selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 08:25

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Dec 18, 2010 22:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 31, 2005 22:39
Posts: 241
Location: Stockholm
Har hittat en försttärkare på tyska E-bay som jag är intresserad av. Säljaren vill ha betalt via Pay Pal. Är det någon som vet vilka avgifter, växlingskurser som tillämpas. Jag har försökt läsa men inte hittat någon bra information. Det finns tydligen möjlighet att anända Visakort men och kan kopplingar göras direkt till bankkonto. Någon som handlat på E-bay och vet.

_________________
Bose


Top
   
PostPosted: Sat Dec 18, 2010 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Jag har handlat lite grand på ebay och betalat med paypal. Jag tror inte att paypal tar ut avgifter av säljaren, om dom gör det så är det inte speciellt mycket.
Skulle det bli en dispyt mellan dig och säljaren eller du skulle bli lrad är paypal ett av dom rekommenderade betalsätten om man skall kunna få pengarna tillbaka.

http://pages.ebay.com/help/policies/buy ... ction.html


bose wrote:
Har hittat en försttärkare på tyska E-bay som jag är intresserad av. Säljaren vill ha betalt via Pay Pal. Är det någon som vet vilka avgifter, växlingskurser som tillämpas. Jag har försökt läsa men inte hittat någon bra information. Det finns tydligen möjlighet att anända Visakort men och kan kopplingar göras direkt till bankkonto. Någon som handlat på E-bay och vet.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Mon Dec 20, 2010 01:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Du betalar väl i den lokala valutan € och ditt kortförertag växlar till kronor på ditt kontoutdrag. Det brukar inte vara några extrema växelkurser. Men räkna med några procent över den officiella kursen. Precis som om du skulle växla själv på Forex. Jag har själv köpt MC delar på tyska eBay och det var inga problem, klart billigare frakt än från England var det också. Jag använder ofta Paypal när jag köper från USA och England. Det är aldrig några problem.


Top
   
PostPosted: Mon Dec 20, 2010 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Det är PayPal som gör växlingen och drar beloppet i svenska kronor från kortet – innan man bekräftar transaktionen visar PayPal hur mycket det blir i svenska kronor.


Top
   
PostPosted: Mon Dec 20, 2010 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag betalade nyligen en 2200 i £ via paypal. Växelkursen låg faktiskt mitt emellan Forex:s köp- och säljkurs. En positiv överraskning måste jag säga!

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Mon Dec 20, 2010 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag kan förresten rekommendera dig att betala med kort. Då kan du reklamera till din bank om du inte skulle få varan eller om det är något fel på den. Enklare än att tjafsa med Paypal skulle jag gissa.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Mon Dec 20, 2010 21:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 31, 2005 22:39
Posts: 241
Location: Stockholm
Tack för hjälpen. Då vet jag mer hur det fungerar. Jag får ta mig en funderare om jag skall gå in och buda.

_________________
Bose


Top
   
PostPosted: Thu Jan 06, 2011 15:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Mon Oct 25, 2004 11:32
Posts: 268
Du kan välja om du vill att PayPal ska utföra växlingen eller om denna skall ske via din bank.

Oftast får man bättre växelkurs via din bank (VISA/Mastercard) än via PayPal.



Conversion Options


PayPal offers two ways to convert currency when you purchase from a seller who uses a different currency than yours.

The PayPal currency conversion process
The MasterCard and Visa currency conversion process
Please select your option below:

Use PayPal's conversion process to complete my transaction using my card's currency.
Both the original transaction currency and the converted amount that I will be charged are disclosed for my convenience. I understand that MasterCard and Visa have a currency conversion process. I have chosen not to use the MasterCard and Visa currency conversion process, and I will have no recourse against MasterCard and Visa with respect to any matter related to this conversion.

Bill me in the currency listed on the seller's invoice.
I will not know which foreign exchange rate has been applied to this transaction until I receive my card statement from my card issuer. I acknowledge that by choosing this option, my card issuer will determine the foreign exchange rate to apply to this transaction, and that I will not be informed of the foreign exchange rate or any additional foreign exchange fees applied until I am billed by my card issuer.

Select an option above, then click Submit to complete the currency conversion process.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited