selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 21:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Wed Oct 20, 2004 17:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
Tjenare alla glada!

kort om mig själv och min hifibakgrund :) Har varit stereointresserad sen jag var bäbis. Har hunnit med 4 år av discojokkande men nu är det lagt på is. Min första anläggning bestod av nån gammal NAD förstärkare med en pioneer cd. Högtalarna var små stativare som hette paradigm atom och till det hade jag en passiv sub från samma tillverkare som hette BS110 om jag inte minns fel. En tia var det iaf.
Efter nåt år bytte jag högtalare till ett par större Paradigm som hette titan och en större sub som hette PS1200. Nu kan man snacka disco@home. satan vilket tryck det var i den subben.

Men lessnade ganska snabbt på det också så jag bytte igen. Denna gång blev det elektronik från Denon som jag fortfarande tycker är helt ok.
PMA1500R hette stärkaren och DCD1450 cdn. Bra grejer för pengarna tycker jag. idag är samma grejer dock nästan dubbelt så dyra mot för vad jag köpte dom för. Högtalare blev denna gång ett par DALI suite 2.5 men dom såldes av fort. USCH! istället blev det ett par Wharfedale Emereld 97 ...dessa hade jag några månade...sen USCH.

Här börjar linn-delen. Lyssnade på ett par nyare KEILIDH och blev så himla glad att jag tog hem dom direkt! Tune dem (som ni kallar det) var så sjukt i jämförelese mot wharfedale så jag trodde knappt mina
öron! :twisted:

Spelade på dessa tillsammans med Denonprylarna ett år kanske. sen åkte Denon all världens väg och en uppsättning bestående av KARIK, MAJIK och LK100 hälsade på istället. MYCKET prisvärd anläggning tyckte jag.

Nu blev ju dock högtalarna lite om åren tyckte jag så dom fick byta plats med ett par svarta NINKA med stenfötter som jag spelade på ett år ca. Mycket prisvärda högtalare- ojoj. Lycklig ägare till dessa blev Clyde Built som köpte dom av mig för nån vecka sen. Har nu sålt iväg all min gamla elektronik också och köpt nytt till viss del.

Nuvarande anläggning är:

GENKI
KOLEKTOR
slutsteg??
ESPEK

Har lirat med lite lånade senaste veckan för att utvärdera lite...senast gick Genkin en match mot Ikemi. Ganska likt sound i båda och duellen togs självfallet hem av Ikemin efter några timmars lyssnande.
Har även testat ett LK140 tillsammans med Espek och detta funkade riktigt bra. Synd att dom är så dyra att det blir jobbigt att köpa 3 av dom.

HUR SKA JAG GÖRA MED SLUTSTEG är nu min fråga till er... :?:
alternativen:
1. Köpa ett LK140, köra på detta lääänge (flera år då annat måste prioriteras också) innan jag har råd att köpa två till + aktiva kort.

2. Köpa en klout av tidig modell, samma som alt1 resten...

3. Köpa ett LK85 imorron och köpa två till inom en snar framtid för att innan sommaren ha 3 st LK85 och köra espekarna aktivt. Detta alternativ kostar under 15000:- och då har man aktivt.

Det jag undrar över är hur högt dessa kan spela...vad tror ni?
LK140 har ju inga problem att spela kontinuerligt 50/60 på gamla skalan eller 85/100 på nya (testat båda). Kommer jag kunna spela lika högt och högre på 3 85or tror ni? H

En annan fråga...hur står sig 2st biampade 85or passivt mot 1st LK140 på espek? Dels ljudkvalite men även dunka dunka...?

Jaja, nu har jag pumpat er fulla med frågor så nu är det er tur.
Bilder kommer inom några dar...ska bara låna brorsans digitalkamera.


Last edited by daggen on Tue Aug 01, 2006 11:36, edited 4 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 20, 2004 17:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
kul att se dig igen daggen. Lagt av med icq eller bytt nummer?

Tror att en lk140 är bättre än lk85 biamp. Det är jag rätt säker på. Skulle också köpa en ny lk140 istället för en gammal klout.

Däremot aktivt med lk85 mot lk140 passivt, då vinner nog 85orna. Det är jag rätt övertygad om. Annars kan du ju göra en deal med linnhandlaren kanske så du kan köra lk140 fram till sommaren varpå du byter in den mot 3 lk85 och kör aktivt då?

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 20, 2004 19:00 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Kul med en historisk genomgång, alltid intressant att ta del av andras hifi-historia. Välkommen till forumet får jag väl också säga, även om du skrivit några inlägg redan. :D Väntar med spänning på kommande bilder på uppsättningen!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 20, 2004 19:23 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Vad är din budget för slutstegsinköp? Jag skulle nog säga Klout eller 5125. Espek gillar kraft!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 20, 2004 19:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tyvärr är Espek ovanliga så aktiva kort beg kan ju vara svårt att hitta...
Jag röstar på beg stärkare/nya kort, så du kan köra aktivt så fort som möljigt.
Gamla LK100 kanske inte är det bästa rent tune dem - men aktivt är alltid aktivt.
Gillar du ÖS så ÄR DET aktivt som gäller.

Tänk efter så du köper slutsteg/kort där korten passar de framtida stärkarna.
tex, ska du ha Klout på sikt, gäller monokort (passar LK100 etc)
Stereokort passar de nyare stärkarna.

Inte så kul att tvingas köpa nya filter när du uppgraderar...

Slutsats, jämför först slutsteg, 85/100/140/5125/Klout/2250 o bestäm dig för målet.
Se sedan till att alla grejjer du köper "passsar in i målet"

Bilder... Bilder! :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 20, 2004 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Gå på LK140 istället för LK85. Två LK85 har inte en chans mot ett LK140, jag provade ett LK140 mot ett LK140 och ett LK85 och det ensamma LK140 var klart bättre. Har en känsla av att Espek är lite för kräsna för LK85 också, men som vanligt handlar det om vilken budget man har...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 21, 2004 00:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
kluven är vad jag är.
Ikväll har jag dock pratat med två snubbar som jag helt enkelt måste lite på. Försäljningschef i skandinavien och en tillhörande tekniker. Båda direktimporterade från Skottland och Linn. :roll:

De var båda överrens om att aktiva Espek med tre LK85 spöade skiten ur två passiva LK140 på ett par espek. På ALLA punkter enligt dom...vet inte vad man ska tro nu...usch...jag vill ju ha steg nu :p

5125 är inte ett alternativ tyvärr, dels för att det är för klent men även att det blir för mycket pengar för jag behöver då ytterligare ett steg.
Klout känns lite aktuellt, då isf ett nyare och enbart ett steg...har inte råd med fler då hehe...Men är det någon här som jämfört klout med LK140?? Vilket krämar mest?

Förövrigt var det en jäklit trevlig lyssningskväll på ToT idag. Linn-snubben var riktigt trevlig och spelade bra musik på en bra anläggning. Han demade Ikemi, SC, 1.1, 2.1, Exotik, Kinos, Klimax twin, Akurate 242.
Det var boonusläge 8)

Bilder kommer nog imorrn...
Förresten...vad kostar nya aktiva kort till espek?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 21, 2004 00:25 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
daggen wrote:
5125 är inte ett alternativ tyvärr, dels för att det är för klent men även att det blir för mycket pengar för jag behöver då ytterligare ett steg.
Klout känns lite aktuellt, då isf ett nyare och enbart ett steg...har inte råd med fler då hehe...Men är det någon här som jämfört klout med LK140?? Vilket krämar mest?
Skojar du? Klout! Dels har den mer kraft på pappret vad jag vet, och dels dubblar den hela vägen ner. Men sen, dessutom så...är Klout mer ÖS helt enkelt. Lyssna själv så förstår du vad jag menar. 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 21, 2004 08:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Daggen: kom ihåg att göra skillnad på passiv och aktiv drift! LK140 är bättre än LK85, passiv bi/tri-ampning ger knappt något mervärde motför mono-ampning i ett bättre/sämre-perspektiv (det blir ungefär som med det sämsta inblandade steget ensamt), aktivering gör större skillnad än dom allra flesta slutstegsskillnader.

Ergo, aktivt med 85'or spöar dom flesta passiva alternativen. IMHO så borde alla alltid sikta på att först komma upp till aktivt med "billigaste stereokorts-steget" innan man ens lägger en tanke på dyrare slutsteg.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 21, 2004 13:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Kan inte annat än att instämma med de andra; GÅ AKTIVT och gör det så snabbt som möjligt! Espek blir liksom alla andra Linns högtalare så förbenat mkt bättre i aktivt utförande! Har provat 5140/Espekt aktivt med lk100/lk85/lk140/5105 och alla steg har spelat bra och varit sjukt mkt bättre än i passivt utförande!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 25, 2004 23:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Iom att aktiv kampanjen håller på en v till - kan du köpa 2 beg steg o ETT NYTT O FÅ ALLA 3 aktiva korten gratis!!!!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 25, 2004 23:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
Jooo ja vet...men jag har inte råd för tillfället. Hålet i plånboken blev stort när jag bytte till Espek.

Men nu har jag iaf köpt mig ett LK85 och jag är faktiskt ganska nöjd med det. Det spelar bra tycker jag. Vid högre volymer tappar det dock greppet och börjar gröta lite. Dessutom går det ju inte att jämföra det slag man får i magen av detta steg jämfört med knytnäven man får mitt i trynet av LK140. Men ljudmässigt vid "normala" volymer tycker jag inte att LK85 och LK140 skiljer sig så mycket åt.

Nu ska jag bara spara ihop lite pengar och först köpa två 85or till och gå aktivt.

Bilder kommer....har inte hunnit låna digitalkameran ännu.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 11, 2004 13:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
"lilla" julafton är snart här! :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 11, 2004 14:17 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Oct 27, 2004 13:47
Posts: 21
Jag väntar med spänning på att höra vad du tycker om paketen Tomten skickat med bussen :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 11, 2004 16:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 05, 2004 16:45
Posts: 170
Fixa bilder nu då!! :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited