selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 08:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Thu Feb 24, 2011 22:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Stephan wrote:
Måste oxå slå ett slag för Espek!

Jag är väldigt nöjd med dessa och för mig är bastrycket inte en ljudmässig utan en musikalisk parameter. Det är möjligt att inte tryck påverkar en tunedem-jämförelse så mycket, men för mig är det en viktig del i en musikalisk upplevelse.
Jag tyckte Espek lät väldigt bra för några år sedan när jag hörde dom! Går det alltså att köpa aktiva kort för Espek till de nyare slutstegen? Vad kostar det? Hur står sig aktiva Espek mot passiva M140?
Freddy

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Fri Feb 25, 2011 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Jag fick med aktiva kort till mina när jag köpte dem. Tror att de kostar ca 2700kr per register som nya.
Det finns numera chakrafilter till de flesta av Linns högtalare inklusive Keltik och Kaber dessa filter skall också gå att montera i äldre slutsteg med hjälp av adaptrar.

Chakrakorten är bättre än de äldre korten, men det blir förstås alltid svårt att motivera en sådan ganska stor investering om man inte är väldigt förtjust i sina högtalare.

Passiva Majik 140 är nog betydligt bättre än aktiva Espek.
Problemet med M140 är att de är dyra att aktivera. Det skulle vara intressant att lyssna på M140 passivt med en A2200, den kompinationen är ganska kostnadseffektiv.
Frågan är om den är "bättre på allt" än mina aktiva Espek med C6100 även gällande bastryck.

Jag har funderat en hel del över M140 men är rädd att jag inte skulle bli nöjd förrän de blivit aktiverade.
Bättre att lägga pengar på andra delar.

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Fri Feb 25, 2011 14:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Jag har hört 140 utan att veta vad det var för slutsteg. Jag trodde de var aktiva för det var rejält tryck, men det var A2200. Källa > Radikal-12a - det var mycket tight helt enkelt. Nu har man ju även hört 140 med Solos.. inget fel på bastryck där heller :wink:. Å andra sidan har jag aldrig hört Espek. Jag tror nog att de är grymma på sitt sätt. Så som jag tycker om mina små Kan, som inte levererar monsterbas. Men man kan verkligen förvånas över hur mycket bas det kan sippra fram ur dessa tillsammans med min lilla fina fjuttförstärkare.

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Fri Feb 25, 2011 14:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
-------- dubbelpost av okänd anledning

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Fri Feb 25, 2011 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Har inte hört Kan V, men Kan II med 2 Klout producerar överraskande imponerande bastryck med bra en källa. Aktiva Espek med 3x2250 producerar fantastiskt precis bas med rejält tryck.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Fri Feb 25, 2011 23:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Apr 01, 2006 18:38
Posts: 102
Location: Luleå
Vi Espek-innehavare ska nog ta ett större steg än M140 ex.242:or :lol:


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Sat Feb 26, 2011 00:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Men... den här tråden handlade väl om "andra märken" - jag tolkar det som andra än Linn. Eller är jag ute och cyklar?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Sat Feb 26, 2011 09:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Att tråden spårade in på Linnprylar kanske säger en del om trådens grundfråga? ;)

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Sat Feb 26, 2011 11:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
The Archangel wrote:
Som linnist blir det ju sällan man springer iväg till hifi-klubben för att jämföra produkter, och på Radiocentralens tid här i umeå så blev man i princip utsparkad om man ville jämföra.

Brukar ni jämföra mycket med andra märken?
Hur står sig B&Ws toppmodeller mot linn? Krell? Osv...

Vet iaf att B&Ws förra referenshögtalare fick stryk av en 1200kronors jpw-högtalare (enligt utsago), gäller det fortfarande? :)
Hörde senaste B&W 800 (230 kkr) drivna med Classé elektronik (ca. 160 kkr) och det lät lite skumt och oerhört förvirrat. Troligen skumt rum (akustikbehandlat) och slarvig installation. Skulle gissa att högtalarna inte är så dåliga som det var där, men i vilket fall som helst så skulle jag mycket hellre ha en MDSi och ett par M109, ev. med en M126 för att få lite pondus i botten.

Lite skandal får man nog ändå säga att det är när så dyra grejer låter så obra. Ännu större skandal är det dessutom att försäljaren inte hör att det är dåligt!


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Sat Feb 26, 2011 12:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Gule wrote:
Att tråden spårade in på Linnprylar kanske säger en del om trådens grundfråga? ;)
Ja, eller så säger det hur lite erfarenhet Linnister har av andra märken. Och hur stora skygglappar många har ;-)

Men låten självdö om det inte finns något att säga om andra märken. Hellre det än att det förs bra diskussioner om Linn-grejor, diskussioner man aldrig hittar senare eftersom tråd-titeln är så missvisande.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Sun Feb 27, 2011 00:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Aug 17, 2009 17:18
Posts: 137
Location: Mölndal
Bill50x wrote:
Gule wrote:
Att tråden spårade in på Linnprylar kanske säger en del om trådens grundfråga? ;)
Ja, eller så säger det hur lite erfarenhet Linnister har av andra märken. Och hur stora skygglappar många har ;-)

Men låten självdö om det inte finns något att säga om andra märken. Hellre det än att det förs bra diskussioner om Linn-grejor, diskussioner man aldrig hittar senare eftersom tråd-titeln är så missvisande.

/ B
Har du själv lyssnat på prylarna som HCL har lyssnat på?
En vän till mig köpte ett par Usher Be-20 Diamond DMD (cirka 200 KSEK), 2 st McIntosh MC1.2KW och en Primare CD 21 till sin tidigare Accuphase försteg från början av 90-talet. När man inser vad dessa prylar kostar blir man rätt ledsen över att musikåtergivningen har så mycket övrigt att önska. Min brors Majik DSI, M109 och akurate 221 sub låter så mycket roligare, tydligare och tajtare om än inte med samma möjligheter till hög ljudnivå till en bråkdel av pengarna. Det är kul med variation och att det finns alternativ, men säljaren borde hjälpa till så att det blir en vettig balans i prylarna och hjälpa till med att installera utrustningen. Min vän lär stanna kvar i CD-världen och jag hoppas att han snart skaffar sig en bättre källa. Det skulle vara intressant att höra hur det blir.


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Sun Feb 27, 2011 01:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Ursäkta det var kanske min fråga som ledda in diskusionen på fel spår! Jag får väl skylla på att jag är lite av nybörjare i forumet! Hur som helst kan jag ge lite info om hur ett par Audiovektor S3 signature låter i mitt lite äldre LK system! Jag lånade hem ett par! Det lät riktigt bra! Dom har en stor öppen ljudbild med bra timing! Jämfört med mina gamla högtalare var de mycket tydligare! Man hörde detaljer som inte var hörbara tidigare eller i allafall inte presenterades likadant. Det var också märkbart att basen gick djupare och var tydligare trots att det var mindre bas! Efter en kvälls lyssnanade var jag helt såld! Grymt bra helt enkelt! Dag 2: Började jag tänka att de har rätt ljus "diskantig" ljud karaktär! Vissa låtar lät som diskantkontrollen var i max läge och det störde musiken. Konstigt att jag inte hörde det från början! Vissa sämre skivor från "loudness kriget" (se annan tråd på forumet) var i princip ospelbara! Det bara skar i öronen! Det var värst på CD! LP12:an gav fortfarande magisk musik! Kanske Karik/Numeriken är sämre än vad jag tidigare trodde? Tusan vad synd att dom inte dämpat diskanten lite i dessa snygga danska högtalare!
Freddy

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Mon Feb 28, 2011 12:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Quote:
Hörde senaste B&W 800 (230 kkr) drivna med Classé elektronik (ca. 160 kkr) och det lät lite skumt och oerhört förvirrat. Troligen skumt rum (akustikbehandlat) och slarvig installation. Skulle gissa att högtalarna inte är så dåliga som det var där.
Classè låter ju annars aldrig bra. Under alla år jag besökt olika hifiklubben butiker har jag aldrig hört en anläggning med denna elektronik låta bra. Senast var i höstas på butiken på Söder då jag hade med mig en InFlames skiva som jag just inhandlat och den gjodes totalt olyssningsbar. Man kunde varken höra vad de sjöng eller hur melodin gick. Försäljarens skamsna förklaring var att rummet inte var optimalt och att de skulle bygga om snart.
Körde även en A/B på två olika Dali högtalare, en i 50k klassen(Helicon?) och en billigare 10-15 k klassen på Classè elektroniken. De billigare högtalarna lät sammantaget bättre då de övre registren var hissade på Helicon? så att de skrek i öronen och det blev en otrevlig upplevelse. Den billigare högtaleren var mindre detaljerad men rundare i ljudet vilket gjorde att man trottsallt kunde stå ut, dock ingen längre stund beroende på elektroniken.

Var annars på Referense Audio i helgen. De har nu haft den goda smaken att ta in Naims sortiment i butiken. Spelade bra och med rätta svänget, dock hade man paratihop elektroniken med ett par Dynaudio högtalare vilka jag också tycker går åt det (för)ljusa hållet. Även deras större dyrare högtalare har aldeles för lite bas och för mycket diskant. Men jag antar att det ger mer imponerade detaljrikedom om man bara spelar "fin"-skivor på anläggningen, dock inget ljud som jag uppskattar.


mvh/

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Fri Apr 18, 2014 13:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
BUMP :D
Var på vippen att på chans köpa ett par beggade Ovator600 förrförra veckan men var på resande fot 10dagar och de hade sålts när jag kom hem igen.
Troligen är de bättre med bra insignal och optimalt uppställda.
Skulle vilja testa dom under seriösa förhållanden.
Tanken var att sälja vidare om de var sämre än 242.
Haft samma tanke avseende B&W's nyare talare med diamantdiskanterna, Klipsch och ATC...

Jag har varit nöjd så suget på uppgradering har inte funnits senaste året, men nya Harmonihyllan har dragit igång lusten igen! Sanslöst lyft.

O så ska jag testa Anders T1 hemma vid mån av tid.


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Wed Apr 30, 2014 20:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Är ju sedan länge borta från Linn svängen. Det börjar väl vara runt 10 år sedan mina Linn prylar avyttrades. Jag lever och lyssnar på musik ännu!

Har hittat några märken som jag verkligen gillar och som spelar musik på ett för mig övertygande vis. Ska inte skapa någon diskussion, utan nöjer mig
med att säga att jag har roligare nu och lyssnar på mer musik och av mer varierande slag än under min Linn period. Jag är nöjd. Och det är huvudsaken!

/n.o


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited