selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:16

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject: Andra märken?
PostPosted: Sun Oct 10, 2010 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Som linnist blir det ju sällan man springer iväg till hifi-klubben för att jämföra produkter, och på Radiocentralens tid här i umeå så blev man i princip utsparkad om man ville jämföra.

Brukar ni jämföra mycket med andra märken?
Hur står sig B&Ws toppmodeller mot linn? Krell? Osv...

Vet iaf att B&Ws förra referenshögtalare fick stryk av en 1200kronors jpw-högtalare (enligt utsago), gäller det fortfarande? :)

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Sun Oct 10, 2010 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
The Archangel wrote:
Som linnist blir det ju sällan man springer iväg till hifi-klubben för att jämföra produkter, och på Radiocentralens tid här i umeå så blev man i princip utsparkad om man ville jämföra.

Brukar ni jämföra mycket med andra märken?
Hur står sig B&Ws toppmodeller mot linn? Krell? Osv...

Vet iaf att B&Ws förra referenshögtalare fick stryk av en 1200kronors jpw-högtalare (enligt utsago), gäller det fortfarande? :)
Det finns många tillverkare som gör goda högtalare. Sverige är väl ett av de länder där det är Linn i hela kedjan så att säga. I till exempel England är det rätt vanligt att Linn säljs tillsammans med just B&W. På Arken-mässan fick jag förövrigt förmånen att lyssna på just en av B&Ws toppmodeller och de lät helt klart mycket övertygande.

Att det enligt utsago skulle varit som så att en 1200 kronors JPW skulle gett en referenshögtalare från B&W (egentillverkad??) "stryk" är nog just en utsago.

Tyvärr är det i den här branschen alltför vanligt med tvärsäkra uttalanden och dömmanden av andra märken än just sitt egna favoritmärke. Tråkigt, men sant.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Sun Oct 10, 2010 23:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Archangel, visserligen står det LINN på en förskräcklig massa burkar och lådor hemma hos mig, men trots det vill jag definitivt hävda, att visst finns det andra märken, att ha den djupaste respekt för.

Några märken & apparater som jag själv gillar är t.ex; REL subbar, stora KEF Ref, ATC ACM 50, Marantz UD 8004, REVEL F50 & REVEL 45 (subben), ML stärkare med Studio salon burkar är oxå en mkt trevlig kombo.

Men främst tycker jag själv att det "är" så enkelt och bekvämt, att hålla sig till ett märke.

LINN är bra och gör en del riktigt bra prylar.
Men att Linn alltid är bättre andra tillverkare, det tycker jag inte, men ibland är de iaf bättre inom samma prisgrupp :wink:

Som konsument (läs stor missbrukare) av LINN apparater så är jag väldigt missnöjd med den förändring i reparationspolicy som införts på senare år, dvs både prisnivåer och att man ibland slutar repa vissa apparater väldigt fort. Vilket gör att vissa prylar kan förvandlas till väldigt dyra brevpressar, över en natt :x

Detta kombinerat med att QC aldrig har varit LINNS starka sida, gör att jag numera aldrig rekommenderar någon mig närstående, att köpa LINN, vilket jag gjort flera ggr tidigare.....

Tragiskt men sant :cry:

Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Mon Oct 11, 2010 08:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Passar på att lyssna på allt möjligt när jag reser.
Men som tidigare är det endast Linn/Naim/Lejonklou som imponerat avseende elektronik. (även Bonnec på 90-talet)
Men när det gäller högtalare så finns det flera rätt bra tillverkare. Tänk på att de musikalsikt är minst viktiga i kedjan så matar man med en skitbra signal blir det bra med det mesta i högtalarväg :!: Source first ni vet :wink:
Men intuning/rum är givetvis otroligt viktigt, det gäller alla talare.

MEN det är få tillverkare som använder tune dem i utvecklingsarbetet så det är inte säkert att en dyrare talare är bättre än en billigare, tex B&W där jag i somras testade de tre största i deras nya diamantserie och den billigaste av dessa var bäst.
Har nyligen jämfört (med Naimelektronik a 60k) Dynadio o det andra danska märket med liknande namn (båda stativare runt 20k) , Naim n-Sat (10k) och Naim Ariva (ca 30k är det va?)
n-Sat var tydligt bäst. Ariva lät bättre men... Båda löjligt överlägsna danskarna.

Har på senaste tiden besökt ägare till INO och även haft INO piPs hemma och jämfört med M140, K110, Sara, Mirage stativare runt 5-10k (fråga inte om namet) och referensen "en rackans stor ful burk" :lol:.
Så nu har jag hört deras "volymmodeller" piP (dryga 10k med stativ, dämpkuddar mm) o pi60 (23k) med fem olika elektronikuppsättningar/rum: två Linn (Klimax på källa/för/slutsteg), en Naim (mellanserie) samt även det som LTS/faktiskt.se rekommenderar.
Allt detta i normala miljöer samt även akustikfixade rum a la Öhman.

Nu är ni allt nyfikna på slutsatserna va?
Ni kan väl spekulera&trätas lite så återkommer sportis senare :mrgreen:


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Mon Oct 11, 2010 08:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Kan ngn bli annat än nyfiken? Väntar...
:)

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Mon Oct 11, 2010 08:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
MRTweak wrote:
Marantz UD 8004
Även icke-Linnister har framhålligt Marantz blurayspelare som "musikaliska" särskilte de större modellerna. Men det är ju ett modeord numera så man vet ju inte vad det epitetet är värt riktigt.
Vad har du jämfört med? Unidiskar fömodar jag? På DVD och CD?
Lägg ut texten tack!
Linnofil, du läser detta noga nu va?

Har själv haft ögonen på dessa spelare (över 20k) men då de närmar sig beggade unidiskar i pris känns det inte så lockande. Får se om en massa år när de kostar tusen spänn eller nåt. Men då kanske Uni 1.1 även de kostar en spottstyver.

EDIT har hört de billiga 5004/7004 o de var ok på att förmedla känslor i filmer, men har inte jämfört med Unidiskar.


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Mon Oct 11, 2010 08:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Sep 17, 2008 11:06
Posts: 69
sportbilsentusiasten wrote:
tex B&W där jag i somras testade de tre största i deras nya diamantserie och den billigaste av dessa var bäst.
Var det alltså 800-802-803 du testade? (Verkar som att 801 har utgått?)


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Mon Oct 11, 2010 09:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Ska bli kanonintressant att höra dina slutsatser Sportis!! :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Mon Oct 11, 2010 09:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Har på senaste tiden besökt ägare till INO och även haft INO piPs hemma och jämfört med M140, K110, Sara, Mirage stativare runt 5-10k (fråga inte om namet) och referensen "en rackans stor ful burk" :lol:.
Så nu har jag hört deras "volymmodeller" piP (dryga 10k med stativ, dämpkuddar mm) o pi60 (23k) med fem olika elektronikuppsättningar/rum: två Linn (Klimax på källa/för/slutsteg), en Naim (mellanserie) samt även det som LTS/faktiskt.se rekommenderar.
Allt detta i normala miljöer samt även akustikfixade rum a la Öhman.

Nu är ni allt nyfikna på slutsatserna va?
Ni kan väl spekulera&trätas lite så återkommer sportis senare :mrgreen:
Låter som en mycket uppstyrd jämförelse! Ska bli mycket intressant att höra vad du kom fram till!
Jag gissar att den där pip kanske var rätt ok men lite slank? Men att Katan borde vara bättre. Äh, jag har ju ingen aning...


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Mon Oct 11, 2010 09:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
sportbilsentusiasten wrote:
Nu är ni allt nyfikna på slutsatserna va?
Ni kan väl spekulera&trätas lite så återkommer sportis senare :mrgreen:
Men SLUTA! SÄG!

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Mon Oct 11, 2010 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
:roll: väntar....

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Mon Oct 11, 2010 11:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Spännande!!! :D


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Mon Oct 11, 2010 12:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
sportis brukar ju ha koll på läget bara han nu vaknar till liv. Eller nu vet jag.. Han har sålt sina komri och köpt ett par Pip i stället de är därför han inte har tid att skriva här :mrgreen:

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Mon Oct 11, 2010 12:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Pär wrote:
Eller nu vet jag.. Han har sålt sina komri och köpt ett par Pip i stället de är därför han inte har tid att skriva här :mrgreen:
:mrgreen: ja just det, för att Pip har ännu mer bas :mrgreen:

_________________
Mvh
Christian


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Mon Oct 11, 2010 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Christian wrote:
Pär wrote:
Eller nu vet jag.. Han har sålt sina komri och köpt ett par Pip i stället de är därför han inte har tid att skriva här :mrgreen:
:mrgreen: ja just det, för att Pip har ännu mer bas :mrgreen:
piP går väldigt djupt i basen. De får inga betongväggar att flytta på sig, det är snarare den djupbas man får ur ett par goda hörlurar,

Personligen tycker jag dock att piP är lite "tråkiga". Jag har fått för mig att ett bra högtalarsystem bör kompensera för bristen på visuellt intryck och det gör inte piP. Men där har vi nog alla lika olika åsikter...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited