selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 17:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Mon Oct 11, 2010 15:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Äh, piP går inte djupt i basen inte! Ingen makrodynamik som väntat från dessa pytteburkar heller. (som Kan i storlek)
Är du Bill som inte hört rediga fullregisterhögtalare :wink:
Och tråkiga är inte piP med bra insignal heller...riktigt bra faktiskt.
Bra musikåtergivare, med fint flyt.

De låter inte HIFImässigt överdrivna heller vilket var min farhåga. Tvärtom låter de mycket fint ljudmässigt vilken ljudnörden i mig uppskattar. Grymt fin mikrodynamik.

Mer intryck med jämförelser med andra talare och intryck från mina demos i övrigt kommer SENT i kväll eller imorgon. Har en del att fixa med och det inlägget kan bli långt är jag rädd...


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Mon Oct 11, 2010 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Ser vi fram emot. Se till att skriva i word, så inlägget inte försvinner i cyberrymden under postningen.... :wink:


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Mon Oct 11, 2010 17:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Sportis, jag har för tillfället följande lilla maskinpark, att spela mina CD-skivor på:

Ett par olika Sony CD-spelare

En Karik + med Numerik om lusten faller på

En Ikemi

Universialspelare:

En Marantz DV9600

En Marantz UD8004

samt En Akurate CD/Dynamik

"Bäst" är ju den sista, men UD8004:an är inte så långt efter. Den är mkt dynamisk och spelglad, vilket gör det "roligt" att lyssna på all möjlig konstig musik, även rätt långt ifrån, vad jag normalt lyssnar på. Hela skivor med grunge genomlyssnade från början till sista låt, hör verkligen inte till min "vardagsmat" :wink:
Sedan att köra en bra bluray film, med ett juste DTS-spår är ju riktigt,riktigt kul :mrgreen:

Ta hem och prova en, så får du avgöra själv, om du verkligen saknar din Uni 1.1:a sedan.

En liten varning dock :!: Bluray spelare är inte ännu byggda för dem som vill ha "snabba apparater......segt var det här :wink:

De nya, som kommer i höst, skall visst vara 65% snabbare......eller nåt ditåt :P

Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Mon Oct 11, 2010 18:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
sportbilsentusiasten wrote:
Äh, piP går inte djupt i basen inte! Ingen makrodynamik som väntat från dessa pytteburkar heller. (som Kan i storlek)
Är du Bill som inte hört rediga fullregisterhögtalare :wink:
Och tråkiga är inte piP med bra insignal heller...riktigt bra faktiskt.
Bra musikåtergivare, med fint flyt.

De låter inte HIFImässigt överdrivna heller vilket var min farhåga. Tvärtom låter de mycket fint ljudmässigt vilken ljudnörden i mig uppskattar. Grymt fin mikrodynamik.

Mer intryck med jämförelser med andra talare och intryck från mina demos i övrigt kommer SENT i kväll eller imorgon. Har en del att fixa med och det inlägget kan bli långt är jag rädd...
Detta lät ju intressant.


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Tue Oct 12, 2010 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Here it goes...

Allmänt on talarnas optimala miljö efter hört 5 olika INO installationer:
Linn o INOtalare skiljer sig åt avseende hur konstruktören tänkt sig rummet.
INO-talare kräver ett akustikfixat rum för optimal prestanda. Man kan ha dom dikt an en dämpad vägg, trevligt! Behöver helst ha ett dedikerat musikrum för all akustikfix. O andra sidan kan man även ha det som biorum.
I ett vardagsrum blir det trixigt att få akustikfixet att diskret smälta in i rummet. INO låter inte lika bra i ett ”normalt” v-rum, o andra sidan fixade jag till mitt rum lite extra o fick till det hela väldigt bra (1mhög dämpning längs hela framvägen förutom 60cm bakom harmonihyllan) men då ska man veta att piPs inte ställer till det i basen pga liten output där samt att jag readan tidigare jobbat rätt mycket med rummet: V och H sidoreflexdämpning, matta/kuddar mm som täcker 80% av golv, stor pösig 3sitssoffa. Labbat en del med bokhyllor (golv till tak) med lagom mycket böcker. Inga fönster, extra stabilt golv/tak/väggar. Har ju specialbyggt rummet.
pi60 (keltikformat) kräver betydligt mer åtgärder, främst basdämpning.
I akustikfixar rum (av konstruktören som kommer ut o konsulterar) kan man dock få till pi60 redigt skitbra ljudmässigt. Reservering avseende musikalitet då jag vill testa hemma med min elektronik.

Linn-talare ska inte ha lika dämpat bakom men man kan ju inte skita i rummet för det. Bara ett mindre extemt dämpat rum. Och kommer en bit ut från vägg. Linn-talare passar bättre om man inte kan bygga om rummet.
Båda givetvis känsliga för insignal som alla talare.

140 vs piPs – med respektive optimal akustikfix:
piPs är jämbördig musikalsikt. Fast på olika sätt. Mer flyt i piPs, mer tempo/takt i M140. (Linn vs Naim) piPs har bättre mikrodynamik men saknar makrodynamik och basgångar försvinner. Tänk på att det är orättvist att jämföra en pytteburk med golvare...avseende bas/dynamik. Skulle egentligen jämfört med M109 men har endast lyckats låna hem M140.
Ljudmässigt är piPs bättre.
M140 är skitig rock&roll, piPs mer återhållet finlemmad. Båda riktigt prisvärda men långt efter mer påkostade konstruktioner. Som väntat. Man vill ju ha allt! piPs ljud, mikrodynamik, flyt och M140s ös/bas/dynamik.
piPs är helt klart grymt bra talare! Och som många stativare fantastiskt snygga. De visar att IÖ vet vad han gör o det ger mersmak.

Pi60:
Nu börjar vi snacka helhet. Som piP fast bättre allt, makrodynamik, bas o ös. Återkommer med mer feedback när jag lånat hem o demat direkt mot M140. Fast man kanske ska jämföra med Akurate 242.
Och undra hur mycket akustikfix det krävs innan det bllir riktigt bra?
Redigt fula är de tyvärr till skillnad från de underbara piP. pi60 ser ut som simpla hemmabyggen, vilket de iof är fast inte simpla prestandamässigt då...

K110:
Satan i gatan vilken underbar o frustrerande talare. Musikalsikt väldigt bra med musikalitet och diskant/övre mellanregister ett gott stycke mot Akurate (bättrar 140/piPs), men TOTALT utan dynamik/bas. Skitkul en stund men nedre bas/bas ?? soprent borta! Övre bas finns knappt heller.
O andra sidan slipper man ALLA basresonanser kan jag nästan lova i vilket rum som helst.
Komponent med skitbra insignal = magi i övre registret, katastrof där nere. Och troligen den talare som är mest kräsen för insignal i denna samling. Ett helrätt alternativ för die-hard linnisten som endast går på musikalitet för så lite pengar som möjligt så resten kan läggas på source firstgrejjer.

Sara:
Vinner designpriset på walk-over!!! Dikt an bakvägg är de en möbel. Fast de andra i familjen fattade ingenting, stackare! Visar att source first gäller. Visar tyärr även att source last gäller avseende ljudet. Utvecklingen har tagit stormsteg på 30år. Passade ypperligt ihop med en gammal L280. Mysigt ljud a la gammel-Linn. Fast Sara är juklart bättre med modernare slutsteg. Ville verkligen att de skulle vara asbra för habegäret visade ny höjder, men tyvärr...

Och innan någon frågar, har inte hört något som ens kommer i närheten av ”de stora fula”, inte på någon parameter; musikalitet, ljudmässigt, tryck, djupbas, dynamik och framför allt – allt annat låter återgivning, inte ”på riktigt”. Men jag har några större INOsystem inbokade för lyssning vissa redigt långt borta så det kommer ta tid innan alla är avtentade...


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Tue Oct 12, 2010 13:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
MRTweak wrote:
Ett par olika Sony CD-spelare
En Karik + med Numerik om lusten faller på
En Ikemi
En Marantz DV9600
En Marantz UD8004
samt En Akurate CD/Dynamik
Sälj alla så har du nästan slantar till beggad KDS!
O så köp en billig BDspelare.
Din feedback gällde CDavspelning fattade jag det som, hur bra är marantzerna på DVD/BD-skivor jämfört med Unidiskar?


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Tue Oct 12, 2010 13:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Äh, piP går inte djupt i basen inte! Ingen makrodynamik som väntat från dessa pytteburkar heller. (som Kan i storlek)
Är du Bill som inte hört rediga fullregisterhögtalare :wink:
Och tråkiga är inte piP med bra insignal heller...riktigt bra faktiskt.
Bra musikåtergivare, med fint flyt.

De låter inte HIFImässigt överdrivna heller vilket var min farhåga. Tvärtom låter de mycket fint ljudmässigt vilken ljudnörden i mig uppskattar. Grymt fin mikrodynamik.

Mer intryck med jämförelser med andra talare och intryck från mina demos i övrigt kommer SENT i kväll eller imorgon. Har en del att fixa med och det inlägget kan bli långt är jag rädd...
Dom går faktiskt aningen djupare än mina DQ10:or. Men mina högtalare har större element och ger ett bättre "tryck". Min erfarenhet är att frekvensgång och upplevt tryck inte är synonymt. Den mesta moderna musiken vi lyssnar på går ju inte speciellt djupt i basen, Linns högtalare räcker långt i det avseendet :-)

Min egen teori handlar om förmågan att flytta luft. Stora baselement låter i alla fall för mig naturligare när det gäller bastryck, oavsett (nästan) deras förmåga till frekvensgång neråt i basen. Lyssnar man på elektriskt återgiven musik är det sällan den återges av system som går speciellt djupt i basen.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Tue Oct 12, 2010 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Det var intressant sportbilsentusiasten, tack för den genomgången!

Var ligger pip och pi60 prismässigt, för att få hela bilden?


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Tue Oct 12, 2010 14:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Tycker också det var en intressant redogörelse. Men efter vad jag förstår så har du lyssnat extra mycket på pi60 och pi60s, i olika rum och med olika anläggningar. Vilken uppfattning av pi60 fick du? Stora skillnader?

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Tue Oct 12, 2010 18:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
monkeydevil wrote:
Det var intressant sportbilsentusiasten, tack för den genomgången!

Var ligger pip och pi60 prismässigt, för att få hela bilden?

piP kostar monterade från 12.550 kr paret inkl stativ och SD-fötter. Finishen är då industrilack, svartask, ek eller körsbär.

piPs kostar monterade och finish enligt ovan från 15.550 kr paret.

pi60 kostar monterade från 36.150 kr paret inkl sockel i svart knotterlack och SD-fötter. Finishen är då industrilack (ex vita).

pi60s kostar monterade från 57.050 kr paret (samma tillbehör/finish som ovan).

Samtliga kan man i princip få i vilket träslag och kulör som helst (tillkommer kostnader naturligtvis). pi60s finns också i laminerad sten. Priset är då uppe i hela 104.950 kr.

Vill slutligen lämna kommentarer angående akustikfixade rum. Jag har mina pi60s i ett vanligt vardagsrum som inte är speciellt akustikfixat (inga dämpskivor på väggarna). De låter rätt bra 8) , men som alla högtalare så är återgivningen naturligtvis beroende på hur bra rummet är. piP är mer känsliga enär de kräver basstöd på så sätt att de ska stå nära dämpad vägg (som Linn-högtalarna på den gamla goda tiden), vilket mina piPs gör.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Wed Oct 13, 2010 08:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
tack sportbilsentusiasten för du delar med dig av dina upplevelser. Synd att du inte hade tillgång till ett par M109 i testet. M109 Har iaf mer energi i basen jämfört med K110 men långt i från fullrange. Kanske en sub? Fast jag är osäker använde en 12" sizmik till k104/k110 Lågbas ja men det kändes som "avsaknaden" av övre basen gjorde att de inte vart riktigt bra iaf. Hade varit kul att få lyssna på pi 60 någon gång. Ingen här uppe i norr som har ett par ?

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Wed Oct 13, 2010 10:05 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sat Mar 20, 2010 21:30
Posts: 11
torig wrote:
monkeydevil wrote:
Det var intressant sportbilsentusiasten, tack för den genomgången!

Var ligger pip och pi60 prismässigt, för att få hela bilden?

piP kostar monterade från 12.550 kr paret inkl stativ och SD-fötter. Finishen är då industrilack, svartask, ek eller körsbär.

piPs kostar monterade och finish enligt ovan från 15.550 kr paret.

pi60 kostar monterade från 36.150 kr paret inkl sockel i svart knotterlack och SD-fötter. Finishen är då industrilack (ex vita).

pi60s kostar monterade från 57.050 kr paret (samma tillbehör/finish som ovan).

Samtliga kan man i princip få i vilket träslag och kulör som helst (tillkommer kostnader naturligtvis). pi60s finns också i laminerad sten. Priset är då uppe i hela 104.950 kr.

Vill slutligen lämna kommentarer angående akustikfixade rum. Jag har mina pi60s i ett vanligt vardagsrum som inte är speciellt akustikfixat (inga dämpskivor på väggarna). De låter rätt bra 8) , men som alla högtalare så är återgivningen naturligtvis beroende på hur bra rummet är. piP är mer känsliga enär de kräver basstöd på så sätt att de ska stå nära dämpad vägg (som Linn-högtalarna på den gamla goda tiden), vilket mina piPs gör.

/mvh
Trevlig test sportbilsentusiasten.!


Samtliga modeller finns i monteringssatser också vilket kan vara intressant om man vill spara pengar.

piP 5.200:- monteringssats låda i rå MDF

pi60 22.500:- i dito utförande. (med reservation för senast prislistan som jag inte har)

Är man lite händig kan man spara pengar och välja ett eget utförande på sina lådor. För resten av pengarna kan man köpa musik eller lite god dryck bra fotölj eller kanske akustikfixa.

Eventuellt överskott räcker säkert till att ge frugan eller annan anhörig en stor bukett av valfria blommor för att dom står ut med en.. :)


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Wed Oct 13, 2010 10:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
För egen del så känns det lite som ett "kvitto" på att man inte är helt knallpsykotisk i sina upplevelser. Även jag skulle vilja låna ihop ett par 109 och gärna Katan för jämförelse. Den gode Xanlin erbjöd mig ett par till förtjänstfullt pris förra veckan men tyvärr var jag tvungen att avböja av pekuiära skäl(tack än en gång för uttrycket Lippoman)

M140 är ett helt annat djur. Skulle man sno ett uttryck från kära gamla Cervin Vegas broschyr,så känns M140 "som att bli attackerad av en pålkran" vilket gör det svårt att direkt jämföra en stativare efteråt,känns liksom bara "tomt i botten"

M140 på Luleåträffen var både en hifiupplevelse och lite av en billjudsträff samtidigt. Volym 80 shit pommfritt!

MEN ....


Hos Stefan Westerdal tidigare i år fick jag en liknande upplevelse med piP och två profundus X-2 moduler. Det var ett oerhört "flow" och enormt mycket krut,även där är rummet en gudagåva till mänskligheten(ja hela det 300-400m2 stora huset för övrigt)Det ringde i öronen hela vägen hem :-) Inget source first där tyvärr,hade varit intressant att testa med bättre grejor.

Här spelas på Kaber igen just på grund av att jag kan sakna botten särskilt i den typen av musik som jag snöat fast på. Tror jag spelar för högt med dem,ja det har jag väl redan skrivit ett par hundra gånger,antagligen så är det,som med Linn,att det är den större pjäsen som hägrar,som vanligt.

Nu vet jag förresten något mer,något jag inte visste förräns i Lördags,väldigt off topic men: Jag har ju alltid själv sett Kaber som en finlirarburk,lite "tunn" men enormt välspelande för sin tid. Lördagen bjöd på gott öl och jag fann en visskatt som tog ändå fram till femblåset på morgonen att plöja igenom. Framåt småtimmarna tyckte Bea att det nog kunde vara dags att visa lite hänsyn,så jag fick lov att dra ner en aning,det spelade skitbra kanske aningen högt men,man brukar ju lite slarvigt uttrycka det som så att "grannen spelade gasen i botten" när man egentligen menar att han spelade högt och störande.

Dagen därpå undersökte jag av nyfikenhet hur långt volymreglaget går på mitt aningen antika försteg,se där det går till volym 60,hmm få se nu var inte det den volymen jag hade i gårkväll?
..
Det kan man inte göra med piP

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Wed Oct 13, 2010 22:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Sportis, som svar på din fråga, så var det rätt uppfattat, att det gällde avspelning av CD. När det gäller bildåtergivning så är bildbehandlingskretsarna redan på Marantz DV9600 klart bättre än en Uni 1.1. Jag tycker tom, att på bra DVD-skivor, så presterar den en "bättre" 1080P bild, än vad flera bluray filmer ger, spelade på en enklare BR spelare, upp till ca 3000:-

Sedan är det ju ännu bättre, att UD 8004:an faktiskt klår 9600:an på DVD skivor och stoppar du i en bra bluray skiva då blir bilden, nästan för bra :wink:

Övriga pryttlar i setupen är en kalibrerad Panna 3000 och en ramspänd Stewart Firehawk G3.

Kvaliten på DVD filmer, har ju alltid varierat rätt mycket och variationerna tycks tyvärr inte ha minskat, sedan bluray filmen kom. Jag har visserligen bara hunnit köpa drygt 30 filmer ännu, så jag kan väl kanske inte ännu säga, att det verkligen är så, men känslan finns där iaf.

Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Thu Oct 14, 2010 09:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tack för svar, fast med DVD kvalitet menade jag inte bilden...menade givetvis ljudkvaliteten. :wink:
Mest avseende musikalitet. Dvs hur rangordnar du alla spelare avseende hur musikaliska de är på DVD/BDskivor.
Tune dem på bildspråk är typ detta:
Vilken spelare drar in dig i filmen/handlingen mest, får dig att känna känna max rädsla/sorg/glädje etc? När förstår du dialogen/handlingen bäst? I vilken spelare är filmerna bäst?
Du kan väl svara i linnofils "spelartråd" eller starta en ny så slipper vi köra OT här.


ps
har en Stewart med, de rockar!
Fast Panna 3000/4000 kan jag inte med alls, deras FI förstår all filmisk känsla imho. (skapar lagg med dessutom) Och utan FI hackar filmen. Men jag ÄR känslig för filmflyt. :oops:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited