selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:36

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 17:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Pratade med "Tonläget-Anders" härom dagen och tog då upp frågan om kabellängd och om att ha olika långa kablar. De hade i tidernas begynnelse gjort en test, och kommit fram till att de tyckte att det alltid lät bäst från högtalaren med den korta kabeln. Detta tyckte han talade för lika långa kablar. Men det enda man kan säga är att kortare är bättre och möjligt vis att lika långa = lika bra.

_________________
En brasa, en skiva, en 15år gammal Single Malt.....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 17:46 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Naim däremot konstruerar sina förstärkare med tanke på en viss resistans i kablarna och menar att de inte bör vara kortare än en viss längd.
(Vilket mått kommer jag inte ihåg men det får de väl reda ut på ett NAIM forum :wink: )

_________________
En brasa, en skiva, en 15år gammal Single Malt.....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 19:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
spheniscus wrote:
De hade i tidernas begynnelse gjort en test, och kommit fram till att de tyckte att det alltid lät bäst från högtalaren med den korta kabeln. Detta tyckte han talade för lika långa kablar.
Dvs, lika KORTA kablar är bäst :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 20:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
spheniscus wrote:
Naim däremot konstruerar sina förstärkare med tanke på en viss resistans i kablarna och menar att de inte bör vara kortare än en viss längd
Man kan säga det på ett annat sätt: Naims urgamla och instabila kretslösning klarar inte för mycket kapacitans utan att självsvänga. Därför kräver de för att garantin ska gälla att man använder deras egen kabel (som är lågkapacitiv liksom K20) och att man har en viss längd på den (för att få en viss resistans innan högtalaren). Av samma skäl är de motståndare till biwiring (vilket dubblerar kapacitansen).

Inte lika snällt sagt, men lika sant! :wink:
/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 21:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lejonklou wrote:
spheniscus wrote:
Naim däremot konstruerar sina förstärkare med tanke på en viss resistans i kablarna och menar att de inte bör vara kortare än en viss längd
Man kan säga det på ett annat sätt: Naims urgamla och instabila kretslösning klarar inte för mycket kapacitans utan att självsvänga. Därför kräver de för att garantin ska gälla att man använder deras egen kabel (som är lågkapacitiv liksom K20) och att man har en viss längd på den (för att få en viss resistans innan högtalaren). Av samma skäl är de motståndare till biwiring (vilket dubblerar kapacitansen).

Inte lika snällt sagt, men lika sant! :wink:
/Fredrik
Åhhh.. tusan..
När ändrades denna kretslösning då? (har ju en Nait2 på jobbet, men 7m K20 så det är ju lungt iof)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Jag ska göra om rummet nu så jag måste ha en längre kabel (eller 2)
Den korta kan vara från 1,5 meter och uppåt och den andra ca 3,5 meter om man skulle optimera längden.
ELLER ska man köpa 2 st 3,5?

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 22:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
När ändrades denna kretslösning då?
Ändrades?? Vi snackar Naim här! :D

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 08:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Till Jan Å
Jag har inte gjort några lyssnings jämförelser mellan olika kontaktdon.
Jag tror inta att det är några jätteskillnader, men kontakten med stålfjäder är nog lite budget,
Om du för kontakten fram och tillbaka några gånger i högtalaruttaget så kan du putsa bort oxiderna och få bättre kontakt, oxidbildningen kallas fretting och är ett vanligt problem på kontakter med tenn som utsätts för vibrationer, bäst är förstås att köpa nya kontakter.

Jag är ingen expert på detta område, har bara läst en tjock bok om kontaktdon i samband med mitt arbete.

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 10:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lejonklou wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
När ändrades denna kretslösning då?
Ändrades?? Vi snackar Naim här! :D

/Fredrik
Kör inte dom med samma kretslösning hela tiden? Hade för mig det.. du menar att de ändrar hela tiden?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Stephan wrote:
Till Jan Å
Jag har inte gjort några lyssnings jämförelser mellan olika kontaktdon.
Jag tror inta att det är några jätteskillnader, men kontakten med stålfjäder är nog lite budget,
Om du för kontakten fram och tillbaka några gånger i högtalaruttaget så kan du putsa bort oxiderna och få bättre kontakt, oxidbildningen kallas fretting och är ett vanligt problem på kontakter med tenn som utsätts för vibrationer, bäst är förstås att köpa nya kontakter.

Jag är ingen expert på detta område, har bara läst en tjock bok om kontaktdon i samband med mitt arbete.
OK, jag ruckar alla kablar då o då för fullgod kontakt.
(när jag läste ditt förra inlägg tolkade jag det så att det "var kört" = byte kontakt, om man såg den där oxideringen..)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 21:37 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Summan av kardemumman blir att man måste bestämma sig för vad som sabbar ljudet minst, slutsteg mellan högtalarna eller långa kablar.

_________________
En brasa, en skiva, en 15år gammal Single Malt.....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 23:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Kör inte dom med samma kretslösning hela tiden?
Jo, det var så jag menade... Naim=ändra inte på nåt som vi kan fila lite till på! (min egen tolkning alltså). Har visserligen inte kikat i de senaste slutstegen, så man vet ju aldrig, de kanske har fått ett tokryck.

Coolt med en som är påläst om fretting (jaha, det var så det hette?). Jag har faktiskt jämfört en hel del kontakter... och kan säga att om man håller sig till Linns egna, dvs de fyrdelade Linn-bananerna i högtalaränden och mässings-BFA i förstärkaränden så kan man ta det lugnt. De låter fantastiskt bra. Se upp för dyra konstiga kontakter, kan låta riktigt - ja, konstigt.

Gamla lödningar och kontakter låter också som de ska rätt länge, i alla fall fem år enligt mina experiment. Bara de gnuggas rena som ovan beskrivits.

/Fredrik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited