selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 13:41

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Katt och hi-fi
PostPosted: Wed Sep 22, 2010 18:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Vi funderar på att skaffa katt och jag undrar naturligtvis över vad hifi-anläggningen kan drabbas av i så fall. Vad är era erfarenheter? Hoppar katten upp på högtalarna? Gnagar den på signalkablar? Hoppar den upp på LP12:an (på vägghylla ovanför 6-hyllors Quadraspire)?
Så här ser anläggningen ut:


Attachments:
Hifi.JPG
Hifi.JPG [ 155.47 KiB | Viewed 4374 times ]

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e
Top
   
 Post subject: Re: Katt och hi-fi
PostPosted: Wed Sep 22, 2010 18:47 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jun 21, 2009 22:29
Posts: 59
Location: Uppsala
Fick höra av en kollega att det finns nån sorts spray att köpa som gör att katter inte så gärna går nära det man sprayat. Jag vet inte hur det funkar eller heter, men ska ta reda på det =)

Annars så tenderar ju katter att studsa runt på det mesta, så det tål ju att tänkas på hur man ska agera =)

Mvh

_________________
Frilansande konsult

-------------------
1+1=1


Top
   
 Post subject: Re: Katt och hi-fi
PostPosted: Wed Sep 22, 2010 19:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Har två katter och visst händer det att åtminstone den ena av dom hoppar upp på en av högtalarna och sitter där en stund. Gör dock knappast någon skada. Har aldrig känts som att det är nån risk för att dom ska välta eller nåt liknande - dina högtalare är ju dessutom mer stabila än mina. Inga klösproblem heller - sånt gör dom på klöspelaren. Frågade min fru också, hon har haft tre katter tidigare och aldrig några problem.

En annan sak är att katter ofta gillar värme så om det finns möjlighet att gå och lägga sig ovanpå t ex en varm förstärkare så får man nog räkna med att den möjligheten utnyttjas.

Jag kör ju bara digitalt men det är klart, hade jag haft en LP12:a så hade jag nog kört "lock på" för jämnan.

Gnag-problem är enligt frun, som även haft många hundar, mer ett hundproblem. Våra katter har aldrig överhuvudtaget visat tillstymmelse till att gnaga på kablar.

En sak du bör undersöka är ju att det finns lugnare kattraser och livligare dito, d v s det varierar. Kattungar är förståss också ofta lite skuttigare än äldre katter.

Summa summarum så är min och fruns erfarenheter att katter vanligen är försiktiga djur där risken för olyckor inte är så stora.

Sprejen som Andrén nämner (s k "fy-spray") är vad jag vet förbjuden pga nya EU-regler sen nåt år tillbaka.

Lycka till!


Attachments:
Ninkat.jpg
Ninkat.jpg [ 133.71 KiB | Viewed 4323 times ]

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Last edited by Linncredible on Wed Sep 22, 2010 19:58, edited 1 time in total.
Top
   
 Post subject: Re: Katt och hi-fi
PostPosted: Wed Sep 22, 2010 19:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Har faktiskt råkat ut för att katten blev nyfiken på pickupen när den spelade, han lyfte lite försiktigt i den med tassen, blev fundersam när det blev tyst och släppte ner den igen :)

Lock på kan vara en god ide ;)


Top
   
 Post subject: Re: Katt och hi-fi
PostPosted: Wed Sep 22, 2010 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Vi hade många katter hemma när jag var yngre, så jag har sett en del.
Räknar upp några tips som jag kommer på:

# Att katten hoppar upp på högtalaren är nog inget stort problem, som Linncredible var inne på, men högst troligt, då katter gillar att hoppa upp på saker. Mitt tips är att du dessutom tar hand om kattens klor genom att klippa dem regelbundet. Då borde du slippa märken efter dem iaf.
# Skaffa klösbräda, så har katten något att "vässa klorna" på, istället för din utrustning.
# Räkna med att katten spyr upp hårbollar då och då, särskilt långhåriga katter. Detta eftersom den tvättar sig själv genom att slicka pälsen. Inget stort problem, men det händer att det dyker upp en hårboll där man minst anar (eller önskar) det.
# På tal om lugna kattraser, så kan jag tipsa om Helig Birma. En jättefin ras, både till utseendet och sättet. Se bild.
# Vad gäller gnagandet, så är min erfarenhet att katter gärna äter växter (som brukar resultera i en redan nämnd hårboll :wink: ) men inte gnagar så mycket på annat.

Katter är fina husdjur, så låt inte stereon stå ivägen för ett skaffande av katt, om du bara känner för det :)
Lycka till!


Attachments:
Helig Birma.jpg
Helig Birma.jpg [ 22.95 KiB | Viewed 4261 times ]
Top
   
 Post subject: Re: Katt och hi-fi
PostPosted: Thu Sep 23, 2010 07:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
DelNaja wrote:
# På tal om lugna kattraser, så kan jag tipsa om Helig Birma. En jättefin ras, både till utseendet och sättet. Se bild.
# På tal om lugna kattraser, så kan jag tipsa om Ragdoll. En underbar ras, både till utseendet och sättet. Se bild på Google.
Wikipedia wrote:
Den är sällskaplig och vill vara med där saker händer, den gillar sällan att sitta uppflugen på en hylla och bevaka som andra katter gärna gör.
Sedär, ännu ett skäl att välja en Ragdoll, den vill inte ens sitta på din stereo! Den vill hellre vara med och följer dig som en hund. Sitter hellre i ditt knä än på stereon...


Top
   
 Post subject: Re: Katt och hi-fi
PostPosted: Thu Sep 23, 2010 09:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Linnofil wrote:
# På tal om lugna kattraser, så kan jag tipsa om Ragdoll. En underbar ras, både till utseendet och sättet. Se bild på Google.
Håller helt med. En av våra är en ragdoll. "The cool cat" kallas den ibland. Slö som f-n för att prata ren svenska. Hoppar aldrig upp på saker högre än typ soffa - har aldrig varit uppe på högtalare. Det enda man ska beakta är att det är en jäkla massa pälsvård med en långhårig katt som ragdoll - och slarvar man så är det dammtussar, hårstrån och lurv överallt i bostaden. Sen är ju alla katter i slutänden individer så oavsett vad rasbeskrivningen säger så bör man ju vid köp säkerställa att det är en "trevlig individ".

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Katt och hi-fi
PostPosted: Thu Sep 23, 2010 10:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Hade för länge sedan ett par katter. Dom brydde sig inte om min ljudanläggning utom vid två tillfällen. Vid det ena tillfället välte dom en av mina högtalare, reparationen av denna finns till och med dokumenterat i HiFi & Musik :-)

Vid det andra tillfället var det en bildskiva på LP12:an som fick en av katterna att hoppa upp på locket och sedan snurra med skivan. Gissa om pickupen/armen studsade omkring!

Det går dock att fostra katterna, ett skarpt NEJ! så fort dom närmar sig anläggningen brukar ge resultat efter att tag.

Och det är värt det, katter är trevliga djur!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Katt och hi-fi
PostPosted: Thu Sep 23, 2010 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Jag tackar så mycket för alla inkomna tips!! Det blir antagligen en British Shorthair Lilac, se bild


Attachments:
BKH.jpg
BKH.jpg [ 107.56 KiB | Viewed 4076 times ]

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e
Top
   
 Post subject: Re: Katt och hi-fi
PostPosted: Thu Sep 23, 2010 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Fin katt! :)
Man blir ju sugen på att skaffa katt... synd bara att hustrun är allergisk.


Top
   
 Post subject: Re: Katt och hi-fi
PostPosted: Fri Sep 24, 2010 07:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Tendaberry wrote:
Jag tackar så mycket för alla inkomna tips!! Det blir antagligen en British Shorthair Lilac, se bild
Pratade med frugan som kan en del om katter och hon menade att rasen brittisk korthår visserligen har ett vackert utseende men sällan är en "knäkatt" och ofta inte är särskilt sociala. Det händer att folk som skaffat en blir lite besvikna på detta, att dom inte kryper upp och vill ligga i knät etc. Hon har inte själv haft en, men har fått detta råd tidigare när vi planerade att skaffa en andra katt och grunnade på vilken sort det skulle vara. (En uppfödare av rasen kanske skulle uttrycka det hela på ett annat sätt...) Hursomhelst, det som är viktigt är väl som vanligt, en rejäl förstudie. :) Du kan ju alltid börja efterforskningarna på http://www.kattforum.se. Lycka till!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Katt och hi-fi
PostPosted: Fri Sep 24, 2010 08:58 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Linncredible wrote:
http://www.kattforum.se
Det finns onekligen forum för allt!


Top
   
 Post subject: Re: Katt och hi-fi
PostPosted: Fri Sep 24, 2010 10:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Sony wrote:
Linncredible wrote:
http://www.kattforum.se
Det finns onekligen forum för allt!
Ja, tom för nördar som gillar att flytta sina högtalare en centimeter hit eller dit för att det ska bli roligare att lyssna.... :D

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Katt och hi-fi
PostPosted: Fri Sep 24, 2010 11:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Sony wrote:
Linncredible wrote:
http://www.kattforum.se
Det finns onekligen forum för allt!
Ja, tom för nördar som gillar att flytta sina högtalare en centimeter hit eller dit för att det ska bli roligare att lyssna.... :D

/ B
Hmm, jag kanske ska försöka dressera katten till att inta olika positioner när han ligger på högtalarn. Vet vet vad det kan leda till i termer bättre musikalisk återgivning! :D

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Katt och hi-fi
PostPosted: Fri Sep 24, 2010 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Linncredible wrote:
Hmm, jag kanske ska försöka dressera katten till att inta olika positioner när han ligger på högtalarn. Vet vet vad det kan leda till i termer bättre musikalisk återgivning! :D
Haha! :D

"Ni två, gå o lägg er där i hörnet."
"Du där, flytta dig en millimeter till vänster."


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited