selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 08:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Arken mässan 2010
PostPosted: Fri Sep 03, 2010 22:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Tänkte åka upp till Göteborg till helgen och besöka Arken mässan. Det var inte igår man lyssnade på andra
grejer än Linn. Brukar alltid va trevligt med såna tillställningar trots att det sällan låter bra.

Någon mer som tänkt dit ?


Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Sun Sep 05, 2010 17:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
jonas wrote:
Någon mer som tänkt dit ?
Inte jag. Men jag tänkte ändå ge ett tips. Jag var där med en hemmabiointresserad kollega för ca 5-6 år sen. Inget lät musikaliskt bra och en hel del var riktigt pinsamt även ljudmässigt.

Det mest lustiga med hela besöket var att jag innan hemfärd skulle gå på toaletten. Väl där konstaterade jag enkelt att musiken där, via takmonterade Bose högtalare, var den bästa på hela mässan. Katastrof är ju bara förnamnet... Så ett tips är ju att inte glömma att gå och pissa!

Med rätt förväntningar är det kanske ett intressant besök? Men Göteborg har ju två Linnhandlare, så varför inte göra ett besök där i stället?


Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Sun Sep 05, 2010 20:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Nu är ju mässan redan över, men Tonläget t.ex. hade tydligen "mäss-öppet" i butiken.
Jag hade tänkt gå till mässa idag, men kompisen jag tänkt gå med backade ur i sista stund. Nåja, som Linnofil var inne på, så var förlusten kanske inte så stor... men jag tycker nog att det ändå är rätt kul att flumma runt o kolla in prylar :)

Det får bli nästa år.


Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Sun Sep 05, 2010 21:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jul 20, 2005 12:42
Posts: 222
Location: Göteborg
DelNaja wrote:
Nu är ju mässan redan över, men Tonläget t.ex. hade tydligen "mäss-öppet" i butiken.
Jag hade tänkt gå till mässa idag, men kompisen jag tänkt gå med backade ur i sista stund. Nåja, som Linnofil var inne på, så var förlusten kanske inte så stor... men jag tycker nog att det ändå är rätt kul att flumma runt o kolla in prylar :)

Det får bli nästa år.
F.Y.I - Arkenmässan är 11-12 sept

// j o h n


Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Mon Sep 06, 2010 08:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Beträffande Bose kan jag berätta om en händelse strax innan sommaren. Som jag kanske berättat tidigare så är jag vicevärd i en bostadsrättsförening här uppe i Piteå. Eftersom vi funderat på att flytta ner till stugan permanent(till denna akustiskt mycket bättre plats :-) )så började jag leta runt på området efter en lämplig efterträdare till denna syssla. I samma veva flyttade en gammal skolkamrat till mig in i lägenheten rakt ovanför oss och rätt snabbt så insåg jag att det inte behövdes leta längre efter den "rätte" till uppdraget.

Per som han heter,sköter AV media biten på gymnasieskolan här i Piteå,alltså håller koll på att studiematerial i form av film och dyligt finns tillgängligt på utsatt tid till undervisning,ser till att alla sladdar sitter rättvända :-) och at allt helt enkelt fungerar. Jag minns sedan ungdomsåren att han brukade rodda med den lokala PA firman och i bland knäcka extra som DJ.

Hursomhelst,jag lyfte frågan med honom om att anta uppdraget,vilket han nappade på med viss tveksamhet. Han förklarade att det stundvis kunde bli rätt så mycket på schemat,dels vid skolstarten men även runt festivaltider och mässor samt inte minst med heminstallationer av audio. Detta väckte mitt intresse varför jag frågde honom vidare,förkarade mitt återväckta intresse, för då i huvudsak Linn,men hifi generellt. Förklarade min ståndpunkt beträffande audioprodukter som inte håller måttet,allt från billjud till PA. Frågade honom om han kände igen sig i mitt resonemang om "sväng" och förstärkare som inte spelar "musikaliskt" tror jag nämnde klass AB konstruktioner för honom också som exempel på oftare muskialiska konstruktioner samt Alpine som bättre ljudande representant inom bilstereo scenen.

Han förklarade att det hänt mycket inom PA genom åren och att det inte nödvändigtvis behövde låta som att musiken dör men at det finns många dåliga exempel på usla riggar. I bland så kunde han vara helt slut i huvudet efter en hektisk festivalkväll,inte på grund av det slitsamma jobbet eller alla fyllisar utan just på grund av den kakafoniska ljudmatta som hela tiden omgav honom.

Okej,det där var brödtexten som fyller mitt inlägg och som förhoppningsvis snart tänder min fjärde linnlogga,allvaligt talat så tycker jag det är så jäkla tråkigt med ordfattiga inlägg.

I vart fall så fanns det ett fabrikat som han bland högtalare hade stött på,och flertalet gånger förvånats över att det faktiskt kunde leverera någon slags musikalisk kvalitet. Inte sällan heller med ganska taskiga förutsättningar. Det var just BOSE som han talade om. Installationerna var och (är) förutbestämda utifrån var personen vid ritbordet tycker att de borde vara placerade eller i bästa fall med viss mån av fria tyglar. Det kan röra sig om ett innertak i en offentlig toalett eller i ett fikarum. Han kunde även dra sig till minnes att han i en restaurangmiljö en gång hört ett välljud från en installation med ett par mindre Linn.

Kortfattat: det kanske inte var så konstigt att det spelade hyggligt inne på muggen.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Mon Sep 06, 2010 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Ringhelm wrote:
F.Y.I - Arkenmässan är 11-12 sept

// j o h n
Oj :oops:
Det har du helt rätt i...... Jag hade fått för mig att det var 4-5. Jag kanske har blandat ihop det med nåt annat...
Tyvärr hjälper det inte mig, för vi ska på resa till Skottland på fredag...

Okej, men då är demoeventet på Tonläget ett alternativ, för den som vill :)


Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Mon Sep 06, 2010 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Jag ska inte gå på Arken.
haraldur wrote:
"...allvaligt talat så tycker jag det är så jäkla tråkigt med ordfattiga inlägg."
Men femhundra ord för detta?
haraldur wrote:
Kortfattat: det kanske inte var så konstigt att det spelade hyggligt inne på muggen.
Förhoppningsvis var det inte slumpen men vad är det du vill säga. Varför var det inte så konstigt? Är Bose högtalare som får musik att låta bra nästan oavsett hur de är installerade?


Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Mon Sep 06, 2010 15:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
http://www.hificonsult.se/arken/index.p ... id=002,001
Det var ett tag sedan så det lockar lite men jag har tydliga minnen av min besvikelse över vad som presterades, det får nog vara. Jag kan lika gärna knalla in på Hifi-Consult när som helst, det ligger på hemvägen från stan och kostar ingenting. Men jag har ännu aldrig varit in där sedan dom flyttade till Sävedalen.


Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Wed Sep 08, 2010 18:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Peoples and Schmidt och därmed Linn, kommer att ställa ut på Arken-mässan. Tre system kommer man visa/dema.

Klimax DS, Klimax Kontrol och Klimax 350A är ett system.

Akurate DS, LP12 (vet ej vilken konfiguration), Akurate Kontrol, Akurate 2200 och Majik 140, är det andra.

Majik DSi, Majik 6100 och aktiva Majik 109 är det tredje.

Allt enligt Peoples and Schmidts hemsida. Hoppas det går bra för Martin och att många "linnister" är på mässan. Det är ju trots allt bra att "vidga sina vyer". :wink:

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Wed Sep 08, 2010 20:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Enligt Hificonsults hemsida skall även Tonläget ställa ut. Dock står det på hemsidan att de har extra öppet i butiken pga. mässan, så jag vet inte om det stämmer.

Jag tänkte nog ta mig en tur till mässan, om inget viktigare dyker upp. Kan vara kul att gå omkring och kika på vad som finns, och på alla "kufar" :) . Dessutom brukar man lära sig att uppskatta sin egna anläggning... Tror inte jag orkar trängas med alla andra på lördagen, utan hoppas att det är lite lugnare på söndagen.

/Martin

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Thu Sep 09, 2010 09:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
torig wrote:
Peoples and Schmidt och därmed Linn, kommer att ställa ut på Arken-mässan.
Verkligen synd att man missar mässan i år... :(


Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Thu Sep 09, 2010 21:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sköldpadda wrote:
Enligt Hificonsults hemsida skall även Tonläget ställa ut. Dock står det på hemsidan att de har extra öppet i butiken pga. mässan, så jag vet inte om det stämmer.

Jag tänkte nog ta mig en tur till mässan, om inget viktigare dyker upp. Kan vara kul att gå omkring och kika på vad som finns, och på alla "kufar" :) . Dessutom brukar man lära sig att uppskatta sin egna anläggning... Tror inte jag orkar trängas med alla andra på lördagen, utan hoppas att det är lite lugnare på söndagen.

/Martin
Jag kan bekräfta att även Tonläget har en monter på mässan.


Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Thu Sep 09, 2010 21:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
hardcorelinnie wrote:
Jag kan bekräfta att även Tonläget har en monter på mässan.
Det låter spännande! :)
Undrar om inte det är första gången (eller bland de få gånger) som Tonläget ställer ut? Eller kommer någon ihåg att det skulle ha hänt?

Det är bara att önska Anders all lycka till. Det lär ju vara en uppförsbacke innan alla ens har hört den utställda anläggningen.
Hoppas att både Peoples & Schmidt och Tonläget får möjlighet att lägga ner tid på tuning, jag tror ärligt talat inte att Anders skulle ställa ut annars...

Jag läser med entusiasm era inlägg om mässan efter hemkomsten från Skottlandsresan :D


Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Thu Sep 09, 2010 23:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Roland: Vad jag menade var att man kanske tar exempelvis "WC-installationen" för något mindre välljudande eftersom den kanske just förväntas vara avsedd som ett "bakgrunds högtalarsystem" då det i själva verket mycket väl kan vara högtalare som är konstruerade för att ha särskild god tydlighet i området runt låt säga 3K och därmed troligtvis rätt "tydliga" kanske i kombination med ett innertak med lämplig dämpning.

Utläggningen om Per handlade mest om att han ansåg att vissa BOSE produkter ägde kvaliteer som vi här inne kanske kallar god Tune.

Hoppas inte trampa dig på tårna med att påstå att Bose kan tillverka något som låter bra.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Fri Sep 10, 2010 17:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
haraldur wrote:
...Hoppas inte trampa dig på tårna med att påstå att Bose kan tillverka något som låter bra.
:lol:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited