selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:17

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Denon DL-304 MC pickup
PostPosted: Sun Sep 19, 2010 19:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Tänkte jag skulle försöka mig på att beskriva mina intryck efter byte från MM pickup till MC pickup.

LP12:an har följande spec.
Klimax-Radikal, Keel, Ekos II m. T-Cable, Trampolin II

Om det är av intresse så består det övriga systemet av AD/D, AK/D samt K320A samt står i en harmonihylla med Tor-plan. Alltsammans förbundet med Silver.

Jag har sedan länge kört med Adikt men när nålen började bli sliten började jag fundera på att testa något nytt.

På sikt vill jag byta upp mig till en Klimax Kontrol, bland annat eftersom den har balanserade utgångar, vilket passar högtalarna bra. Eftersom Klimax Kontrol:en inte har något inbyggt grammofonsteg så behöver man ett externt. Jag vill att mitt system ska bestå av så få lådor som möjligt och tycker därför är Urika ett bra alternativ eftersom den sitter inbyggd i LP12:an. Urikan i sin tur kräver en MC-pickup. Att Akivan är helt fantastisk behöver vi inte orda om, nackdelen är som bekant priset. Jag har väldigt svårt för att acceptera det höga priset för en skör slitdetalj. Klyde skulle kunna vara ett alternativ, men priset i kombination med att väldigt många verkar vara tveksamma till spårningsegenskaper samt ljudkvalité, gjorde att den föll bort.

Jag började därför skanna webben efter alternativ. Jag hade god hjälp av lpgear.com som hävdade att de hade sålt flera Denon DL-304 till LP12 ägare med Ekos armar och att samtliga hade blivit mycket nöjda. Jag ställde även frågor kring andra märken, exempelvis Audio Technica samt Benz Micro, men de föreslog Denon, trots att andra som jag frågade om var dyrare. För övrigt så hävdade samma firma att Denons topp model DL-S1, som handtillverkas i en mycket liten serie årligen och normalt bara säljs i Japan, var av yttersta referensklass oavsett pris. Den kostar ca 900$ och jag vågade inte göra ett sånt dyrt test. Jag menar det fanns ju en uppenbar chans att musiken skulle stendö med en annan pickup än Linns egna.

Jag hittade också följande länk som också pekade på Denon DL-304.

http://www.soundgallery.co.uk/stylus.html

Den kommer faktiskt från en Linnhandlare i UK.

Jag tog till slut mod till mig (trots att många sade att det bara kunde gå snett – det vanligaste rådet var ”köp en ny nål till Adikten”) och beställde en Denon DL-304 från tyska Phonophono i Berlin. De var billigast och så slipper man strulet med ev. moms och tull från US. Den kostade 397 Euro inkl. frakt.

I fredags hjälpte mig Anders Simonsson på Tonläget att montera den. Stor eloge till Anders för att han var hjälpsam en stressig dag, trots att han inte fick sälja pickupen. Det är fin kundservice, tycker jag. Tack Anders!

Skruvarna och muttrarna som följde med pickupen var inget vidare men vi hittade inga andra så jag kör med dem tills vidare. På sikt ska jag byta dem till insex skruvar med andra muttrar som gör att man kan dra fast pickupen något hårdare. Om man vill så finns det också plats för att skruva fast den med 4 skruvar, men min sitter med två just nu. Det var lätt att få montaget bra eftersom det visade sig att den skulle sitta så långt fram som möjligt i tonarmen. Enligt Protracktorn (heter det så?) så blev montaget helt perfekt, bättre än de flesta Linnpickuper brukar hamna (enligt Anders). Enligt manualen ska den ha endast 1,2 grams nåltryck.

Vi provlyssnade först på Tonläget för att se att allt verkade ok och jag har under helgen sedan spelat väldigt mycket vinyl.

Jag har alltid tyckt att det är svårt att bedöma när man inte kan göra en direkt jämförelse utan får förlita sig på ”ljudminnet”. Man bör också komma ihåg att nålen på Adikten var ganska sliten på slutet.

Ljudkaraktär
Till en början så lät det piggt, rappt men lite stelt. Ungefär som att en riktig trummis var ersatt av en trummaskin. Jag överdrivet bara för att ni ska förstå. Stelheten har dock försvunnit i takt med att jag har spelat ett antal timmar. Det pigga, rappa ljudet finns dock kvar. Jag tycker det är ett gott tecken, när jag lyssnar på andra hifi märken än Linn så slås jag ofta hur långsamt musiken verkar att gå. Långsamt och livlöst. Sådan är Denon pickupen INTE. Det finns inget register som sticker ut utan allt presenteras med samma styrka. Subjektivt så spelar den djupare och tydligare i basen är Adikten. Jag kan höra basgångar som tidigare bara var ett enda brummande. Ganska stor skillnad faktiskt. Röster och akustiska instrument klingar naturligare än med Adikt. Detta märks tydligt på klassisk musik. Det känns detaljrikt men samtidigt väldigt avslappnat. Som ett exempel så tycker jag skillnaden liknar den mellan Akurate och Klimax komponenter, där Akuraten kan låta lite häftigt och Klimaxen mera neutralt. Pickupen har en tydlig MC karaktär som jag känner igen från Akivan. Spontant kan jag säga att jag kan tänka mig att efter att man har vant sig vid denna ljudkaraktär, så är det väldigt svårt att gå tillbaks till MM. Så ljudmässigt tycker jag tveklöst att den klart slår Adikten. Allt låter helt enkelt naturligare. Den spelar också renare med mindre dist. framförallt i starkare partier. Jag tycker också att den spelar innerspår nästan lika bra som ytterspår. Jag är inte särskilt intresserad av ”hifi parametrar” man kan ändå notera att ljudbilden är bredare och djupare än med Adikt. Adikten verkar mera dynamisk, det känns som att det är lite mer finlir med denna pickup och mer Rock 'n' roll med Adikt. Jag spelade dock Iron Maiden idag och det funkade bra, tycker jag.

Intressant att notera är att på vissa skivor hade jag tidigare ett fenomen som jag tror att många känner igen. Mellan låtar så kan man några sekunder innan musiken börjar höra musiken starta fast väldigt svagt. Ungefär som ett eko, fast det kommer före istället för efter. Det har försvunnit helt med denna pickup.

Den känns som att den är något lite känsligare än Adikten för vibrationer från golvet, alltså det hoppar lättare när jag går nära Harmonihyllan, kanske beror det på det lägre nåltrycket.

Musikalitet - Tune
Det här är mycket svårare för mig att bedöma. Omdömet kan nog dessutom grumlas av främst två orsaker:
1.Det vore väldigt kul om den presterade bättre än Adikt, eftersom den är billigare och ljudmässigt är överlägsen.
2.Jag har en inbyggd misstänksamhet till allt som det inte står Linn på. Det är lätt att tänka – svänger det verkligen lika bra som det brukar? Man har ju genom åren hört en hel del saker som låter ganska vackert men som totalt förstör musiken.

För att testa har jag försökt att spela en del skivor som jag inte är alls förtrogen med. För att testa hur jag upplever ny musik.

Just nu så tror jag att musikaliskt så är den aningen sämre än Adikt, inte mycket, men lite grann. Det känslomässiga intrycket som musik ofta kan ge är nog aningen mindre starkt än med Adikt.

Som summering så känns det ungefär som att jag vunnit en hel del ljudmässigt samtidigt som jag tappat en liten aning musikalitet. Nu får jag väl ”puristerna” på mig, men jag är faktiskt ganska nöjd med denna sido-uppgradering. Jag menar om pickupen försämrar musikaliteten något, så har tex radikalen tillfört såpass mycket att det ändå spelar bättre än tex med en Lingo.

Jag kommer att fortsätta att spela mycket vinyl närmaste tiden och troligen kommer mina intryck att mogna fram ytterligare. Jag återkommer!

Edit: stavfel

_________________
Mvh
Christian


Last edited by Christian on Sun Sep 19, 2010 21:38, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sun Sep 19, 2010 20:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Intressant. Skall även bli intressant att läsa om dina intryck när nyhetens behag sjunker undan lite mer.


Top
   
PostPosted: Mon Sep 20, 2010 02:06 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Tack för en jättebra recension. Om du har tillgång till kamera som kan ta närbilder skulle det såklart vara kul att se hur pickupen ser ut på en tolva.

Oavsett vilka resultat man kommer fram till med det byte du gjort, så är det ju mer än pickupen som är bytt. Det är ju inte säkert att MM och MC-steget i Akurate Kontrol är exakt lika bra. Och något sådant steg kommer man ju aldrig heller ha, men det gör det nog än svårare att dra slutsatser om själva pickupen. Det kan ju också tänkas att Denonpickupen behöver lite speltid innan den presterar normalt. Adikten gör det, upplever jag.


Top
   
PostPosted: Mon Sep 20, 2010 08:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
[quote="Christian"
Intressant att notera är att på vissa skivor hade jag tidigare ett fenomen som jag tror att många känner igen. Mellan låtar så kan man några sekunder innan musiken börjar höra musiken starta fast väldigt svagt. Ungefär som ett eko, fast det kommer före istället för efter. Det har försvunnit helt med denna pickup.
[/quote]

Om detta eko försvunnit med Denon så skulle jag raskt fundera på hur mycket annat som också är borta. :)

Prova en gammal skiva från analog mastertejp o testa igen.

Fredrik


Top
   
PostPosted: Mon Sep 20, 2010 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
fredrik wrote:
Om detta eko försvunnit med Denon så skulle jag raskt fundera på hur mycket annat som också är borta. :)

Prova en gammal skiva från analog mastertejp o testa igen.
OK, jag ska testa fler skivor.

Du menar alltså att detta ljud finns med på inspelningen och exempelvis har orsakats av tapehanteringen?

Kan det också vara så att det sker någon form av överhörning mellan vinylskivans spår som orsakar detta?

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Mon Sep 20, 2010 11:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Christian wrote:
Du menar alltså att detta ljud finns med på inspelningen och exempelvis har orsakats av tapehanteringen?

Kan det också vara så att det sker någon form av överhörning mellan vinylskivans spår som orsakar detta?
Kolla hur långt skivan hinner snurra från det att ekot hörs tills det riktiga ljudet kommer. Med ett precis skivvarv så ligger problemet troligen i skivan. Det kan förklara varför ekot hörs med en pickup och inte med en annan, pga nålens slipning kan nålen ligga olika djupt i spåret och påverkas olika mycket av intilliggande spår. Att en pickup skulle vara så dålig att den inte återger ett ljud som hörs tydligt med en annan pickup håller jag inte för troligt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Sep 20, 2010 13:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Om du tycker att Akiva är för dyr och Klyde för gammal (vet inte hur mycket den smyguppgraderats under åren) hade jag nog kollat in Lyras nya modell Delos. Den kostar "bara" 1.100,- Euro och rankas av en del högre än t.o.m. Akiva. Tillverkar inte Lyra fortfarande Akivan???

Björn

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Mon Sep 20, 2010 17:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Tendaberry wrote:
Om du tycker att Akiva är för dyr och Klyde för gammal (vet inte hur mycket den smyguppgraderats under åren) hade jag nog kollat in Lyras nya modell Delos. Den kostar "bara" 1.100,- Euro och rankas av en del högre än t.o.m. Akiva. Tillverkar inte Lyra fortfarande Akivan???

Björn
Intressant!
Har du själv hört Lyra Delos?

Såvitt jag vet så tillverkar Lyra Akivan.

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Mon Sep 20, 2010 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Christian wrote:
Tendaberry wrote:
Om du tycker att Akiva är för dyr och Klyde för gammal (vet inte hur mycket den smyguppgraderats under åren) hade jag nog kollat in Lyras nya modell Delos. Den kostar "bara" 1.100,- Euro och rankas av en del högre än t.o.m. Akiva. Tillverkar inte Lyra fortfarande Akivan???

Björn
Intressant!
Har du själv hört Lyra Delos?

Såvitt jag vet så tillverkar Lyra Akivan.
Nej, tyvärr inte. Jag läste om den först härom veckan och eftersom jag redan har Akiva, har det inte varit så akut...

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Mon Sep 20, 2010 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Bill50x wrote:
Christian wrote:
Du menar alltså att detta ljud finns med på inspelningen och exempelvis har orsakats av tapehanteringen?

Kan det också vara så att det sker någon form av överhörning mellan vinylskivans spår som orsakar detta?
Kolla hur långt skivan hinner snurra från det att ekot hörs tills det riktiga ljudet kommer. Med ett precis skivvarv så ligger problemet troligen i skivan. Det kan förklara varför ekot hörs med en pickup och inte med en annan, pga nålens slipning kan nålen ligga olika djupt i spåret och påverkas olika mycket av intilliggande spår. Att en pickup skulle vara så dålig att den inte återger ett ljud som hörs tydligt med en annan pickup håller jag inte för troligt.

/ B
Det är ett bandeko från mastertapen och har inget med skivpressningen att göra.

/Erik


Top
   
PostPosted: Mon Sep 20, 2010 21:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Christian wrote:
Tendaberry wrote:
Om du tycker att Akiva är för dyr och Klyde för gammal (vet inte hur mycket den smyguppgraderats under åren) hade jag nog kollat in Lyras nya modell Delos. Den kostar "bara" 1.100,- Euro och rankas av en del högre än t.o.m. Akiva. Tillverkar inte Lyra fortfarande Akivan???

Björn
Intressant!
Har du själv hört Lyra Delos?

Såvitt jag vet så tillverkar Lyra Akivan.
ScanTech tillverkar Akiva efter Linns spec. Dessutom gör man Lyra som eget märke. Jag har en Lyra Helikon och den är inte i närheten av en Arkiv B.

/Erik


Top
   
PostPosted: Tue Sep 21, 2010 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Den nya generationen Lyra-pickuper har tydligen gjort ett jättelyft. Delos för 1100,- ska vara bättre än Scala för 3200,- Den nya Kleos för 2800,- lär vara väldigt mycket bättre än Titan i för 5250,-
Det är nog värt att kolla in dem som ett tänkbart alternativ i alla fall.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Thu Sep 23, 2010 09:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Hej
Efter några dagars ytterligare intensivt vinylspelande så börjar intrycken sätta sig.
Christian wrote:
Jag har alltid tyckt att det är svårt att bedöma när man inte kan göra en direkt jämförelse utan får förlita sig på ”ljudminnet”. Man bör också komma ihåg att nålen på Adikten var ganska sliten på slutet.
Som jag skrev tidigare så tycker jag ibland att det är svårt att uppfatta skillnader utan att kunna göra en direkt A – B jämförelse. Med tanke på tiden det tar att byta och justera in en pickup så blir det ganska opraktiskt att göra sådana tester.
Om något är uppenbart dåligt så brukar jag dock märka det direkt. Kan då en LP12:a med hyfsad specifikation bli riktigt dålig bara för att man byter pickup? Jag vet inte, men jag tror inte det. De inneboende kvalitéerna kan nog inte döljas. Därför spelar det fortfarande med ett tydligt musikaliskt driv.
hardcorelinnie wrote:
Intressant. Skall även bli intressant att läsa om dina intryck när nyhetens behag sjunker undan lite mer.
Ja du hcl, jag tror du hade en ganska klar tanke om hur detta lilla äventyr skulle sluta :wink:
Christian wrote:
Adikten verkar mera dynamisk, det känns som att det är lite mer finlir med denna pickup och mer Rock 'n' roll med Adikt.
De ljudkarraktärsmässiga intrycken kvarstår. Det spelar rappt, rent och klingar naturligt. Dock har jag tyckt mig märka att denna karaktär är densamma för de flesta inspelningar. Det känns ungefär som att musiken spelas genom någon form av filter som får alla skivor att låta ganska lika (vackert). Så upplevde jag det inte med Adikt även om den säkert också bidrog med sina egna karaktärsdrag.
Christian wrote:
Just nu så tror jag att musikaliskt så är den aningen sämre än Adikt, inte mycket, men lite grann. Det känslomässiga intrycket som musik ofta kan ge är nog aningen mindre starkt än med Adikt.
Just detta har blivit väldigt tydligt, musiken engagerar och berör inte på samma sätt som med Adikt vilket på sikt naturligtvis är ett problem. Jag korrigerar mig därför och säger att denna pickup är sämre musikaliskt än Adikt, sedan är det svårt att kvantifiera detta, men det är en tydlig skillnad. Musiken hänger dock ihop, instrument låter stämda och det låter samstämt.

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Fri Sep 24, 2010 19:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Christian wrote:
Man bör också komma ihåg att nålen på Adikten var ganska sliten på slutet.
Med en mindre klädsam rodnad på kinderna :oops: så kör jag nu Adikt igen. Denon pickupen är såld till en trevlig man och Adikten har fått en ny nål. De positiva omdömmena om Denon får jag nog mestadels tillskriva att min Adikt nål nog var sämre än vad jag förstod. Troligen var den också skadad eftersom den samlade damm som en sopborste.

Resultatet efter detta lilla äventyr är: lite visare och lite fattigare. Visst spelade det snyggare än med Adikt, men det musikaliska innehållet saknades till ganska stor del. Kanske är det så att när det musikaliska innehållet fattas, så är det lätt att fokusera på ljudkaraktär istället.

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Wed Dec 08, 2010 23:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Då vet man att en DL304 inte är något att satsa på. Pratade du med dem på Lpgear någonting om AT-OC9 III?

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited