selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jan 18, 2011 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Ja vad säger ni?


Top
   
PostPosted: Wed Jan 19, 2011 00:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 260
Location: Göteborg
Ja Carl....Som vanligt prova-låter det bättre...så är det .......
Jag gillar alla bilar som ger körglädje! Mitt tips är Bmw!
Jag har kört många bilar&mina gör mig glad! Porsche 911s cab 2010 på sommaren&Bmw 325 2009 på vintern..... Prova vad DU gillar....... :mrgreen:

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
PostPosted: Wed Jan 19, 2011 07:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Nya Saab 9-5 8)

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Wed Jan 19, 2011 13:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Jag hade nog satsat på 5-serien: snyggare, neutralare i kurvor (Audi har fortfarande en liten understyrningstendens), bättre motorer.
Hos Audi kan man välja mellan Bose eller B & O :-((

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Wed Jan 19, 2011 19:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Det beror väl också på om du skall ha den kvar länge, eller om du gillar att byta bil ofta.

BMW rostar, men dock inte lika mycket som t.ex Mercedes.

En Audi rostar inte alls de första 10 åren. Det är bara Porsche som har bättre rostskydd (tjockare lack). Nya A6 är till stor del byggd i aluminium, så den torde inte ha sämre rostskydd än tidigare modeller.

Byter du bil var tredje år så saknar det ju helt betydelse.

Ska du ha en miljöbil, så är väl både A6 och 5-serien lite för stora, men A6 med 2.0 TDI 177 hkr, kommer väldigt nära med 129 g CO2/ km dvs 0,49 liter per mil.

Informationssystemens användarvänlighet varierar ju en hel del.....

MMI systemet på Audi är väldigt lätt att begripa sig på, kräver faktiskt inte ens att man tittar efter i Instruktionsboken.

BMW system är beryktat omöjligt att helt begripa sig på hur det är uppbyggt.....

De svenska priserna börjar på:
2.0 TDI 177 hk: 339 000
3.0 TFSI 300 hk S tronic quattro: 473 000
3.0 TDI 245 hk S tronic quattro: 470 000

Själv kör jag en 11 år helt rostfri gammal S4:a Biturbo quattro, med ett väldigt brett leende så här års :mrgreen:

Mvh MRTweak


Top
   
PostPosted: Wed Jan 19, 2011 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Behöver du en så pass stor bil Carl?
Överväg en mindre bil - lättare (=roligare) och gör något kul med pengarna du spar i inköp o drift. En Golf GTI är förvånansvärt rymlig eller varför inte (mitt val) BMW1-serie :mrgreen:

Efter att varit utan sportbil snart 2 år drar det i tarmen. O nu när minsta avkomman nästa gång fyller 5 och de stora ändå åker buss runt stan till skola&kompisar behöver man bara familjebil på semestern. Överväger starkt att sälja båda klunsarna som 95% av tiden endast körs av resp förälder med tom bil.
Att skaffa en lite kul sportis för söndagsutflykter och sedan hyra något större då det behövs är ett klart alternativ!
Frugan är inte redo för steget men jag jobbar på det.
SÅ TÄNK EFTER Carl. 8)

Storbilar har dessutom blivit politiskt inkorrekt, vimlar av pyttesmå mijöbilar a la Aygo/C1/107 och Toyya Prius numera. Och snart kommer elbilarna...
En sportbil i garaget är däremot HELT rätt. :wink:


Top
   
PostPosted: Wed Jan 19, 2011 20:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
sportbilsentusiasten wrote:
En sportbil i garaget är däremot HELT rätt. :wink:
Anytime, all the time... :mrgreen: (Ingen sportbil själv :cry: Men iaf MC :D )

Till Carl kan jag bara säga, provkör! Det brukar inte ta många meter innan man känner skillnad, särskilt om man kör kandidaterna samma dag. När man väl har kört de modeller man funderar på brukar valet vara superenkelt. Men som Sportis säger, tänk brett. Provkör gärna bilar som du kanske inte tror är helt rätt. Bara för att känna vad som är kul att köra. Eller söker du mest bekvämlighet på gamla dar? ;)


Top
   
PostPosted: Wed Jan 19, 2011 20:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
<---- Hallå, det finns ju bara en bil värd namnet eller med värdigt namn för ett Linnfreak.. :wink:. Snyggast och coolast i världen någonsin.

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Thu Jan 20, 2011 00:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Tack för svaren, återkommer i morgon kväll med några tankar


Top
   
PostPosted: Thu Jan 20, 2011 11:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
[Naim]-(Linn) wrote:
<---- Hallå, det finns ju bara en bil värd namnet eller med värdigt namn för ett Linnfreak.. :wink:. Snyggast och coolast i världen någonsin.
:lol:

DS:en är grymt läcker faktiskt. Allra snyggast är den som cab. Fast då blev den genast jättedyr och jätteovanlig.

_________________
/ Janne


Top
   
PostPosted: Thu Jan 20, 2011 13:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Carl Nyqvist wrote:
Tack för svaren, återkommer i morgon kväll med några tankar
Jag kör f n nya 5:an... slå en signal om du vill ha mina intryck.

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Thu Jan 20, 2011 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
MRTweak wrote:
Det beror väl också på om du skall ha den kvar länge, eller om du gillar att byta bil ofta.

BMW rostar, men dock inte lika mycket som t.ex Mercedes.

En Audi rostar inte alls de första 10 åren. Det är bara Porsche som har bättre rostskydd (tjockare lack). Nya A6 är till stor del byggd i aluminium, så den torde inte ha sämre rostskydd än tidigare modeller.

Byter du bil var tredje år så saknar det ju helt betydelse.

Ska du ha en miljöbil, så är väl både A6 och 5-serien lite för stora, men A6 med 2.0 TDI 177 hkr, kommer väldigt nära med 129 g CO2/ km dvs 0,49 liter per mil.

Informationssystemens användarvänlighet varierar ju en hel del.....

MMI systemet på Audi är väldigt lätt att begripa sig på, kräver faktiskt inte ens att man tittar efter i Instruktionsboken.

BMW system är beryktat omöjligt att helt begripa sig på hur det är uppbyggt.....

De svenska priserna börjar på:
2.0 TDI 177 hk: 339 000
3.0 TFSI 300 hk S tronic quattro: 473 000
3.0 TDI 245 hk S tronic quattro: 470 000

Själv kör jag en 11 år helt rostfri gammal S4:a Biturbo quattro, med ett väldigt brett leende så här års :mrgreen:

Mvh MRTweak
Rost är väl inget tema längre direkt och BMW's MMI har blivit mycket bättre. Jag kom bättre till pass med MMI't på en ny BMW X5 än på (visserligen gamla) A6. BMW 520d kommer ju också ner i 129g med sina 184 hkr. Mercedes har även blivit mycket bättre, vår 350 E Coupe med parameterstyrning är t.o.m. rätt rolig att köra, speciellt med automatlådan i S-läge.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Fri Jan 21, 2011 16:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
En annan bil i denna storleksklass med många bra kvalitéer är Opel Insignia. Nya SAAB 9-5 är till största delen baserad på den. Opel har inte det starka varumärke, speciellt inte i Sverige, som exempelvis Audi eller BMW har, men så är den också avsevärt billigare än dessa. Jag kör själv en Insignia och är mycket nöjd.

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Fri Feb 04, 2011 14:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Köp ingen ny bil, det blir bara huvudvärk och dyrt. Nya bilar är skitkvalite' rakt igenom, Det är inte konstigt att assistans försäkringar blivit så populärt de senste åren.
Sedan när de gårsönder får du problem med verkstäderna där man klantar sig och bara byter ut grejer tills felet försvinner istället för att felsöka och laga själva felet.

Att ta sig från A till B i någon svenne-bil för flera hundra tusen är inte livskvalite'. Vill man ha fartupplevelse så köp en sporthoj som du kör på sommaren, en skoter på vintern, och ev en vattenskoter om du bor nära vatten. Lägg sedan max 50' på en äldre bil från 90-talet. Summan för detta blir lägre än för den nya bilen och du får 100 gr så roligt.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Fri Feb 04, 2011 15:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ord och inga visor :o 8)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited