selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 12:16

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Sun Feb 06, 2011 20:50 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
siffernisse wrote:
Köp ingen ny bil, det blir bara huvudvärk och dyrt. Nya bilar är skitkvalite' rakt igenom, Det är inte konstigt att assistans försäkringar blivit så populärt de senste åren.
Sedan när de gårsönder får du problem med verkstäderna där man klantar sig och bara byter ut grejer tills felet försvinner istället för att felsöka och laga själva felet.

Att ta sig från A till B i någon svenne-bil för flera hundra tusen är inte livskvalite'. Vill man ha fartupplevelse så köp en sporthoj som du kör på sommaren, en skoter på vintern, och ev en vattenskoter om du bor nära vatten. Lägg sedan max 50' på en äldre bil från 90-talet. Summan för detta blir lägre än för den nya bilen och du får 100 gr så roligt.
Haha, prova köp en trevlig bil istället för den du har så kanske du får en något mindre negativ syn på allt som har med bilar att göra. Själv har jag hellre M140 i vardagsrummet och en härlig 3-serie på parkeringen än K350 utan bil.

On-topic så är det nog svårt att bli besviken med någon av dem. Har bara jämfört respektive småsyskon (A4/3-serien) och där tycker jag A4 är en skön bil att åka i medan 3-serien är roligare att köra. Föredrar också BMW:s mer minimalistiska interiör medan Audis känns lite mer plottrig.

Men är det dessa två du funderar över är väl provkörning av E-klassen ett måste också? Båda de två föregående generationerna tycker jag har ett oerhört lugn över sig när man kör. Läste i någon reklambroshyr för nya E-klassen att de jämförde pulsen på föraren i några olika märken och därmed menade att man var ovanligt avslappnad i den mot många andra. Är knappast ett enkelt test att göra seriöst och inte heller enda faktorn för att mäta hur harmonisk man är i bilen men skulle jag tillbringa mycket (arbets)tid i bil skulle jag definitivt titta en extra gång på den.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 06, 2011 21:18 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Carl Nyqvist wrote:
Tack för svaren, återkommer i morgon kväll med några tankar
Var är din uppdatering i tråden?


Top
   
PostPosted: Mon Feb 07, 2011 10:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Quote:
Haha, prova köp en trevlig bil istället för den du har så kanske du får en något mindre negativ syn på allt som har med bilar att göra. Själv har jag hellre M140 i vardagsrummet och en härlig 3-serie på parkeringen än K350 utan bil.
haha, nu är ju problemet inte äldre bilar utan nya. Somsagt en ny Audi eller BMW kostar lika mycket som ett par 350A. Vad är dyrt och vad är billigt?. Bilar är billigt eftersom folk inte är berädda att betala, men det vill ändå ha en massa teknik och funktioner. Detta gör att kvalite'n blir låg då varge komponent är extremt prispressad. Jag tycker inte det är konstigt att många nya bilar börjar rosta efter 5-6 år i sverige. Rostskyddet är inte mer påkostat. Eller att assistanse försäkringar är ett måste om man köper nytt. Det finns bilmärken(amerikanska) som konstrueras för en livslängd på 10 000 mil. Ford har?/ska prova en metod med självborrande skruv i sina motorer eftersom man då kan spara kostnader vid bearbetning av aluminiumgjutblocken. Funkar säkert bra tills men ska byta ut en komponent, då är det bara att byta motor eller borra in heli-coil(insattsgänga), om det får plats?!.

Vi har två bilar, jag en -87(27 000 mil) och tjejen en -05 som gått 5000 mil, de har samma problem, kärvade bakbromsar, handbroms och rostigt avgassystem, samt att hennes har och haft en del problem med elsystemet.

Militära fordon har en livstid på ca 30 år, rostskydd och lack kostar ungefär som en ny småbil på dessa. Man får vad man betalar för.

Men det är såklart viktigt att visa utåt att man har pengar och att man därmed ingår i flocken.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Tue Feb 08, 2011 00:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
siffernisse wrote:
Att ta sig från A till B i någon svenne-bil för flera hundra tusen är inte livskvalite'. Vill man ha fartupplevelse så köp en sporthoj som du kör på sommaren, en skoter på vintern, och ev en vattenskoter om du bor nära vatten. Lägg sedan max 50' på en äldre bil från 90-talet. Summan för detta blir lägre än för den nya bilen och du får 100 gr så roligt.
Om B är Provence så är det faktiskt det! Och det handlar inte om fartupplevelser utan om komfort. Låg ljudnivå, bra stolar, en lyssningsbar ljudanläggning och att packningen får plats (plus plats för alla vinflaskor man fraktar hem).


Top
   
PostPosted: Tue Feb 08, 2011 00:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
5 Serien är ganska halvskaplig,den har det man kan förvänta sig fast kanske inte så mycket mer. Det håller på vara en något knepig klass i en tid då man pratar om "Peak oil" Peak Fosfor" växthuseffekter och dessutom gärna vill framstå som PK.
Mycket var sämre förr men vissa saker var bättre,något som dryftades i en tråd i ett motorforum som jag brukar hänga på. Nu är en ny bil bara en ny bil,man pratar om funktioner,i viss mån om prestanda,utsläpp och pris.

Ett schysst transportmedel med avseende på god komfort och för klassen hyggliga prestanda.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Tue Feb 08, 2011 10:06 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
5-serien halvskaplig och med hygglig prestanda. Jag blir verkligen nyfiken på vilka märken och modeller som är helskarpa och med bra prestanda i jämförelse.


Top
   
PostPosted: Tue Feb 08, 2011 10:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Quote:
Om B är Provence så är det faktiskt det! Och det handlar inte om fartupplevelser utan om komfort. Låg ljudnivå, bra stolar, en lyssningsbar ljudanläggning och att packningen får plats (plus plats för alla vinflaskor man fraktar hem).
Sant,
Absolut så har vissa saker blivit bättre, och inte minst säkerheten i dagens bilar är ljusår ifrån 80-talsbilen. Förbättringarna har handlat mycket om MMI, dvs förbättringar för människan i fordonet. Dvs, passiv & aktiv säkerhet, styrkänsla, ljudnivå(så man faktiskt kan lyssna på radio). Komfort gällande värmepaket, stolar, fjädring, elektriska styrning av funktioner, mm. Tyvärr ger allt detta nackdelar främst gällande hög vikt på fordonet. En ny bil likt 3-5 serien väger 17-1900 kg. Detta ger hög förbrukning samt tråkiga körprestanda. All komforthöjande utrustning sänker fartupplevelsen, Alla säkerhetshöjande system(antisladd, antispinn, mm) tar bort körglädjen.
Att påstå att en ny bil likt 3-5, A4, A6, C,E mm skulle vara roliga att köra låter som ett skämt, de är skittråkiga. Men det är häller inte det tillverkarna prioriterat.

Är man resande säljare eller pendalar mm så är det klart att man börjar få valuta för pengarna. Kör man lite så kan man lika gärna ha en äldre bil, och så kan man hyra en ny bil om man ska någon längre sväng någon gång.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Fri Feb 11, 2011 19:17 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Nov 09, 2007 18:04
Posts: 7
Carl köp absolut en ny bil om du vill det.
Jag kör inte F10:an utan M E60 men har många turer bakom ratten på min fars F10. Personligen tycker jag att nya F10 är fantastisk men tycker att "tyngden" i bilen har försämrats. Min uppfattning är att känslan i 5:an blivit sämre. Men det är såklart olika från person till person.
A6 är trevlig men jag tycker designen är inte riktigt så modern som den skulle kunna vara.
Min något BMW färgade röst faller på 5:an

_________________
Penthouse: LP12, Manticore musician/K18II/LK1/arcam@/cambridge DAC (old old Black box ver.) /PB MiniPC/Line6USB.DAC
Kaber Aktive 3xLK100/K600
Office: Majik, Nexus
Countryhouse: Majik Kaber passive Valnut


Top
   
PostPosted: Fri Feb 11, 2011 19:22 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Nov 09, 2007 18:04
Posts: 7
Hörru siffernisse ;)

Jösses anamma, "dyrt, service klantar sig, nya bilar är skit, militär lackeringar håller i 30år, nya bilar rostar, ingå i flocken".
Sälj din Klimax anläggning bums. Du kommer bara köpa massa onödiga tweak prudukter till den. Dessutom så förbrukar den ström som bara blir dyrare och dyrare. Jag har en liten köksradio du kan få, det kommer ljud ur den med.
Snacka om att kasta sten i glashus hahahaha.

Ingen körglädje med elektroniska hjälpmedel?? Vad är det för bogus? Definera vad körglädje är för dig? Vill jag åka sakta och sladda med arslet och rita svarta streck i asfalten som då man vara 18år så ok. Det är alltid samma grupp människor som kommer med argumenten att elektroniska hjälpmedel tar bort körglädjen.
Finner stor körglädje i BMW'n att kunna åka långa sträckor bekvämt, fort, aggresivt och även knixa runt på kurviga vägar. Beror lite på vad man väljer i katalogen bara då man beställer bilen serru ;) Kan ändå inte att få ut körglädje på allmän väg så därför så skaffar man sig leksaker att åka med på bana.

_________________
Penthouse: LP12, Manticore musician/K18II/LK1/arcam@/cambridge DAC (old old Black box ver.) /PB MiniPC/Line6USB.DAC
Kaber Aktive 3xLK100/K600
Office: Majik, Nexus
Countryhouse: Majik Kaber passive Valnut


Top
   
PostPosted: Fri Feb 11, 2011 20:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
5 Serien är(för att låna ett uttryck från Top Gear om 5-Serien)lika exotisk som ett par gummistövlar. Det är inget tal om att det är en bra bil,skaplig kvalitet och god komfort-något som även en VW Passat har. Gränserna för vad som är prestigeklass har suddats ut. Ett par-tre årtionden efter vårt sista världskrig så var det populärt med glasvitrin,köpa fina saker att ställa hyllan exempelvis samlartallrikar med kungafamiljen,silverserier eller en fin bil. Ja,eller i första hand en bil att ersätta motorcykeln med i bästa hand. Då stod bilen som en symbol för att man hade det gott ställt. Jag var på en intressant föreläsning om detta för en tid sedan. I dag köper vi mindre ofta saker för att symbolisera välfärd utan prioriterar att köpa upplevelser så som att resa,vi hyr hellre skidutrustning på plats än att äga den när vi besöker en skidort. Branschen har tvingats till kräftgång för att fånga upp gruppen köpare. 5 serien är ett sådant försök. Den är modern,har funktioner,skapliga prestanda och en god komfort och byggkvalite,men inom kompromissens ramar. Notera att jag inte säger att den är dålig eller att du inte ska köpa den. Själv är jag inte särskilt mottaglig när jag väl bestämt mig för något. Köp den testa! Som med linngrejor,det du och ingen annan som ska köra och betala den. Lycka Till!

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Wed May 11, 2011 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Tack för alla roliga och seriösa inlägg och ledsen att det tagit sån tid att svara. Visade sig att nya Audi A6 (Avant) har den lilla nackdelen att den inte finns ännu så den blir det inte.

mvh Carl


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited