Det beror väl också på om du skall ha den kvar länge, eller om du gillar att byta bil ofta.
BMW rostar, men dock inte lika mycket som t.ex Mercedes.
En Audi rostar inte alls de första 10 åren. Det är bara Porsche som har bättre rostskydd (tjockare lack). Nya A6 är till stor del byggd i aluminium, så den torde inte ha sämre rostskydd än tidigare modeller.
Byter du bil var tredje år så saknar det ju helt betydelse.
Ska du ha en miljöbil, så är väl både A6 och 5-serien lite för stora, men A6 med 2.0 TDI 177 hkr, kommer väldigt nära med 129 g CO2/ km dvs 0,49 liter per mil.
Informationssystemens användarvänlighet varierar ju en hel del.....
MMI systemet på Audi är väldigt lätt att begripa sig på, kräver faktiskt inte ens att man tittar efter i Instruktionsboken.
BMW system är beryktat omöjligt att helt begripa sig på hur det är uppbyggt.....
De svenska priserna börjar på:
2.0 TDI 177 hk: 339 000
3.0 TFSI 300 hk S tronic quattro: 473 000
3.0 TDI 245 hk S tronic quattro: 470 000
Själv kör jag en 11 år helt rostfri gammal S4:a Biturbo quattro, med ett väldigt brett leende så här års
Mvh MRTweak