selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Jun 04, 2024 19:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Oct 12, 2004 14:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Kolla på denna hemsida; Istanbuls HIFI klubb...
Är bland det värsta jag har sett i HIFI prylväg.

http://www.arduman.com/aa/Sayfalar/friends.htm
Borde finnas utrymme för en LINN butik där :lol:

Titta på hur elegant Can Elgiz har placerat sin 300kg sub. :shock:
Visst är det underbart med entusiaster :wink:

Notera att det finns flera bra tips på LP/CD på hemsidan, lite här o var!


Last edited by sportbilsentusiasten on Wed Oct 27, 2004 16:32, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 12, 2004 14:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jobbigt att köra tune dem på den subbasen! :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 12, 2004 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Ja det finns sjuka system. Hur ser vissa av grejerna ut? Det var några högtalare där som såg ut som...jag vet inte vad dom såg ut som. Hifi kan verkligen spåra ur, i alla fall i "normala" människors ögon. Kan säkert låta bra kanske men hur ser det ut? Måste få fråga igen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 12, 2004 14:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Can Elgiz's system var ju ordentligt påkostat. Bland de dyraste produkter man kan få tag i på marknaden, kanske tom fel sida 2 mkr?

Kul med folk som tar ut svängarna och satsar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 12, 2004 14:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Mycket möjligt men hans högtalare faller absolut under kategorin
"hur ser dom ut?" Smaken är väl delad...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 12, 2004 14:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Alla Wilsons högtalare jag har sett är uppdelade i olika moduler (inte nödvändigtvis så många som hans). Jag tror att det han har är Wilsons top of th line model. De är ofta i svart piano lack, jag tycker att de ser rätt coola ut i rätt miljö.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 12, 2004 15:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
En annan observation är att många svarat NEJ på frågan om deras system kan förbättras :shock:
Sådana uttalanden behöver man inte ens kommentera 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 14:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Nov 21, 2003 17:22
Posts: 28
Location: Luleå
Kolla in denna länk på istanbul killarna fn Specail made speakers in my ass han har ju slaktat ett par brikor http://www.arduman.com/aa/Sayfalar/sedat/sedat.htm

_________________
feel the power


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 14:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Jisses Amalia! :?
Skulle inte vilja ha grejorna om dom så kastade dom efter mig... HiFi handlar mycket om elegans och sparsmakad design enligt mina ögon. Tvi vale vilka monster :shock:
Måste det se ut som ett lab i en källare för att man lägger ner hundratals tusen på en anläggning? Jag tror jag ska sluta investera :wink:

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 16:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag tycker att det är kul med folk som provar nya saker och det är väl också roligt att det är folk som verkligen vill satsa på sin hobby. Några av systemen på sidan är ju bland det allra allra högst ansedda hifimarknaden har att erbjuda idag. Det ju skitkul att folk tar ut svängarna lite.

Med mitt lilla system (karik/nunmerik, kolektor, 140/Ninkas) är man ju inte riktigt med i den matchen, men det är ju roligt att se och läsa om det.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 16:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
ulfbnilsson wrote:
Med mitt lilla system (karik/nunmerik, kolektor, 140/Ninkas) är man ju inte riktigt med i den matchen
Säg inte det...
Det viktigaste är hur det låter!
Har hört många dyra system som låter KASS.
Ofta förstör man mer av alla prylar o tweak...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 21:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Har hört många dyra system som låter KASS.
Ofta förstör man mer av alla prylar o tweak...
Precis. De sämsta system jag hört har alla varit snordyra. Bland de värsta är nog en Forsell/Krell/Krell/Martin Logan anläggning som lät nåt otroligt mycket på alla frekvenser och från alla håll i rummet. Men musiken var bara KAOS. Det gick inte att följa takten hur man än försökte och dynamiken var helt skruvad så att när de tog i tappade man nästan andan och sen var det knäpptyst igen. En rent obehaglig upplevelse, men jag kan förstå att den imponerar på en del för det kändes när man spelade. *rys*

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
Min upplevelse av dyra anläggningar är ofta att de är så... ja, tråkiga Den där skruvade kaosdynamiken tycker jag mig inte hört, men jag springer inte heller så ofta och lyssnar på dyr-fi.

Å andra sidan har jag lyssnat en gång på cd-12/klimax/komri och jag var inte så imponerad av det systemet heller. Visst, otroligt dynamiskt och detaljerat och med hur mycket kraft som helst. Men i alla fall med de inspelningar vi hörde på då (minns tyvärr inte vad det var, men bland annat någon liveinspelning med någon dam...) lät det "just too much". Det var så man kunde se gomseglet fladdra på damen när hon sjöng. Även om det svängde bra, lät det inte speciellt naturligt och jag kände mig inte speciellt involverad i musiken.

Jag har hört mycket dyrare system låta mycket sämre. men 800 papp var det inte värt :?

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 23:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Är det bara jag som vill ha en sådan dynamik, separation mm?
Saknade traditionella HIFI kvaliteter JÄTTEMYCKET på tidigare linn anläggningar.
Nja, dynamiken har alltid varit bra med mina aktiva burkar
Men nu med bättre stärkare är det klart bättre soundstage/separation. Mycket bra till o med..

En dag kommer det att stå ett par Komri drivna av "siverlådorna" hos mig.
Jag gillar inte subbar, det ska vara riktiga burkar!
Finns väl inget skönare än när det "klafsar till" till synes helt obehindrat av en baskagge eller dyligt.
Är väl skadad av att spela trummor :oops:

Jag tror att de spelade för högt. Det ska ju vara samma volym som "live" Annars låter det ju inte som det SKA


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 16, 2004 00:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Måste bara nämna att bara för att anläggningen låter kass behöver ju inte alla ingående komponenter vara dåliga.

I fallet jag nämnde ovan misstänker jag att avsikten var att få ett imponerande dynamiskt ljud... Kombinationen knäpp audiofilskiva+luftlagrad svarv+superdynamisk MC (minns tyvärr inte vilken)+iskalla Krellwatt+elektrostater med fet baslåda var nog optimal för just den uppgiften...

Men hur hade det blivit med en LP12:a istället? Tja, inte prisvärt kanske, men kanske lite njutbart ändå.

Jag har verkligen inget emot hifi-kvaliteter. De är inte prioritet 1 hemma hos mig, men jag tar dem gärna på köpet och det får man ju med Linns nyare system!

Vad gäller en annan "kvalitet", så har jag kört maxade LP12+Kairn på discoanläggningar vid större fester och det var rent sanslöst kul. Visst skramlade det lite om burkarna, men flytet i musiken och det där discotrycket var otroligt medryckande; alla bara dansade som besatta till varenda låt som spelades...

Nu vill jag åka till New York och gå på den där klubben som kör med 100% Linn. Hette den "The Loft"? Undrar om man kan komma in...

/Fredrik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited