selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon Apr 29, 2024 00:18

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 13:42 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Efter att för några veckor sedan ha sålt iväg min Kan IV så känns livet inte alls så trist som jag trodde.
Jag spelar för tillfället med mina fd. bakhögtalare som jag använde i den gamla hembion.
Det är ett par Wharfedale Diamond 8.2, som står på Katan-stands.
Detta fungerar ypperligt bra måste jag säga och steget ifrån Kan är inte så hissnande stort som jag trodde.
Mimik/Majik sköter sina respektive uppgifter perfekt!

Nåväl till helgen skall det upp till bevis på hemmaplan!
Jag kommer att låna hem Katan och en Genki eller Ikemi.

Jag vet att jag tidigare har bestämt mig för Katan punkt och slut.
MEN jag vill ändå ge "source first"-ideologin en till chans.

Alternativen är alltså:

Majik/Genki/Wharfedale
Majik/Mimik2/Katan

Fördelen med att skaffa mig en annan cd är ju såklart att det blir billigare då jag byter in mimiken som jag får mer för än dom små högtalarna som kostade 1500:- nya.

Så nu får vi se....spännande

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 13:50 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ska bli intressant att läsa vad du kommer fram till :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 13:50 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Jag måste förklara mig lite mer.
Jag tände på en ide jag fick: Det vore ju skitroligt att få ett par jättebilliga högtalare att låta så bra som de bara går.
Om det är möjligt mha. source-first så vore de ju riktigt kul.
Jag vet ju att Katan kommer att stå där förr eller senare :D

Men vi får se...

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 13:50 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Ayn; vad gissar du på ? :D

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 14:05 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Hehe, jojo...såklart Ikemi spöar Genki. Frågan är hur mycket...

Jag har haft hemma prylar på hemlån som jag väntat mig väldigt mycket av, som när det kom till kritan visserligen var bättre än det jag hade men ändå inte motiverat prisskillnaden riktigt.
Själv skulle jag gärna vilja ha möjligheten att lyssna på Karik/Numerik mot Ikemi. Först därefter kan jag ta ett vettigt beslut om hur framtiden för anläggningen ser ut... :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 14:07 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Eh..nu tror jag att du missade poängen.
Jämförelsen gäller alltså nya högtalare vs. bättre källa.

Vad tror du Ayn ? :D :D

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 14:09 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
På tal om framtida numerik/karik vs ikemi går ju det att ordna på kommande (förhoppningsvis) forumträffar.
Har en god vän med Karik och du sitter ju på en Numerik.
Och Sony har väl en Ikemi? -> test!! :D

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 14:24 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ah, jaså jaha, ja då missade jag poängen. ;)

Jag är ju som bekant (?) ingen stor anhängare av source first - jag säger att vare sig skitet kommer från källan ("skit in, skit ut") eller högtalaren ("skit ut, skit ut" ;)) så blir resultatet detsamma.

Nu har jag inte hört dina Wharfedale, så det är svårt att gissa...men helt givet verkar det inte vara. Jag skulle tro att Katan gör prylarna bättre rättvisa dock, oavsett vad du sätter bakom dem...

Angående test vid forumträff så jo, det vore ju iofs möjligt...tror tyvärr jag bor lite väl avsides i förhållande till alla er galningar där uppe för att kunna "titta förbi" i juletid ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 14:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Quote:
Angående test vid forumträff så jo, det vore ju iofs möjligt...tror tyvärr jag bor lite väl avsides i förhållande till alla er galningar där uppe för att kunna "titta förbi" i juletid
Du bor ju mer uppåt än jag :) fast iofs enligt planerna så ska jag ju vara där uppe under den perioden.

Vad gäller testen uppgradering till från mimik till Genki/Ikemi eller waferdale till katan så säger jag som source first förespråkare att det är svårt att svara på hur det blir mimiken är ju väldigt bra redan och warferdalarna är ju också rätt bra så utgången är oviss.

Helst så ska ju signalen inte degraderas alls på vägen från musikerna till öronen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 17:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Tjena!

Kan vara bekräfta att det verkligen lönar sig att köra med bästa möjliga källa, efter att förra veckan ha bytt ut Akito2 mot ny Ekos, Linn Black mot Linn Silver mellan Linto och försteg samt Kairn Pro mot 5103.

Det är ett av de största lyft jag upplevt. Genom 5103:an fick jag ju uppgradering på alla källor, men lyftet på lp var gigantiskt.

Min anläggning: LP12/Cirkus/Lingo 2/Ekos 2/Troika/Linto/5103/5125/Aktiva Ninka på polymerstativ.

Innan tyckte jag att € 2750 för en Ekos var mycket, men den är värd varenda krona.

Det kanske känns surt ibland med källan först - nya högtalare känns ofta mer kul - men i längden är det ändå det bättre alternativet.

Björn


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 17:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Tendaberry wrote:
Det kanske känns surt ibland med källan först - nya högtalare känns ofta mer kul - men i längden är det ändå det bättre alternativet.

Björn
Det beror mycket på vilka högtalare man utgår ifrån. Ninka ligger på så hög nivå att man kan ha en maxad 12:a som signalkälla utan att man känner att högtalarna är för dåliga. Vill man åt djupare bas än Ninka så finns det bara ett alternativ och det är att byta högtalare, till t.ex. Espek.

Men att köpa dyra signalkällor till ett par högtalare för 3-4 k tycker jag är meningslöst.

Ska bli intressant vad du kommer fram till nasoferm! Smaken är ju olika och man måste lyssna själv.


Top
   
PostPosted: Fri Nov 07, 2003 23:04 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
nasoferm wrote:
Alternativen är alltså:

Majik/Genki/Wharfedale
Majik/Mimik2/Katan
Jag tror defenitivt att Katan med mimik spöar genki med wharfedale, i de prisklasserna tycker jag högtalaran blir betydligt bättre, men instämmer precis som övriga i att det blir spännande att höra vad DU tycker! :)
Båda buden finns ju här nu så du har ju inte direkt något grupptryck härifrån..

Hörde jag min Ikemi nämnas, vart ska vi ställa den?? 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 07, 2003 23:11 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Sony, det ryktas om att den ska ställas här hemma hos mig tills vidare! Jag PM:ar dig adressen så räknar jag med att jag har Ikemin här på måndag eller tisdag.

... 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 07, 2003 23:15 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Blir bra det! Du kanske kan skicka nån bra philips-cd i byte så är det jämt :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 29, 2004 12:38 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Nu är det en gaaaammal tråd jag plockar upp här, men hur blev det naso? :) Har detta möjligen något att göra med dina nya Linn-planer som du skulle presentera i början av det nya året... :?: *väntar spänt*


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited