Live är också något som sker i ett ögonblick just då, eller här och nu. Elektricitet i luften. Lite brötigt, kanske tjoande, allsång och dans. Svett och lukter. En totalupplevelse helt enkelt. Studioinspelningar är underbara på sitt sätt. Det kan bli ljuvligt vackert och svänga eller what ever det nu än är. Live i studion är inte alls fel. Och överdubbningar och pålägg är inte så dumt det heller. Så ser jag på saken. Idag jobbar man ju ofta lite var som helst dessutom. Studio i fickan liksom.

Förresten kan dans och svett framkallas framför hifianläggningen också, till studioinspelad musik..

..har jag hört :P

PostPosted: Sat Jan 08, 2011 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan hålla med om mycket det [Naim]-(Linn) skriver. Sedan början av 60-talet har det inte alls varit ovanligt att man "mixtrat" med att få fram olika sound och som i många stycken varit/är omöjliga att återge live (jmf Spectors produktioner).

I ett grannfora klagas det över Robyns produktioner och flera menar att hennes skivor i princip är "olyssningsbara", bara för att det inte låter OK i deras anläggningar. Jag gillar hennes "sound" och gillar skivorna. Det är så hon vill ha dom.

Och tillbaka till 60-talet, Beatles experimenterade vilt på sina plattor och i många stycken lät det inte särskilt "naturtroget", men det svängde som s-n.

Kanske är det så att vi som gillar Linn numera slutat "att stampa med foten", för att i stället gräva ner oss i detaljer.

Hua, Linn kanske har blivit som "alla andra" hi-end-märken. Där lyssnarna av desamma numera sitter som stenstoder och snöar in på detaljer och glömmer bort att lyssna på musiken :wink:

/mvh

PostPosted: Sun Jan 09, 2011 05:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Live = större chans för Flow...

http://www.kulturradet.se/sv/verksamhet ... rik-Ullen/
Quote:
MUSIKALISK KREATIVITET

Nya neuroimaging-tekniker för att mäta aktivitet i hjärnan gör att forskare kan undersöka fenomen som tidigare varit svåra att studera, t.ex. högre mänskliga funktioner som kreativitet. Vi analyserar de processer i hjärnan som ligger bakom kreativa beteenden genom att använda musikalisk improvisation
som modellbeteende. I pågående studier tittar vi på hur processer som generering, selektion, och arbetsminne samverkar under improvisation och vilka hjärnområden som är inblandade i detta. Vi intresserar oss också för individuella skillnader i kreativ förmåga och vad de beror på. Här har vi ett speciellt fokus på vissa system i hjärnan som använder signalsubstansen dopamin och vi har bland annat funnit likheter mellan friska högkreativa och schizofrena i dessa system. Detta kan vara...
Quote:
PSYKOLOGISKT FLOW

Flow är ett subjektiv tillstånd vi kan hamna i när vi utför uppgifter som är utmanande, men där vår egen förmåga ligger i nivå med utmaningarna. Typiskt för flow är en känsla av hög koncentration, kontroll, minskad självmedvetenhet, automaticitet och njutning (positiv affekt).

Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00