selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 16:49

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Thu Jan 27, 2011 16:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Linnofil wrote:
Men något stort hände, när den nya generationen högtalare (med 2k/3k) kom.
När du säger så där flyger ju nästan uppgraderingsdjävulen i en igen... tur att man har massa andra utgifter och inte har råd. Typ. :wink:

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Thu Jan 27, 2011 17:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
För mig är det viktigaste att jag ska vilja spela musik på min annläggning, och efter att ha hört Keltik kan jag mycket väl förstå att det enda uppgraderings allternativet för de som äger ett par är komri, även om tunedem är mycket bättre på nyare Linnburkar, men spelar man en Live konsert på ett par Keltik, så kommer aldrig ett par 110 leverara samma upplevelse/lust att spela nästa låt som keltik gör.

Allt är inte bara tundem och allt är inte bara att kunna spela med tryck, utan man måste ju hitta vad som passar en själv, helst skulle jag viljat ha en Keltik med 3karray, men kanske inte till priset av komri där allt blir så mycket dyrare med tuneboxar och grejer

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Thu Jan 27, 2011 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
För mig är det viktigaste att jag ska vilja spela musik på min annläggning, och efter att ha hört Keltik kan jag mycket väl förstå att det enda uppgraderings allternativet för de som äger ett par är komri, även om tunedem är mycket bättre på nyare Linnburkar, men spelar man en Live konsert på ett par Keltik, så kommer aldrig ett par 110 leverara samma upplevelse/lust att spela nästa låt som keltik gör.

Allt är inte bara tundem och allt är inte bara att kunna spela med tryck, utan man måste ju hitta vad som passar en själv, helst skulle jag viljat ha en Keltik med 3karray, men kanske inte till priset av komri där allt blir så mycket dyrare med tuneboxar och grejer
Är inte grejen att man bara behöver en liiite bättre källa på Keltik (eller andra äldre pondus-pumpade Linn-talare) för att 110:orna skall framstå som patetiska (vid en jämförelse)? Patetiskt blir det ju inte i första taget ens med Espek, som ju inte har Keltik:s pondus...

(Espek drivna aktivt med 3x2250 och riktigt bra källa - typ KDS eller riktigt bra 12:a är skitbra, inte alls lika nyanserat som de modernare Linn-talarna, drivna med samma elektronik och källa, men jämfört med det mesta annat synerligen nyanserat och bra och kul :-) ... och lång ifrån patetiskt ... och bra mycket bättre än nyare talare med sämre källa)


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Thu Jan 27, 2011 18:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
HCL wrote:
pekka71 wrote:
För mig är det viktigaste att jag ska vilja spela musik på min annläggning, och efter att ha hört Keltik kan jag mycket väl förstå att det enda uppgraderings allternativet för de som äger ett par är komri, även om tunedem är mycket bättre på nyare Linnburkar, men spelar man en Live konsert på ett par Keltik, så kommer aldrig ett par 110 leverara samma upplevelse/lust att spela nästa låt som keltik gör.

Allt är inte bara tundem och allt är inte bara att kunna spela med tryck, utan man måste ju hitta vad som passar en själv, helst skulle jag viljat ha en Keltik med 3karray, men kanske inte till priset av komri där allt blir så mycket dyrare med tuneboxar och grejer
Är inte grejen att man bara behöver en liiite bättre källa på Keltik (eller andra äldre pondus-pumpade Linn-talare) för att 110:orna skall framstå som patetiska (vid en jämförelse)? Patetiskt blir det ju inte i första taget ens med Espek, som ju inte har Keltik:s pondus...

(Espek drivna aktivt med 3x2250 och riktigt bra källa - typ KDS eller riktigt bra 12:a är skitbra, inte alls lika nyanserat som de modernare Linn-talarna, drivna med samma elektronik och källa, men jämfört med det mesta annat synerligen nyanserat och bra och kul :-) ... och lång ifrån patetiskt ... och bra mycket bättre än nyare talare med sämre källa)
Håller fullständigt med om detta

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Thu Jan 27, 2011 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Jag är väl lite (mycket) partisk i målet eftersom jag älskar mina Espek och inte kommer att byta ut dom innan jag åtminstone har nya Akurate DS framför. Möjligen om det nu blir ett mindre lyssningsrum att jag skulle välja att gå på Majik 109 eller Katan för att Espek blir för svåra att få till i det nya rummet.

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Fri Jan 28, 2011 00:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
sportbilsentusiasten wrote:
haraldur wrote:
PI60 jämfört med piP är Bättre på allt som man säger i vissa kretsar för att belysa hur bra den senaste produkten är jämfört med den tidigare. Enorm skillnad!

Den spelar tajt,snabbt,stort,trycksätter och levererar som en M140 men med den skillnaden att den får M140 att verka löjeväckande dålig i jämförelse. Den spelar mer öppet i mellanregistret,återger röster och instrument på det sätt som vissa Linnister kan sakna ibland från exempelvis Espek eller Kaber. Ett rimligt antagande är att den skulle placera sig närmare A242 i jämförelse än Majiksegementet.

Fullt så bra är dom nog inte MEN inte fullt så dyra heller...
Kan du lägga ut texten avs piP vs Pi60 vore jag tacksam. Om jag fattat det korrekt, samma elektronik användes eller hur?
Var fanns resp "icke spelande" högtalare under jämförelsen?
Hade piP sina av Öhman moddade orginalstativ?

kan du även förklara mer av dina jämförelse av pi60 vs M140?
(samt samma frågor som ovan)

Vet inte vilka linnister som skulle sakna något i espek eller kaber, två konstruktioner som är hopplöst efter dagens Linntalare på alla sätt, till o med Majik och Komponent avseende mellanregister.

Att Pi60 låter bättre rent ljudmässigt än M140 får vi verkligen hoppas då Majik inte på något sätt har det välljud (rent ljudmässigt) som dyrare konstruktioner från Linn eller andra fabrikanter har.
Akurate är en seriöst överlägsen talare jämfört med M140. ÄVEN ljudmässigt.
Även om tillbehörsfoten till 140 stramar upp ljudet påtagligt så låter den distat och orent i jämförelse.
Men den är ju rena klippet rent prisvärdesmässigt för 30% av priset! Man kan inte begära allt av Majik.
Akurate, Klimax o Komri har ju ett HighEnd ljud som även "vanliga" hifiköpare uppskattar.
(på elektroniken krävs det dock Klimaxgrejjer om sk HighEndljud krävs)

obs att jag snackar ljud i inlägget.
Musikalitet är annars Linns burkar dödens bra på, och hur bra Kaber/Espek är musikaliskt relativt nyare 2k arraytalare visas av deras värde på marknaden :wink:

Många frågor på en gång,även om jag skriver väggar av text så har jag inte IÖ´s kapacitet på att bemöta frågor i forum,citera och dona på ett bra korrekt sätt,jag bara delar med mig av vad jag upplevde.
Forts..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Fri Jan 28, 2011 01:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
....Fortsättning(scrollningshevetet förföljer mig)

Ska göra ett försök att precisera mig,notera att jag försöker inte racka ner på Linn,har ju för böveln till och med döpt lillan till Linn. Jag jämför med Linn därför att jag vet hur exempelvis Majik 140,M109,Katan,Keltik Kaber,Espek låter. Försöker vara noggrann med att inte bli sorterad i varken facken Pro Linn eller Anti Linn som tex Rickard på Faktiskt.se

Det jag säger är att det finns olika vägar att gå för att få ut någonting av den här hobbyn(eller prylsporten)Komponerar man måltiden väl så smakar den ytterst förtjänstfullt fast man använder olika ingredienser och prislappen kraftigt varierar.

PiP VS PI60 för mig innebär,dels att de spelar mer musikaliskt(med avseende på timing,välartikulerat,makroobjektivet på typ),detaljerat, djupt,och kraftfullt. Med piP så säger fysikens lagar stopp och komprimerar då jag tycker det börjar bli som roligast och tappar de egenskaper som jag tycker så mycket om hos piP. Där finns det så mycket mer att hämta ur PI60 att jag blev nöjd. Några basmoduler upplever jag bara som onödigt i ett tvåkanalssystem med de här golvhögtalarna.

Dina frågor om elektroniken och (som jag tolkar dig?)övriga högtalare väcker ett medhåll från min sida i dina eventuella funderingar. Jag är ingen förespråkare av en massa saker som sätts i svängning utöver de högtalare jag vill lyssna till. Hos Stefan hörde jag till och med hur det sjöng med i de(välstämda)pukorna,ja Bassman kunde inte motstå frestelsen då de sjöng ostämt:-) Det var ingen single speaker demonstration och elektroniken var inte alls den mest sofistikerade. Det hade varit en ide att nästa träff bestod i att köra PI60 med en riktigt bra Linnrigg samt ge dem en riktig installation. Med en Linnfantasts mått mätt så stod högtalarna rangligt.

Min jämförelse med Majik 140 avser endast det ljudtryck PI60 levererar samt förmågan att gräva i basen. Jag kunde bara inte motstå frestelsen att beskriva hur mycket mer man hör det spelar ur basregistret i PI60 motför den entoniga gröt som M140 utstöter. Kaber och Espeks påstådda hopplöshet i ljudideal känner jag inte alls igen mig i. Jag skulle gärna velat kunna hålla med dig där,jag försökte till och med demonstrera styrkan hos piP VS Kaber för min svåger Andreas dagen innan vi for till Luleå men efter att ha ställt upp Kaber och ha gått från gräsligt illalåtande ringande mellanregister(finns det en mer illalåtande burk än Kaber när de står fel?)till efter en timmes tunande fått dem att "släppa loss" så kom jag totalt av mig och vi kunde fan inte sluta spela på dem. De levererar en energi som jag inte kan sätta ord på PRAT hade kanske Naimvännerna sagt? Signaturen som Pekkas A242 har känner man igen när man kommer hem efter en provlyssning och det säger för mig en hel del. Givetvis så är det inte lika stort och detaljerat men det hade ju varit konstigt annars?

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Fri Jan 28, 2011 01:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Jag kanske ska lägga in en brasklapp till M140´s försvar och säga att jag kanske fortfarande inte hört dem spela på bra det bara går. Lite analogi som jag kommer att tänka på är att tänka sig att man vässar sin moppe:
Du köper en trimcylinder som ska leverera hyggligt med effekt,säg en 6-7 hästar vilket är en effektökning på 700%,coolt tänker man och hänger på sin passiva avgasböj så inte polisen ska behöva kunna lyssna sig till den farsyndare som du är. Ok 6-7 hästar borde bli pulver tänker du och med nyomkuggad utväxling pressar du din maskin efter rakan. Till din besvikelse stannar GPSén på 82km/h och du undrar vad det handlar om. En häst tog dig ju till 30Km/H det här borde i alla fall skicka hastighetsmätaren i botten? Men nej,tillverkaren har mycket att ta hänsyn till,produkten ska dels vara hållbar,med avseende på att vilken idiot som helst ska kunna få ihop kitet,få hållbarhet,bränsleekonomi och körbarhet. Så istället för en prestanda som kanske tilltalar dig som ska åka 201meter på kortast möjliga tid,eller få en motor som är stark som en oxe så kontruerar man portmappen till att ge motorn ett så brett körbart register som möjligt,dock utan särskilt mycker skoj i toppen.

Säg att vi på högtalarspråk döper trimcyllen till M140...
Du tänker att en fet förgasare är vad den behöver,naturligtvis välbalanserad i sin bestyckning och tändningen får sig en översyn i samma veva.(enligt tune dem)Märkligt nog så blir det ingen herrejössesupplevelse man du står där ett par tusen kronor fattigare. Man köper en trimpipa som ska vara avstämd och får ett ballare ljud och lite mer boost i vissa register men fortfarande känns det som man kunde fått ber bang for the buck på annat sätt.

Alltså: den svarar inte särskilt väl på att gödslas med dyr elektronik då den i sin konstruktion är avsedd att vara klart sämre än Akurate serien..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Fri Jan 28, 2011 01:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Skillnaden med moppetrimmet är att den slöa trimcylindern kan sägas vara ett utmärkt utgångsmaterial, då den kan anpassas till de önskade egenskaper som behövs för att få fjång i maskineriet,genom att anpassa avgasporten och transfer,ändra kompressionsförhållandet och squishbandet.

Då helt plötsligt svarar motorn på din stora förgasare,din fina expansionskammare med trestegsdiffusor...

Du får rupp i maskinen och bra pang/peng dock inte billigt men lagomt proportinellt roligt..

Min fråga är hur PI60 skulle svara på riktigt bra källa,installation och förstärkeri? Vad jag med stor säkerhet törs anta är att jag inte alls hört dem spela i närheten så bra som de skulle kunna göra.

Beträffande foten så tror jag de var försedda med Öhmans egen fot,i mina ögon en MDF platta som inte såg särskilt avancerad ut.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Fri Jan 28, 2011 07:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Ino:s högtalare är konstruerade att placeras på dämpkuddar (SD-kuddar) och står därför lite rangligt.

Foten under pi60 har endast en kosmetisk funktion - att dölja SD-kuddarna.


/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Fri Jan 28, 2011 08:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Torig:ser nu att du kör med INO,vilka högtalare har du och vad har du för elektronik? Det skulle vara intressant att höra vad andra Linnets ordare har för upplevelser?

Beträffande foten så misstänkte jag att det var något sådant som SD åtgärd det handlade om,själv så har jag varsitt hårddiskemballage under mina piP som mellanlägg till de hemmasnickrade stativen tillverkade av 45X45 och en överbliven bänkskiva från IKEA, Kostnad ca 20:- :-D

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Sat Jan 29, 2011 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
haraldur wrote:
Torig:ser nu att du kör med INO,vilka högtalare har du och vad har du för elektronik? Det skulle vara intressant att höra vad andra Linnets ordare har för upplevelser?

Beträffande foten så misstänkte jag att det var något sådant som SD åtgärd det handlade om,själv så har jag varsitt hårddiskemballage under mina piP som mellanlägg till de hemmasnickrade stativen tillverkade av 45X45 och en överbliven bänkskiva från IKEA, Kostnad ca 20:- :-D
Jag har piPs respektive pi60s. Båda byggda av herr Öhman. Högtalarkablar är EEK 8)

Vilken elektronik det är kan jag berätta för dig via PM, men kan säga så långt att den är hyfsat väl sammansatt. Sitter drygt 1m från piPs och drygt 4m från pi60s.

Hade piP tidigare och skillnaden är väl relativt försumbar jmf med piPs.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Thu Feb 17, 2011 23:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Hej
Jag har följt den här tråden med intresse! Mest för att jag är påväg att skaffa nya högtalare och jag har problem med det! Spännande att höra alla åsikter Ino vs Majik! Själv har jag lyssnat några gånger på Majik 140 i affär. Tyvärr har vi ingen Linnhandlare i min stad så jag har inte lånat hem. Dom låter bra men jag har inte blivit riktigt såld på dom faktiskt.

Jag har Lp12 (Lingo 1) KarikIII/Numerik (sista ver), MajikI, Lk140 Nuvarande högtalare är Renäsans från 1989 (en föregångare till Respons). Tanken är att såsmåningom uppgradera det anda också med kanske en Majik DSI. Som alternativ till M140 funderar jag dels på tex ett par beg Espek, Audiovector S3, eller Naim Ovator S400. Ino är nog inget alternativ för mig.
Vore tacksam för synpunkter!
Mvh
Freddy

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Fri Feb 18, 2011 08:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Freddy wrote:
Som alternativ till M140 funderar jag dels på tex ett par beg Espek, Audiovector S3, eller Naim Ovator S400.
Kul, har du hört Ovator? Intryck? Någon annan som har?

De är enda alternativet till M140 av dessa. (om nu de är så bra som man förväntar sig från naim)

S3 är inga höjdare rent musikaliskt. O det gäller de (flera olika) Audiovectormodeller jag jämfört med andra talare.


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Mon Feb 21, 2011 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Måste oxå slå ett slag för Espek!

Jag är väldigt nöjd med dessa och för mig är bastrycket inte en ljudmässig utan en musikalisk parameter. Det är möjligt att inte tryck påverkar en tunedem-jämförelse så mycket, men för mig är det en viktig del i en musikalisk upplevelse.

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited