selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Bladelius
PostPosted: Sat Dec 18, 2010 00:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Någon som har erfarenhet av produkter från Bladelius? Deras ljudideal? Värt att undersöka/lyssna på?
De har en ny CD-spelare (Embla) som verkar intressant, kan både spela CD direkt och läsa från ett internt flash-minne.
Skulle vara kul att höra era intryck och lite om pris/prestanda.


Top
   
 Post subject: Re: Bladelius
PostPosted: Sat Dec 18, 2010 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Jag har lyssnat på en hel del Bladelius-produkter ett flertal ggr under åren och tycker faktiskt att de var bättre förr. Om det är för att Linn och några andra blivit så mycket bättre eller att de faktiskt blivit sämre vet jag inte. Embla har jag bara hört (flera olika anläggningar och rum) spela på ganska modest nivå:

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f ... ius#p71668

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f ... ius#p72792


Top
   
 Post subject: Re: Bladelius
PostPosted: Wed Jan 12, 2011 16:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Har även jag lyssnat en hel del på olika Bladelius grejer, förut på RC i Umeå och numera några gånger per år på Reference Audio på söder, stockholm, då min bror bor i närheten.
Skulle väll beskriva ljudet som väldigt polerat och trist. Har inte utvärderat enskillda komponenter då ljudet&musiken från dessa system inte imponerat på något vis. Tidigare hade produkterna kvalitetsproblem men jag vet inte om det löst sig. Sedan är just Emblan ganska fräck faktiskt till sitt utsende och funktion om man ska försöka lyfta fram något possitivt, fast dock inte in närheten så stilren som en KDS.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Bladelius
PostPosted: Wed Jan 12, 2011 19:06 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jun 21, 2009 22:29
Posts: 59
Location: Uppsala
fuffe wrote:
Någon som har erfarenhet av produkter från Bladelius? Deras ljudideal? Värt att undersöka/lyssna på?
De har en ny CD-spelare (Embla) som verkar intressant, kan både spela CD direkt och läsa från ett internt flash-minne.
Skulle vara kul att höra era intryck och lite om pris/prestanda.

Embla är en klockren produkt rent funktionsmässigt. Den ger rätt mycket bra saker i samma "paket"
Ända tills man lyssnar på den. Jag säger inte att den är dålig, men jag hade betydligt högre förväntningar på en så pass dyr produkt.
Prestandan är inte i korrelation till priset.

Gällande Bladelius ljudideal så har jag hört ett citat av herr bladelius, Att han kan "se på en kretslösning och bedöma om den låter bra"
Imho ett rätt kaxigt uttalande =)

Summa summarum, har du möjlighet att lyssna gör det och skapa dig en egen bild. Erfarenhet har du alltid nytta av =)

Mvh

_________________
Frilansande konsult

-------------------
1+1=1


Top
   
 Post subject: Re: Bladelius
PostPosted: Thu Jan 13, 2011 17:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Andrén wrote:
fuffe wrote:
Någon som har erfarenhet av produkter från Bladelius? Deras ljudideal? Värt att undersöka/lyssna på?
De har en ny CD-spelare (Embla) som verkar intressant, kan både spela CD direkt och läsa från ett internt flash-minne.
Skulle vara kul att höra era intryck och lite om pris/prestanda.

Embla är en klockren produkt rent funktionsmässigt. Den ger rätt mycket bra saker i samma "paket"
Ända tills man lyssnar på den. Jag säger inte att den är dålig, men jag hade betydligt högre förväntningar på en så pass dyr produkt.
Prestandan är inte i korrelation till priset.

Gällande Bladelius ljudideal så har jag hört ett citat av herr bladelius, Att han kan "se på en kretslösning och bedöma om den låter bra"
Imho ett rätt kaxigt uttalande =)

Summa summarum, har du möjlighet att lyssna gör det och skapa dig en egen bild. Erfarenhet har du alltid nytta av =)

Mvh
Han kanske är rätt "skillad" ändå, gäller bara att lyckas kidnappa honom och skicka honom på ett undergorund träningläger hos ivor, så kommer han nog rätt!

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
 Post subject: Re: Bladelius
PostPosted: Wed Jan 26, 2011 23:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Det måste vara det dummaste jag hört att man kan se på en kretslösning hur den låter. Samma sak som att en blind tycker att jag har ett vackert fruntimmer. Visst kan man väl se om saker är välbyggda men man kan väl inte lyssna med ögonen :?:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited