selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 10:50

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Film / Mediaspelare
PostPosted: Fri Oct 01, 2010 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Funderar på att köpa en film/mediaspelare för att avlasta min Movie Di's laser. Är det någon av er som har goda erfarenheter av någon bra filmspelare? Jag läste i en annan tråd att Andkan hade goda erfarenheter av Netgear EVA 9100. Finns det något annat (vettigt!) att välja på? Jag vill i princip bara spela standardupplöst DVD i vob format över UPnP från NAS (helst trådlöst) och eventuellt från direktinkopplad USB disk. Den kommer (absolut) inte att användas till musikfiler! ;-) Övrig användning kan vara Youtube, surf eller liknande. Anledningen till att jag tvekar på en 9100 är att jag för samma pengar (knappa 2000 kr) får en LG BD390 Blurayspelare med inbyggd mediaspelare. Då får jag både en backup DVD och bluray kapacitet utöver en användarvänlig mediaspelare. Det låter verkligen lockande rent funktionsmässigt. Andra alternativ kan vara Netgears 9150, för en tusenlapp mer än 9100 får jag WiFi (9150 är bättre på vad då? HD=>fläkt!) eller räcker kanske en slimmad variant, WD TV Live för knappa 800 kr?

Det finns en hel del annat på marknaden, men dessa 3-4 har särskilt intresserat mig, mest pga bra kritik i media och att de uppfyller mina behov. Ett annat krav jag har är optisk digital ut, eftersom min Di endast har optiskt alternativ för digital in. (Den har inte analog 5.1 in heller.) Inte mycket till krav kan tyckas, men samtidigt vill jag ha en bra filmupplevelse. Främst på DVD som sagt, men även med högre upplösning. En del HD material lär komma framöver, när jag väl köper en HDTV (Har 29" Sony CRT nu). Så bra uppsampling till 1080p och HD prestanda över (trådlösa)nätverket vore trevligt. Men det viktigaste är som alltid ljudet! Hur bra blir det analogt (2 ch) ut? Hur bra blir det digitalt (optiskt) ut? Fläktljud och andra egenheter? Hur smidigt är menysystem, installation och integration med NAS/mediaserver? (Troligtvis Twonky på ReadyNAS Duo i mitt fall.)

Fördelar som liten storlek och 12 v drift är ren bonus och inga krav. WiFi, gärna typ N är en stor fördel.

Jag ska snart byta laser på min Movie och blir då utan spelare ett tag. (Snickarbodens förstärkare plockas in.) Eftersom jag har barn måste jag relativt snart ha en ersättare. :-) Ett budgetalternativ är att köpa en beg DVD för 150-300 kr, en beg BD för 6-800 kr eller att plocka ner en DVD från övervåningen med minskad funktionalitet där som följd. Maximal budget är givetvis att koppla in en dator, men användarvänligheten för resten av familjen för en sån lösning är knappast på topp! Även om behovet är större under laserbytet så vill jag gärna ha användning för den efteråt också, för att spara på den nya lasern! (Ingen bulkvisning av barnfilm, utan kvalite för oss vuxna!) Alla kommentarer om "Vuxenfilm" avböjs vänligt men bestämt!

Vad skulle ni rekomendera? Tacksam för alla tips och erfarenheter!


Top
   
 Post subject: Re: Film / Mediaspelare
PostPosted: Fri Oct 01, 2010 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Utifrån din egen beskrivning av läget skulle jag gå på LG BD390 Blurayspelare direkt. Den kan ju barnen använda till alla sina filmer, musik etc och de behöver inte nöta på den "fina" spelaren... :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Film / Mediaspelare
PostPosted: Fri Oct 01, 2010 11:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Om barnen ska använda spelaren så se till att det blir så användarvänligt som möjligt! Till en låg kostnad (ej testat prestanda) så finns Tvix HD N1 och den spelaren med Tvixie's system för att hantera omslag, info etc skapar en riktigt trevlig miljö som blir rätt kul att använda och det är värt massor! LG spelaren är oprovad hos mig så jag vet inte hur den står sig när det gäller mediauppspelning, fördelen är att den har inbyggd läsare för både dvd och bd skivor. Men om gränssnittet mot filmkällorna på nätet är uselt så blir det inte bra ändå...prova ordentligt innan!


Jo, jag skulle absolut inte fundera på Netgear spelaren pga Netgears oförmåga att fixa till små irriterande saker både gällande användarvänlighet och uppspelningsmöjligheter...blir en död produkt om de inte fixar mjukvaran på den!

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: Film / Mediaspelare
PostPosted: Fri Oct 01, 2010 13:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
du får hemskt gärna jämföre flera mediaextenders och redovisa hur dom presterar över den optiska utgången!

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
 Post subject: Re: Film / Mediaspelare
PostPosted: Fri Oct 01, 2010 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Har också en Tvix N1, som Andkan nämner ovan. Är supernöjd! För ca 1000 kr är den klockren vad gäller handhavande och prestanda. Hög WAF när man fixar menyer med Tvixie, lättanvänt och tevligt. Tror från minnet att unidisk möjligen är bättre på DVD-material bildmässigt men det är ju inte dåligt för det.

Saknar en kabel/box/uppdatering för att kunna streama ljudet till DS:en, precis som någon annan nyss nämnde i Andkans tråd. Vore hur smutt som helst. Borde väl inte vara så svårt att tillverka en hdmi-adapter med någon form av upnp som kan snappas upp av en DS?


Top
   
 Post subject: Re: Film / Mediaspelare
PostPosted: Fri Oct 01, 2010 20:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Tack för goda råd. Det låter som att Netgear 91x0 är ute ur leken. Tvix N1 kanske kan vara något? Men jag tycker det verkar som att ljudet kan vara lite burkigt? ;-) Såg lite feedback på Dustin och vissa hade problem med just UPnP. Hur har det gått för dig monkeydevil?

Hittade en Xtreamer Sidewinder också. Är det någon som har erfarenhet av den? Ljudkvalitet på analog och optisk ut? Kostar 500 kr upp från N1'an. Verkar ha nöjda användare. Men prestandan (ur ett, "är det kul att se film"/Linnkundsperspektiv) är ett frågetecken. Fläklös, iPhonestyrning och 12 volt är iaf ett plus.

Men när det närmar sig 1500 är det nära till en Blurayspelare. Såg nu att det fanns en ännu billigare LG som hade mediaspelare, BD570 för runt 1700 kr.

Tusan att det ska vara så svårt att prova dem!


Top
   
 Post subject: Re: Film / Mediaspelare
PostPosted: Fri Oct 01, 2010 22:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Quote:
Hittade en Xtreamer Sidewinder också. Är det någon som har erfarenhet av den?
Fick av händelse testa hem en Xtreamer Sidewinder en vecka nyligt och tyvärr, segt gränssnitt som lämnade mycke övrigt att önska och digitala ljudutgången var en besvikelse...lirade bättre via analoga utgången! Provade alla tänkbara inställningar men det släppte aldrig riktigt med den...

Trevligast hittils som jag provat och med riktigt hygglig prestanda är Tvix HD S1, kör med en sådan nu själv och den går hem hos de övriga i familjen! Men jag har inte jämfört den mot Netgear på ljudet...är dock nyfiken att jämföra mot Kaleidescape (http://www.kaleidescape.se/) men vet inte om jag törs riktigt. Är lite prisskillnad, vi har ingen hemma på demo som jag kan leka med men där det installerats har det varit stora tummen upp!
;)

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: Film / Mediaspelare
PostPosted: Fri Oct 01, 2010 22:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Just det ja, iPhone styrning etc. Finns på Tvix'arna oxå men det är inte riktigt på banan ännu men visst går det att styra om man verkligen envisas och accepterar lite konstigheter. Känns bara inte som det testats på människor ännu (föreställ er hur DS spelarnas styrning var i början)!
:)

Fördelen med de stora kända fabrikaten i detta produktområde är att de trycker ut ny mjukvara hela tiden, produkterna blir bättre och bättre så snart kanske man har ett riktigt bra gränssnitt via iPhonen eller annan valfri smartphone.

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: Film / Mediaspelare
PostPosted: Sat Oct 02, 2010 02:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Jag är lite nyfiken på denna kombinerade dvd/blueray och digitala mediespelare.

http://dune-hd.com/hd_players/current/1 ... d-max.html


Top
   
 Post subject: Re: Film / Mediaspelare
PostPosted: Sat Oct 02, 2010 16:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Linnofil wrote:
...
Men när det närmar sig 1500 är det nära till en Blurayspelare. Såg nu att det fanns en ännu billigare LG som hade mediaspelare, BD570 för runt 1700 kr.

Tusan att det ska vara så svårt att prova dem!
Du kan ju testa på öppet köp från t ex NetOnNet
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/ ... 2703.3140/

Kör själv med Tvix 6500, bilden är bra men ljudet är det inte (hur man än kopplar). Fläkten låter för mycket, WiFi funkar men först efter en del meckande och kryptering avslagen. Har också problem med korrupt filsystem på den interna disken, får köra chkdsk på den rätt ofta. Men denna model är ju ersatt nu. Kör väl vidare med den tills jag hittar en klockren ersättare. Funktionalitet som nämnda LG låter perfekt tycker jag men köper jag nåt så skall det låta bra också, lever kvar i tron att bra ljud faktiskt kostar klart mer pengar. Men fortsätt posta och vad vet jag, kanske finns det en juvel i den här prisklassen?


Top
   
 Post subject: Re: Film / Mediaspelare
PostPosted: Sun Oct 03, 2010 01:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
stefan wrote:
Du kan ju testa på öppet köp från t ex NetOnNet
...
kanske finns det en juvel i den här prisklassen?
Jo, det är frestande att pröva på öppet köp. Det brukar jag ofta göra. Men om det ska fixas med nätverk, eventuella proprietära mediaservers etc. så kan det ta tid att testa. Men jag hoppas förstås på att hitta juvelen i all dynga som finns ute på marknaden.

Jag såg just på Youtube att BD390 verkar ha bra ljud på HDMI: http://www.youtube.com/watch?v=Yd31rMu0 ... feature=BF Tyvärr sägs det inget om ljudet över toslink och analog RCA. Men jag går nog hellre på BD390 än ersättaren BD570. Fler analoga utgångar, mer praktisk framsida etc. gör att den känns bättre. Egentligen måste jag ju testa båda två, dessutom burkiga Tvix N1...

Tack för tipset Andkan, då stryker jag Xtreamer från listan.


Top
   
 Post subject: Re: Film / Mediaspelare
PostPosted: Sun Oct 03, 2010 15:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Jag köpte faktiskt en BD390 för någon vecka sedan. Orsaken var att vi börjat köpa allt fler DVD-filmer som både vi föräldrar och barnen kan titta på tillsammans. Tex gamla James Bond filmer. Det känns lite synd att köpa filmerna i DVD-format. Vi har dock ingen HD-ready TV ännu så jag kan inte säga så mycket om bildkvaliteten. Det som jag noterat är att den är lättanvänd, att koppla upp sig mot det trådlösa nätverket tog typ 5 minuter. Sedan var det bara att börja kolla på Youtube-filmer. Detta har även barnen upptäckt så nu sitter de och kollar på mr Bean och annat kul som finns på Youtube (vet inte om det är någon bra feature egentligen :wink: ). Det känns dock som att man tagit ännu ett steg mot en miljö där man streamar film/information när man själv vill istället för att anpassa sig till sändningstider.
Jag tror att detta kommer att påverka hela informationskulturen i framtiden.
Istället för att hela befolkningen får samma information (nyheter) vid samma tidpunkt som förr i tiden (typ SVT:s Rapport eller Aftonbladet) så kommer alla sitta i sitt eget infotainment-träsk. Vissa har tok-koll på politiken andra har koll på fotbollen någon lever i en musikvärld osv.

Man kan liksom skapa sin egen värld med egna nyheter, forum-kompisar, intressen mm.

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject: Re: Film / Mediaspelare
PostPosted: Sun Oct 03, 2010 19:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Stephan wrote:
Jag köpte faktiskt en BD390 för någon vecka sedan.
Mycket intressant! Hur bra bedömmer du ljudet? Har du något att jämföra med? Filmupplevelse, är det riktigt kul att se på film nu när du köpt din BD390? Har du möjlighet att lyssna och jämföra de olika utgångarna? Vilket låter bäst, analogt eller toslink?

Har du lyckats streama över UPnP? Hur bra blir det jämfört med intern optisk drive, bättre eller sämre?


Top
   
 Post subject: Re: Film / Mediaspelare
PostPosted: Sun Oct 03, 2010 21:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Vore kul att få lite mer input om BD390. Har inte samsung oxå mer utbyggd mediauppspelning på sina nyare BD spelare? YouTube funkar faktiskt rätt hyfsat på flertalet mediaspelare idag oxå, jag upplever dock att det kan kännas lite meckigt vid sökning att fippla upp o ner med knapparna för att hitta rätt bokstäver bara men det är väl en vanesak.

Oavsett, då denna tråd nu startat så var jag tvungen idag att köra mer ordentliga jämförelser på ljudprestanda mellan Tvix HD S1 och Netgear Eva9100. Inledningscenen på Resevoir Dogs (obehandlad dvd version) med dialogen brukar snabbt sålla ut vad som funkar respektive inte och Tvixen funkar, lätt att höra och hänga med men Netgear tar återigen fram känslan på samma sätt som en Linnkälla brukar, man skrattar med, man fastnar i det egentligen rätt intesägande men sjuka samtalet och tappar vad man själv höll på med...och sen blir ju musiken bara bättre! Skillnaden är faktiskt såpass stor att det inte behövs göras mer...allt via koaxial digital överföring, nermixat till två kanaler in i DSi, bästa tänkbara kablage, rättvända kontakter etc etc. Netgear spelaren upplevs ruskigt mer välbyggd och kanske det är dessa saker som märks...kan nämna för sakens skull att skillnaden går igen om man spelar upp musik men här handlar det mer om dåligt eller ännu sämre.

Jag var innan detta snabba test väldigt nöjd med Tvixen men det blev påtagligt att det finns mer att hämta...nåja, det var ju bara ljudet och på det här forumet spelar inte det ngn roll eller hur...fniss...skämt o sido, som allt-iallo-enhet så finns fler saker som måste vägas in om det ska bli succe och här är trots allt tvixen mkt trevlig.
;)

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: Film / Mediaspelare
PostPosted: Wed Oct 06, 2010 19:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 04, 2005 16:42
Posts: 170
Om LG BD390.
Köpte denna spelare i maj i ett anfall av prylsjuka. Bluyray fungerar bra dessvärre är ljudet ganska kass. Digitalt är det ingen katastrof, men det är ingen Linn 1.1 eller Movie om man säger så. Det gäller även om man kör HD-DTS-typ.

Spelaren är relativt plastig, tar en evighet att starta upp. Det senare är kanske mitt fel som försökte ta bort regionkodningen.

Vad jag retar mig mest på är att ljudet är så kass från Youtube. Min Dell 6400 är en klar vinnar, alt med bra lurar, Sony Vaio. Så fort man upplevt skillnaden slutar man använda LG:n.

LG:n är ok som Blueray spelare och alt DVD för ungarna (om man har sådana). Frågan är om man behöver mediaspelardelen?

Jag har en Popcorn Hour och är väldit nöjd med den. Och, naturligtvis inget larv med regionkoder.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited