selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 20:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Thu Oct 14, 2010 09:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
snabb feedback på frågorna.
Har inte jämfört piPs o piP direkt mot varandra så jag kan inte ge svar på hur de skilljer sig, samma med pi60s o pi60.

Priser INO: piP kräver stativ o (egen) lack alt fane'r vilket gör priset på byggsats/MDF ökas med minst 3-4k, om nu inte köperfärdigmonterade (av IÖ). Vilket iof nästan är ett krav.

K110 kräver ordentlig sub. Å andra sidan tycker inte jag andra subbar är meningsfulla överhuvudtaget, det oaktat vilka högtalare de ska användas till.
345 eller Melodik, annars kan det kvitta.
ok, kanske 2st Akuratesub i rätt rum.<skriver kanke för har inte hört det.
Skillnaden mellan 1st 345 o 1st akuratesub är bara så löjligt stor på ALLA sätt!

haraldur,nä du är inte knallpsykotisk, INO är väldigt bra grejjer men ännu har jag inte hört något komma upp till Akurateklass, än mindre mot min referens. Me jag har fler lyssningar inplanerade.

Bill, håller delvis med dig meddet veet både du o jag redan...

torig, akustik ja. Fatta va bra det hade låtit hos dig med lite mer fix i ditt stora rum. :D
med tanke på hur bra det var redan nu. Tycker det lilla rummet har kvaliteter du saknar där nere. Mao det finns stora möjligheter att få till det i stoora rummet.
Testa att bära upp elektroniken en våning upp.
Ja vet om familjetryck på design men liiite fix kanke?


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Thu Oct 14, 2010 18:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Har sett Brittiska handlare sälja Linn, Naim tillsammans med ADAM högtalare. Hade gärna provlyssnat lite på ADMA tensor som finns helt aktiva. Men jag tycker inte tensor är vacker alls jämfört med Linns talare men det har väl mer med smak att göra.


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Thu Oct 14, 2010 21:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej igen Sportis, off-topic, tja hela den här tråden är ju OT, då den handlar om andra märken än Linn (alternativt om LINN apparater som jämförs med andra märken) så hela tråden kanske borde flyttas till övrigt, av någon ordningsam moderator. :wink:

Ljudkvaliteten från en Uni 1.1 med Dynamik är ju verkligen bra på CD och SACD, men ljudet från en DVD är ju snubblande nära MP3 ”kvalitet” gånger 6 (5.1), i alla fall om vi pratar om Dolby Digital spåret. På DTS spåret är det ju mera fart på bitarna, dvs mycket mer information.
Det konstiga är, att jag trots datakomprimeringen, faktiskt länge har föredragit DD spåret, på de flesta äldre filmer, som jag har tittat/lyssnat på, jämfört med DTS spåret, trots det teknologiska och teoretiska övertag, som det spåret har. Vad det beror på vet jag inte säkert, men jag tror att filmbolagen helt enkelt lagt ner mycket mer arbete på DD-spåret och DTS-spåret har nog bara skickats med som lite grädde på moset/sales pitch.
På senare tid och på nyare filmer verkar detta ha ändrats, så nu börjar DTS verkligen leverera det välljud som länge utlovats. Framför allt på nya bluray filmer är skillnaden total, med väldigt bra ljud som hjälper till att förstärka känslostormarna i filmen eller skrämma skiten ur en, när det brakar loss på riktigt.

De tre subwoofers som jag använder bidrar nog också, men ljudspåret ger definitivt sitt bidrag.

Nåväl, ljudet från en DVD-film på DV9600 är sämre än en Uni 1.1, men inte på något störande sätt, dvs man sitter inte och retar/stör sig på ljudet, utan man sugs in i handlingen på ett helt OK sätt.
Nyare DVD, speciellt med bra DTS-spår på UD 8004, då börjar det bli jämnt skägg med Uni 1.1:an

På nya Bluray skivor med bra DTS-core spår så är ljudet från UD 8004:an på min rätt enkla LINN Rigg riktigt bra. Jag kör koaxialt digitalt in i en lite lätt tweakad 5103:a, sedan vidare till aktiva frontar och aktiv center (Katan+Trikan), en Sizmik ger lite stadga åt Katanerna och en Ace-Bass 3:a med dubbla 10” sköter LFE oljudet. Bak sitter det ett par Unik+ en B1-20 sub.

Kort sagt för pengen, så lirar det riktigt bra och även musik filmer är jättekul att titta på, även om de är på DVD. Jeff Bridges senaste ”Crazy Heart” svängde riktigt ”gött”.

Jag är nöjd (en liten stund i alla fall). Vad det gäller dina bekymmer med filmflyt, så är det ju massor med saker som påverkar. Dels så finns det obegränsat med olika inställningar, som måste stå rätt. Sedan så har vi ju hela frågan med HDMI kablarnas sort och längd. Därför är det mycket möjligt att du inte fått se grejorna rätt/optimalt inställda.

Men som sagt prova själv :wink:
Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Sat Oct 16, 2010 07:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
sportbilsentusiasten wrote:

torig, akustik ja. Fatta va bra det hade låtit hos dig med lite mer fix i ditt stora rum. :D
med tanke på hur bra det var redan nu. Tycker det lilla rummet har kvaliteter du saknar där nere. Mao det finns stora möjligheter att få till det i stoora rummet.
Testa att bära upp elektroniken en våning upp.
Ja vet om familjetryck på design men liiite fix kanke?
Intressant lyssningsintryck, sportbilsentusiasten.
Vilka högtalare användes i det "lilla rummet" och i "det stora rummet" och vilken elektronik och signalkälla användes på dessa ( som jag förstår det ) två olika anläggningar ?

Är det helt säkert att pi60 spelar melodier bättre än de mindre piP ? Kan det vara så att piP kanske är bättre med avseende på melodispelandet ?

Tester av Guru q10 ( 28000 :- ) i två linn-vänliga tidningar visar att piP ( som är i princip samma högtalare ) är väldigt bra. De större Guru q60 ( motsvarar pi60) är inte lika topptestade.

Om Guru q10:
“I found the sound distinctly clear and articulate, with really competent, clean and quite deep bass, available at good power and remaining tuneful and articulate”
“…admirable clarity, resolution and fine detail. Focus is good, image width very good. The general quality is upbeat with good dynamics and rhythm, driven by the high clarity and definition”
“It’s highly articulate, revealing and detailed, with good dynamic range and class leading bass tune playing, power and extension…It is unusually sensitive for the bandwidth and size, and is relatively easy to drive. The Supernait sailed away with this speaker”

Martin Colloms, Hi-Fi Critic, September 2008

“Easily the best sound at the show was in the Tom Tom Audio room, where a mid-range Naim system was driving an unusually squat, black loudspeaker that looked rather like a professional desktop monitor. It turned out to be the Quality Manager 10 from Swedish company Guru and was indeed originally designed as a pro-monitor. Wonderfully musical and capable of an entirely captivating performance, it also produced bass like no other compact speaker (using a four-inch driver) we’ve ever heard.”

Malcolm Steward, Hi-Fi Choice, June 2008.


Last edited by Rutger on Sat Oct 16, 2010 08:43, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Sat Oct 16, 2010 07:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
The Archangel wrote:
Som linnist blir det ju sällan man springer iväg till hifi-klubben för att jämföra produkter, och på Radiocentralens tid här i umeå så blev man i princip utsparkad om man ville jämföra.

Brukar ni jämföra mycket med andra märken?
Hur står sig B&Ws toppmodeller mot linn? Krell? Osv...

Vet iaf att B&Ws förra referenshögtalare fick stryk av en 1200kronors jpw-högtalare (enligt utsago), gäller det fortfarande? :)
En god vän har lyssnat till B/W CM 1, och den var ( enligt hans utsago) den högtalare som låter allra bäst på hifiklubben just nu, med lyssnande till melodislingor i beaktande. CM 1 är en liten stativare för 8000:- . Tyvärr så är ju alla högtalare på klubben felistallerade och feluppställda pga skogen av alla högtalare- så det är väl troligt att ett mycket bättre resultat kan fås med Tunemethod hemma i ett lyssningsrum.
Jag är själv inte säker på att CM 1 är bättre på alla sätt än jpw för 1200:-, - men ska boka in en lyssning.

Såhär säger man i en Engelsk tidning om CM 1:

"It is not as revealing as the rest of the group but may well have lower overall distortion because sensitivity to the level of notes is very high and its ability to follow a tune is also impressive. Put enough power behind it and you can also get some pretty serious level which is rare in compact speakers at any price."

Historiskt sett så har det ju funnits högtalare som spelat bättre än jpw, även i låg prisklass. Tex AR red box, Boston A40 och framförallt Kef C10 som då var ett extremt fynd för pengarna.

Gemensamt för dessa tre var att de spelade melodier tydligare än de större och dyrare modellerna från samma tillverkare.
Och att dessa tillverkare inte tillverkat någonting som låtit bättre på senare tid, snarare tvärtom.


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Sat Oct 16, 2010 15:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Rutger, dina inklistradade citat samt B/W CM 1 test hos Hifiklubben kan man inte dra några slutsatset av.
Jämförande av prestanda bör endast ske i rum där man har koll på allt runt omkring, det inkluderar bra insignal, känd referens plus testare som HAR KOLL samt är oberoende = finns det några sådana journalister som skriver i pressen?

Därför är jag själv rätt noga med att det jag skriver är testat under kända förutsättningar, gärna flera tester i olika rum/tidpunkter för att kolla att intrycken står sig.
Annat testande kan ge vissa indikationer men jag har med åren insett att de kan slå väldigt snett, därav min försiktiga attityd.
Återkommer därför när jag testat pi60 hemma.
(btw, hörde pi60 i en för mig ny hemmamiljö före lunch, klart inspirerande!)

Stora rummet; Pi60s. Lilla; piPs
Elektroniken (bra grejjer!) föredrar jag att ägaren lägger ut texten om, givet han vill avslöja detta.


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Thu Oct 21, 2010 19:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
Några väldigt musikaliska produkter är dessa som numera endast kan köpas begagnade:

Kef C10:

http://www.kef.com/history/en/1980/images/c10.jpg

Naim nait 1:
http://gallery.photo.net/photo/3322179-lg.jpg

Boston A40:
http://hifigoteborg.se/ginza/speakers/b ... %2040a.jpg

Creek audio:
http://www.creekaudio.com/history.php


Duals bästa skivspelare någonsin:
http://mono.whatevz.net/images/dual_cs505iYMX94.jpg

Paradigm loudspeakers bästa högtalare Atom v.1 ( ingen bild. ), endast 1200:- ny 1995.


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Thu Oct 21, 2010 19:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Både Naim Nait (fast den på bilden har fel "ratt" ditsatt på balanskontrollen) och Dual CS 505 har jag haft i min ägo en gång i tiden.

Naiten var/är "oförskämt bra" vad det gäller musikalitet. Dual CS505 hade jag som "andraspelare" och med Ortofon OM30 pickup på. Den är dock inte så trevlig som Rega Planar 2 och Planar 3. Dessa är klart mer "musikaliska" än vad Dualen är. Tycker jag :wink:

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Thu Oct 21, 2010 19:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
sportbilsentusiasten wrote:
Here it goes...

Allmänt on talarnas optimala miljö efter hört 5 olika INO installationer:
Linn o INOtalare skiljer sig åt avseende hur konstruktören tänkt sig rummet.
INO-talare kräver ett akustikfixat rum för optimal prestanda. Man kan ha dom dikt an en dämpad vägg, trevligt! Behöver helst ha ett dedikerat musikrum för all akustikfix. O andra sidan kan man även ha det som biorum.
I ett vardagsrum blir det trixigt att få akustikfixet att diskret smälta in i rummet. INO låter inte lika bra i ett ”normalt” v-rum, o andra sidan fixade jag till mitt rum lite extra o fick till det hela väldigt bra (1mhög dämpning längs hela framvägen förutom 60cm bakom harmonihyllan) men då ska man veta att piPs inte ställer till det i basen pga liten output där samt att jag readan tidigare jobbat rätt mycket med rummet: V och H sidoreflexdämpning, matta/kuddar mm som täcker 80% av golv, stor pösig 3sitssoffa. Labbat en del med bokhyllor (golv till tak) med lagom mycket böcker. Inga fönster, extra stabilt golv/tak/väggar. Har ju specialbyggt rummet.
pi60 (keltikformat) kräver betydligt mer åtgärder, främst basdämpning.
I akustikfixar rum (av konstruktören som kommer ut o konsulterar) kan man dock få till pi60 redigt skitbra ljudmässigt. Reservering avseende musikalitet då jag vill testa hemma med min elektronik.

Linn-talare ska inte ha lika dämpat bakom men man kan ju inte skita i rummet för det. Bara ett mindre extemt dämpat rum. Och kommer en bit ut från vägg. Linn-talare passar bättre om man inte kan bygga om rummet.
Båda givetvis känsliga för insignal som alla talare.

140 vs piPs – med respektive optimal akustikfix:
piPs är jämbördig musikalsikt. Fast på olika sätt. Mer flyt i piPs, mer tempo/takt i M140. (Linn vs Naim) piPs har bättre mikrodynamik men saknar makrodynamik och basgångar försvinner. Tänk på att det är orättvist att jämföra en pytteburk med golvare...avseende bas/dynamik. Skulle egentligen jämfört med M109 men har endast lyckats låna hem M140.
Ljudmässigt är piPs bättre.
M140 är skitig rock&roll, piPs mer återhållet finlemmad. Båda riktigt prisvärda men långt efter mer påkostade konstruktioner. Som väntat. Man vill ju ha allt! piPs ljud, mikrodynamik, flyt och M140s ös/bas/dynamik.
piPs är helt klart grymt bra talare! Och som många stativare fantastiskt snygga. De visar att IÖ vet vad han gör o det ger mersmak.

Pi60:
Nu börjar vi snacka helhet. Som piP fast bättre allt, makrodynamik, bas o ös. Återkommer med mer feedback när jag lånat hem o demat direkt mot M140. Fast man kanske ska jämföra med Akurate 242.
Och undra hur mycket akustikfix det krävs innan det bllir riktigt bra?
Redigt fula är de tyvärr till skillnad från de underbara piP. pi60 ser ut som simpla hemmabyggen, vilket de iof är fast inte simpla prestandamässigt då...

K110:
Satan i gatan vilken underbar o frustrerande talare. Musikalsikt väldigt bra med musikalitet och diskant/övre mellanregister ett gott stycke mot Akurate (bättrar 140/piPs), men TOTALT utan dynamik/bas. Skitkul en stund men nedre bas/bas ?? soprent borta! Övre bas finns knappt heller.
O andra sidan slipper man ALLA basresonanser kan jag nästan lova i vilket rum som helst.
Komponent med skitbra insignal = magi i övre registret, katastrof där nere. Och troligen den talare som är mest kräsen för insignal i denna samling. Ett helrätt alternativ för die-hard linnisten som endast går på musikalitet för så lite pengar som möjligt så resten kan läggas på source firstgrejjer.

Sara:
Vinner designpriset på walk-over!!! Dikt an bakvägg är de en möbel. Fast de andra i familjen fattade ingenting, stackare! Visar att source first gäller. Visar tyärr även att source last gäller avseende ljudet. Utvecklingen har tagit stormsteg på 30år. Passade ypperligt ihop med en gammal L280. Mysigt ljud a la gammel-Linn. Fast Sara är juklart bättre med modernare slutsteg. Ville verkligen att de skulle vara asbra för habegäret visade ny höjder, men tyvärr...

Och innan någon frågar, har inte hört något som ens kommer i närheten av ”de stora fula”, inte på någon parameter; musikalitet, ljudmässigt, tryck, djupbas, dynamik och framför allt – allt annat låter återgivning, inte ”på riktigt”. Men jag har några större INOsystem inbokade för lyssning vissa redigt långt borta så det kommer ta tid innan alla är avtentade...
Haha, gick ni på den enkla! Snart kommer Sportis att berätta sanningen, dvs att Sara:na sopade banan med de där andra knickedick-burkarna! 8)


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Fri Oct 22, 2010 05:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
torig wrote:
Både Naim Nait (fast den på bilden har fel "ratt" ditsatt på balanskontrollen) och Dual CS 505 har jag haft i min ägo en gång i tiden.

Naiten var/är "oförskämt bra" vad det gäller musikalitet. Dual CS505 hade jag som "andraspelare" och med Ortofon OM30 pickup på. Den är dock inte så trevlig som Rega Planar 2 och Planar 3. Dessa är klart mer "musikaliska" än vad Dualen är. Tycker jag :wink:

/mvh
Visst- speciellt Rega planar två, som faktiskt spelar melodier en aning, aning bättre än 3:an.

Jag har själv haft alla modeller jag länkade till- håller med om att Naim nait 1 är en milstolpe bland förstärkare.
Likt LP-12 är det för skivspelare.

Dualskivspelaren spelade en aning bättre med Linns k5 pickup, än ortofonen. Men steget upp till Rega är rätt stort.

LP-12 med Naim nait 1 och Boston A40 är ett mycket svårslaget (begagnat ) system för pengarna, tycker jag.
Och naturligtvis blir det bättre med bättre högtalare som Linn kan eller Ino piP.


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Fri Oct 22, 2010 11:26 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Som sagt långt tidigare i tråden men inte blivit av. Provar Övrigt-avdelningen då vi väl historiskt har försökt placera sådana här trådar där.


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Mon Jan 24, 2011 09:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Nu har även jag fått den enorma förmånen att få lyssna till PI60..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Mon Jan 24, 2011 12:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
haraldur wrote:
Nu har även jag fått den enorma förmånen att få lyssna till PI60..
...och hur var intrycken?


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Mon Jan 24, 2011 13:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
haraldur wrote:
... den enorma förmånen ...
:|


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Mon Jan 24, 2011 14:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
HCL wrote:
haraldur wrote:
... den enorma förmånen ...
:|
Jag tolkade redan av det att Haraldur var positiv till upplevelsen, men jag ville fråga ändå :)

Sen kan det ju även syfta på att det inte är helt lätt att få lyssna till INO-högtalare. Man kan ju inte bara knalla in i en affär och be om en demo, för högtalarna säljs som montera-ihop-själv kit av IÖ, om jag förstått det rätt. Så man måste jaga upp någon som redan har högtalare och be om (och hoppas på) att få en möjlighet att komma på besök o lyssna.

Så ur den aspekten är det kanske en enorm förmån? :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited