selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Mon Jan 24, 2011 20:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
HCL wrote:
haraldur wrote:
... den enorma förmånen ...
:|
Självklart är det en enorm förmån att få lyssna på högtalare man inte hört förut 8)


/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Mon Jan 24, 2011 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
torig wrote:
HCL wrote:
haraldur wrote:
... den enorma förmånen ...
:|
Självklart är det en enorm förmån att få lyssna på högtalare man inte hört förut 8)


/mvh
:)


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Tue Jan 25, 2011 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Sportis har du haft möjligheten att lyssna på pi60 hemma ännu ATC ?

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Wed Jan 26, 2011 02:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
En vägg av text,beställd av Pekka71,gick om intet i cyberspace,en timmes kåseri bortkastad,vore kanske en ide att se över problemet?

Hursomhelst: PI60 jämfört med piP är Bättre på allt som man säger i vissa kretsar för att belysa hur bra den senaste produkten är jämfört med den tidigare. Enorm skillnad!

Den spelar tajt,snabbt,stort,trycksätter och levererar som en M140 men med den skillnaden att den får M140 att verka löjeväckande dålig i jämförelse. Den spelar mer öppet i mellanregistret,återger röster och instrument på det sätt som vissa Linnister kan sakna ibland från exempelvis Espek eller Kaber. Ett rimligt antagande är att den skulle placera sig närmare A242 i jämförelse än Majiksegementet.

Fullt så bra är dom nog inte MEN inte fullt så dyra heller...

Image
Image
Image

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Wed Jan 26, 2011 08:21 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
haraldur wrote:
En vägg av text,beställd av Pekka71,gick om intet i cyberspace,en timmes kåseri bortkastad,vore kanske en ide att se över problemet?
Visst, skapa en tråd om problemet i Uppdateringar/Information där du definierar problemet och ger detaljerad info om vad som händer, när det händer och hur vi kan återskapa det. En generell grej när man skrivit så mycket text i en textruta på någon sajt är att kopiera texten innan den skickas iväg just utifall det skulle bli något problem.


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Wed Jan 26, 2011 10:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Tack för bilderna Haraludur trist att ditt repotarge hamnade i cyberrymden :twisted: Men du kanske har lust och ork att skriva igen :) Vad körde ni med för elektronik när ni testade ?

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Wed Jan 26, 2011 10:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Ayn wrote:
haraldur wrote:
En vägg av text,beställd av Pekka71,gick om intet i cyberspace,en timmes kåseri bortkastad,vore kanske en ide att se över problemet?
Visst, skapa en tråd om problemet i Uppdateringar/Information där du definierar problemet och ger detaljerad info om vad som händer, när det händer och hur vi kan återskapa det. En generell grej när man skrivit så mycket text i en textruta på någon sajt är att kopiera texten innan den skickas iväg just utifall det skulle bli något problem.
Det är inte så ofta jag skriver riktigt långa texter, men då skriver jag helst i någon texteditor och kopierar sedan över resultatet innan det skickas.

Men Selleri brukar trots allt funka säkert, dessutom fungerar redigeringsmöjligheterna (fetmarkera text tex) så bra att jag tom har skrivit inlägg här och sedan kopierat över textmassan för publicering i Faktiskt.se!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Wed Jan 26, 2011 15:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=30
Får väl gräva lite själv :D

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Thu Jan 27, 2011 01:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Nu först verkar jag få loss lite tid att skriva,besöket hos Pekka var dödsstöten mot mitt försvar mot IFÅN så nu har jag fått avsätta lite tid till att försöka lära mig luren.

På tal om Iphone så verkar den dyka upp i alla sammanhang. På Luleträffen,som navigator till Pekka71,som fjärrkontroll,rakapparat,eh där skenade det iväg,men,jo nästan till allt verkar den vara bra att ha..

Högtalarna behöver nog ingen närmare presentation,det är Öhmans PI60(Phonic Illusion 60Liter)den som vet mer kan gärna rätta mig,tror det var så iaf,en tvåvägskonstruktion med en åttatummare i basen. Kostar från 22.000:- i monteringssats där köparen själv får montera element och filter samt ytbehandla högtalarna. Högtalarna är konstruerade för att jobba tillsammans med akustikåtgärder i form av exempelvis ACO skivor,det är dem man kan skönja på bilderna överdragna med ett schysst tyg. Öhman har även ett par fötter som han rekommenderar, så mer realistiskt skulle jag vilja påstå att innan i alla fall jag kan leva med dessa högtalare rent estetiskt och ljudmässigt så landar man nog på ungefär 30.000:-

Monoblocken är Denons POA-4400A och förefaller populära i INO kretsar,jag vet absolut inget om dem..


"källan" för aftonen bestod i Spotify Premium på Iphone till Airport Express vidare till en Denonreciever om jag minns rätt?


Kablaget till högtalarna var EKUA som den skämtsamme spjuvern berättade, hade varit iväg hos en expert på kablar som lyssnat fram vilken riktning som lät bäst varefter denne skulle lagt dem i en låda i ett år så de stramats upp ordentligt när alla spänningarna släppt. 44 öre metern hade de kostat honom i alla fall, -plus moms!

Silverskivor spelades på ett PSIII

För övrigt fick jag gott med mothugg när jag jämförde ljudet med Linns och fann fler likheter än skillnader. Det här med den här sporten,eh hobbyn menar jag är känsligt på flera sätt verkar det som:-)

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Thu Jan 27, 2011 01:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Klistrar på en fortsättning då "scrollningsproblemet" åter igen dök upp...

Senare under kvällen åkte vi till Stefan W och fortsatte lira där fram till 23-tiden någon gång.
Pi60 fick följa med och vi körde en gammaldags Takt & ton demo med det sämsta först och ändrade grejor vartefter resans gång..

Vi började med att skruva ihop ett par för kvällen helt nybyggda Bosso/MUPPS burkar och lirade för Urban som fortfarande inte hört dem,varpå han förvånat uttryckte"-säg att ni skämtar?" då han fick veta att det var cirkus en femhundring i pengar som levererade så mycket pang/peng/sväng!(han hade varit och lyssnat till dyrkablar hela förmiddagen på Ljudshopen i Skellefteå)Troligtvis nyktraste öronen på träffen då han drabbats av förmånen att få vara vår chaufför denna kväll. Cat5 kabel kördes till MUPPSárna...

Sedan lirade vi på piP,därefter med Basstöd från Öhman i form av två tiotumsmoduler,Profundus X-2 eller vad de nu hette,sedan kördes PI60 i eget majestät.

Sedan adderades basstöden och delades aktivt med en så kallad CR80(här är jag dock osäker)
Oddbratts gamle vän och vapendragare Danne hade kvällen i ära med sig en munspelsliknande tingest,en "music streamer 2" vilken vad jag förstod byggts runt PCM1794 D/A chipet och kostade runt 1800 pistoler. En notebook fick mata den lilla tingesten och vi spelade en stund på denna. Därefter var det dags för professor Rådelius att testa sin hemmabyggda Naimklon på PI60. Här fick nog de flesta även möjlighet att höra att det är skillnad på slutsteg. Tror de flesta ville ha schemat efteråt!

Som källa inledningsvis så kördes FLAC /MP3 genom XBOX hos Stefan och delvis på en Luxman CD spelare. Tror det var allt?

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Thu Jan 27, 2011 10:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
haraldur wrote:
PI60 jämfört med piP är Bättre på allt som man säger i vissa kretsar för att belysa hur bra den senaste produkten är jämfört med den tidigare. Enorm skillnad!

Den spelar tajt,snabbt,stort,trycksätter och levererar som en M140 men med den skillnaden att den får M140 att verka löjeväckande dålig i jämförelse. Den spelar mer öppet i mellanregistret,återger röster och instrument på det sätt som vissa Linnister kan sakna ibland från exempelvis Espek eller Kaber. Ett rimligt antagande är att den skulle placera sig närmare A242 i jämförelse än Majiksegementet.

Fullt så bra är dom nog inte MEN inte fullt så dyra heller...
Kan du lägga ut texten avs piP vs Pi60 vore jag tacksam. Om jag fattat det korrekt, samma elektronik användes eller hur?
Var fanns resp "icke spelande" högtalare under jämförelsen?
Hade piP sina av Öhman moddade orginalstativ?

kan du även förklara mer av dina jämförelse av pi60 vs M140?
(samt samma frågor som ovan)

Vet inte vilka linnister som skulle sakna något i espek eller kaber, två konstruktioner som är hopplöst efter dagens Linntalare på alla sätt, till o med Majik och Komponent avseende mellanregister.

Att Pi60 låter bättre rent ljudmässigt än M140 får vi verkligen hoppas då Majik inte på något sätt har det välljud (rent ljudmässigt) som dyrare konstruktioner från Linn eller andra fabrikanter har.
Akurate är en seriöst överlägsen talare jämfört med M140. ÄVEN ljudmässigt.
Även om tillbehörsfoten till 140 stramar upp ljudet påtagligt så låter den distat och orent i jämförelse.
Men den är ju rena klippet rent prisvärdesmässigt för 30% av priset! Man kan inte begära allt av Majik.
Akurate, Klimax o Komri har ju ett HighEnd ljud som även "vanliga" hifiköpare uppskattar.
(på elektroniken krävs det dock Klimaxgrejjer om sk HighEndljud krävs)

obs att jag snackar ljud i inlägget.
Musikalitet är annars Linns burkar dödens bra på, och hur bra Kaber/Espek är musikaliskt relativt nyare 2k arraytalare visas av deras värde på marknaden :wink:


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Thu Jan 27, 2011 10:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
haraldur wrote:
Senare under kvällen åkte vi till Stefan W och fortsatte lira där fram till 23-tiden någon gång.
Pi60 fick följa med och vi körde en gammaldags Takt & ton demo med det sämsta först och ändrade grejor vartefter resans gång..
Kan du beskriva hur prestandan ändrade sig efter varje ändring vore det trevligt. :)


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Thu Jan 27, 2011 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
sportbilsentusiasten wrote:
Musikalitet är annars Linns burkar dödens bra på, och hur bra Kaber/Espek är musikaliskt relativt nyare 2k arraytalare visas av deras värde på marknaden :wink:
Fattar inte riktigt det här Espek slumpas ju bort och är alltså väldigt dåliga musikaliskt relativt nyare 2k arrayhögtalare? Inte sagt att Kaber/Espek är rent dåliga musikaliskt men att Linn konstant blir bättre är det så du menar?

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Thu Jan 27, 2011 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Espek är en fantastisk högtalare men utvecklingen går frammåt, just det.

Att man sedan kan tycka att intresset och följdaktligen andrahandsvärdet är lite lågt på vissa äldre produkter det håller jag med om.
Sedan tycker man olika, vissa går enbart på musikalisk prestanda, vissa vill även ha välljud, vissa tycker dynamik o basförmåga är viktigt. Sedan har vi storlek, design, placering i rummet samt garantier och möjlighet att få reservdelar. Ja en massa olika parametrar.

Helt klart har äldre top of the line-högtalare saker som kanske inte nya instegstalare erbjuder.
Å andra sidan har nya instegstalare saker som äldre top of the line-högtalare saknar.

Hade tex K110 haft dynamik o bas, skulle det knappt sålts några andra Linntalare!
Jäklar vad de svänger o de låter helt fantastiskt ljudmässigt i mellanregister/diskant. O det för en bråkdel av slantarna av normala Linntalare.
Dessutom relativt små/lätta.
Men man behöver duktigt bra insignal och vara beredd på att bas o dynamik är totalkatastrof! Otroligt frustrerande.


Top
   
 Post subject: Re: Andra märken?
PostPosted: Thu Jan 27, 2011 14:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
don Tomaso wrote:
Fattar inte riktigt det här Espek slumpas ju bort och är alltså väldigt dåliga musikaliskt relativt nyare 2k arrayhögtalare? Inte sagt att Kaber/Espek är rent dåliga musikaliskt men att Linn konstant blir bättre är det så du menar?
Själv kan jag inte fatta att Espek är så dyra! Komponent 110 sopar ju banan med dem, för 5000 kr beg. Hur kan då Espek vara dyrare på begmarknaden? Jo, många, även Linnkunder, prioriterar bas och utseende framför musik. Så måste det ju vara, det finns ingen annan förklaring. Men jag som "tunedemare" kan inte fatta det...

Att sen Katan, Trikan, Ekwall, Ninka, Espek serien är fantastisk i sig självt hör ju inte hit. Utvecklingen går framåt! Om det sen är 2k eller nytänkande hos Linn som är förklaringen vet jag inte. Men något stort hände, när den nya generationen högtalare (med 2k/3k) kom.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited