selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 16:33

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sat Oct 30, 2004 10:39 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Ser ibland både på mässor och "hemma hos reportage" i div tidningar att man sätter slutstegen nära högtalarna och resten av elektroniken (källan & förssteg) på sidoväggen nära lyssnaren, bekvämt. Är det någon som ver varför. Jag har några alternativ som jag i min outsägliga visdom har lurat ut.

1. Två omgångar högtalarkablar är dyrare än en signalkabel, och det blir en hel del pengar om man köper dyrt.

2. Eftersom högtalatkablarna skall vara lika långa så slipper man ha den ena högtalarkabeln ihoprullad i hörnet.

3. Det blir ändå förhållande vis lite mellan högtalarna.

Den enda nackdelen jag kan lura ut är att den oförstärkta signalen lider mer av en lång signalkabel än den förstärkta gör i högtalarkablarna.

Är det någon som har experimenterat med detta??

_________________
En brasa, en skiva, en 15år gammal Single Malt.....


Last edited by spheniscus on Sun Oct 31, 2004 17:01, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sat Oct 30, 2004 11:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Feb 14, 2004 19:28
Posts: 105
spheniscus wrote:
2. Eftersom högtalatkablarna skall vara alika långa så slipper man ha den ena högtalarkabeln ihoprullad i hörnet.
Varför lika långa? Läs här så förstår du varför jag frågar:

http://www.bwspeakers.com/index.cfm/fus ... D0B7473B37


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 30, 2004 13:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Du får snarare en försämring genom att ha kabeln ihoplindad i ett hörn (spole..) än att ha olika långa högtalarkablar..

Pastar ett bra inlägg om kabellängd..skrivet av Tomas_D700 på Prisjakt
Quote:
Signalen som nu skall skickas från förstärkaren till högtalaren via din högtalarkabel rör sig genom en kopparledare med en fantastisk fart. De siffror man nämner brukar variera mellan 70 och 90 % av ljusets hastighet så om jag hugger till med 250 miljoner meter per sekund så ligger vi tillräckligt nära sanningen för denna teoretiska övning Det är inte den individuella elektronen som du stoppar in i ena änden av kabeln som färdas med denna hastighet utan det fungerar som en vattenslang som är fylld med vatten, dvs. matar du in vatten i ena änden så kommer vatten ut i den andra nästan omedelbart. Hastigheten jag anger är alltså "utbredningshastigheten" av den elektriska energin. En individuell elektron rör sig så långsamt att du lätt promenerar förbi den

Nåväl, om samma signal skickas via båda kablarna så kommer elektronen i den längre kabeln att ramla ut 1000/250000000=0.000004 sekunder senare. Den ligger alltså lite efter när det gäller att aktivera högtalarelementet i den högra högtalaren och sätta luften i rörelse. Ljudet breder ut sig med en hastighet av ungefär 340 meter per sekund och när ljudet från den högra högtalaren skall ge sig av så har ljudet från den vänstra redan hunnit 340*0.000004=0.00136 meter, dvs. 1.36 millimeter!

Du kan alltså kompensera en kabelskillnad på 1000 meter med att vrida huvudet och så att högra örat hamnar 1.36 mm närmare den högra högtalaren. Skiljer bara 10 meter så räcker en förflyttning på 13.6 micrometer.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 30, 2004 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
En sak jag kan säga rakt av är att om du letar kommer du hitta många förespråkare för att högtalarkablar tål långa avstånd bättre än signalkablar, och att om du letar lite till, så hittar du minst lika många som hävdar motsatsen :). Detta är ett av många ämnen med gott om folk och gott om goda argument på båda sidorna. Själv har jag inte testat så jag har ingen vettig input i frågan annat än det jag just skrev..

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 30, 2004 14:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Det som betyder någon för mig är att LINN tycker korta högtalarkablar är bättre...
De brukar veta bäst


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 30, 2004 16:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Det som betyder någon för mig är att LINN tycker korta högtalarkablar är bättre...
De brukar veta bäst
Det är väl att ta i ändå :-) Det är alltid bättre att lyssna själv.

Men generellt bör det väl även bero på vilka kablar, och vilket fabrikat, man använder. Om vi utgår från enbart Linn-kablage kan det mycket väl stämma med Linns åsikter, men det är ju inte all säkert att denna åsikt är applicerbar på andra fabrikat.

Så då är vi tillbaka på ruta ett, lyssna själva :-D

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 30, 2004 17:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Det som betyder någon för mig är att LINN tycker korta högtalarkablar är bättre...
De brukar veta bäst
Det är väl att ta i ändå :-) Det är alltid bättre att lyssna själv.

Men generellt bör det väl även bero på vilka kablar, och vilket fabrikat, man använder. Om vi utgår från enbart Linn-kablage kan det mycket väl stämma med Linns åsikter, men det är ju inte all säkert att denna åsikt är applicerbar på andra fabrikat.

Så då är vi tillbaka på ruta ett, lyssna själva :-D

/ B
Jag skulle tro att det gäller de flesta fabrikat, men har man tid så kan man väl pröva :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 31, 2004 17:08 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Hur ser det ut hemma hos er?

Själv så har jag nyligen utfört en rockad för att tömma utrymmet mellan högtalarna och kom sålunda att fundera i dessa banor då jag helt plötsligt fick en högtalarkabel som var för lång och en som är i kortaste laget. Innan jag kapar mina K-400 och skaffar en längre signalkabel så tänkte jag höra mig för lite.

_________________
En brasa, en skiva, en 15år gammal Single Malt.....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 31, 2004 17:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jag har funderat på att löda om mina K400 ett par år eller så, för att få nya/frächa kontaktpunkter. O det förkortar ju kablarna en halvmeter typ.
De är 11 år gamla så det har varit dags ett tag nu :oops:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 07, 2004 00:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Varför skulle de bli en halv meter kortare, bore väl klara det med en förlust på under 10cm??

:?

_________________
En brasa, en skiva, en 15år gammal Single Malt.....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 07, 2004 01:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Man tar av er bra bit så man är säker på att kabeln är fräch


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 07, 2004 18:10 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Jag skulle tro att det räcker gott med att ta bort det som är helt skalat pluss en extra cm. Sen innehåller lodet sk flussmedel som löser upp oxid och andra orenheter som ex fett (men det är det ju knappast tal om inne i kabeln).

_________________
En brasa, en skiva, en 15år gammal Single Malt.....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 07, 2004 23:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Nej, man får skala mer än så. Oxideringen längs kardelerna kan gå rätt långt in i kabeln, det syns på den svarta färgen.

Iofs kanske det låter lika bra med en cm, den detaljen har jag aldrig jämfört, men jag kapar alltid bort en bit till så att det som sportbilen säger är helt "frächt". :)

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 08, 2004 17:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Lejonklou wrote:
Nej, man får skala mer än så. Oxideringen längs kardelerna kan gå rätt långt in i kabeln, det syns på den svarta färgen.

Iofs kanske det låter lika bra med en cm, den detaljen har jag aldrig jämfört, men jag kapar alltid bort en bit till så att det som sportbilen säger är helt "frächt". :)

/Fredrik
Japp man skall alltid se till att det är helt frächt om det ligger lite oxid kvar så tar flussmedlet det iofs men lödningen blir betydligt bättre om den har rätt förutsättningar mao helt friskt och rent.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 08, 2004 22:50 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Jag får väl böja mig för majoriteten då :D

_________________
En brasa, en skiva, en 15år gammal Single Malt.....


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited